Tapaus Kontula: FPS:n vartija teloo kiinniotettua

183 posts, 10 pages, 57,720 views

Avatar
#81 • • Edited gnomex Guest

Snaggo, 19.11.2006 20:28:
faking fäpsät nyt kaikki tietää...

http://krmi.net/articles.php?artnum=80


Artikkelin kirjoittaja voisi ensin tarkistella lakiasioita ennenkuin ryhtyy kirjoittamaan täysin vääriä väitteitä.

Esim:

"Heidän kerrotaan seuranneen ihmisiä ruokakauppaan ja ottaneen heitä kiinni myymälävarkaudesta, mikä ei kuulu heidän toimivaltaansa"

Myymälävarkaan (näpistelijä, näpistys) kiinniottaminen kuuluu jokamiehen oikeuksiin. Vartijan kiinniotto-oikeus on täsmälleen samanlainen kuin jokamiehen kiinniotto-oikeus. Vartiointialueella vartijalla on vartijan kiinniotto-oikeus ja vartiointialueen ulkopuolella jokamiehen kiinniotto-oikeus. Joten riippumatta siitä onko vartija vartiointialueella tai edes työtehtävässä, hänellä on jokamiehen kiinniotto-oikeus, johon siis sisältyy oikeus ottaa kiinni näpistelijä.

Laki Yksityisistä Turvallisuuspalveluista, 2. luku, 28 §:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282

Pakkokeinolaki, 1. luku, 1 §:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870450

Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisille.

Että se siitä...

edit:

Jone, 19.11.2006 23:42:
Mä en ole kauhean syvällä stevarien maailmassa ja täytyy sanoa etten ihan tarkkaan edes tiedä mitä oikeuksia heillä on. Ilmeisesti vartijat tosiaan voivat ihan fyysisesti poistaa henkilön vartioimastaan tilasta?


Yllämainitusta linkistä (Vartijan oikeudet) löydät myös poistamisoikeuden. Ja tässä tarkoitetaan nimenomaan sitä fyysistä poistamista (mitäpä muutakaan, henkistä?).

Ja vielä palatakseni kiinniottamiseen. Tutustukaapa Rikoslaki, 17. luku, 6§: Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen:

Joka käyttämällä tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa estää tai yrittää estää järjestystä ylläpitävää henkilöä suorittamasta hänelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa tehtävää tai muuten vaikeuttaa sanotun tehtävän suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Järjestystä ylläpitävällä henkilöllä tarkoitetaan tässä pykälässä

1) järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä annetussa laissa (472/1977) tarkoitettua kuljettajaa, häneen rinnastettavaa henkilöä taikka heitä kuljettajan tai häneen rinnastettavan henkilön pyynnöstä avustavaa matkustajaa,

2) joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetussa laissa (469/1979) tarkoitettua matkalippujen tarkastajaa ja tarkastuksessa apuna olevaa järjestyksenvalvojaa, (8.6.2006/449)

3) yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettua vartijaa sekä (12.4.2002/284)

4) järjestyksenvalvojista annetussa laissa (533/1999) tarkoitettua järjestyksenvalvojaa. (22.4.1999/536)


Eli jos vastustat poistoa väkivaltaisuudella tai muutoin vaikeutat (vastustat) poiston suorittamista, syyllistyt järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamiseen. Siitä voi seurata vankeutta, mikä antaa perusteen jokamiehen (ja vartijan) kiinniotto-oikeudelle.
henkka

Posts: 4,973

#82 • • henkka

Jone, 19.11.2006 23:49:
Perjantain Pressiklubissa oli muuten erittäin mielenkiintoista matskua liittyen Kontulan tapaukseen, FPS:n toimintaan ja vartiointiin ylipäätään. Kyseessä oli suora lähetys, joka tarjosi vieraana olleelle vartijalle (Jari Kähkönen) loistavan mahdollisuuden näyttää juuri niin tyhmältä kuin mitä ilmeisesti onkin ilman...



AHAAHAHHHAHA!!!! Siis Kähkönen EDUSTI!!! :DD

Täytyneeeee nyytten toodeta vain että, minusta vuoooden 2006 tuuulokaas kooomikon paaalkinnon voisi myyyööntää, jo nyt. Ooon täääysin tyypeeerää lääähteä, ollenkaan eedes vertailemaan muuuihin kloovneihin.

Ehkä enemmän Pressiklubin aikana nauratti aina Karrin repeämiset ja kun se näytti ettei oikein pokka enään pitäisi :))
Pusu

Posts: 156

#83 • • Pusu Diiba-Daaba

Epailija, 14.11.2006 22:33:
---
Gnomex, 14.11.2006 22:29:
FPS menetti hemmetin hyvän ja ammattitaitoisen tyypin *uuh*, jolla valitettavasti tässä kiehahti yli.
---


Jos tuollaisessa tilanteessa antaa tuolla tavalla kiehahtaa yli, niin ei ole hyvä ja ammattitaitoinen tyyppi. Piste.



Allekirjoitan. Vaatii ammattitaitoa potkii miestä joka lukemani mukaan (en oo nähny videopätkää) oli vielä sidottu. RESPECT!!!!!*tähti**possu**tähti*

--
Lepakot lentää, lehmät ei.

Avatar
#84 • • Edited gnomex Guest

Pusu, 20.11.2006 01:19:
---
Epailija, 14.11.2006 22:33:
---
Gnomex, 14.11.2006 22:29:
FPS menetti hemmetin hyvän ja ammattitaitoisen tyypin *uuh*, jolla valitettavasti tässä kiehahti yli.
---


Jos tuollaisessa tilanteessa antaa tuolla tavalla kiehahtaa yli, niin ei ole hyvä ja ammattitaitoinen tyyppi. Piste.

---


Allekirjoitan. Vaatii ammattitaitoa potkii miestä joka lukemani mukaan (en oo nähny videopätkää) oli vielä sidottu. RESPECT!!!!!*tähti**possu**tähti*


Tunnetko tyyppiä? 99% varmuudella et. Mä oon nyt kirjoittanu ja pyyhkiny tästä pois varmaankin jo 5 eri vastausmallia, mutta enpä taida kirjoittaa mitään. Alaa ja työtä ei voi ymmärtää muut kuin alalla olevat kenttätyötä tekevät.

En siis missään tapauksessa hae teolle oikeutusta, vaan yritän sinulle selittää että kyseinen teko ei tee henkilöstä ammattitaidotonta, vaan pikemminkin ihmisen. Sinä olet varmasti (toivottavasti) pirun hyvä siinä mitä teet, mutta ajoittainen ylikiehuminen ei tee sinusta ammattitaidotonta.

Huonosti, mutta ei-provosoivasti selitetty.
Pusu

Posts: 156

#85 • • Edited Pusu Diiba-Daaba

Gnomex, 20.11.2006 01:29:
---
Pusu, 20.11.2006 01:19:
---
Epailija, 14.11.2006 22:33:
---
Gnomex, 14.11.2006 22:29:
FPS menetti hemmetin hyvän ja ammattitaitoisen tyypin *uuh*, jolla valitettavasti tässä kiehahti yli.
---


Jos tuollaisessa tilanteessa antaa tuolla tavalla kiehahtaa yli, niin ei ole hyvä ja ammattitaitoinen tyyppi. Piste.

---


Allekirjoitan. Vaatii ammattitaitoa potkii miestä joka lukemani mukaan (en oo nähny videopätkää) oli vielä sidottu. RESPECT!!!!!*tähti**possu**tähti*

---

Tunnetko tyyppiä? 99% varmuudella et. Mä oon nyt kirjoittanu ja pyyhkiny tästä pois varmaankin jo 5 eri vastausmallia, mutta enpä taida kirjoittaa mitään. Alaa ja työtä ei voi ymmärtää muut kuin alalla olevat kenttätyötä tekevät.



No pahalla "kamu", mut on olemassa tyyppejä jotka mä haluun tuntee ja sitte tyyppejä, joita en haluu. 100% varmuudella en tunne tyyppiä, jonka ammattitaitoa tässä punnitaan... Mutta on kai mulla oikeus muodostaa mielipiteeni asiasta, jonka oon lukenu???? Tarviix tuntee joka dorkaa, josta kirjotetaan, jotta voi olla jotain mieltä asiasta miksi kyseisestä dorkasta kirjotetaan???? Ja dorkalla en suinkaan tarkoita tätä nuijaa,josta nyt keskustellaan, vaan ihan dorkia yleensä. PIIS*piis*

Ja ei, en ole täydellinen enkä ehkä edes hyvä siinä mitä teen, mutta on olemassa ammatteja, joissa virheet unohdetaan helpommin, koska niistä ei oo kauheesti haittaa. Esim. jos mä opiskelijana saan hylätyn jostain kokeesta, kukaan ei salee joudu sairaalaan...Tiiäx?

--
Lepakot lentää, lehmät ei.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#87 • • Aziz Combat Fighter

Pusu, 20.11.2006 01:46:
---
No pahalla "kamu", mut on olemassa tyyppejä jotka mä haluun tuntee ja sitte tyyppejä, joita en haluu. 100% varmuudella en tunne tyyppiä, jonka ammattitaitoa tässä punnitaan... Mutta on kai mulla oikeus muodostaa mielipiteeni asiasta, jonka oon lukenu???? Tarviix tuntee joka dorkaa, josta kirjotetaan, jotta voi olla jotain mieltä asiasta miksi kyseisestä dorkasta kirjotetaan???? Ja dorkalla en suinkaan tarkoita tätä nuijaa,josta nyt keskustellaan, vaan ihan dorkia yleensä. PIIS*piis*

Ja ei, en ole täydellinen enkä ehkä edes hyvä siinä mitä teen, mutta on olemassa ammatteja, joissa virheet unohdetaan helpommin, koska niistä ei oo kauheesti haittaa. Esim. jos mä opiskelijana saan hylätyn jostain kokeesta, kukaan ei salee joudu sairaalaan...Tiiäx?



kantsisko kattoo se video???????????

???!!!

!!!?=???!!!?!!!!!
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#88 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 19.11.2006 23:49:
Perjantain Pressiklubissa...



Löytyykö tosta tallenne jostain? En omista telkkua, kun ei mulla oo vartijan palkalla varaa sellasta ostaa.
domi

Posts: 7,069

#89 • • domi Työn sankari.

Ana-5000, 20.11.2006 07:11:
---
Jone, 19.11.2006 23:49:
Perjantain Pressiklubissa...

---


Löytyykö tosta tallenne jostain? En omista telkkua, kun ei mulla oo vartijan palkalla varaa sellasta ostaa.


No mutta, ei sun tarvi tuhlata pientä vartijapalkkaasi tuhlata siihen, onneksi on internet:

Jone, 19.11.2006 23:49
Ohjelma tulee vissiin uusintana tiistaina ja sen jälkeen pian nähtävissä täälläkin:
http://www.yle.fi/pressiklubi/

Grizzley

Posts: 2,893

#90 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti
Jotenkin alkaa saada surkuhupaisia piirteitä tää oman ammattikunnan puolustelu kovin selkeässä tilanteessa. Seuraavaksi varmaan kaivetaan esiin se historiallisestikin merkittävä "noudatin vain käskyjä" -puolustus?

--
Signature summarily executed for treason

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#91 • • Aziz Combat Fighter

Grizzley, 20.11.2006 09:33:
Jotenkin alkaa saada surkuhupaisia piirteitä tää oman ammattikunnan puolustelu kovin selkeässä tilanteessa. Seuraavaksi varmaan kaivetaan esiin se historiallisestikin merkittävä "noudatin vain käskyjä" -puolustus?



Voi johtua myös siitä, että tän sinänsä ikävän ja valitettavan potkimisen lisäksi tästä on saatu mainio keppihevonen haukkua ja mollata vartijoita ihan näin niinku muutenkin, et on ne kurjaa porukkaa ku ei ne saa oikein ees palkkaakaan eikä ne oikein poliisejakaan ole.

Hesarissa oli ihan hyvä kirjoitus aiheesta, ja sitten heti perään jonkun kenopään "kolumni", jossa mässäiltiin taas kerran näillä ylilyönneillä, että kolumnisti suorastaan kaipaa vartijanhommiin kun pääsee hakkaamaan jengiä.

Tää mediakohu mikä tästä on syntynyt on ollu harvinaisen vastenmielistä seurattavaa.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#92 • • Aziz Combat Fighter

Jone, 19.11.2006 23:42:
Mä en ole kauhean syvällä stevarien maailmassa ja täytyy sanoa etten ihan tarkkaan edes tiedä mitä oikeuksia heillä on. Ilmeisesti vartijat tosiaan voivat ihan fyysisesti poistaa henkilön vartioimastaan tilasta? Fair enough, mutta siinä vaiheessa kun perheenisällä on lastensa edessä naama paskana "poistamisen" päätteeksi on jossain menty vikaan ja tässä(kin) tapauksessa on monta kohtaa, jotka viittaavat siihen ettei vikaan mennyt ainoastaan isukki.



Säkin oot aika äänekkäästi näistä asioista aina kommentoimassa, oon pikkasen yllättyny ettet edes tiedä vartijan oikeuksia. Tiedätkö omasi, entä velvollisuutesi?
Grizzley

Posts: 2,893

#93 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

Ana-5000
Tää mediakohu mikä tästä on syntynyt on ollu harvinaisen vastenmielistä seurattavaa.


Yhtä vastenmielistä vai vastenmielisempää kuin sen videon jossa potkitaan sidottua, puolustuskyvyttömänä maassa makaavaa ihmistä?

--
Signature summarily executed for treason

Jone

Posts: 8,258

#94 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000, 20.11.2006 10:30:
Säkin oot aika äänekkäästi näistä asioista aina kommentoimassa, oon pikkasen yllättyny ettet edes tiedä vartijan oikeuksia. Tiedätkö omasi, entä velvollisuutesi?



Yllättynyt? Mitä yllättävää on siinä, että ei tarvitse olla kummoinenkaan ruudinkeksijä tai tietäjä ymmärtääkseen ettei vartijoilla ole oikeutta piestä sua vaikka olisitkin ottanut kaupasta pussin karkkia maksamatta, painanut ison maalitussin näyteikkunaan tai mitä muuta hyvänsä? *nauru*

Mä oon nyt pikkasen yllättänyt siitä, että sulla ei ole tähän asiaan mulle mitään parempaa vastakommenttia olemassa. Yleensä oot aika skarppi jätkä ja kaiken lisäksi käsittääkseni erinomainen stevari, mutta onko tässä käynyt vähän niin että FPS on onnistunut saamaan vartijansa nauhalle sellaisesta toiminnasta, josta mm. mä olen puhunut jo vuosia ja et oikein enää pysty sanomaan sitä paskapuheeksi kuten aikaisemmin?

Tiedänkö oikeuteni? Ei, en varmasti tiedä kaikkia oikeuksiani milloin missäkin roolissa tai tilanteessa ollessani. Velvollisuuteni? Todennäköisesti hieman paremmin, mutta edelleen vajavaisesti.
Ozma

Posts: 867

#95 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Kyllä toi isän väkisin poistaminen oli kyllä TÄYSIN aiheetonta, vaikka aukoikin vähän päätä jollekkin konduktöörille. Rauhallisesti olis pitäny tulle ohjaan pois alueelta tyyliin "Noniin siirrytääs sitten ovelle päin" ja vähän huiskuttaa kädellä. EI TODELLAKAAN tarvii mennä iholle kiinni tossa vaiheessa. Huomioidaan mikä se todellinen tilanne on. Jos äijä olis ruvennu käymään kiinni konduktööriin niin sitten on sama onko itte jeesus vieressä. Sitten pistetään maihin ja nippuun.

Perussetti: suihinotot, anaalit, vaginat!

Tämmöset erittäin yksinkertaiset asiat on opetettu meikäläiselle ARMEIJASSA jossa joidenkin mukaan on nää kusipäät ja mulkut ja koulukiusatut. Yllättävästi vaan sieltä kuitenkin sai varmaan n+1 kertaa parempaa koulutusta ku lyhyessä vartijakoulutuksessa(johtuen tietenkin pidemmästä ajasta jota siellä käytettiin erilaisten tapausten selvittelyyn). Omasta mielestäni vartioille pitäis olla huomattavasti pidempi koulutus, jotta pystytään katsomaan yksilöä tarkemmin ja arvioimaan ovatko sopivia ammattiin.

Mitä tohon pojan potkimiseen tulee. Hyvin koitti vartija pysyä kauempana viileentämässä, mutta ei riittäny. Valitettavasti :( ja vituiksan se sit meni. Uus uravalinta edessä.
Epailija

Posts: 5,636

#96 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Gnomex, 20.11.2006 01:29:
En siis missään tapauksessa hae teolle oikeutusta, vaan yritän sinulle selittää että kyseinen teko ei tee henkilöstä ammattitaidotonta, vaan pikemminkin ihmisen.



Ok, voi olla, että kyseinen tyyppi osaa hoitaa jotkut ammattinsa osa-alueet varsin hyvin. Minun mielestäni ammattitaitoisen vartijan yksi perusvaatimus on kuitenkin se, että osaa pitää tunteensa kurissa niin kauan kuin tilanteessa sitä voidaan kohtuudella vaatia. Ymmärtäisin paremmin, jos kyseessä olisi ollut koko joukkueensa väijytyksessä juuri menettänyt rauhanturvaaja, joka olisi tempaissut vangittua vihollista, mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään poikkeuksellisesta. Hankalampia ja väkivaltaisempia "asiakkaita" tulee varmasti tuossa ammatissa vastaan kohtalaisen tiuhaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jusna666

Posts: 1,447

#97 • • Jusna666 Diablo

Ozma, 20.11.2006 11:46:
Kyllä toi isän väkisin poistaminen oli kyllä TÄYSIN aiheetonta, vaikka aukoikin vähän päätä jollekkin konduktöörille. Rauhallisesti olis pitäny tulle ohjaan pois alueelta tyyliin "Noniin siirrytääs sitten ovelle päin" ja vähän huiskuttaa kädellä. EI TODELLAKAAN tarvii mennä iholle kiinni tossa vaiheessa. Huomioidaan mikä se todellinen tilanne on.



Entäs jos siinä on ensin mentykin sanomaan että, "ole hyvä ja siirrypäs nyt ulos alueelta huutelemaan" ja sitten on vastaukseksi tullut esim. "vittu mä en mee minnekkään". Siinä vaiheessa astuu oikeus mennä iholle kiinni ohjaamaan henkilö ulos ja jos tässä vaiheessa rupee laittaa hanttiin ja riuhtomaan on oikeus viedä henkilö maihin ja laittaa rautoihin ja jos vielä rupee rimpuilee (kuten tässä tapauksessa mainosti olevansa joku bruce lee) niin todennäköisesti tulee rumempaa jälkeä kuin siinä että ois mennyt kiltisti maahan.
*piis*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jone

Posts: 8,258

#98 • • Jone Archibald Haddock

Jusna666, 20.11.2006 13:33:
Entäs jos siinä on ensin mentykin sanomaan että, "ole hyvä ja siirrypäs nyt ulos alueelta huutelemaan" ja sitten on vastaukseksi tullut esim. "vittu mä en mee minnekkään". Siinä vaiheessa astuu oikeus mennä iholle kiinni ohjaamaan henkilö ulos ja jos tässä vaiheessa rupee laittaa hanttiin ja riuhtomaan on oikeus viedä henkilö maihin ja laittaa rautoihin ja jos vielä rupee rimpuilee (kuten tässä tapauksessa mainosti olevansa joku bruce lee) niin todennäköisesti tulee rumempaa jälkeä kuin siinä että ois mennyt kiltisti maahan.
*piis*



Mikäli tapahtumat kulkevat näin (siis ihan missä tahansa tilanteessa), niin kumpi siinä toimii typerämmin - äänekäs ja hankala "kohdehenkilö" vai yli-innokkaat vartijat?

On se nyt helvetti jos tässä maassa ei saa enää edes huutaa julkisella paikalla tai olla diggaamatta siitä, että huutamisen seurauksena lauma pellejä käy suhun käsiksi. Vartijaa pitää siis kiltisti totella vaikka vartija toimisi kuinka älyvapaasti (koska onhan se nyt älyvapaata pistää ihmistä rautoihin tai kajota sen fyysiseen koskemattomuuteen siksi, että se korotti ääntään) ja mikäli ei tottele niin saa itse vastata seuraamuksista.

Hyvä meininki. *plur*
Jusna666

Posts: 1,447

#99 • • Jusna666 Diablo

Jone, 20.11.2006 13:40:
---
Jusna666, 20.11.2006 13:33:
Entäs jos siinä on ensin mentykin sanomaan että, "ole hyvä ja siirrypäs nyt ulos alueelta huutelemaan" ja sitten on vastaukseksi tullut esim. "vittu mä en mee minnekkään". Siinä vaiheessa astuu oikeus mennä iholle kiinni ohjaamaan henkilö ulos ja jos tässä vaiheessa rupee laittaa hanttiin ja riuhtomaan on oikeus viedä henkilö maihin ja laittaa rautoihin ja jos vielä rupee rimpuilee (kuten tässä tapauksessa mainosti olevansa joku bruce lee) niin todennäköisesti tulee rumempaa jälkeä kuin siinä että ois mennyt kiltisti maahan.
*piis*

---


Mikäli tapahtumat kulkevat näin (siis ihan missä tahansa tilanteessa), niin kumpi siinä toimii typerämmin - äänekäs ja hankala "kohdehenkilö" vai yli-innokkaat vartijat?

On se nyt helvetti jos tässä maassa ei saa enää edes huutaa julkisella paikalla tai olla diggaamatta siitä, että huutamisen seurauksena lauma pellejä käy suhun käsiksi. Vartijaa pitää siis kiltisti totella vaikka vartija toimisi kuinka älyvapaasti (koska onhan se nyt älyvapaata pistää ihmistä rautoihin tai kajota sen fyysiseen koskemattomuuteen siksi, että se korotti ääntään) ja mikäli ei tottele niin saa itse vastata seuraamuksista.

Hyvä meininki. *plur*



Niin no.. Jos nyt haetaan oikeen kaukaa ja spekuloidaan kun ei kukaan siellä paikalla ollut niin tuli tämmönen näkemys mieleen. Eli onko se sitten vartijoiden typeryyttä jos vr:llä on vartioimisliikken kanssa sopimusta tehdessä ollut semmoinen toive, että vartiointiin kuuluu varmistaa vr:n henkilökunnalle häiriötön ja turvallinen työrauha ja mun käsittääkseni tässä tapauksessa sitä rikottiin, jolloin se olisi taas työtehtävien laiminlyöntiä ja työsuhteen irtisanomisperuste, josta nämä typerät vartijat ois saanu sitten fudut tai varoituksen firmalta kun se konnari ois tehny valituksen siitä kun vartijat vaan katteli vierestä kun joku äijä rupee mesoo sille.

Ja kun mitään faktaa ei ole tosiaan esittää siitä kuinka kärkkäästi tää "uhri" oli sitä suutaan piessyt sille konnarille ja vartijoille niin en lähtis suoralta kädeltä sanomaan näitä stevareita yli-innokkaaksi.
Vai onko se yli-innokkuutta jos joku haistattelee konnarille ja sitten vartijat pyytävät aluksi ihan asiallisesti miestä pitämään pienempää suuta johon mies vastaa jotain tyyliin "painu vittuu tai tapan sut!!". Onko yli-innokkuutta siinä vaiheessa mennä setvimään tilannetta hieman tarkemmin?

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jone

Posts: 8,258

#100 • • Jone Archibald Haddock

Jusna666, 20.11.2006 13:50:
Ja kun mitään faktaa ei ole tosiaan esittää siitä kuinka kärkkäästi tää "uhri" oli sitä suutaan piessyt sille konnarille ja vartijoille niin en lähtis suoralta kädeltä sanomaan näitä stevareita yli-innokkaaksi.
Vai onko se yli-innokkuutta jos joku haistattelee konnarille ja sitten vartijat pyytävät aluksi ihan asiallisesti miestä pitämään pienempää suuta johon mies vastaa jotain tyyliin "painu vittuu tai tapan sut!!". Onko yli-innokkuutta siinä vaiheessa mennä setvimään tilannetta hieman tarkemmin?



Yksi sana: sovittelu

Kyllä, voidaan ihan salettiin sanoa, että vartijat toimivat tilanteessa päin persettä (oli itse tilanne sitten mitä hyvänsä). Näin voidaan tosiaan ihan faktana sanoa siksi, että FPS lähti sovittelemaan tilannetta kohdehenkilön kanssa sen sijaan, että sitä oltaisiin selvitetty oikeudessa. Sovittelu on vapaaehtoinen prosessi, joka käynnistetään ainoastaan molempien osapuolien suostumuksella ja sovinto syntyy prosessin aikana yleensä korvauksia maksamalla.