Rajamäen ja poliisin toimien vastainen demo la 16.9.@Kiasma

162 posts, 9 pages, 42,136 views

#123 • • ALIEN Guest

Kaynessi, 15.9.2006 15:12:
Mana? pitäiskö mun tietää mitä se on? :)

eips, mä vaan jotenkin yhdistin ton yhteen toiseen asiaan. Unohda :D
Jone

#125 • • Jone Archibald Haddock

Kaynessi, 15.9.2006 14:38:
No jonen olisi myös kannattanut miettiä miten asian ilmaisee. Reagoin täysin tunneperäisesti hänen kirjoitukseensa. Edelleen hänen kirjoituksensa on asenteellinen ja loukkaava. Ja jos tahdot arvostella minun harkintakykyäni, niin voimme varmaan avata uuden topicin sille aiheelle? Mitä me tästä opimme? mietitään ensin et mitä kirjoitetaan ja miten se asia ilmaistaan.. Eikö?

Muodostin mielipiteeni jonen asenteesta kyseisestä tapahtumasta hänen ensimmäisen reaktionsa perusteella. Ja todellakin päätin käyttää samanlaista kieltä mitä hän käytti. Rauhaa ja rakkauta *oom*

Onko tämä nyt se anteeksipyyntö? Tai edes kirjoitus, jossa tunnustat olleesi väärässä?

Kiitti.
Caro²

#126 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Dementation, 15.9.2006 13:57:
Poliisiringin sisällä useampi joukkio, joista keskellä oleva (kuvauksen mukaan nuorisoporukka) viskoo pulloja kohti poliiseja, jolloin lähempänä poliiseja oleva isompi ryhmä ns. "sivullisia" jää pullojen alle, koska osa heitoista menee vikasuuntaan, osa liian lyhyen matkaa, osa liian matalalla jne. Poliisilta pyydetään apua, poliisi vaikenee ja suojautuu tiukemmin kilpiensä taakse. Toimiko poliisi mielestäsi oikein?

En sanoisi, että toimivat täysin oikein, mutten myöskään sanoisi, että toimivat ehdottomasti väärin. Minkälainen tilanne olisi syntynyt, jos poliisi olisi rynnännyt näiden muutamien sekaan lyömään ne rautoihin? Jos olisi päästetty nämä ihmiset taas ringistä pois, niin sen jälkeen ringistä olis pitäny päästää kaikki pois.

Miun mielestä tässä jengi ajattelee aivan liian mustavalkosesti tätä asiaa. Kyseinen tilanne on ehdottomasti erikoistilanne, eikä siinä voi osottaa sormella ihmisten toimineen väärin. Jälkiviisastelu on aina todella helppoa näissä tilanteissa. Ne jotka ovat käyneet jonkin asteista johtajakoulutusta (oli sitten intissä tai intin ulkopuolella) tietävät minkälaisella sykkeellä pitää tehdä päätöksiä silloin kun on ns. tilanne päällä. Päätöksien ei välttämättä tarvtise olla täysin "oikeita", mutta pääasia on, että niitä päätöksiä tehdään eikä jäädä ihmettelemään.

Tässä asiassa voin puhua myös omasta kokemuksesta, enkä pelkästään siitä, että "näin olen lukenut" tai "muut kertoo".

Kuten totesin edelliseen topikkiin, niin nämä tilanteet on Suomessa uusia, joten ei voi olettaa, että paras ratkaisu tilanteiden hallintaan on saatu pääkoppaan. Joukkojenhallinnat on muutenkin tähän maahan tuotu ilmeisesti muista maista joissa ne on sovellettu kuhunkin kansakuntaan sopivaksi. Suomalainen eroaa käyttäytymiseltään aika paljon verrattuna jo naapurimaiden ihmisiin.

Poliisi perusteli saartoa ja sen tiukkaa pitämistä sillä että haluttiin suojella kansalaisten turvallisuutta. Jos pullosateeseen jääneille kansalaisille ei anneta apua, ei päästetä pois, eikä edes vastata avunpyyntöihin, mielestäni lausunto "suojelemme tässä vain kansalaisia" on iso vitsi!

Vai iso vitsi. No sehän on kiva asia. Minkäslaista tuhoa veikkaat, että nämä "kiltisti mieltään osoittavat anarkistihörhöt" olisvat saaneet aikaan, jos kulkue olis päästetty menemään vapaasti sitä reittiä? Muistathan sen, että viranomaiset kyselivät porukalta vastuuhenkilöä, että olisvat voineet neuvotella uutta kulkureittiä! Tähän ei mielenosoittajat taipuneet ja vasta tämän jälkeen heidät käsittääkseni saarrettiin paikalleen.

Ja ei ole todisteita siitä, että he olisvat hajottaneet paikkoja jos olisivat vapaasti päässeet kulkemaan, mutta ennakkotapauksiin pohjaten se olisi ollut enemmän kuin todennäköistä. Turvallisesti tämä miun mielestä näin päättyi.

Ja en usko että säkään olisit järin rauhallinen jos edessäs olis muuri mellakkakilpiä ja takaata satais pulloja. Vai olisitko?

Rauhallisuutta on vaikea määritellä. Todennäköisesti jos ymmärrän, ettei tilanteelle hirveesti mitään voi, niin etsin rauhallisemman paikan missä en aiheuta eleilläni tai teoillani lisää haittaa tilanteelle. Jos olisin pullojen ja kilpien välissä, saattaisin jopa ottaa muutaman juoksuaskeleen sivummalle, etten olisi siinä paikassa.

En mä ole vähentämässä poliisien oikeuksia. Mutten myöskään halua vähentää omiani.

Tilanteissa joustaminen ei ole samaa kuin omien oikeuksien vähentäminen. Se ei myöskään ole samaa kuin luovuttaminen tai pakeneminen. Joustavuus on yleensä melko järkevää, oli sitten tekemisissä minkä tahansa asian kanssa. Joka asiassa ei kannata joustaa kylläkään..

"Niin se puu taipuu lumen alla vain noustakseen keväällä kukoistukseen".

Oon samaa mieltä että suomi on oikeusvaltio, ei poliisivaltio. Mutta haluan myös pitää sen niin ja siksi musta on hyvä että tutkitaan tehtiinkö tässä ylilyöntejä ja jos/(imho)kun niitä tehtiin, niistä tulee sanktioita jollekin. *piis*

Joo. Toki. Mutta turha on ruveta osottamaan liian hanakasti sormella. Vaatien ministeritasolla eroa, vaatien, että virheen tehneet viranomaiset potkitaan pihalle jne. Siitä on tolkku kaukana miun mielestä - ja siitähän tässä topikissa loppupeleissä oli kyse..

(en sanonut, että sie vaatisit, mutta jotkut ovat sitä mieltä).
Damien

#127 • • Damien [tr3ox]
Aah, wittu ku oiski erehtyny pälyilemään mestoilla, nyt ois DNA:t ja sormenjäljet supon piilorekistereissä. Kaikki teki virheitä ja hyvä että toimintaa tutkitaan, turha miekkari tässä vaiheessa pelkkä keskustelu tilaisuus toimis paremmin, Rajamäki tuskin eroaa, kiinnostaisi kovasti tietää miten taataan se että viattomien DNAt ja muut rekisterit hävitetään?
Apo

#128 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Damien, 15.9.2006 16:06:
Aah, wittu ku oiski erehtyny pälyilemään mestoilla, nyt ois DNA:t ja sormenjäljet supon piilorekistereissä.

Mistä tiedät ettei oo jo? *vainoharhail*

Ja ettei menis ihan ot:ks niin oma kanta on että anarkistit onnistuivat erinomaisesti tavoitteessaan aiheuttaa kaaosta ja poliisi kämmäs reaktion ylimitotuksellaan. Jälkiviisaana on helppo todeta että jos poliisi olisi tyytynyt jo häiriköivän joukon eristämiseen ja henkilötarkastuksiin aseiden varalta niin tälläistä kohua ei olisi syntynyt. Tuolla poliisimäärällä jokaista anarkistia kohden olisi voinut laittaa neljä tai viisi henk. koht. asiakaspalvelijaa ilman että "yhteiskunnan" turvallisuus olisi vaarantunut.
Anselmi

#130 • • Anselmi And sell me

Caro², 15.9.2006 15:54:
---
Dementation, 15.9.2006 13:57:
Jälkiviisastelu on aina todella helppoa näissä tilanteissa.

Rauhallisuutta on vaikea määritellä. Todennäköisesti jos ymmärrän, ettei tilanteelle hirveesti mitään voi, niin etsin rauhallisemman paikan missä en aiheuta eleilläni tai teoillani lisää haittaa tilanteelle. Jos olisin pullojen ja kilpien välissä, saattaisin jopa ottaa muutaman juoksuaskeleen sivummalle, etten olisi siinä paikassa.

Et ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa ja tuskin kukaan niistä sivullisista jotka paikanpäällä olivat. Joten eiköhän ole parempi että jätät nämä viisaat "mä olisin ainakin tehnyt näin ja näin" mielipiteesi omaksi tiedoksesi. Sulla ei luultavasti ole mitään hajua että millaisia tilanteita ja ratkaisunteko hetkiä ihmisillä on ollut sielä. Ja sitten tulet tänne neuvomaan kuinka ihmisten olisi pitänyt toimia.

--
sen pituinen se

Caro²

#132 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Anselmi, 15.9.2006 17:30:
Et ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa

Mistäs sinä muuten tiedät millasissa tilanteissa olen elämäni aikana ollut. Aika järkijättöstä tulla laukomaan tuommosta faktana.

EDIT: Ja joo, en ole täysin vastaavassa tilanteessa ollut. En noin isossa porukassa, enkä virkavallan saartamana.

Joten eiköhän ole parempi että jätät nämä viisaat "mä olisin ainakin tehnyt näin ja näin" mielipiteesi omaksi tiedoksesi.

Ilmeisesti siulla on myös lukihärö. Mainitsin tuolla sanan todennäköisesti! En missään vaiheessa sanonut mitä ihmisten pitäisi tehdä, enkä myöskään sanonut miten itse toimin. Puhuin teoreettiselta pohjalta miten TODENNÄKÖISESTI toimisin vastaavassa tilanteessa. Sen tiedän ihan faktana, että EN rupeis heittelemään pulloja kenenkään päälle, ENKÄ patsastelis keskellä kenttää.

Jo psykologiselta puolelta ihmisen käyttäytymistä tutkimalla löytyy teoriapohjaa ainakin seuraaville käyttäytmismalleille: ihminen etsii sitä turvallisinta paikkaa moisessa tilanteessa, joka todennäköisesti olis siellä, missä on eniten samanoloisia ihmisiä (ryhmän tuoma turva) TAI vastaavasti jonkin seinän tai vast. jossa ei ole kuin yksi suunta vahdittavana. Ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä (aikaisemmista kokemuksista johtopäätöksiä vetäen) toimisin jomman kumman mallin mukaisesti.

Ja sitten tulet tänne neuvomaan kuinka ihmisten olisi pitänyt toimia.

Mitäs jos lukisit vielä ihan omilla aivoilla, vieläpä ihan ajatuksella mitä aikasemmin kirjoitin. En missään vaiheessa tullut tänne neuvomaan kuinka ihmisten pitäs toimia! Mistä helvetistä edes sait tommosen käsityksen. Puhuin teoriapohjalla miten olisin ite mahdollisesti toiminut.

EDIT: editoin turhat pois.
toma

#133 • • toma Tototoototo

josbe, 15.9.2006 10:37:
Sanoo Toma, jonka automaattinen reaktio irkissä oli tyyliin: poliisi on perseestä, tein jo ilmoituksen, vaikka en asianomainen olekaan tjsp. WTF?

Ei nyt ihan noinkaan. Mä olen aiemmin puolustanut poliisin toimintaa mm. Vapun ja Taiteiden yön osalta. Nyt näin jotain sellaista, joka sai minut muuttamaan mieleni. Tein kantelun näkemistäni perusteettomista eli laittomista pidätyksistä, joka on mielestäni jokaisen moista näkevän kansalaisvelvollisuus. Vain sillä tavalla voi oikeasti vaikuttaa.

Sekä tietenkin osoittamalla mieltään ja sitä kautta asettamalla poliittista painetta siihen, että tutkinta oikeasti suoritetaan perusteellisesti ja tarpeellisiin toimenpiteisiin ryhdytään riittävän voimallisesti.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Unik

#134 • • Unik
"Kytät on poliiseja."
Worin

#135 • • Worin
Kerran multa on putkaan otossa menny lihas paskaks. Toisen kerran oon ollu syyttömänä putkassa. Yhteensä oon ollu monta kertaa putkassa. (ps. se vessan vetäjä on se nappi seinässä)

Siltikään en marise, suomessa tarvii ite hölmöillä et joutuu putkaan ja mä syytän ennemmin niitä hippejä jotka aikoo mennä riehuu mestoille kun niitä poliiseja jotka ei salli sen tapahtuvan. Miliisit on ihmisiä niinkun me, niitä saa arvostella, mut meikä ei sen takia ala marssii kun aihe ei vaan riitä.

Kattoo sen miten vaan niin poliisi toimi prosentuaalisesti oikein asemissa, koska prioriteetti oli arvohenkilöissä. Saa sitä hehkuttaa paljon siihen miittiin meni rahaa, mut paljonkohan jäis saamatta jos sitä miittiä ei ois pidetty.

Hippi sun henki ei merkkaa samaa kun jonkun saksan pääministerin henki. Deal with it. Jos et itte ole sitä vielä tajunnu.
T3k

#136 • • T3k semmonen

Tuikkari, 16.9.2006 02:25:
Kerran multa on putkaan otossa menny lihas paskaks. Toisen kerran oon ollu syyttömänä putkassa. Yhteensä oon ollu monta kertaa putkassa. (ps. se vessan vetäjä on se nappi seinässä)

Siltikään en marise, suomessa tarvii ite hölmöillä et joutuu putkaan ja mä syytän ennemmin niitä hippejä jotka aikoo mennä riehuu mestoille kun niitä poliiseja jotka ei salli sen tapahtuvan. Miliisit on ihmisiä niinkun me, niitä saa arvostella, mut meikä ei sen takia ala marssii kun aihe ei vaan riitä.

Kattoo sen miten vaan niin poliisi toimi prosentuaalisesti oikein asemissa, koska prioriteetti oli arvohenkilöissä. Saa sitä hehkuttaa paljon siihen miittiin meni rahaa, mut paljonkohan jäis saamatta jos sitä miittiä ei ois pidetty.

Hippi sun henki ei merkkaa samaa kun jonkun saksan pääministerin henki. Deal with it. Jos et itte ole sitä vielä tajunnu.

sana
tbo

#137 • • Edited tbo budhisattva

Ana-5000, 15.9.2006 00:36:

Vai olikse niin et poliisin pitää tehdä työnsä täydellisesti aina

Kyllä. Jos jollekkin tyypille annetaan lupa heiluttaa pamppua, niin sille pampun heiluttamiselle pitää olla vähän saatanan hyvät perusteet. _Joka_ikinen_ pampun heilautus pitää tutkia loppuun asti. Siihen samaan loppuun asti täytyy pitää huolta että pampun heiluttaja toimi oikein saamiensa lupien puitteissa, koska ilman sitä, kuka tahansa meistä voi odottaa sitä että pamppu heiluu ihan missä ja milloin tahansa.

Yhteiskunnalta saatu lupa käyttää väkivaltaa sen jäseniä vastaan on sen kaliiberin vastuu ettei sitä pitäisi antaa käyttää iha miten päin tahansa. "No kun ne ne hipit olis _voinu_ riehua" on aikamoista paskan jauhantaa, sillä sitä voidaan käyttää argumentointina ihan ketä tahansa vastaan. "Otetaan sulta ajokortti pois kun sä _voisit_ ajaa ylinoputtta mummon päälle", "laitetaan sut huumetesteihin kun sä käyt teknobileissä ja _voisit_ käyttää siellä huumeita", "takavarikoidaan sulta kukkaruukut kun sä _voisit_ kasvattaa niissä pilvee", "korjataan sut putkaan kun sä _voisit_ aiheuttaa katutappelun" etc. etc. etc. etc. Mut ai joo, ethän _sä_ nyt _tietenkään_ niin käyttäytyis.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

tbo

#138 • • tbo budhisattva

Onhan tää vaan toteamus tyyliin "et näin tää maa nyt sattuu makaamaan", onhan? Ethän sä oikeesti oo tota mieltä? Pliis? Prettypleasewithhoneyontop?

voi svidu mitä porukkaa.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Worin

#139 • • Edited Worin

tbo, 18.9.2006 21:30:
---

---

Onhan tää vaan toteamus tyyliin "et näin tää maa nyt sattuu makaamaan", onhan? Ethän sä oikeesti oo tota mieltä? Pliis? Prettypleasewithhoneyontop?

voi svidu mitä porukkaa.

Faktahan se on, tavallinen kansalainen on pääministerin veronen vasta kun on itse pääministeri.
snoxn

#140 • • snoxn

Kattoo sen miten vaan niin poliisi toimi prosentuaalisesti oikein asemissa, koska prioriteetti oli arvohenkilöissä.

Jaa en tiennykkään että kokousväki oli uhatuna. :) Taisi se prioriteetti olla ennemminkin niiden arvohenkilöiden suomi-kuvassa.