Evoluutio vai Jumala

677 posts, 34 pages, 214,366 views

Epailija

#481 • • Epailija Physicist, 2nd class.

m_a, 30.1.2008 02:34:
Anteeksi symbolieni epämääräisyys. Mitä on vuorovaikutus ja kaikkeus?

Kysytkö minulta mitä itse tarkoitit kaikkeudella? Vuorovaikutuksen taas itse käsitän kahden tai useamman tapahtuman tai asian välisenä vaikutussuhteena - miten asia tai tapahtuma A vaikuttaa B:hen ja päin vastoin.

Astrologia puhuu päämäärähakuisesti.

Miten oppirakennelmat puhuvat ja miten tämä nyt liittyi lainaamaasi kohtaan?

Muutos on havaittavissa, jos kehitetään keino tämän havaitsemiseen.

Tämäkään ei nähdäkseni liity mitenkään siihen, mitä sanoin.

Miten määrittelet luonnon havaintomekanismit?

Luonto ei havaitse, koska luonto ei ole havaitsija.

Oletamme siis että solu ei päästä ulkopuolisia taajuuksia sisäänsä?

Riippuu kuule ihan siitä, mitä ulkopuolisia taajuuksia tarkoitat - tai mitä ylipäätään tarkoitat sanalla taajuus. Esimerkiksi gammasäteily on sähkömagneettista säteilyä ja sillekin voidaan periaatteessa laskea jokin taajuus, vaikka yleisesti puhutaan vain aallonpituuksista ja energioista. Gammasäteily pääsee soluihin sisälle varsin hyvin, mutta onkin sitten täysin eri asia onko gammasäteilyn kohteiksi joutuvilla soluilla mitään keinoa havaita gammasäteilyä (tai muutakaan) ja reagoida siihen muuten kuin vaurioitumalla.

tiettyyn aikaan, kun tietty taajuus eniten vaikuttaa, muuttaa havainnon värähtelyä, ja aivot tulkitsevat sen haluamaansa muotoon.

Puhut taajuuksista ja värähtelyistä vailla selkeää kuvaa mitä niillä edes tarkoitat - tai siltä se vaikuttaa - ja lisäksi kieliopillinen rakenne kusee, joten mitään täyttä ymmärrystä tuosta hypoteesista lienee turha yrittääkään. Jos tuo epämääräinen havainnon värähtely skipataan, niin sanot suurin piirtein seuraavaa: Jos aurinko paistaa kirkkaasti, niin aivot havaitsevat maailman valoisana. D'uh?

Olimme siis saaneet yhteisymmärryksen valon lähteistä.

Tähdet ovat toki valonlähteitä, mutta niiden merkitys valaisussa täällä Maan pinnalla on ihan minimaalinen. Kuu valaisee vielä enemmän, mutta sekin häviää heikollekin taskulampulle.

En itse ollut valmis keskustelemaan kuun vaikutuksista kuin valon/värähtelyn säätelijänä.

No sanotaan sitten suoraan, ettei se sellaisena ole kummoinen.

Autonominen hermosto, vaikka onkin aivojen säätelyn alainen, vaikuttaa tunteisiimme, vastustuskykyyn, stressinsietokykyyn yms ja sitäkautta kaikkiin kemiallisiin tapatumiin aivoissamme.

Leikitään, että näin tosiaan on. Ongelmaksi jää silti se, että et ole osoittanut tähtien valon vaikuttavan autonomiseen hermostoon millään merkittävällä tavalla.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

m_a

#482 • • m_a

Epailija, 31.1.2008 12:44:
---
m_a, 30.1.2008 02:34:
Anteeksi symbolieni epämääräisyys. Mitä on vuorovaikutus ja kaikkeus?
---

Kysytkö minulta mitä itse tarkoitit kaikkeudella? Vuorovaikutuksen taas itse käsitän kahden tai useamman tapahtuman tai asian välisenä vaikutussuhteena - miten asia tai tapahtuma A vaikuttaa B:hen ja päin vastoin.

Yritin puhua käsityksestäni että kaikkeuden vuorovaikutus on värähtelyä, ja vastasit siihen että värähtely ei yksinään ole mikään vuorovaikutus. Halusit siis vain opettaa mua käyttämään äidinkieltäni?
Mä en kirjoita graduani täällä enkä sun kanssa.

Kysyn sulta mielipidettä vielä kerran: mitä on kaikki?
Mun mielestä se on värähtelyä.
Kumoaisitko sitten väitteen: kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Astrologia puhuu päämäärähakuisesti.
---

Miten oppirakennelmat puhuvat

Kirjoitetussakin tekstissä on yleensä päämäärä. Kokonaisuuden ymmärtäminen.
Veda-astrologian päämäärä oli alunperin valaistuminen, kaiken kokemista yhdeksi.

ja miten tämä nyt liittyi lainaamaasi kohtaan?

Puhut kuin muutos olisi jotain luonnosta erillistä ja että luonto jotenkin päämäärähakuisesti reagoisi muutoksiin. Asiat regoivat toisiin asioihin luonnonlakien mukaan. Ei siinä mistään kummemmasta ole kyse.

En puhunut luonnon päämääristä, vaan muutoksesta ja siitä että se voi tulla havaituksi.
Luulin esittäväni mahdollisuuden.

Muutos on havaittavissa, jos kehitetään keino tämän havaitsemiseen.
---

Tämäkään ei nähdäkseni liity mitenkään siihen, mitä sanoin.

Mitä ihmettä? Puhuit luononlaeista.
Ja halusin löytää syyn vuorovaikutukselle luonnonlakien avulla.
Sitäpaitsi, voimakkuus on yksi tekijä, jonka havaintomekanismi voi tunnistaa. Se että voimakkuus on pieni, ei tarkoita etteikö se ole havaittavissa. Ei siinäkään mitään kummempaa ole!

tiettyyn aikaan, kun tietty taajuus eniten vaikuttaa, muuttaa havainnon värähtelyä, ja aivot tulkitsevat sen haluamaansa muotoon.
---

Puhut taajuuksista ja värähtelyistä vailla selkeää kuvaa mitä niillä edes tarkoitat - tai siltä se vaikuttaa - ja lisäksi kieliopillinen rakenne kusee, joten mitään täyttä ymmärrystä tuosta hypoteesista lienee turha yrittääkään. Jos tuo epämääräinen havainnon värähtely skipataan, niin sanot suurin piirtein seuraavaa: Jos aurinko paistaa kirkkaasti, niin aivot havaitsevat maailman valoisana. D'uh?

Se olikin tarkoitukseni. Jos tietäisin jonkin värähtelyn joka tukee tätä hypoteesia, käyttäisin eksaktisti sanaa värähtely.
Ja edelleen, en tee kanssas gradua.

Autonominen hermosto, vaikka onkin aivojen säätelyn alainen, vaikuttaa tunteisiimme, vastustuskykyyn, stressinsietokykyyn yms ja sitäkautta kaikkiin kemiallisiin tapatumiin aivoissamme.
---

Leikitään, että näin tosiaan on. Ongelmaksi jää silti se, että et ole osoittanut tähtien valon vaikuttavan autonomiseen hermostoon millään merkittävällä tavalla.

Leikitään vain! Yritän leikkiä sun leikkiä, koska sulta näyttää muuten menevän yli nää mun leikit. Jos jokin värähtely on muuttuvaa, kuitenkin tietyissä jaksoissa, luonto voi kehittyä muutoksen mukaan jos tapahtuu vuorovaikutusta. Mikä tämä muutos on, en osaa selittää tiedeyhteisössä tämän enempää.

Epailija

#483 • • Epailija Physicist, 2nd class.

m_a, 1.2.2008 02:39:
Yritin puhua käsityksestäni että kaikkeuden vuorovaikutus on värähtelyä, ja vastasit siihen että värähtely ei yksinään ole mikään vuorovaikutus. Halusit siis vain opettaa mua käyttämään äidinkieltäni? Mä en kirjoita graduani täällä enkä sun kanssa.

Jos yrität käyttää tieteellisiä tai tieteelliseltä kuulostavaa kieltä, niin sitten on syytä kanssa valmistautua siihen, että sinulta odotetaan edes jonkinasteista tieteellistä täsmällisyyttä tai edes valmiutta pyrkiä sellaiseen. Et ehkä kirjoita gradua, mutta jos haluat vain mutuilla termeillä, joista sinulla on vain hämärä käsitys, eikä kiinnostusta keskustella niiden merkityksestä, niin sitten en näe tässä oikein mitään mieltä.

Nykyinen standardimalli tuntee neljä perusvuorovaikutusta:

1. Vahva vuorovaikutus
2. Sähkömagneettinen vuorovaikutus
3. Heikko vuorovaikutus
4. Gravitaatio

Nämä ovat ne vuorovaikutukset, jotka on maailmankaikkeudesta löydetty.

Kysyn sulta mielipidettä vielä kerran: mitä on kaikki?

Aikaisemmin kysyit mitä tarkoittaa kaikkeus. Onko kaikki kaikkeuden synonyymi sinun mielestäsi? En tiedä, mitä kaikki on. Voi olla, että voidaan sanoa kaiken olevan energiaa eri muodoissa, mutta toisaalta tämä on hirveä mutuileva yksinkertaistus, joka hukkaa yksityiskohdat. Kaikkeus taas on minusta se, mikä pitää sisälllään kaiken olevaisen, oli se sitten minkälaista tahansa l. kaikkeus on maailmankaikkeuden synonyymi. Kaikkeus voi mahdollisesti koostua pelkästä energiasta eri muodoissaan, mutta tämäkin on hirveä yksinkertaistus.

Mun mielestä se on värähtelyä.

Ja jälleen vaikka tämä tämä ainakin toistaiseksi perusteeton luokittelu olisikin paikkansapitävä, on se kamala yksinkertaistus, joka hukkaa yksityiskohdat, eikä tarjoa hirveästi.

Kumoaisitko sitten väitteen: kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Minulla on parempi idea: Mitä jos perustelisit väitteesi? Jos sinä esität jonkin väitteen, ei ole minun hommani lähteä sitä kumoamaan. Todistustaakka on sinulla.

Ennen kuin ehdit kuitenkaan aloittaa, sanon, että ihan puhtaan teoreettisellakaan tasolla ei ole perusteltua sanoa kaiken vaikuttavan kaikkeen, sillä vaikutus edellyttää jotain vuorovaikutustapaa. Esimerkiksi jollain planeetalla miljardien valovuosien päässä tapahtuu maanjäristys, jolla saattaa olla paikallisesti suurta merkitystä. Ei kuitenkaan ole mitenkään itsestään selvää, että on olemassa edes teoreettinen tapahtumien ketju tuosta tapahtumasta johonkin meidän planeetallamme tapahtuvaan asiaan. Lisäksi vaikka oletettaisiin tällaisten ketjujen olevan aina mahdollisia löytää, on ihan eri asia onko näillä teoreettisilla vaikutuksilla minkään sortin käytännön merkitystä meidän elämiimme.

Veda-astrologian päämäärä oli alunperin valaistuminen, kaiken kokemista yhdeksi.

Vai niin. Tämänkin olisit voinut sanoa ihan selkokielellä heti alkuun. Veda-kulttuurissa pyrittiin siis johonkin, minkä hyödyllisyydestä voidaan olla monta mieltä, metodilla, joka on enemmän taikauskoa kuin mitään muuta. Valitettavasti en ole kovin vakuuttunut.

En puhunut luonnon päämääristä, vaan muutoksesta ja siitä että se voi tulla havaituksi.
Luulin esittäväni mahdollisuuden.

"Mutta luonto havaitsee muutoksen, ja osaa mutatoida itsensä muutoksen mukaan."

Luonto on tässä sinulla sekä havaitsija, että tietoinen reagoija. Luonto ei ole kumpaakaan. Mikä mahdollisuus tähän siis kätkeytyy? Yritätkö sanoa, että me voimme havaita muutoksia muutoksia luonnossa?

Mitä ihmettä? Puhuit luononlaeista.

Ja? Sanoin: "Puhut kuin muutos olisi jotain luonnosta erillistä ja että luonto jotenkin päämäärähakuisesti reagoisi muutoksiin. Asiat regoivat toisiin asioihin luonnonlakien mukaan. Ei siinä mistään kummemmasta ole kyse."

Sanonko jossain, ettei muutoksia voitaisi havaita, vaikka on keinot havaitsemiseen? Vastaat kritiikkiini luonnon personofoinnista lauseella, joka on paitsi itsestäänselvyys myös täysin yhdentekevä kritiikkini kannalta.

Ja halusin löytää syyn vuorovaikutukselle luonnonlakien avulla.

Siinä tapauksessa ilmaiset itseäsi turhan kryptisesti. Lisäksi yksinkertaistat ilmeisesti niin paljon, ettei puuhassa ole enää mitään järkeä. Toimiiko maailmankaikkeus luonnonlakien mukaan? Kyllä. Tapahtuuko maailmankaikkeudessa paljon sellaista, mikä voi luonnonlakien kautta meihin teoriassa vaikuttaa? Kyllä. Tarkoittaako tämä sitä, että astrologialla olisi jokin luonnonlakeihin perustuva pohja? Ei todellakaan. Entä tarkoittavatko edellämainitut asiat, että käytännössä täysin mutu-pohjalle rakentuvat veda-tekstit olisivat yht'äkkiä jotenkin vakavasti otettavaa materiaalia? Kaukana siitä.

Sitäpaitsi, voimakkuus on yksi tekijä, jonka havaintomekanismi voi tunnistaa. Se että voimakkuus on pieni, ei tarkoita etteikö se ole havaittavissa. Ei siinäkään mitään kummempaa ole!

Ja lisää itsestäänselvyyksiä... Huomaa kuitenkin, että kaikki, mikä on havaittavissa, ei ole merkittävää. Lävitsesi kulkee joka sekunti valtaisa määrä neutriinoja ja ne voidaan oikeissa olosuhteissa havaita, mutta niiden merkitys sinun jokapäiväiseen elämääsi on häviävän pieni.

Se olikin tarkoitukseni. Jos tietäisin jonkin värähtelyn joka tukee tätä hypoteesia, käyttäisin eksaktisti sanaa värähtely.
Ja edelleen, en tee kanssas gradua.

Ja edelleen, jos haluat vain mutuilla ja heitellä perusteettomia hypoteeseja, joiden muotoilu on kieliopillisesti huono ja siten sisältökin vähintään outo, on sinun turha odottaa vakuuttavasi ketään yhtään mistään. Minusta vaikuttaa vahvasti siltä, että sen sijaan että tässä oltaisiin jonkun suuren totuuden äärellä, on kyse vain sinun epätoivoisista pyrkimyksistäsi löytää jotain suurta ja merkittävää teksteistä, joiden kirjoittajat olivat - kuten monet aikalaisensa - pahasti pimennossa maailmankaikkeuden luonteen suhteen. Nykyisen terminologian merkityksen hämärtäminen niin, että se tuntuu epämääräisesti sopivan joihinkin mystisiin kirjoituksiin, ei ole mikään todiste näiden tekstien voimasta.

Jos jokin värähtely on muuttuvaa, kuitenkin tietyissä jaksoissa, luonto voi kehittyä muutoksen mukaan jos tapahtuu vuorovaikutusta. Mikä tämä muutos on, en osaa selittää tiedeyhteisössä tämän enempää.

Kun osaisit selittää edes yleisesti... Väitteesi ei ole periaatteessa väärä (jos on muutos, niin se saattaa aiheuttaa muutosta, jos on jokin vuorovaikutus tämän muutoksen aiheuttamiseen), mutta se on niin ympäripyöreä, ettei sillä ole oikein minkäänlaista tiedollista arvoa - etenkään kun et taaskaan liitä sitä mitenkään konkreettisesti siihen, mistä oli puhe eli autonomiseen hermostoon.

--

m_a

#484 • • m_a
1135233092527.gif
Damien

#485 • • Damien [tr3ox]

Epailija,
---
Miten esim hypotalamus havaitsee taajuuksia? Hypotalamushan säätelee nälkää, unta yms.
---
Veikkaan, ettei havaitse oikein mitenkään, vaan toimii pitkälti kemiallisten reaktioiden pohjalta. Silmä ja korvat ovat ne, millä havaitaan taajuuksia - toisilla valon, toisilla äänen ja nämäkin ovat oikeastaan kaksi eri asiaa.

Mutta havaitaanhan koko kehollakin taajuuksia, esim. kun korva ei enää kuule mutta PA-mörähtelee matalalla, niin ainakin mun sisuskalut kertoo nupille miten matalalla sitä mennään. Kun lakkaan kuulemasta - näen, kun sokeudun - tunnen, yhtä kaikki tiedostan.
tbo

#486 • • tbo budhisattva

Epailija, 1.2.2008 13:24:
---
m_a, 1.2.2008 02:39:

---
---

Vai niin. Tämänkin olisit voinut sanoa ihan selkokielellä heti alkuun. Veda-kulttuurissa pyrittiin siis johonkin, minkä hyödyllisyydestä voidaan olla monta mieltä, metodilla, joka on enemmän taikauskoa kuin mitään muuta. Valitettavasti en ole kovin vakuuttunut.

Kiitoksia tästäkin mielipiteestä. Valaistumisen hyötyjen epäily osoittaa kiistattomasti sen että kanssasi keskustelu asioiden henkisistä aspekteista on suunnilleen yhtä hedelmällistä kuin ilmastonmuutoksesta keskusteleminen hummerikuskin kanssa. Jos nyt oon ihan tosi julman rehellinen, noin tiukka omaan poteroon kaivautuminen ja toisten näkökantojen dumaaminen ei ole pelkästään epäkohteliasta ja vittumaista keskustelun tason kannalta, mutta myös todella, _todella_ ahdasmielistä, puhumattakaan siitä miten spedeä sellainen on. Sä tuskin itse näet sitä, mutta sun tyyppinen tiede-uskovaisuus ei eroa lainkaan hörhöimmästä huuhaauskovuudesta - sä vaan uskottelet et kyse on jostain "tiedosta", joka olis muka jotenkin konkreettisempaa ja "todellisempaa" kuin niiden muiden, vaikka kyse on vain eri ääripäästä.

Ihan kaikella myötätunnolla, toivon todella että elämääsi osuu tällainen Paavali-Damaskuksen-tiellä-tyyppinen kokemus, jotta näkisit miten kapea-alaisesti hahmotat maailmaa ja sen ilmiöitä.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

jUSSi

#487 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

tbo, 4.2.2008 19:32:
---
Sä tuskin itse näet sitä, mutta sun tyyppinen tiede-uskovaisuus ei eroa lainkaan hörhöimmästä huuhaauskovuudesta - sä vaan uskottelet et kyse on jostain "tiedosta", joka olis muka jotenkin konkreettisempaa ja "todellisempaa" kuin niiden muiden, vaikka kyse on vain eri ääripäästä.

Ei nyt ihan näinkään, logiikkaan, empiriaan ja toistettavuuteen perustuva maailmankatsomus on erittäin paljon uskottavampi, kuin sellainen, jossa esimerkiksi minä alan koohottamaan, että näin juuri Elviksen ja se oli pukeutunut kolme metriä korkeisiin platformeihin, piikkipantaan sekä nahkahameeseen ja hehkutti, että polkka on tulevaisuus sekä kymmenen käskyä ja perustaisin lahkon palvomaan polkka-elvistä väittäen tämän olevan totisinta totta.

Ihmisen psyyke on kummallinen juttu, mutta henkimaailman jutut on just niitä, henkimaailman juttuja. Toisilla toimii, toisilla ei, tosia niistä ei oikein saa mitenkään.

Tuskin sinäkään tuossa edellä yrititä väittää, että Epäilijällä ei olisi tunteita tai hän ei olisi humaani?
tbo

#488 • • tbo budhisattva

jUSSi, 4.2.2008 23:07:

Ihmisen psyyke on kummallinen juttu, mutta henkimaailman jutut on just niitä, henkimaailman juttuja. Toisilla toimii, toisilla ei, tosia niistä ei oikein saa mitenkään.

Se että näitä asioita ei voida todistaa jollain kokeilla, ei poista sitä tosiseikkaa että ne on _subjektiivisesti_ ihan tasan niin tosia kuin miksi ne kokeneet ihmiset haluaa ne määritellä. Tiedän itse yhtä sun toista "valaistumisesta" omien kokemusteni perusteilla, enkä mitenkään yritä väittää että ne mun kokemukset olis jotenkin yleistettävissä muihin ihmisiin, mutta riippumatta kenenkään tieteilijän mielipiteestä sen hyödyistä tai olemassaolosta, "valaistuminen" on mulle äärimmäisen konkreettinen ja tosi asia. Mulle on todellakin aivan yksvitunhailee pystyykö sen todenmukaisuutta tai hyötyjä mittamaan jollain testillä, näen itse varsin selkeästi sen vaikutukset omassa elämässäni (jotka on ollu melko mojovia, voin kertoa).

Tuskin sinäkään tuossa edellä yrititä väittää, että Epäilijällä ei olisi tunteita tai hän ei olisi humaani?

enhän mä sanonu mitään humaaniudesta vaan ahdasmielisyydestä, eikös se siinä aika selkeesti lue.

Haluaisin joskus niin kovasti tietää miks nää menee aina niin et ne hörhöt on näissä keskusteluissa todella huomattavan paljon avarakatseisempia ja avoimempia uusille ja joskus yllättävillekin ideoille kuin ne rationaalisina ja järkevinä itseään pitävät tiedehemmot. Eikö kyse olekkaan uuden tiedon etsimisestä? Onko konservatiivisuus sisäänrakennettuna tieteeseen?

--
-tbo
--

tbo

#489 • • Edited tbo budhisattva

Juhgu, 8.9.2006 03:30:
Koska tähän viestiketjuun tulee kuitenkin kymmeniä sivuja mukaälykästä pilkunviilaamispätemistä ja inttämistä, niin ajattelin tässä heti alkuvaiheessa todeta että syökää paskaa. *piis*

no niin, nyt mennään jo sivulla 29, ja jäbän ennustus on osunu kutakuinkin täydellisesti kohdalleen. Myytkö mulle kristallipallos, noin hyvin toimivalle olis paljon käyttöö *nauru*

--
-tbo
--

phanatic

#490 • • Edited phanatic

mku, 5.2.2008 09:13:
---

Toisaalta.. entä jos toisto vain vahvistaa jo-tehtyä havaintoa? Eli, jos kuulet että joku on saanut mittauksesta tietynlaisen tuloksen, niin osaat jo odottaa jotain tiettyä ja se tavallaan pilaa kokeen. Mitä useammin näin käy, sitä vahvemmaksi harha tulee.

Hassua, että näihin harhoihin perustuvat teoriat mahdollistavat esim. tietokoneen kaltaisen erittäin mutkikkaan koneen rakentamisen. Veda-energialla toimivia koneita en ole nähnyt, vaikka ilmeisesti tieteellinen tieto ja veda-tietous voidaan nähdä samanarvoisina ja "yhtä tosina".

Ei ole olemassa mitään yksittäistä totuutta, vaan just yhtä monta versiota kuin on ihmistäkin. Kenelläkään ei voi olla samaa näkökulmaa kuin sulla, joten kukaan ei voi tietää miltä susta tuntuu tai miten ja mitä sä koet todeksi, joten sitä ei voi kukaan myöskään oikaista.

Tämä väite on mielestäni virheellinen. Esimerkiksi painovoima tai auringon valo ovat samoja, tosia ilmiöitä kaikille, vaikka ne koettaisiinkin eri tavoin. Vaikka erilaisia kokemuksia jostain asiasta on 6 miljardia, niin taustalla on yksi havaittava maailma ja yhdet "todet" lainalaisuudet. Miten muuten selität tietokoneiden toiminnan, vieläpä jokaisen käyttäjän kohdalla (joka hallitsee perusteet tietokoneista)? Jos ei ole yksittäistä totuutta, miten voimme sovittaa mutkikkaat erilaiset osat yhteen ja saada ne toimimaan ja tottelemaan meitä?

"Hörhöjen" ja rationalistien ero lienee juuri tässä. Hörhölle henkilökohtaiset kokemukset ovat kaikki kaikessa, kun taas rationalista kiehtoo asioiden taustalla oleva syvempi, löydettävissä oleva logiikka, vaikka se ei aina omilla aisteilla näkyisikään. Ihmisen aistit ovat kovin epätäydelliset, ja helposti huijattavissa, kuten erilaiset optiset illuusiot osoittavat. Miksen siis uskoisi erilaisiin mittauslaitteisiin ja niiden tuloksiin ennemmin kuin vajavaisiin aisteihini? Esim. tunnettu illuusio, jossa mutkittelevien viivojen välissä kulkeva suora näyttää käyrältä, paljastuu mittauslaitteella - viivaimella - suoraksi. Luotatko laitteeseen vai havaintoosi?
phanatic

#491 • • Edited phanatic
Mielestäni on selvää, että joskus on edullista olla luottamatta aisteihinsa. Vaikkapa aavikolla näet horisontissa keitaan, mutta gps kertoo ettei siellä mitään ole. luotatko "harhaiseen" mittalaitteeseen vai aisteihisi? Myös vaikkapa sukeltaessa tasapainoaisti tai suuntavaisto voi tehdä tepposet ja vaistoonsa luottava hukkuu. selviytymisen kannalta rationaalisuus siis päihittää fiilistelyn, vaikka hörhöily voikin varmasti usein olla jännittävämpää ja mystisempää.
jUSSi

#492 • • jUSSi äkäinen vanhus

tbo, 4.2.2008 23:48:
---
Haluaisin joskus niin kovasti tietää miks nää menee aina niin et ne hörhöt on näissä keskusteluissa todella huomattavan paljon avarakatseisempia ja avoimempia uusille ja joskus yllättävillekin ideoille kuin ne rationaalisina ja järkevinä itseään pitävät tiedehemmot.

Mistäs tiedät miten avoin minä olen ;-) Uudet ideat kelpaa aina, mutta niitä pitää koetella!

Ongelma on siinä, että subjektiivinen kokemus ei välity kuin kertomalla. En voi olla kanssasi samaa mieltä kuin siinä, että valaistuminen on mahdollista ja varmasti sen kokeneelle täysin tosi. Koita jakaa valaistumisesi jonkun toisen kanssa, ei varmasti ole kovin helppoa :-)

tbo, 4.2.2008 23:48:
Eikö kyse olekkaan uuden tiedon etsimisestä? Onko konservatiivisuus sisäänrakennettuna tieteeseen?

En sanoisi sitä konservatiivisuudeksi vaan skeptisyydeksi. Mitään ei hyväksytä suoralta kädeltä, kaikkea epäillään ja testataan uudestaan ja uudestaan.
Damien

#493 • • Damien [tr3ox]

phanatic, 5.2.2008 12:10:
Mielestäni on selvää, että joskus on edullista olla luottamatta aisteihinsa.

IMO menee taas niin viisauden ylistykseksi että ihan oksettaa meidän täydellisen tieteen kirkko, tai siis mielikuva minkä te annatte siitä. Toisaalta tiedettähän voi olla mitä vaan empiriisesti toistettava tapahtuma, esim. hörhöily voi parhaimmillaan olla tiedettä, te vaan tykkäätte enemmän matematiikasta kuin minä. Jossain tapauksissa kannattaa taas luottaa aisteihinsa enemmän kuin lukemaansa, koska onhan modernin tieteen matka ollut aika kivikkoinen sekin. Eihän Einsteinkaan luottanut omiin havaintoihinsa siitä, miten universumi laajenee vaan koitti viimeiseen asti pitää kiinni harmonisen maailmankaikkeuden kuvasta.

Sitten kun voimme varmuudella lähettää luotaimia mittaamaan laajenevan kaikkeuden ulkopuolelta sitä laajenemista, voitte tieteilijät tulla heruttamaan sormiaan tähän suuntaan. Ennen tuota ihmettä ja sitä tietoa, meitsi hengaa asiantuntevamman porukan luona "Taikasieniforumilla", koska minusta maassa kasvaa sen tasoisia opettajia ja viisautta, ettei sitä saa suomenmaasta muualta.
tbo

#494 • • tbo budhisattva

Jussi ja kuokka, 5.2.2008 08:05:
---

Sitten olisi hyvä mainita että kyseessä on vain omat päänsisäiset uskomukset, ja se ettei niillä ole mitään tekemistä omasta mielestä riippumattoman todellisuuden kanssa.

todellisuus != omasta mielestä riippumaton. Ei ole havaintoa ilman havainnoitsijaa joka vaikuttaa havaintoon, ja se metsässä kaatuva puu ei päästä ääntä jos kukaan ei ole sitä kuulemassa. HTH.

--
-tbo
--

tbo

#495 • • tbo budhisattva

jUSSi, 5.2.2008 13:16:
En voi olla kanssasi samaa mieltä kuin siinä, että valaistuminen on mahdollista ja varmasti sen kokeneelle täysin tosi. Koita jakaa valaistumisesi jonkun toisen kanssa, ei varmasti ole kovin helppoa :-)

Riippuu täsmälleen siitä kenen kanssa asiasta keskustelee. Skeptinen fyysikko ei tajua (ei halua tajuta?) asiasta hevon kuusta vaikka olis millanen powerpointesitys, guru, henkinen opettaja tai vastaavanlaisia kokemuksia itse omaava taas tajuaa sanan puolikkaastakin.

--
-tbo
--

jUSSi

#496 • • jUSSi äkäinen vanhus

tbo, 5.2.2008 16:41:
---
Riippuu täsmälleen siitä kenen kanssa asiasta keskustelee.

Tai sitten ei. Ei kai yksilön valaistuminen mitään universaalia ymmärtämisen liittoa saa aikaan muiden valaistuneiden kesken? Se voi helpottaa ymmärtämistä ja toisen osapuolen asemaan asettumista, mutta ei tällainen ole vaikeaa ei-valaistuneellekkaan.

tbo, 5.2.2008 16:41:
---
Skeptinen fyysikko ei tajua (ei halua tajuta?) asiasta hevon kuusta vaikka olis millanen powerpointesitys, guru, henkinen opettaja tai vastaavanlaisia kokemuksia itse omaava taas tajuaa sanan puolikkaastakin.

Se joko iskee tai ei iske, riippumatta omista kokemuksista tai niiden puutteesta. Monoteistisen valaistumisen kokenut ei välttämättä hiffaa polyteismin ihanuutta ja päinvastoin. Samankaltaisesti ajattelevat ja ovat aina tunteneet vetoa toisiinsa ja viihtyvät toistensa seurassa.

Kai tässä on ydinajatuksena (että vihaan tuota 'ydin, ytimeen' -sanaparia, kiitos Paavo Lipponen), että ymmärtämisen tason ei pitäisi vähentää loogisuuden odotuksia. Tai no, jos haluaa uskoa täysin epäloogiseen puppuun, niin mikäs siinä :)
Epailija

#498 • • Epailija Physicist, 2nd class.

tbo, 5.2.2008 16:35:
todellisuus != omasta mielestä riippumaton. Ei ole havaintoa ilman havainnoitsijaa joka vaikuttaa havaintoon, ja se metsässä kaatuva puu ei päästä ääntä jos kukaan ei ole sitä kuulemassa. HTH.

Ei ole aikaa vastata kaikkeen mihin haluaisin muuten kuin hutaisemalla, joten vastaan nyt vain tähän ja vähän vähemmän hutaisten. Palaan noihin aiempiin kommentteihisi ajatuksella myöhemmin, vaikka tässä onkin jo muiden toimesta käyty niitä jonkin verran läpi.

Ylläoleva on mukavaa filosofista fiilistelyä, mutta olen ihan varma, ettet sinäkään tuota ajattelutapaa vie ihan loppuun asti. Sinä, kuten käytännössä kaikki muutkin ihmiset, luottavat siihen, että oman itsensä ulkopuolella on jokin todellisuus, joka _ei_ ole riippuvainen meistä. Tiedät missä asut ja suunnistat joka kerta samaan paikkaan, vaikka tämän keskusteluun tuomasi ajattelutavan mukaan - kun sitä ei jätetä sopivasti puolitiehen - sinulla ei ole kotia ennen kuin havaitset sen ja todellisuus, jossa se on osoitteessa x, on altis sinun ja muiden mielten muutoksille. Sinä siis arkipäivän elämässäsi jatkuvasti luotat siihen, että on asioita, jotka eivät riipu havaitsijasta tai mielestä.

Jos ruvetaan tarkastelemaan terminologiaa, niin voit kuitenkin olla ainakin osittain oikeassa. Havainto implikoi, että on joku, joka havaitsee, joten ilman havainnoitsijaa ei tosiaan ole havaintoa. Havainnoitsijan vaikutus havaintoon taas vaihtelee sillä siinä missä kvanttifysiikassa voidaan perustellusti puhua asioiden pakottamisesta johonkin tilaan havainnon kautta (huom! havainto ei edellytä tietoista havainnoitsijaa), ei samaa voida perustellusti sanoa arkipäivän asioista, joissa kvantti-ilmiöt eivät enää ilmene. Toisaalta, jos havaintoon sisällytetään paitsi aistimus, myös aistimuksen tulkinta aivoissa, tulee havainnosta helposti subjektiivinen, jolloin havainnoitsija on vaikuttanut havaintoon lisäämällä raakadatan päälle oman tulkintansa. Sinäkään et kuitenkaan elä elämääsi sen mukaan, että uskoisit tuon raakadatan olevan täysin poissaoleva silloin, kun ei ole havaitsijaa. Filosofisella tasolla tämän näkökannan puolesta voi toki argumentoida ja ajatusta on hankala teorian tasolla osoittaa vääräksi. Käytännössä homma menee kuitenkin näin: Jos ääntä pidetään ilman värähtelynä, eikä aistimuksena äänestä, niin silloin puun kaatuessa metsässä syntyy ääni. Kaatuminen, rungon antaminen periksi jne. kaikki synnyttävät ilman värähtelyä, jonka kuka tahansa paikalla oleva voisi kuulla. Kuulijan puuttuessa kuuloaistimus katoaa, mutta ei ilman värähtely, koska ilman värähtely ei ole riippuvainen kuulijan läsnäolosta, vaan puun kaatumisesta. Tämä realistinen kanta ei tietenkään filosofia tyydytä, koska asiasta ei voida saada absoluuttista varmuutta, mutta koska filosofi ei itsekään elä sen mukaan, että koti ja ystävät ovat olemassa vain kun heidät havaitaan (ja ehkä vain kun nämä haluaa havaita) ei asialla käytännössä ole hirveästi merkitystä.

--

m_a

#499 • • Edited m_a

Epailija, 6.2.2008 14:00:
---
tbo, 5.2.2008 16:35:
---

Ylläoleva on mukavaa filosofista fiilistelyä, mutta olen ihan varma, ettet sinäkään tuota ajattelutapaa vie ihan loppuun asti. Sinä, kuten käytännössä kaikki muutkin ihmiset, luottavat siihen, että oman itsensä ulkopuolella on jokin todellisuus, joka _ei_ ole riippuvainen meistä.

ah, täähän menee ihan kouluaikojen muisteluks.
Puhutaan nyt ihan perus fenomenologian tarkastelemasta ongelmasta.

Eli tbo käsittää todellisuudeksi myös merkityssisällöt,
ettei tapahtuma ja havainto, idea->symboli->sana, ole mielen ulkopuolinen.
Ts. todellisuutta ei voida ratkoa tyhjentävästi vain fysiikan silmin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology_%28science%29
phanatic

#500 • • Edited phanatic

Tontsi5, 7.2.2008 11:26:
---

Jos jokin teoria, uskomus tai uskonto pelastaa jonkun masennukselta, pitää jonkun hengissä tai muuttaa jonkun maailmankuvaa, niin mitä pahaa siinä nyt sitten on? Mitä hömppää siinä on, että jokin sinusta uskomaton teoria VOI olla todellista? Jos jokin uskomus saa jonkun nauttimaan elämästään päivittäin niin mikä vittu siinä on, että sitä pitää alkaa dumaamaan? Veisitkö sä masennuspotilaaltakin lumelääkkeet, jos sillä sellaisia olisi lääkityksenä käytetty? "Siis et kai sä nyt tohon lääkehömppään usko tosissasi?".

Tässä keskustelussa (tai maailmankuvassani) ei ole kyse siitä, mikä selitys tuo parhaan mielen, vaan siitä, mikä vaikuttaa oikeasti todelta ja paikkansapitävältä. En kyllä ymmärrä, miten tarina Nooan arkista voisi tuoda kellekään parempaa mieltä, tai sitten kannattaisi ehkä katsoa peiliin. Tarinassahan jumala hävittää lähes kaiken elämän maailman päältä suutuspäissään. Todella piristävää.

Eikä se ole keneltäkään pois, jos joku hyötyy lumelääkkeestä, mutta jo yhteiskunnan toimivuuden kannalta on mielestäni tärkeää, ettei sokeritabletteja saa myydä toimivana lääkkeenä. Koska saman periaatteen mukaisesti pitäisi sallia lähes mikä tahansa huijaus. Esim. mitä väliä sillä on, myykö koiran sisälmyksiä naudan jauhelihana, jos asiakas ei huomaa eroa? Miksi viedä asiakkaan hyvä fiilis pois kertomalla asian todellinen laita?

Eli itselleni tärkeintä ei ole kivat kertomukset joista tulee hyvä fiilis, vaan minua kiehtoo testattu ja tutkittu tieto asioiden todellisesta laidasta. Toki voin viihtyä myös fiktiivisen romaanin tai leffan parissa, mutta en ala pitää niitä tosina, vaikka niistä tulisikin joskus parempi mieli kuin asioiden todellisen tilan ajattelemisesta.

btw. mä uskon, että ihmiset alkaa lähiaikoina enemmän ja enemmän kelailemaan henkimaailman juttuja, uskontoja, teorioita yms. siinä samalla, kun koko ajan enenemissä määrin media syöksee tulta ihmiskunnan aiheuttamasta tuhosta pallolla.

Jep, pää pensaaseen, menköön tämä maailma menojaan kun autuus odottaa kuitenkin tuonpuoleisessa. "We don't have to worry about the environment, the Second Coming is at hand" :)