klubituksen vegaanit

170 posts, 9 pages, 54,264 views

sadesola

Posts: 409

#161 • • sadesola Kettu mikä kettu
Olen ollut kasvis vuodesta nakki.
Tosin olen ottanut maitotuotteet
taas käyttöön.

(Meinasin vastata Oletko posliini-
ja Kuinka usein haluat seksiä -topiciin,
mutta totesin, että tämä villimpi aihepiiri.
Huonekasvi-keskustelukin on aika hot.)

*toktok*

--
KABOOM!

Amuck

Posts: 2,396

#162 • • Amuck dub-i-dub
Meitsi on aloittelija. Affena ja särki ja tuollaiset vielä menee, (luomu)munien käyttöä yritän vähentää, (mahdollisuuksien mukaan luomu)maidon korvaan joskus kaurajuomalla, mutta kun se maito ja juusto vaan ovat ah, niin hyviä, ja melko vaikeasti vältettäviäkin. Hunajaa mieluummin kuin sokeria. Villatakki on ja kemikaaleja käytän melko surutta. Ai niin, sushi on niin tappohyvää että siinä syön lohta ja tonnikalaakin. :P

Oli kysyttävääkin. Ihmetyttää miten monet sanovat lihatonta ruokavaliota kevyemmäksi, mä ainakin osaan kaataa vähän rasvaa kasvisruokaankin ja proteiini tulee turhan helposti korvattua hiilareilla? Useissa resepteissä kasvisruoka tarkoittaa vain ruokaa josta on liha otettu pois, miettimättä monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota. Tofu-kasviswokki ja bobotie ovat jo hallussa, nyt etsisinkin uusia
kasvisreseptejä, joista saa reippaasti proteiinia.
Olen vähän kyllästynyt selaamaan ja kokeilemaan vegaanisaittien reseptejä (laiskottaa?), joista monet niistäkin tuntuvat lähinnä lisäkkeiltä ilman pääruokaa.

(Kysyin tätä joskus reseptit-threadissa mutta se unohtui nopeasti ja tuotti lähinnä proteiinipirtelövastauksia.)

Ihan älytöntä muuten että joissain lounaspaikoissa ei ole mitään kasvisvaihtoehtoa.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Kon-tiki

Posts: 1,936

#163 • • Edited Kon-tiki The Unsinkable

kiltti, 10.1.2008 12:07:
Tofu-kasviswokki ja bobotie ovat jo hallussa, nyt etsisinkin uusia
kasvisreseptejä, joista saa reippaasti proteiinia.



Mä en nyt oikein löydä reseptitopiccia johon tän jo laitoin, tässä siis lyhyesti soijabolon ohje. HUOM. toisin kuin monessa paikassa väitetään, soijarouhetta ei tarvi liottaa ennen käyttöä, sen kun heittää pannulle vaan.

Soijabolognesekastike (2-3 annosta):

1 sipuli hienonn.
hienonn. valkosipulia oman maun mukaan
1,5 dl soijarouhetta
1 tlk tomaattimurskaa (+ 1 pikkupurkki tomaattipyrettä - ei välttämätön)
oliiviöljyä, suolaa, mustapippuria, cayennepippuria, yrttimausteita mitä kotoa löytyy

Paista sipulit läpikuultaviksi isolla pannulla oliiviöljyssä. Lisää soijarouhe, tomaattimurska ja 1-2 dl vettä (tarkka määrä riippuu tomaattimurskan vetisyysasteesta). Kastike kypsyy sillä välin kun keität pastan, mutta jos aikaa on, kastiketta kannattaa keittää vaikka tuntikaupalla vettä tarvittaessa lisäten ja maku vaan paranee. Mausta ja syö. Lisäprotskua juustoraasteesta.
Sallakat

Posts: 2,220

#164 • • Sallakat jungle, baby !
voisi kuvitella, että todella monta lihansyöjien reseptiä voi tehdä kasvisversiona, vaikka kaikki. Lasagneakin voi tehdä kun korvaa jauhelihan tomaattikastikkeessa eri vihanneksilla. Saletisti maukasta. jos etnisiä ruokia haluaa niin senkun ostaa jonkun thai/intiaruokareseptikirjan ja alkaa kattelemaan. ne tietty vaatii hyvin varustellun maustekaapin, mutta eikös kaikki ruoka muutenkin *hih*
jos proteiinia haluaa niin esim pähkinöitä sekaan. Cashew, maapähkinät yms on hyviä lisiä ruokaan, oli siinä lihaa tai ei.
Lauruska

Posts: 821

#165 • • Lauruska nihkee

kiltti, 10.1.2008 12:07:
Meitsi on aloittelija. Affena ja särki ja tuollaiset vielä menee, (luomu)munien käyttöä yritän vähentää, (mahdollisuuksien mukaan luomu)maidon korvaan joskus kaurajuomalla, mutta kun se maito ja juusto vaan ovat ah, niin hyviä, ja melko vaikeasti vältettäviäkin. Hunajaa mieluummin kuin sokeria. Villatakki on ja kemikaaleja käytän melko surutta. Ai niin, sushi on niin tappohyvää että siinä syön lohta ja tonnikalaakin. :P

Oli kysyttävääkin. Ihmetyttää miten monet sanovat lihatonta ruokavaliota kevyemmäksi, mä ainakin osaan kaataa vähän rasvaa kasvisruokaankin ja proteiini tulee turhan helposti korvattua hiilareilla? Useissa resepteissä kasvisruoka tarkoittaa vain ruokaa josta on liha otettu pois, miettimättä monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota. Tofu-kasviswokki ja bobotie ovat jo hallussa, nyt etsisinkin uusia
kasvisreseptejä, joista saa reippaasti proteiinia.
Olen vähän kyllästynyt selaamaan ja kokeilemaan vegaanisaittien reseptejä (laiskottaa?), joista monet niistäkin tuntuvat lähinnä lisäkkeiltä ilman pääruokaa.

(Kysyin tätä joskus reseptit-threadissa mutta se unohtui nopeasti ja tuotti lähinnä proteiinipirtelövastauksia.)

Ihan älytöntä muuten että joissain lounaspaikoissa ei ole mitään kasvisvaihtoehtoa.



Miksi haluat lopettaa maitotuotteiden käytön jos pidät niistä? Itse en näe järkeä toimia kuitenkaan omien halujen vastaisesti, vaikka ajatuksena olisikin hienoa olla vegaani (itsekin olen "vain"lakto-ovo-vege koska en halua pohtia mitä voin syödä ja mitä en kun kauppaan menen).

Itsellä kasvissyöjänä takana 7 vuotta, ja en usko että palaan lihansyöjäksi enää.


Kysymyksenä muuten muille vegeille! Oletteko olleet verikokeissa ja tarkistuttaneet teidän varsinkin b-vitamiini, kalsium ja rauta-arvoja -ja varastoja?
Itsellä oli b-vitamiinivarastot ihan ok, mutta rauta -ja kalsiumvarastot hälyttävän alhaalla vaikka syön monipuolisesti. Luukadon riski oli todella korkea ja nyt syönkin kalsiumia ja rautaa lisäravinteina purkista..
Amuck

Posts: 2,396

#166 • • Amuck dub-i-dub
Njoo, osaan kyllä vaihtaa jauhelihan soijarouheeseen mutta maidon ja munan korvaamisessa olen aika arka. Mausteiset ruuat ovat pop kyllä :)

Lauruska, 10.1.2008 12:38:

Miksi haluat lopettaa maitotuotteiden käytön jos pidät niistä? Itse en näe järkeä toimia kuitenkaan omien halujen vastaisesti, vaikka ajatuksena olisikin hienoa olla vegaani (itsekin olen "vain"lakto-ovo-vege koska en halua pohtia mitä voin syödä ja mitä en kun kauppaan menen).


Koska joskus tuntuu siltä että olisi hyvä laittaa eläinten kärsimysten vähentäminen oman laiskuuden ja mielihyvän edelle. Pidän kyllä esim. kauramaidosta, se ei vaan sovi kaakaoon. Jotain rahkaa menee usein helpon proteiinitankkauksen nimissä. Päivittäinen oltermannikerros leivän päällä ei kuitenkaan ole mikään must, mutta kalliiden herkkujuustojen syömistä en usko ainakaan ihan heti lopettavani. :) Tasapainoilen tässä.

Kysymyksenä muuten muille vegeille! Oletteko olleet verikokeissa ja tarkistuttaneet teidän varsinkin b-vitamiini, kalsium ja rauta-arvoja -ja varastoja?


Hemoglobiini oli verenluovutusrajalla (125) entisen 141 sijaan, ja nyt kiinnitänkin enemmän huomiota rautaan. Mites noihin verikokeisiin pääsee, ihanko vaan terveyskeskukseen soitan ja sanon että oman tarkkailun vuoksi haluaisin mitattavaksi? Nyhtääkö ne siitä euroja?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

SamHard

Posts: 2,098

#167 • • SamHard
Enemmän kalaa ja
kasviksia tulee syötyä nykyään jotta pysyy kolesterolit
edes jotenkin kurissa ja vielä ainakin
10 vuotta ilman sydäninfarktia*pepsodent*
Peppermint

Posts: 325

#168 • • Peppermint
Virhe jonka 90% kasvissyöjistä tekee, on se, että ne ei oikeasti syö kasviksia tai hedelmiä tarpeeksi tai ollenkaan, vaan lähestulkoon pelkkiä viljatuotteita (leipää, pullaa, pastaa, riisiä jne). Mulla on takana yli 10 vuotta vegetarismia, on ollut erilaisia kausia, mm. elävän ravinnon villitys (kypsentämätöntä 100% kasvisravintoa) mutta tällä hetkellä ruokavalioon kuuluu kaikki muu paitsi liha, tosin maitotuotteita tai munia en osta itse mutta voin syödä jos tarjotaan. Mutta siis pointti oli se, että pyrin syömään todella paljon tuoreita vihanneksia, erityisesti vihreitä lehtivihanneksia (salaatti, pinaatti, kaalit). Sieltä ne ravinteet tulee eikä viljasta, josta on aina puhdistettu kaikki ravinteikkaat osat, olipa kuinka "täysjyvää" tahansa. Sama juttu hedelmien kanssa, ihan typerää nappailla multitabseja, kun vitamiiinit voi ottaa hedelmien muodossa. Purkista otetut vitamiinit ei ikinä vastaa luonnollisesta lähteestä saatuja. Puoli kiloa päivässä jne *pepsodent*

Ja noiden kalkki-, rauta- yms. tablettien kanssa olisin myös aika varovainen. Jos ottaa kalsiumia purkista, täytyy huolehtia samaan aikaan C- ja D-vitamiinin saannista, jotta se kalsium imeytyy. Kaikki ravinteet on tavalla tai toisella linkissä toistensa kanssa, ja jos jotain vaa'assa kallistaa, on se taas jostain toisesta pois.

Suosittelen siis että kasvissyöjä ottaa selville, mikä on minkäkin ravinneaineen luonnollinen lähde, ja lisää sen käyttöä ennemmin kuin napsii pillereitä. Kasvismaailmasta löytyy kyllä kaikki ravinteet.

--
Oldschool, baby

Leppäkerttu

Posts: 225

#169 • • Leppäkerttu

kiltti,
Njoo, osaan kyllä vaihtaa jauhelihan soijarouheeseen mutta maidon ja munan korvaamisessa olen aika arka.



Munan voi aika monessa ruuassa korvata soijajauhoilla esim. makaronilaatikon munamaidon vegaanikorvikkeeks soijajauhoja+vettä sopivassa suhteessa.
Lauruska

Posts: 821

#170 • • Lauruska nihkee

kiltti, 10.1.2008 12:49:
---
Hemoglobiini oli verenluovutusrajalla (125) entisen 141 sijaan, ja nyt kiinnitänkin enemmän huomiota rautaan. Mites noihin verikokeisiin pääsee, ihanko vaan terveyskeskukseen soitan ja sanon että oman tarkkailun vuoksi haluaisin mitattavaksi? Nyhtääkö ne siitä euroja?



Itsellä oli hemoglobiini ihan ok, mutta se ei kertonut totuutta niistä itse varastoista.

Olin uusimassa reseptiä terveyskeskuksessa, mutta sainkin hassun entisen vegetaristin ja nykyisen luukatotautisen lääkärin joka passitti minut ihan omasta tahdostaan sinne verikokeisiin, ilmaiseksi.
Hän vain toisteli ettei kasvissyöni ole huono juttu kunhan vain syö oikein!