Ana-5000, 20.11.2006 19:23:
Niin se on, lakikirja sanoo näin. En mä sano että se oli jotenkin väärin, vaan että toi sälli teki rikoksen. That is all.
Näytäthän ystävällisesti tähän asiaan liittyvän lakipykälän sieltä lakikirjan sivuilta, koska mä sattuneista syistä koen, että mulla on jonkin verran erilaiseen kuvaamiseen liittyvää lakitietoutta itselläkin. Videopätkähän kuvattiin julkisessa tilassa kamerakännykällä? Mikä kohta tossa on laitonta?
Sä itte yhdistit siihen jonkun arvosidonnaisuuden mitä oletit mun siihen liittäneen. Mä en ota kantaa siihen oliko ton videon julkistaminen hyvä vai paha asia, koska siitä löytyy molempia puolia paljon.
Sepä kummaa et yhdistin - eihän tässä olla vasta kuin kahdeksan sivua käyty arvosidonnaista keskustelua, jossa sun tekstisi ovat aika lailla yhtä objektiivisia kuin omanikin. Sen jälkeen ei pitäisi varmaan olla perin kummallista, että mä suhtaudun sun kirjoituksiisi aiheesta kuten suhtaudun.
kuten huomaat, totesin tossa että "on tää maailma ihmeellinen". Niinku onkin, ja lainsäädäntö kanssa.
Ihan samalla periaatteella kuin valvontakameran nauhaa rikoksesta ei voida tuosta vaan laittaa julkiseen jakeluun, ei tuotakaan videota voi, vaikka kyseessä onkin käsivaralta nauhoitettu kännykameraklippi.
Tai siis voi, mutta se on rikos.
Miksi ei voi ja mikä hemmetti sen estää? Oikeasti, näytä mulle tästä asiasta se lakipykälä ja mä uskon sua. Lupaan tosin mutista, että paska laki.
Tässä maassa saa aika vapaasti kuvata ja julkaista mitä lystää. Jos vaikkapa nyt poliisit pieksevät suomalaisen Rodney Kingin paskaksi Kiasman edessä, niin mä en näe miksi hemmetissä siitä saatu pätkä pitäisi luovuttaa poliisille ennen webissä julkaisua. Ainakin mä julkaisisin sen webissä ihan vaan varmistaakseni senkin, että asiaa ei pyyhitä pöydän alle pölyttymään niinkuin tässä maassa tunnutaan tekevän helvetin usein kun radikaalimpaa ryssintää tapahtuu.
edit: Ja hei haista mätää pippeliä jos pistät ton "stevari-itkun" piikkiin, tänään käytiin koulussa läpi CCTV-tekniikoita ja relevanttia lainsäädäntöä, josta yliopettaja otti esimerkiksi tän klipin nettiin postittamisen kun pohdittiin lainsäädäntöä ja kameravalvonnan etiikkaa. Välillä mua ottaa ihan henkilökohtasesti päähän et miten sä annant sun henkilökohtasten ennakkoasenteiden mua kohtaan nelistää vauhdilla sun järjellisen päättelykykys ohitse.
Tuo se mätä pippelisi tänne, niin desinfioidaan se vodkalla. En tiedä Lepuskin Laureasta, mutta jostain tietystä muusta instituutista mulla on kyllä kokemusta seniiliyttään puutaheinää puhuvista yliopettajista.
Mä en ihan oikeasti myöskään ymmärrä mistä helvetistä sä puhut kun puhut "henkilökohtaisista ennakkoasenteista sua kohtaan." Mun ennakkoasenteeni sua kohtaan on se, että sä olet hyvä ja ihan fiksu sälli sekä käsitykseni mukaan oman alasi ammattilainen, joka kouluttautuu paraikaakin yhä korkeammalle turvallisuusalalla. Et jos sulla on tossa mun ennakkoasenteessani jotain valittamista, niin screw you Stevie Wonder.