Evoluutio vai Jumala

677 posts, 34 pages, 214,530 views

Hila

#441 • • Hila

029, 29.12.2007 10:23:
..onko siis meidän aikajana perseellään tän kalan suhteen, vai eikö sitä koske toi lajin sisänen kamppailu minkä johdosta sit taas kaikkein vahvimman kalan geenit leviäis eniten?

Mjoo totta. Mut evoluutio on yleisen käsityksen mukaan vahvimman selviytymistä. Isommat karjut panee aina eniten jne.

Miks kalat ois tässä jokin poikkeus? Eiks parhaat geenit (ts. mutaatio) sit otakkaan valtaa meris?

Kaipaisin vähän perusteluja, mitä olen tässä kysynyt jo pariin otteeseen...

1. Mihin perustat sen että kala on säilynyt muuttumattomana? Ulkonäköön ja kokoon? Ei tullut mieleen että muitakin muutoksia voi tapahtua?

2. Mihin perustat sen että kalan elinympäristö on muuttunut niin dramaattisesti että järjen mukaan sen koon tai ulkonäön olisi pitänyt muuttua? Mistä tiedät etteivät olosuhteet ole jopa muuttuneet sille edullisemmiksi? Latimeria elää kuitenkin melko syvissä vesissä.

3. Mihin perustat sen että kala on evoluution "huipulla"? Latimeria on tiettävästi lähellä sukupuuttoa, joten en sanoisi sitä mitenkään täydelliseksi lajiksi. Mikään ei kuitenkaan estä tulevia mutaatioita, vai?
phanatic

#443 • • Edited phanatic

029, 31.12.2007 10:05:
---
Tahtosin vielä tähdentää, et toi varsieväkala on vaan 1 osa noista kreationistien pointeista mitä tsekkailtiin tossa aiemmin, ja jostain syystä näyttäs et porukka jäi tähän jumiin. (Se ei ollu siis ees 1 pointti vaan osapointti...)

Mielestäni sä jäit siihen jumiin. Lisäksi tuo muutama viesti ylempänä minulle osoitettu juttu siitä, että puhut tahallasi ristiin, on aika hölmö selitys epäjohdonmukaisille jutuillesi. C'mon.

tää ei oo siis mun mielestä mitenkäänpäin ees tärkein, vaan (yks pieni) osa niitä asioita mitkä herättää kysymyksiä siitä onko meidän ajotusmetodit sittenkään niin päteviä kun ollaan luultu, ja onko siis meidän aikajana mitä koulussa opetetaan mitenkäänpäin luotettava.

Miksi se herättää moisia kysymyksiä?

Noita kreationistien pointteja tarvii pistää vielä lisää =) niitä on muitakin jotka on ihan oikeasti hyviä... (Ja tiedemiehille näköjään niin vaikeita juttuja, et ne on pakko sivuuttaa ettei aseta omaa koulutustansa [tai aika perustavanlaatusta osaa siitä] kyseenalaiseks.)

Koko kreationistisen teorian lähtökohta on hömppää, se on yhtä hyvä teoria kuin se, että kaikki on peräisin suuren sotkan munasta. Kreationistit ovat ensin päättäneet, miten asioiden on oltava, ja sitten etsivät "todisteita" tukemaan teoriaansa, ja ignooraavat kaikki muuhun viittaavat todisteet. Evoluutioteoria sen sijaan on syntynyt toisin päin, eli havaintojen perusteella.

Mä en siis itse usko että tällä kalalla on mitään merkitystä sen kannalta mikä meidän käsitys on evoluutiosta, vaan ehkä pikemminkin osaltaan saattaa muuttaa meidän käsitystä siitä mitkä lajit on eläneet mihinkin aikaan:

Aiemminhan sä sanoit, että tuon kalan pitäisi mullistaa koko käsityksemme evoluutiosta, koska evoluutiossa kaiken pitäisi muka kehittyä kaiken aikaa "eteenpäin". Muistutan vanhoista jutuistasi:

Tää johtaa oletukseen, että evoluutio ei päde valtamerissä.

Miks kalat ois tässä jokin poikkeus? Eiks parhaat geenit (ts. mutaatio) sit otakkaan valtaa meris?

Varsieväkalalla on selvästikin erittäin hyvät geenit selviämiseen siellä, missä se elää.

Näyttäs kuitenkin että tän lajin rakenne on sama kun 450 miljoonaa vuotta sitten, niin siinämielessä mielenkiintonen juttu. Kun miettii about mitä vaan maalla elävää / elänyttä lajia tai niiden kehitystä (tai oletettua kehitystä).

Onhan se mielenkiintoinen juttu. Mielestäni kaikki eläimet ja elämä sekä evoluutio yleensä ovat aika mielenkiintoisia juttuja.

Joo todellakin hyviä pointteja. Itseasiassa jos aattelee et maapallo on biosfääri niin maapallo on tavallaan eliö itsekin. Kun se kehittyy, niin vois aatella et siellä mistä kehitys on lähtenyt on aina vaan lokoisammat oltavat...

Maapallo ei ole millään tavalla eliö. Ja mihin perustat ajatuksesi olosuhteiden parantumisesta meressä? Ja paremmat kelle?

Silti mua hämää se että eikö sitten valtamerissä oo tota yksilöiden välistä kamppailua ja vahvimman selviämistä, vai miks noi on samankokosia ja abt. samannäkösia (ja nyt puhun siis muistakin kun varsieväkalasta koska toi ei oo ainut laji mikä on muuttumaton) kun näyttäs et esim. maan päällä asiat menee niin et lajit kasvaa pienemmästä isoks (ainakin aikajanojen mukaan).

Miten niin näyttäisi? Millä perusteella?

(tässä muuten kans yks mielenkiintonen anomalia: jos kerran asiat menee noin, niin miks helvetissä 250 miljoonaa vuotta sitten on eläny koiran kokosia muurahaisia... menee just päinvastoin.)

Lukisit nyt jonkun kirjan aiheesta, niin säästyisit monelta "..."-merkinnältä.
Jos lajille ei ole mitään etua suuremmasta koosta, se ei kasva suuremmaksi. Jos sille on etua pienemmästä koosta, se pienenee. Ja epäilen hieman noita koiran kokoisia muurahaisiakin, kitiinikuoren kestävyys kun on rajallinen. Mistä luit niistä?

Ja mä kirjotin alunperin et "evolutiiviselta näkökannalta" =) Hauska juttu vaan imho. Laji missä ei oo mutaatiota on aikanaan perustellut ihmisille mutaation...

Miten niin ei ole mutaatiota? Tyhjästäkö se varsieväkala on ilmestynyt? Plopsahtanut sellaisenaan mereen 500milj vuotta sitten?

Ja jos se on evoluution huipulla, niin miten helvetissä se voi samalla olla kaikkien meidän esi-isä. ?

Suosittelen lukemaan lajiutumisesta. Ja ei ole mitään evoluution huippua, koita jo ymmärtää. Käsität koko evoluution idean aivan väärin, jos olet siinä käsityksessä.

Tarkistamisen arvonen pointti. Mun näkökulmasta tää kuitenkin vastaa sellasta skenaariota et esim suomalaiset säilyis muuttumattomina 500 miljoonaa vuotta ja muut "ihmislajit" niinku kiinalaiset ja arabit kehittyis eteenpäin.

Onko lajin määritelmä tuttu? Vaikuttaa siltä, että ei.

Jos jollain on tietoa esim siitä, millä muulla kun iridiumkerrostumilla perustellaan tota "ns. meteoriittiteoriaa" tai mitä vaan muuta luonnonkatastrofia niin infoo infoo =)=)

Kraaterilla?
phanatic

#444 • • Edited phanatic

kuilun partaalla, 31.12.2007 11:01:
Kerropa phanatic, miks kenenkää pitäis vastata sun kysymyksii tai lukea sun suosittelemia kirjoja, kun et itse siihen kykene?

Ei tietenkään pidä, miten voisin moista vaatia. Keskustelu kai perustuu vapaaehtoisuuteen. Väite siitä, etten kykene vastaamaan kysymyksiin, kumoutunee jo selailemalla tätä topicia (tai tätä viestiä:)). Suositeltuja kirjojakin olen lukenut.

Useimpiin sinun kysymyksiisi en ole vastannut, koska ne ovat a) topicin kannalta epäolennaisia (Onko maailma välttämätön vai sattumaa? [Tätä on mahdoton tietää, voimme vain tietää sen olevan olemassa]), tai b) epäolennaisia ja hömppää (Jos joku tulisi asuntooni ja heittäisi minut ulos, niin toteaisinko vain "survival of the fittest"? [tuskin toteaisin, koska emme elä anarkiassa, eli vain vahvimpien lain mukaan. Muut eläimet sen sijaan elävät]).
Admo

#446 • • Edited Admo

kuilun partaalla, 31.12.2007 12:46:
Mut uskotsä mua jos mä sanon, et e tuntuu susta epäolennaisilta, koska meillä on erilainen näkemys maailmasta? Mä en sano, et sun maailmankuvas ois ehdottomasti väärä. Mut sä sanot muitten maailmankuvasta niin. Ja siinä sä teet väärin, tai ainaki epätieteellisesti ja dogmaattisesti.

Se onko joku olennaista vai ei, ei ole pelkkä mielipidekysymys!=D

Sä harhailet koko ajan epäolennaisissa asioissa tässä topicissa (toki myös muissakin topiceissa)!=D

Esimerkiksi nuo viestit sanan 'kyky' semantiikasta ovat epäolennaisia tämän topicin kannalta(viitaten tähän keskusteluun onko joku kykenevä katkaisemaan itseltään käden)!=D

Sinun mielestä on tietenkin olennaista kiistellä mitä sana kyky tarkoittaa, vaikka joka ikinen muu täällä foorumilla sanoisi toisin!=D Koska eihän sitä voi millään todistaa!!==DDD

"Joku tyhmä quote, joka saa minut näyttämään vielä tyhmemmältä"
m1kk3

#447 • • m1kk3 no-life

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

phanatic

#448 • • phanatic

---
Onko ihmislajin olemassaolo mielestäsi sattumaa vai lainalaisuuden sanelemaa?

Riippuu vähän sattuman ja lainalaisuuksien käsitteistä:)
Fysiikan lainalaisuuksien mukaan toimiva universumi jossa maapallo killuu, on mahdollistanut olosuhteet, joissa luonnonvalinta on lopulta tuottanut ihmisen. Rankasti yksinkertaistettuna. Sitä en tiedä (eivätkä muutkaan), onko elämän tai maailmankaikkeuden alku ollut sattumaa vai välttämättömyys.

Mut uskotsä mua jos mä sanon, et e tuntuu susta epäolennaisilta, koska meillä on erilainen näkemys maailmasta? Mä en sano, et sun maailmankuvas ois ehdottomasti väärä. Mut sä sanot muitten maailmankuvasta niin. Ja siinä sä teet väärin, tai ainaki epätieteellisesti ja dogmaattisesti.

Kenen maailmankuvaa olen sanonut ehdottomasti vääräksi? Maailmankuva ja täysin hatusta vedetyt käsitykset evoluutioteoriasta tai "tiedemaailman" näkökannoista ovat eri asioita.

Varsinkin kun "luonnonvalinta" on otettu mukaan yhteiskuntatieteisiin. Jos luonto valitsee evluutiossa, niin eikö sitten sosiaalidarwinismin mukaan se yhteiskunta, eli sinä, minä, me, valitse ainakin ne kriteerit jolla kilpailua käydään?

Eikös yhteiskunta loppupeleissä näin teekin? Erilaisissa yhteiskunnissa erilaiset ihmiset pärjäävät tai ovat pärjäämättä. Oikeudenmukaisessa (omasta mielestäni siis) yhteiskunassa tietenkin jeesitään myös niitä, jotka eivät pärjää. Se, että kaikki eivät pärjää yhtä hyvin, ei sitten mielestäni todellakaan tarkoita sitä, että ketään saisi sortaa.

Ja btw, anarkiassa ei edes vahvin määrää tai ole "vahvimman lakia" tai muutakaan auktoriteettia - silloin kun vahvin määrää, sitä kutsutaan fasismiksi.

Mielestäni anarkistit sortuvat tällaisen mielikuvan ylläpitämisessä haaveiluun. Todellisuudessa jos valtarakenteita ei ole, juurikin ne vahvimmat ottavat muilta mitä haluavat. Heikot vinkuvat Tietenkin voidaan väittää, että tällöin on olemassa valtarakenne, eikä tilanne siis ole anarkia, mutta silloin "todellista" anarkiaa ei voi koskaan olla.

Ja jos tosiaan luet muidenkin ehdottamia kirjoja, niin lue ihmeessä se Jaques Monod'n Sattuma ja välttämättömyys. =) http://en.wikipedia.org/wiki/Chance_and_Necessity

Pistin jo lukulistalle kun sen viimeksi mainitsit.
Pitäisikö pitää keskustelu kuitenkin evoluutiossa?
Hila

#449 • • Hila

029, 31.12.2007 10:05:

Tahtosin vielä tähdentää, et toi varsieväkala on vaan 1 osa noista kreationistien pointeista mitä tsekkailtiin tossa aiemmin, ja jostain syystä näyttäs et porukka jäi tähän jumiin. (Se ei ollu siis ees 1 pointti vaan osapointti...)

Noi 4 pointtia mitä käytiin läpi ennen lausettakaan varsieväkalasta tais olla senverran kovia, et tähän on mukavampi ripustautua ja noi pointit esim maansiirtymistä ja muusta on tässä jumitellessa näköjään helppo ignoorata...

Varsieväkaloista oli tuossa aiemmin paljon keskustelua, ja tartuin asiaan koska se kiinnosti. Rehellisesti sanottuna en vain jaksa kirjoittaa niin paljoa että ottaisin kantaa joka asiaan (eikä kaikkeen ole mitään sanottavaakaan). En esim. nyt ala väittämään puolesta tai vastaan eri ajoitusmetodeille, koska aihe on niin laaja, eikä sillä ole tätä postausta koskien niin suurta merkitystä. Haluan kuitenkin vain tehdä selväksi, ettei kovin suuria kyseenalaistuksia voi tehdä pelkän varsieväkalan (tai varsinkaan virheellisen tiedon) vuoksi.

Mä en siis itse usko että tällä kalalla on mitään merkitystä sen kannalta mikä meidän käsitys on evoluutiosta

Sitten sain väärän kuvan aiemmista postauksistasi. Tietty joku muu saattaa uskoa...

(vaik tottakai sillä on vaikutusta meidän käsitykseen evoluutiosta jos voidaan todistaa et toi kala on sittenkin esim nuorempi eliö kun nyky-ihminen ;)

En nyt ihan ymmärtänyt tämän merkitystä. Evoluutiota on hankala tutkia niin lyhyellä aikavälillä kuin nyky-ihmisen olemassaolo.

Näyttäs kuitenkin että tän lajin rakenne on sama kun 450 miljoonaa vuotta sitten, niin siinämielessä mielenkiintonen juttu. Kun miettii about mitä vaan maalla elävää / elänyttä lajia tai niiden kehitystä (tai oletettua kehitystä).

Oman tietoni mukaan latimerioiden ulkomuoto poikkeaa hyvinkin paljon useimmista muista varsieväkalalajeista. Sukupuuttoon kuolleista suurin osa oli pienempiä ja niiden evät olivat eri paikoissa. Myös pienempiä eroja on lyödetty, kuten eri ruumiinosien suomuttomuus yms.

Fossiileista ei sitten juuri selviäkään muutoksia, mitkä vaikkuttavat kalan ravinnonhankintaan, lisääntymiseen ja moniin muihin elintoimintoihin, jotka ovat hyvinkin voineet muuttua.

Silti mua hämää se että eikö sitten valtamerissä oo tota yksilöiden välistä kamppailua ja vahvimman selviämistä, vai miks noi on samankokosia ja abt. samannäkösia (ja nyt puhun siis muistakin kun varsieväkalasta koska toi ei oo ainut laji mikä on muuttumaton) kun näyttäs et esim. maan päällä asiat menee niin et lajit kasvaa pienemmästä isoks (ainakin aikajanojen mukaan).

Lajit kasvaa pienemmästä isoksi? Eivätkös ne kasva sopeutumaan olosuhteisiin. Pienestä koosta on monesti hyötyä.

En menisi kovin heppoisin perustein sanomaan mitään lajia muuttumattomaksi. Kuitenkin suurin osa näistä "kreationistien muuttumaton-väitteistä" on melkoista potaskaa, sillä muutokset löytyvät lähemmällä tarkastelulla, elleivät suorastaan hypi silmille.

Edelleenkään nykyisten varsieväkalojen (oletettavasti uhattu) olemassaolo ei poista yksilöiden välistä kamppailua valtameristä. Ei ole osoitettu, että ne eivät ole muuttuneet laisinkaan, ja täysi muuttumattomuuskaan ei mielestäni poista kamppailun tarvetta. Se vain sattumalta pitkittää taistelua. Miksei olisi voinut käydä niinkin, että nykyisten varsieväkalojen elinalueella ei yksinkertaisesti ole tapahtunut niin suuria muutoksia, että niiden olisi täytynyt muuttua huomattavasti selvitäkseen elossa.

Siinämielessä tota on mun mielestä hauska ajatella, et toi varsieväkala taitaa olla ainut ns. lajienvälinen mutaatio millä mutaatiota on aikanaan perusteltu.

Oli aikanaan, nykyään keuhkokalaa pidetään todennäköisempänä vaihtoehtona. Mikään ei myöskään estä sukupuun haarautumista, joten ei kaikkien varsieväkalojen ole täytynyt rantautua (niin, niiden välilläkin oli suuria eroja).

Mutjoo totta... Ja itseasiassa eihän me voida ees tietää onko toi loppujenlopuks uhanalainen. Noita voi elää jossain syvyyksissä ties kuin monia ja nehän voi olla vaik kuin skarppeja piiloutuun...

Arvoitahan nämä populaatioiden koot ovat, mutta useimmiten osoittautuneet kohtalaisen tarkoiksi.

Noitahan on siis pyydystetty elävänä 200 kpl joista on tunnistettu 20 eri lajia, ja noita tunnetaan yhteensä 120 eri lajia. (en oo varma statsien alkuperästä tais olla wiki.)

Tämä tieto on mielestäni virheellistä, tai sitten omani on auttamattoman vanhaa. Mutta pikaisen tarkistuksenkin mukaan elossa tiedetään olevan kaksi lajia: Latimeria chalumnae ja Latimeria menadoensis. Ne kuuluvat siis Latimeria-sukuun, ja tämän suvun fossiilileja ei ole löytynyt ainoatakaan. Eniten nykyisiä kaloja muistuttavat fossiilitkin ovat niitä kaikista nuorimpia. Nämä seikat mielestäni puoltavat vahvasti sitä, ettei varsieväkala ole säilynyt muuttumattomana satoja miljoonia vuosia.

Tietysti tässä luotetaan ajoitusmetodeihin, mutta fossiilien iällä ei ole niinkään väliä kuin sillä, ettei Latimeria-sukuisia fossiileja ole löytynyt. Vaikka fossiilien puute johtuisi siitä, että Latimeria on elänyt muita varsieväkaloja syvemmällä, niin mielestäni tämä viittaisi siihen, etteivät maaeläimet ole ainakaan Latimerioista polveutuneet.
*Stardust*

#450 • • *Stardust*
Kreationismin ja ennen kaikkea koko I.D:n pystyy jakamaan kahteen asiaan. http://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps ja http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance. En ole vielä törmännyt yhteenkään I.D:n osa-alueeseen joka olisi läpäissyt tieteellisen väittelyn ja kokeellisen todentamisen, mutta näkisin mielelläni materiaalia jos näin on jo päässyt käymään. Kunnes tällaista tulee vastaan, pidän edelleen I.D:tä vallanhimoisten fundamentalistien kiihkoiluna ja yrityksenä istuttaa näennäistieteellinen luomisteoria esim. Yhdysvaltojen peruskoulujen opetussuunnitelmaan.

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

*Stardust*

#451 • • *Stardust*

Ihminen vaikuttaa "luonnonvalintaan", jolloin se ei voi olla mikään luonnonlaki, tämä oli pointtini ja siis vastakkainen näkemyksellesi, että "survival of the fittest" on luonnonlaki, ja sitä vieläpä yritit todistaa todennäköisyysmatematiikalla! =D Kysypä vaik joltai proffalta, mikä on todennäköisyysmatematiikan todistusarvo luonnontieteissä? Olen jo kauan ollut sitä mieltä, ettei ihminen ainakaan enää istu evoluutio-oppiin noin vain. Mutta painovoima vaikuttaa, uskoin siihen tai en, halusin sitä tai en.

"Luonnonvalinta" on evoluution mekanismi, johon ihminen voi vaikuttaa ja vaikuttaakin. Ei se Darwinin painajainen dokkari oo sattumalta siten nimetty. Varsinkin kun "luonnonvalinta" on otettu mukaan yhteiskuntatieteisiin. Jos luonto valitsee evluutiossa, niin eikö sitten sosiaalidarwinismin mukaan se yhteiskunta, eli sinä, minä, me, valitse ainakin ne kriteerit jolla kilpailua käydään?

Ja btw, anarkiassa ei edes vahvin määrää tai ole "vahvimman lakia" tai muutakaan auktoriteettia - silloin kun vahvin määrää, sitä kutsutaan fasismiksi. Siis tämä tietoisesti ajattelevilla eläimillä. Sen takia anarkia on kyllä hyvä analogia luonnon "kaikkien sota kaikkia vastaan" asetelmalle. Elävällä luonnolla on VAIN yksi yhteinen ominaisuus, välttämättömyys - varma ja peruuttamaton kuolema.

Kulttuurievoluutio on evoluutiota aivan kuten luonnonvalintakin. Tietenkään kulttuurievoluutiota ei voida selittää genetiikan tai biologian avulla, paitsi rajatuissa tapauksissa kuten yhteiskunnan varallisuuden ja hyvinvoinnin vaikutus yksilön ravitsemukseen. Kyseessä ei kuitenkaan ole välttämättä mikään "suunnitelma" tai minkään yliluonnollisen (tai luonnollisen olion - joka on mahdollisesti laittanut alulle kaiken elämän planeetallamme) tahon sanelema pakko.

Vaikka Darwin ja eräät muut oppineet laittoivatkin alulle ajatuksen evoluutiosta, nykytiede ei enää perustu Galapagos -saarien sinikinttuisiin lintuihin vaan molekyylibiologiaan ja genetiikkaan. Ihminen on osa luontoa, joten voidaan myös väittää että ihmisen tekemät muutokset luonnonvalintaan ovat myös osa evoluutiota - kuten kehittynyt lääketiede ja ravinnon määrä sekä laatu. Myös lääketieteen kvantitatiivinen tutkimus on osa kulttuurievoluutiota, jota esim. MareNostrum -supertietokone jauhaa väsymättömästi.

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

phanatic

#452 • • phanatic

kuilun partaalla, 31.12.2007 19:14:
---
No onko elämän jatkuminen välttämätöntä? Onko se "oikein", "hyvä asia"? Pliideri, kestä näit "hömppiä", mä lupaan, et tää johtaa johonki? =)

Välttämätöntä kenelle? Vai ylipäänsä? Käsitteitä "oikein" ja "hyvä" ei mielestäni ole olemassa ilman elämää, joten elämän loppuessa näillä käsitteilläkään ei ole enää väliä. Elämä toki pyrkii jatkumaan, joten sen kannalta elämän jatkuminen on hyvä asias.

No mitä ilmauksesi "hatusta vedetty" tarkoittaa muuta kuin ehdottomasti väärää? Mitä eroa on ilmauksillasi "hatusta vedetty näkemys" ja "väärä kuva"? Vai takoitatko, että se "hatusta vedetty" asia voi siltikin olla oikein ja sinun näkemyksesi väärin? Jos sä sanot jotain asiaa "hatusta vedetyksi", ni mä ainaki käsitän, et sä tarkotat sillä sitä, että näkemys ei ole ainoastaan väärä, vaan myös täysin perusteeton.

Pidän mm. seuraavia tässä ketjussa esitettyjä näkemyksiä hatusta vedettyinä:
-Varsieväkala on ainoa laji, joka on säilynyt muuttumattomana satoja miljoonia vuosia
-Varsieväkalan muuttumattomuus tarkoittaa, että evoluutio ei päde valtamerissä
-Tiedeyhteisön mielestä ihmiskulttuurin kehitys on ollut lineaarista.
-Evoluutioteorian mukaan evoluutiolla on "huippu"

Mielestäni nuo ovat virheellisiä käsityksiä eivätkä poikkeavia maailmankatsomuksia. Jos sanon ylläolevia väitteitä vääriksi, se ei tarkoita, että pitäisin niiden esittäjän maailmankuvaa ehdottoman vääränä ja omaani ehdottoman oikeana.

Mä olen eri mieltä sun kanssas evoluutiosta prosessina ja luonnon valinnasta. Onko näkemykseni hatusta vedetty?

Mitä mieltä sä sitten olet noista asioista?

Ja mun pointti on se, et sellaset ihmiset, jotka yleensä pitää kiinni "vahvimman laista" luonnonlakina, ni pitää siitä sen takia, et ne vois soveltaa sitä yhteiskuntaan ja siten tyynnyttää huonoa omaatuntoaan - on yli-inhimillinen "vahvimman laki", jota vastaan on turha taistella. Toinen syy saattaa olla siinä, et niin saa kätevästi itselleen maailmankuvan, jossa itse on luomakunnan kruununa. Samat sanoo yleensä myös, että "sota kuuluu ihmisluontoon".

Itse pidän ihmistä "luomakunnan" osana, en mitenkään sen ulko- tai yläpuolisena asiana. Ja koska olemme tietoisia olentoja, meidän on mahdollista vaikuttaa ympäristöömme, ja voimme paljolti vaikuttaa siihen, millaista "kilpailua" käymme keskenämme ja mitä siinä voi saavuttaa tai menettää. Muista, että (myös) (ne) evoluution kieltäjät, jotka katsovat jumalan asettaneen heidät luomakunnan huipulle ja sen hallitsijaksi, uskovat "vahvimman lakiin", jota vastaan on turha taistella. Eli moinen käsitys ei ole sosiaalidarwinistien yksinoikeus.

Olen siinä määrin pessimisti ihmiskunnan suhteen, että en usko sen näkevän sodatonta aikaa. Viimeinen ihminen voi sen toki nähdä, tapettuaan kaverinsa:) No ei, sodattomuus voi kyllä varmaan olla mahdollista huomattavasti nykyistä pienemmällä väestötiheydellä.

Miten on phanatic, kokeillaas sitä todennäköisyysmatikkaa. Onko sinun selviytymismahdollisuutesi korkeammat kuin sellaisen, joka on evoluutiosta eri mieltä kuin sinä?

En näe, että evoluutiota koskevilla mielipiteillä olisi juurikaan väliä elossapysymisen kannalta.

"Jos ihminen hyväksyy tieteen sanoman sen koko merkityksessä, hänen täytyy vihdoin herätä tuhatvuotisesta unestaan ja nähdä täydellinen yksinäisyytensä, perinjuurinen outoutensa. Nyt hän tietää elävänsä kuin mustalainen sen universumin laidalla, jossa hänen on elettävä. Universumin, joka on kuuro hänen musiikilleen eikä piittaa hänen toiveistaan, kärsimyksistään tai rikoksistaan."

Näinpä. Mutta eikö elämän perinjuurinen outous, ainutkertaisuus ja katoavaisuus juuri tee siitä niin kauniin?
phanatic

#453 • • phanatic

kuilun partaalla, 2.1.2008 13:00:
---
Mut nyt, kun elämää esiintyy, onko sen jatkuminen hyvä asia? Ja jos on, niin millä perustein?

Itse en toivoisi elämän loppuvan, sillä se on äärimmäisen kiehtova asia, siis sekä omani, että elämä ylipäänsä. Joten kyllä, voisin sanoa että elämän jatkuminen on hyvä asia.

Ku on ihmisiä, joiden mielestä ihmislajin jatkuminen olis katastrofi muulle universumille, varsinki, jos me ikinä päästää interstellarisiks. o/ Toisaalta, jos koko muu universumi on eloton möykky, ni mitä välii? =D

Toki ottaen huomioon eurooppalaisten "löytöretkien" seuraukset "löydetyille" sivilisaatioille, ymmärränä täysin tuon katastrofi-mielipiteen. Toki, jos muu universumi on eloton möykky, asialla ei ole mitään väliä. Uskoisin mahdollisen toisen sivilisaation kohtaamisen olevan niin mielettömän kaukana tulevaisuudessa, että ehkä olemme ehtineet viisastua vähän. Tai sitten emme:)

Hmmm. Jos "vahvimman laki" toimii, niin huipullahan on vahvimmat? Evoluution huippu on joka sekunti, joka hetki. Tämä ei tietenkään tarkoita, että evoluutio olisi lineaarista ja nousujohteista.

No juu, tällä tavalla ajateltuna evoluutiolla on huippu, mutta tämä tuskin oli 029:n ajatus käsitteestä, kun hän oletti varsieväkalan evoluution huipulle, ja tämän johdosta evoluution valtamerissä asiaksi, jota ei tapahdu.

Mut se, et sä sanot "sellainen-ja-sellainen selvityy todennäköisemmin" ni ei ole enää luonnontieteen lause. Ja kaltaisesi realistin ja materialistin suusta käsittämätön.

Totta, ilmaisuni luonnonvalinnasta luonnonlakina oli virheellinen. Silti todennäköisyydet ovat aivan olemassaoleva ja mitattavissa oleva asia, enkä ymmärrä miksi niistä puhuminen sinällään olisi "realistille" jokin virhe.

Voidaan esimerkiksi todeta, että 2-metriset ihmiset menestyvät koripallossa keskimäärin paremmin kuin 160-senttiset, vaikka yksittäisen kaksimetrisen menestystä lajissa ei voidakaan pitää millään tavalla selviönä.

Uskonnolla selitettiin hallitsevan luokan oikeus hallitsemiseensa, kysymys ei ollut voimasta, vaan siitä, että Jumala on asettanut hierarkisen status quon, eikä Jumalaa vastaan kannattanut taistella.

Mä kyllä olen siinä käsityksessä, että uskonnot eivät ole syntyneet hallitsemisen välikappaleiksi, vaikka niitä siihen on käytettykin (ja käytetään).

Eli uskot sodan olevan osa ihmisluontoa? No tohon voin vastata vaan samoin, ku vastaan kaikille pessimisteille ja kyynikoille, ja vastaan taas lainasanoin:

"Jos ihminen, joka panee toivonsa ihmiskohtaloon, on hullu, niin se joka menettää tositapahtumien takia toivonsa, on raukka." - A Camus

Jos uskot, ettei ihminen kykene olemaan sotimatta, niin tarkoittaako tämä sitä, että sotien loppumisen eteen ei kannata tehdä mitään?

Uskon, että jokaisessa ihmisessä on kyky hyvään ja pahaan (hyvä ja paha ovat tietysti jokaisen subjektiivisia näkemyksiä). Mutta ei se, että en usko ihmisten osaavan olla sotimatta, tarkoita että olisin jotenkin menettänyt toivoni ihmisyyden suhteen. Ihminen pystyy myös niin hyviin asioihin, ja suurin osa ihmisistä on "hyviä", että paitsi sodat, niin myös rakkaus, taiteet, tieteet ym. jatkuvat ihmiskunnan loppuun asti.

Ja tottta kai sotien loppumiseksi kannattaa tehdä "mitään". Varmaan melko harva uskoo kaikkien sairauksien olevan voitettavissa, mutta melko harva myös on sitä mieltä , että sairauksien parantamiseksi ei kannata tehdä mitään.

Ja alkaahan niit maailmankuvallisia eroja tulla! =) Sä oot pessimisti, mä optimisti. Aiemmin olen huomannu, ja väitän yhä näin, vaikket olekaan asiaa mitenkään myöntänyt, että olet myös materialisti, realisti ja monisti, ja niiden kautta pessimisti ja skientisti/positivisti/instrumentalisti ja lopulta deterministi, kun taas itse olen idealisti, kriittinen realisti, nominalisti, ja niiden kautta relativisti, optimisti ja analyyttisen logiikan kannattaja, ja lopulta indeterministi.

En pidä itseäni pessimistinä, realistina kyllä. Se, että en näe pelkkää iloa ja loistoa ja käsi kädessä tanssimista tulevaisuudessa(kaan), ei tarkoita että näkisin kaiken menevän päin seiniäkään.

No täytyy sanoa, että yllätit! Mä luulin, et mitä enemmän on "oikeaa" tietoa, sitä paremmat mahdollisuudet on selviämiselle? (okei, olen sitä mieltä yhä!) =) Jos evolutiivisella mielipiteellä ei ole väliä eloonjäämisen kannalta, jos se ei kerran arvota lainkaan, niin miksi niin kiihkeästi tuot omaa näkemystäsi esiin ja naurat päinvastaisille? (palatakseni erääseen "hömppä" kysymykseeni...)

Ei mikä tahansa tieto paranna hengissäpysymisen edellytyksiä. Evoluutioteorian tunteminen ei vaikuta juuri jokapäiväiseen elämään. Voihan "oikeaa" tietoa olla vaikka bridgenpeluusta, maaperän sedimenteistä ja paperin koostumuksesta, mutta ei noiden avulla vielä lisääntymään pääse - ehkä jopa päinvastoin :) Kiihkeä oman näkemykseni esiin tuominen liittyy keskustelutyyliini, en minä tässä ketjussa mitään eloonjäämiskamppailua harrasta vaikka kiihkoilisinkin ajoittain. Toivottavasti ei kukaan muukaan.

Tai mitä merkitystä evoluutio-käsitteellä on? Mikä on evoluution tärkein tieteellinen sovellus?

Lähinnä se vastaa osittain ikiaikaiseen kysymykseen "mistä olemme tulleet"? Ja mielestäni tieto sinällään on jo arvokasta (minulle ja varmaan monelle muullekin, subjektiivisesti), vaikka sillä ei olisi tieteellistä sovellusta.

---
Näinpä. Mutta eikö elämän perinjuurinen outous, ainutkertaisuus ja katoavaisuus juuri tee siitä niin kauniin?
---

Jaa-a. Nyt puhut jo estetiikasta, ja se jos jokin on IMO relativistinen näkemys, kuka mitäki kauniina pitää? Elämä on kaunisa sille, joka näkee sen kauniina. Varmasti on ihmisiä, joiden mielestä elämä ei ole kaunista, joiden mielestä outous on pelottavaa, ainutkertaisuus käsittämätöntä ja katoavaisuus kuolemaa.

Tietenkin kauneus on suhteellista. Mitä sitten?

Mul on sellanen fiilis, et sä käytät tieteellistä realismia, tai ainakin sen merkintä tapoja, "todellisuudessa tapahtuu niin-ja-niin", sellasiinkin seikkoihin, joista ei voi olla empiristä tietoa, esim tulevaisuudesta ja mahdollisista maailmoista, jolloin järjestelmästäsi tulee sisäisesti ristiriitainen, yrität olla realisti ja idealisti samassa pisteessä.

Tulevaisuudestakin voidaan tehdä "ennustuksia" tieteellisen tiedon pohjalta, esim sääennustukset. Enkä kyllä muista itse spekuloineeni tulevaisuudella. Se jokin anarkia-esimerkki, johon puutuit, koski lähinnä tietämystäni jo olemassaolevista tai -olleista valtiottomista (tai oikeastaan väkivaltamonopolittomista) alueista. Uskon edelleen, että jos kaikki valtarakenteet, mitä voidaan purkaa, purettaisiin, päädyttäisiin anarkokapitalismiin.

Et siis vastannu kysymykseeni, onko metafyysisiä asioita olemassa, onko metafysiikalla merkitystä?

En tiedä. Uskon kyllä vaikkapa vapaaseen tahtoon. Universaaliin hyvään ja pahaan en.
Admo

#454 • • Admo
Katsoin tänään erään etanan sarvia pihalla, ja ne näyttivät ennustavan, että kuilun partaalla ei saa seksiä tänään.

Onkohan tämä etana nyt pessimisti vai realisti?! Itse olen realistisuuden kannalla. Mutta onkohan etanan ennustus todennäköisyysmatemaattisesti merkitsevä? Tässä vasta mielenkiintoinen metafyysinen pulma!=D
phanatic

#455 • • Edited phanatic

kuilun partaalla, 3.1.2008 16:42:
---
phanatic, 3.1.2008 11:48:
Itse en toivoisi elämän loppuvan, sillä se on äärimmäisen kiehtova asia, siis sekä omani, että elämä ylipäänsä. Joten kyllä, voisin sanoa että elämän jatkuminen on hyvä asia.
---

Ok. Ymmärtänet, että itse olet muodostanut tuon arvotuksen?

Kukakohan muu sen olisi voinut päähäni muodostaa?

---
ehkä olemme ehtineet viisastua vähän. Tai sitten emme:)
---

Mut sodasta olet kuitenkin sitä mieltä, ettemme? Sille ei ole vaihtoehtoa?

Siis kenen mielestä ei ole? Kirjoitin: sodattomuus voi kyllä varmaan olla mahdollista huomattavasti nykyistä pienemmällä väestötiheydellä.

---
Silti todennäköisyydet ovat aivan olemassaoleva ja mitattavissa oleva asia, enkä ymmärrä miksi niistä puhuminen sinällään olisi "realistille" jokin virhe.
---

Hmm, no siinä mielessä "virhe", että realisti uskoo vain sellaiseen, mikä on olemassa fysikaalisessa maailmassa. Ja kerropa, millä mittauslaitteella todennäköisyyttä mitataan?

Ja kyllä jokainen pessimisti ja optimisti uskoo olevansa myös realisti*.

itse olen ... kriittinen realisti, ... ja ... optimisti

Mielestäni uppoat hieman liian syvälle omaan kielipeliisi. Ylläolevien väitteidesi perusteella uskot itse vain sellaiseen, mikä on olemassa fysikaalisessa maailmassa. Minä en taas ole itsestäni väittänyt sellaista.

Toivottavasti et nyt räjähdä, mut tää esimerkki ja edellä oleva antais ymmärtää, ettet ole hiffannu todenäköisyysmatematiikan olemusta metafyysisenä ilmiönä, joka on olemassa vain ihmisen aivoituksissa?

Jaa. Oletatko sitten, että uskon todennäköisyysmatematiikan sitten löytyvän jostain ihan konkreettisena esineenä?

Tämän johdosta normaalisti realistit ja tiukat materialistit, jotka sanovat, ettei heillä voi olla tietoa, onko elämä sattumaa vai ei, tai muusta käsinkoskemattomasta, niin he pidättätyvät myös ennustamisesta, jota todennäköisyysmatematiikka osaltansa edustaa.

En oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi käyttäytyä sinun lyömiesi leimojen mukaisesti.

Selvä. Tiesitkö, että kaksintaisteluita perusteltiin aikoinaan täysin samoin perustein: "koska se kuuluu ihmisluontoon"? Niin ne vain on saatu kitkettyä traditiona. Sota on traditio, ei ominaisuus.

Sinulla on melko kapea kuva kaksintaisteluista, jos ne on mielestäsi kitketty maailmasta.

Sairaudet VOI parantaa, kun taas sanot, ettei sotia voi kitkeä. Sota on yksi asia, sairaudet yleistys. Kannattaako parantumatonta sairautta yrittää parantaa, vaiko vain lieventää tuskia? =) Itse annat ymmärtää, että sota olisi ihmisen "parantumaton sairaus"..?

Sota on yleistys myös. Ei ole kahta samanlaista sotaa.

---
En pidä itseäni pessimistinä, realistina kyllä.
---

No aiemmin tässä threadissä olet sanonut olevasi pessimisti.

Olen sanonut olevani pessimistinen sotien loppumisen suhteen. Ei kai minun tämän mielipiteen takia tarvitse olla mikään yleisen tason pessimisti?

Okei. No vastaahan luomiskertomuskin siihen? Meillä on monta kertomusta siitä, miten maailma syntyi. Eli voisko sanoa, että se vastaa siihen siten, että sinä voit uskoa siihen? Miten se OIKEASTI syntyi ei vaikuta meihin suoraan millään tavalla, sillä ei ole elämämme kannalta mitään merkitystä, joten eikö sen voisi jättää omaan arvoonsa? Ei. Täysin merkityksettömästä seikasta tehdään kaikista merkitsevin.

Miten niin kaikkein merkitsevin? Kai kiihkeitä väittelyitä voi käydä ihan mistä asioista huvittaa. Jos tämä rajoitettaisiin vain kaikkein merkitsevimpään asiaaan (eli?), niin elämä olisi melkoisesti tylsempää.

Ja "tieto sinällään"? Eli kaikki tieto on arvokasta? Kumma kun et suhtaudu noin siihen tietoon, mitä mä esitän, vaan SE onki yhtäkkiä "hömppää".

Mitä esittämääsi tietoa olen kutsunut hömpäksi?

Jos ihminen tekee valintansa fysikaalis-aivo-kemiallisin perustein, niin missä se "vapaa tahto" ilmenee?

Se on erittäin hyvä kysymys. Mutta ei minun tarvitse sitä tietää uskoakseni vapaaseen tahtoon. En toki tuputa näkemystäni asiasta kellekään totuutena.

Mielestäni tämä keskustelu ei tunnu enää johtavan mihinkään.
Epailija

#456 • • Epailija Physicist, 2nd class.

kuilun partaalla, 29.12.2007 10:48:
No öh, se oli vähän niinku luettavissa rivien välistä? Siis mun pointti oli, et isoisetkin erehtyy "varmasti".

Ok. En sattunut katsomaan rivien väliin.

Onko siis nykynäkemys oikeassa, "lopullinen totuus"? Jos se ei ole, ni se on yhtä "väärässä", kuin Alberttikin. Oliko Einstein väärässä suppeamman teoriansa suhteen, joka siis todistettiin ainakin jotenkuten? Itseasias se todistus piti tehdä Suomessa 1917 tapahtuneen auringonpimennyksen aikana, mut tääl oli sen verran jotain rähinää, et se ei onnistunu.

Nykyisin meillä on enemmän empiriaa käytettävissämme, joten olemme ainakin enemmän oikeassa nykyään kuin olimme silloin. Emme siis ole yhtä väärässä kuin Albert, jonka kanta kvanttifysiikkaan ei pohjautunut empiriaan, vaan osoittautui empirian myötä virheelliseksi. Empiria on myös osoittanut suhteellisuusteorian erittäin toimivaksi malliksi, joten niiltä osin Albertin voidaan sanoa olleen oikeassa - tai vähintään oikeilla jäljillä.

Mitä häh? IMO on tärkeätä havaita, että suurimmatkin tiedemiehet suhtautuvat tunnepitoisesti teorioihinsa! Ei sit tuu itelle sellasta fiilistä, et olis aina ehdottomasti oikeassa ja et omille näkemyksille ei edes näkis vaihtoehtoa... Vai mitä? =)

Ehkä tämä sitten on sen Einsteinin näkemyksen "oma arvo". Einsteinin näkemyksellä kvanttimekaniikasta ei kuitenkaan ole siinä mielessä hirveätä painoarvoa, että se oli mutuun - ei siis faktoihin (ja tarkoitan nyt tällä sen tason faktoja, joita me voimme saavuttaa) - perustuvaa. Ja vaikka myönnänkin mutun potentiaalin tiedettä edistävänä motivaattorina, toimii Einsteinin tapaus myös esimerkkinä siitä, että teorian kritisoimiseen tarvitaan jotain muutakin kuin se, että ei pidä ajatuksesta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

#457 • • niomic Guest
Richard Dawkins - The God Delusion
Chaos Theory -> Complexity Theory in terms of "intelligent evolution"

Meikälle riittää jo noi :]
Epailija

#458 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

toukopouko, 4.1.2008 05:00:
what a surprise! epäilijä missaa tahalteen ja vahingossa pointin. it´s a miracle!

En juuri tahallani missaa pointteja, kuilun tai muidenkaan, enkä tehnyt niin nytkään.

Edit: Turhat kuittailut poistettu.

--

Epailija

#459 • • Epailija Physicist, 2nd class.

kuilun partaalla, 4.1.2008 11:33:
---
Epailija, 3.1.2008 23:52:
teorian kritisoimiseen tarvitaan jotain muutakin kuin se, että ei pidä ajatuksesta.
---
Hmmm. Kritisoimiseen tarvitaan vain kyky avata suunsa! =D

Jopas viritin itselleni ansan. Olet tietysti aivan oikeassa. Ajatus, jonka ilmaisin puutteellisesti (tai jopa virheellisesti), oli että "en pidä siitä" ei anna kritiikille tarvittavaa pontta tieteessä. Kritisoida siis voi kunhan osaa puhua, mutta ilman empiriaa se on "vain" puhetta. Lainausmerkit sen takia, että pelkkä puhekin voi tietenkin välillisesti viedä asioita eteenpäin monella tapaa.

--

Admo

#460 • • Admo
kuilu, sä vaikutat aika hauskalta ryyppyseuralta!=D

kuilun partaalla, 4.1.2008 11:33:
Jo Russel sano, et ois hienoa, jos kaikissa yliopistoissa opetettais filosofiaa ja etenki logiikkaa, nyt kyl ymmärrän miksi.

Taivaan kiitos ei opeteta. Maailmassa on jo ihan tarpeeksi hörhöjä jotka viettävät kaiket päivät miettimällä mikä on elämän tarkoitus, kykeneekö ihminen katkaisemaan itseltään käden, sekä kaikkea muuta yhtä hyödyllistä.

PS. Eka lause oli sarkasmia!=D