Rajamäen ja poliisin toimien vastainen demo la 16.9.@Kiasma

162 posts, 9 pages, 42,163 views

aleksisi

#61 • • aleksisi
Kyynelkaasua & kumiluoteja, please...

--
siellä missä jatkot..

POSER

#62 • • POSER Wimp and Poser

mikkihiiri, 15.9.2006 10:37:
Tän alottaneessa postauksessa ei kuitenkaan viitattu sanallakaan mellakointiin, sekasortoon, anarkismiin tai mihin muuhunkaan valtavirrasta eroavaan. Ihmiset puhuvat omista kokemuksistaan poliisin kanssa la 9.9.,

Jotenkin mulla tulee mieleen että täällä keskustellaan yhtä avoimissa mielin miten tapahtumat meni, kuin jehovien juhlilla siitä onko jumala oikeasti olemassa vai ei

--
Keppiä Jehoville!

RiD

#63 • • RiD Nukemi

aleksisi, 15.9.2006 12:26:
Kyynelkaasua & kumiluoteja, please...

Kyynelluoteja ja kumikaasua!

--
*super* *possu*

Dementation

#64 • • Edited Dementation wednesday?

Caro², 15.9.2006 12:20:
Nyt siellä oli poliiseja riittävästi, jengi blokattiin paikalleen niin, ettei ne yksinkertaisesti päässy hillumaan tai aiheuttamaan oikeeta vahinkoa kellekkään. Ja sitte lauma ihmisiä täällä jeesustelee, että poliisi veti hommat överiksi.. oh jeesus sentään *igor*

Toki siinä jäi sivustakatsojia sinne saartorenkaaseen, mutta voi harmi. Samassa tilanteessa ei todennäkösesti harmittas oikeasti kovinkaan paljoa. Siinä kun tietää, ettei siitä mihinkään pääse, ni mitä ihmettä siinä rupee stressamaaan ja kiukuttelemaan - tulee vaan ihan turhaan paska fiilis asioista joille ei itse voi tehdä yhtään mitään. Ja joo, jos jotakuta osottaisin sormella, niin niitä idareita mielenosoittajia. Suomessa on onneksi lakipykälät ja mielenosoituksia saa järjestää jos kokee asian omakseen. Mutta nää mielenosoitukset pitää mennä sääntöjen puitteissa. Näin ei tällä(kään) kertaa tapahtunut.

Joo, mutta se että viattomat ihmiset saa pulloja päällensä ja poliisi ei päästä niitä pois pullosateen alta on imho hiukan väärä linja... Mutta toki ei sais vituttaa, mielelläänhän niitä pulloja päähän pitäisi ottaa yhteiskunnan edun nimissä ja onhan se loogista päästä putkaan vuorokaudeksi ja menettää puhelimensa viikoksi koska oli ohikulkumatkalla ja sit yritti vielä väistää heiteltyjä esineitä. *piis*

Voitais kirjata perustuslakiin että jokaisen kunnollisen kansalaisen kuuluu tietää koska jossain on mielenosoitus ja pysyä silloin kotona. Sekä kieltää valokuvaaminen ja julkisilla paikoilla liikkuminen jos paikalla näkyy yksikin poliisi. Ja vielä kaupan päälle että jos kunnollinen kansalainen erehtyy paikalle kun on mielenosoitus, hänellä on velvollisuus toimia ihmiskilpenä poliisin ja mielenosoittajan välissä, koska pelkkä mellakkakilpi ei pulloja riitä torjumaan. *ding*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

serotonot

#66 • • serotonot Paul Easy

Caro², 15.9.2006 12:20:
---
serotonot, 15.9.2006 12:11:
Meepäs itse peilin eteen. Kuvittelepa toi tilanne niin et oot ite siel pankissa asiakkaana ja joku toinen soittaa pommiuhan ja sut sekä muita viattomia asiakkaita pidätetään vuorokaudeks koska satuitte olee siel missä se pommillauhkailijakin. Siinä vaiheessa suakin saattais jo hieman harmittaa.

Katsoisitko tossa tilanteessa itse peiliin?

---

En katsois itseäni peiliin. Enkä syyttäis virkavaltaa siitä. Aivotoimintani on ilmeisesti sen verran kehittynyttä, että osaisin syyttää tapahtuneesta oikeaa tahoa - sitä joka sen pommiuhan on soittanut.

Sä istuisit vuorokauden syyttömänä putkassa, ilman kunnollista ruokaa eikä sulla hetkeäkään ois sellainen olo et "miten ihmeessä ne on mut tänne sulkenu. Tää on kyllä väärin" vaan kelaisit vaan et "noh, nyt istun putkassa ja tää on sen pommimiehen vika".

Tarkoitan siis sitä että vaikka mellakoitsijat olisivatkin aiheuttaneet sen tilanteen ensikädessä, niin poliisi oli kuitenkin se joka ne syyttömät sivulliset piti saarrossa ja osan myös pidätti. Se että taltutetaan mellakka ei mielestäni oikeuta syyttömien sivullisten vapaudenriistoon.

Ihan sama tässäkin tilanteessa. Jengi on suoraan sanottuna vitun idareita, jos kuvittelee, että poliisi olis tullu sinne kiasman eteen silittelemään päätä "voisitteks hei mennä ny vaik kotiin". Jos moinen idaripelleily halutaan loppumaan, ni se lopetetaan. Ja se lopetetaan niin isosti, ettei se annan vastapuolelle minkäänlaista ideaa käydä hillumaan! Jos sinne viedään 20 poliisia 20 mielenosoittajaa vastaan, ni tappelu siinä on päällä ja viattomat jää ihan oikeesti jalkoihin.

Tuskin ne mellakoitsijat tota päänsilittelyä odottikaan vaan sitä et ne pääsee taistelemaan valtion väkivaltakoneistoa vastaan. Eli heidän osaltaan homma meni enemmän tai vähemmän niin kuin pitikin. Medianäkyvyyttä tuli ja poliisin mainetta saatiin tahrittua melko tehokkaasti, koska poliisin tapa hoitaa asia ei ollut kyllä paras mahdollinen. Jälleen kerran siis viittaan viattomien kohtaloon, en mellakanlietsojien.

Nyt siellä oli poliiseja riittävästi, jengi blokattiin paikalleen niin, ettei ne yksinkertaisesti päässy hillumaan tai aiheuttamaan oikeeta vahinkoa kellekkään. Ja sitte lauma ihmisiä täällä jeesustelee, että poliisi veti hommat överiksi.. oh jeesus sentään *igor*

Toki siinä jäi sivustakatsojia sinne saartorenkaaseen, mutta voi harmi. Samassa tilanteessa ei todennäkösesti harmittas oikeasti kovinkaan paljoa. Siinä kun tietää, ettei siitä mihinkään pääse, ni mitä ihmettä siinä rupee stressamaaan ja kiukuttelemaan - tulee vaan ihan turhaan paska fiilis asioista joille ei itse voi tehdä yhtään mitään. Ja joo, jos jotakuta osottaisin sormella, niin niitä idareita mielenosoittajia. Suomessa on onneksi lakipykälät ja mielenosoituksia saa järjestää jos kokee asian omakseen. Mutta nää mielenosoitukset pitää mennä sääntöjen puitteissa. Näin ei tällä(kään) kertaa tapahtunut.

Sun mielestä siis syyttömiäkin saa pidättä ison nipun, jos siinä sivussa saa sitten vaikka pari rikollistakin kiinni? Pitäiskö itseasiassa tehdä niin että pidätetään kaikki suomalaiset vuorokaudeks. Kyl siel vois yks jos toinenkin rikollinen jäädä samalla nalkkiin.

Niin, eipä tietenkään pitäis, ku niissä ei oo potentiaalista mellakkariskiä. Mut itseasiassa on. Ne mellakoijat on myös osa tätä yhteiskuntaa ja jotta me voidaan välttää tulevat mellakat me voitais saartaa koko Suomi ja vähän pamputtaa niitä joilla sattuu sil hetkel olee esim vesipyssy tai patonki, sillä nehän on o lähes hyökkäämässä kimppuun.

Mun idea oikeusvaltiosta on se, että jos en riko lakia tai toimi väärin, niin mua ei myöskään rangaista. Tässä tilanteessa näin ei tapahtunut ja se on mielestäni väärin.
POSER

#67 • • POSER Wimp and Poser

Dementation, 15.9.2006 12:30:
Joo, mutta se että viattomat ihmiset saa pulloja päällensä ja poliisi ei päästä niitä pois pullosateen alta on imho hiukan väärä linja... Mutta toki ei sais vituttaa, mielelläänhän niitä pulloja päähän pitäisi ottaa yhteiskunnan edun nimissä ja onhan se loogista päästä putkaan vuorokaudeksi ja menettää puhelimensa viikoksi koska oli ohikulkumatkalla ja sit yrittää väistää heiteltyjä esineitä. *piis*

Kun järjestäjät kertovat että täällä hulinoidaan ja ramppaat sinne vaan katselemaan sitä, niin musta saat vaan syyttää itseäsi, varsinkin jos otit vielä omat lapsesi sinne melskeeseen mukaan niin kyllä ei järki päätä paljon pakota. Ja vaikeampa se poliisien oli tietää että kuka henkilö siitä väen paljoudesta on "viaton" ja kuka agitoija.

--
Keppiä Jehoville!

sts

#68 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

serotonot, 15.9.2006 12:11:
-clips-

Nii iha sattumalta sattu olemaan väkijoukossa joka kutsu itseään "smash asemiksi" ja ihan sattumalta oli palestiinalaishuivi kasvojen edessä ja sattumalta oli pesäpallomaila mukana :(

Paskaa tuuria et on ollu pesis harjotukset samana päiväna kaisaniemen puistos ja venäjältä tullu noin paljo savua :(
Lauri

#69 • • Lauri Devoted

serotonot, 15.9.2006 12:32:

Tuskin ne mellakoitsijat tota päänsilittelyä odottikaan vaan sitä et ne pääsee taistelemaan valtion väkivaltakoneistoa vastaan. Eli heidän osaltaan homma meni enemmän tai vähemmän niin kuin pitikin. Medianäkyvyyttä tuli ja poliisin mainetta saatiin tahrittua melko tehokkaasti, koska poliisin tapa hoitaa asia ei ollut kyllä paras mahdollinen. Jälleen kerran siis viittaan viattomien kohtaloon, en mellakanlietsojien.

Tuntuu vähän hölmöltä, mutta kokoajan enemmän ja enemmän
fiilis, että ko. mielenosoitus olisi ollut anarkistit vs. poliisilaitos
-munanpituusmittelö. Itse mielenilmaisun aihe on jäänyt jo
kauan sitten unholaan...
POSER

#70 • • POSER Wimp and Poser

serotonot, 15.9.2006 12:32:
Sun mielestä siis syyttömiäkin saa pidättä ison nipun, jos siinä sivussa saa sitten vaikka pari rikollistakin kiinni? Pitäiskö itseasiassa tehdä niin että pidätetään kaikki suomalaiset vuorokaudeks. Kyl siel vois yks jos toinenkin rikollinen jäädä samalla nalkkiin.

Niin, eipä tietenkään pitäis, ku niissä ei oo potentiaalista mellakkariskiä. Mut itseasiassa on. Ne mellakoijat on myös osa tätä yhteiskuntaa ja jotta me voidaan välttää tulevat mellakat me voitais saartaa koko Suomi ja vähän pamputtaa niitä joilla sattuu sil hetkel olee esim vesipyssy tai patonki, sillä nehän on o lähes hyökkäämässä kimppuun.

Mun idea oikeusvaltiosta on se, että jos en riko lakia tai toimi väärin, niin mua ei myöskään rangaista. Tässä tilanteessa näin ei tapahtunut ja se on mielestäni väärin.

Nämä "viattomat" sivusta katsojat tiesivät mistä oli kysymys. Mulla ainakaan ei tuu ensimmäisenä mieleen juosta keskelle kasaa anarkisteja "fiilistelemään vibejä" jos mellakkapoliisit on valmiina paikalla kilpiensä kanssa. Jos on tyhmä ja pitää päästä pöllistelemään paikalle niin syy on kyll oma.

--
Keppiä Jehoville!

serotonot

#71 • • serotonot Paul Easy

WiljamiDzay, 15.9.2006 12:20:
-

Minä kattoisin siihen tyyppiin, joka sen jekkusoiton on tehnyt ja saattaisin jopa suutahtaa..

Toki mäkin pitäisin sitä jekkusoiton tehnyttä todellakin syyllisenä, mutten silti pitäisi millään tasolla oikeutettuna sitä että istuisin putkassa sen jekkusoiton takia 24h. Mä en millään muotoa pidä mellakoitsioita syyttöminä, vaan vastustan loppuun asti syyttömien ihmisten kaltoinkohtelua rikoksenehkäisyn nimissä

Sitten seronotin aiempaan kommenttiin jonen jänistarinasta (hmm... kuulostaa himppusen aisopoksen tarinoilta nimen perusteella :D), että kiasman eessä ei tietääkseni ollut ketään nytkimässä selkäranka poikki ja kuolemaa tehden..

Meniköhän sulta vähän pointti ohi?

Mun mielestä vapaudenriisto vuorokaudeksi on suht julma läppä ja siinä suhtaudutaan viattomaan ihmiseen väärin. Sitä paitsi jos maltat lukea ihmisten kertomuksia niin huomaat että Kiasman pihalla oli mm. raskaana oleva ja flunssasta kärsivä nainen, jolle 3h seisominen ulkona ei välttämättä ollut paras mahdollinen asia. Ja tämä siis sen takia että hän oli niin utelias että päätti seurata mielenosoitusta sivusta, mikä ei siis suomessa kyllä ole millään tavalla laitonta.

Tuollainen syyttömien ihmisten kaltoinkohtelu herättää minussa ainakin myötätuntoa, mutta ilmeisesti on helpompi ajatella että vika on täysin mellakoitsijoiden, koska he aiheuttivat tilanteen. Jos katsoo tilannetta tarkemmin niin saattaa nimittäin nähdä siinä sävyä jotka vaikeuttavat yksioikoisen moraalisen tuomion langettamista pelkästään mellakoitsijoiden niskaan.
serotonot

#72 • • Edited serotonot Paul Easy

POSER, 15.9.2006 12:36:
---

Nämä "viattomat" sivusta katsojat tiesivät mistä oli kysymys. Mulla ainakaan ei tuu ensimmäisenä mieleen juosta keskelle kasaa anarkisteja "fiilistelemään vibejä" jos mellakkapoliisit on valmiina paikalla kilpiensä kanssa. Jos on tyhmä ja pitää päästä pöllistelemään paikalle niin syy on kyll oma.

Eipä siellä tarvinnut "keskellä anarkisteja fiilistellä viboja" jotta joutui ongelmiin. Sitä paitsi sekään ei ole laitonta, joten siitäkään ei pitäisi pidättää.

Suurin osa pidätetyistä viattomista tuntui olevan nimenomaan niitä jotka tajusivat olleensa väärässä paikassa ja poistuessaan sieltä joutuivat pidätetyksi mitä kummellisemmista syistä.

Suurin osahan noista Kiasman saartoon joutuneista oli käsittääkseni seuraamassa mielenosoitusta jo ennen kuin mellakkavarusteinen poliisi oli paukahtanut paikalle. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Jone

#73 • • Edited Jone Archibald Haddock

serotonot, 15.9.2006 11:31:
Jone: Onks siis niin et syyttömiä saa pidättää mahdollisen rikoksenehkäisyn nimissä ja se on ihan jees, mut jos poliisi suhtautuu väheksyen loukkaantuneeseen jänikseen ni se onki jo vähä pahempi uttu.

Mähän olen ollut tässä hommassa kaiken aikaa sillä "hippipuolella natseja vastaan." Tsekkaa vaikka mun postaukseni tosta toisesta asiaa käsittelevästä threadistä, jossa olen ottanut hyvin kärkevästi kantaa ihmisten oikeuksien puolesta ja pitänyt poliisin toimintaa täysin hyväksymättömänä. *joo*
POSER

#74 • • POSER Wimp and Poser

serotonot, 15.9.2006 12:40:
Eipä siellä tarvinnut "keskellä anarkisteja fiilistellä viboja" jotta joutui ongelmiin. Sitä paitsi sekään ei ole laitonta, joten siitäkään ei pitäisi pidättää.

Suurin osa pidätetyistä viattomista tuntui olevan nimenomaan niitä jotka tajusivat olleensa väärässä paikassa ja poistuessaan sieltä joutuivat pidätetyksi mitä kummellisemmista syistä.

Ei, mutta millä vitun telepatialla en kytät sitten sen tietää että sä olet just se "viaton". Vai pitäiskö niiden alkaa päästään ihmisiä pois ulkonäön perusteella, tästähän se haloo vast ois noussu. Syyllisetkin monesti väittää olevansa syyttömiä, pitäskö kyttien sit päästää nekin kotiin ja soitella perään jos huomataankin että sehän olikin syyllinen.

--
Keppiä Jehoville!

serotonot

#75 • • serotonot Paul Easy

sts, 15.9.2006 12:35:

Nii iha sattumalta sattu olemaan väkijoukossa joka kutsu itseään "smash asemiksi" ja ihan sattumalta oli palestiinalaishuivi kasvojen edessä ja sattumalta oli pesäpallomaila mukana :(

Paskaa tuuria et on ollu pesis harjotukset samana päiväna kaisaniemen puistos ja venäjältä tullu noin paljo savua :(

Luepa ihmeessä noi mun postaukset kunnolla ni huomaat etten mä millään tavalla puolustele mellakoitsijoita. Mun mielestä ne toimi väärin ja niiden pidättäminen mellakan ehkäisemiseksi oli ok. Jos siis oli näyttöä että mellakka oli syntymässä.

Ja kyllä, jos joku kulkee pesismaila kädessä, muissa kun urheilutarkoituksessa, ni toivon että se pidätetään. Väkivalta ja vahingonteko on mielestäni hyvinkin tuomittavaa.

Mun mielestä väärää tässä on nimenomaan syyttömien sivullisten pidätykset ja saartamiset. Niistä voit kyllä lukea tarinoita niin ylen nettisivuilta kuin täältä klubituksestakin.
Dementation

#76 • • Dementation wednesday?

POSER, 15.9.2006 12:42:
Ei, mutta millä vitun telepatialla en kytät sitten sen tietää että sä olet just se "viaton". Vai pitäiskö niiden alkaa päästään ihmisiä pois ulkonäön perusteella, tästähän se haloo vast ois noussu. Syyllisetkin monesti väittää olevansa syyttömiä, pitäskö kyttien sit päästää nekin kotiin ja soitella perään jos huomataankin että sehän olikin syyllinen.

Syyllinen mihin?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

serotonot

#77 • • serotonot Paul Easy

Senkun ois pidättäny ne tyypit joilla on väkivallantekovälineitä (siis oikeita sellaisia, kuten pesismailat yms) ja jättäny muut rauhaan, jos ne ei syyllistyny mihinkään.

Kannattaa miettiä miltä ois tuntunu itestä istua ilman safkaa 24h putkassa sen takia et on päättäny seurata ku jotain mielenkiintoista tapahtuu kaupungilla. Tuskin sun ajatukset ois samoja sen jälkeen. Joskus kannattaa astua toistenkin saappaisiin :)
phanatic

#78 • • phanatic

---

Syyllinen kunnes toisin todistetaan?
phanatic

#79 • • Edited phanatic

mayah, 15.9.2006 12:47:
---

En oo seurannut tätä keskustelua kovinkaan syvällisesti, mut tuskinpa siellä putkassa yhtään sivullista (aka. ne lapsiperheet ja vanhukset) istu. Vai oonko väärässä?

Kyllähän siellä on täysin sivullisia istunut, kuten toisessa tätä aihetta käsittelevässä ketjussa ovat ihmiset omakohtaisesti kertoneet. Ja mm. Suomen Kuvalehden kuvaaja tai toimittaja pidätettiin.
serotonot

#80 • • serotonot Paul Easy

Jone, 15.9.2006 12:42:
---

Mähän olen ollut tässä hommassa kaiken aikaa sillä "hippipuolella natseja vastaan." Tsekkaa vaikka mun postaukseni tosta toisesta asiaa käsittelevästä threadistä, jossa olen ottanut hyvin kärkevästi kantaa ihmisten oikeuksien puolesta ja pitänyt poliisin toimintaa täysin hyväksymättömänä. *joo*

Sori väärinkäsitys :) Jotenki sun postauksesta täs threadissa vaan sai sellaisen kuvan et "kelkka on kääntynyt"

Mun mielestä on hienoa että Suomessa on vihdoinkin pikkuhiljaa aktivoiduttu osoittaman mieltä erilaisia epäkohtia vastaan mutta nuo mielenosoittamisen väkivaltaiset lieveilmiöt on mun mielestä tuomittavia.