Jone, 20.11.2006 19:58:
---
Ana-5000, 20.11.2006 19:23:
Niin se on, lakikirja sanoo näin. En mä sano että se oli jotenkin väärin, vaan että toi sälli teki rikoksen. That is all.
---
Näytäthän ystävällisesti tähän asiaan liittyvän lakipykälän sieltä lakikirjan sivuilta, koska mä sattuneista syistä koen, että mulla on jonkin verran erilaiseen kuvaamiseen liittyvää lakitietoutta itselläkin. Videopätkähän kuvattiin julkisessa tilassa kamerakännykällä? Mikä kohta tossa on laitonta?
En mä jaksa lakia tonkimaan, mutta kyse oli toista henkilöä koskevan arkaluontoisen tiedon julkituomisesta, ei niinkään siitä millä menetelmällä tämä tuodaan julki.
Ei käyty sen syvällisemmin asiaa läpi, mutta Koskenranta näin sanoi, ja uskon kyllä ukkoa joka on vuosikymmeniä toiminut turvallisuusalan johtotehtävissä ennen lehtoriksi päätymistään.
Mä en tiiä millasta jengiä teillä on opettajina, mutta meidän lehtorit ainakin tietää helvetin tarkkaan mistä ne puhuu.
Anyway, en ota kantaa siihen oliksen videon julkasu hyvä juttu, halusin vaan tuoda tietoisuuteenne että kyseessä on rikos, josta videon julkaissut henkilö saattaa joutua vastuuseen.
Tiedä siitä sitten, miten käy.
edit: Kaivoinpa sittenkin.
8 § (9.6.2000/531)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Tässä voidaan mun mielestä katsoa, että yksittäisen vartijan rötöstelyn kohdalla ei voida puhua yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelystä. Sen sijaan esim. poliisin kohdalla tilanne on jo toinen, koska kyseessä on virkamies, eikä ensisijaisesti siviilinä rikoksistaan vastaava ihminen.