Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,382 views

Riku

Posts: 3,187

#1201 • • Edited Riku The Little Prince

Epailija, 27.2.2009 12:35:
Kuitenkin esim. koko vakuutusjärjestelmä perustuu riskien arviointiin ja ihmisten lokeroimiseen tilastojen mukaan. Ainakin minusta tuntuu vähän kaksinaismoralistiselta, että samaiset ihmiset, jotka helposti tuomitsisivat rasistiksi esim. myyjän, joka pitää myymälään saanutta romaniryhmää tarkemmin silmällä kuin normisuomalaisia, eivät älähdäkään siitä, että esim. autovakuutuksista voi saada alennuksia, jos autoa ei aja alle 25-vuotias.

Se on hieman eri asia, että joku tarkastelee myymälässä tiettyjen asiakkaiden perään tarkemmin vs. ruvetaan vaikkapa rajoittamaan maahanmuuttoa tietyiltä alueilta. Toisessa on kyse yksilön toimista, toisessa kyse ihmisen perusoikeuksista. Ja kuka sanoo että minä pitäisin vakuutusyhtiöiden toimintaa oikeudenmukaisena tai oikeana tuossa? Pitääkö jokaisesta yhteiskunnallisesta epäkohdasta älähtää forumilla ääneen vuorotellen ettei olisi kaksinaismoralistinen? Multa loppuu siinä tapauksessa vuorokaudesta tunnit kesken.

Länsimainen oikeusperiaate siis hyväksyy yleistämisen ja riskiryhmien tunnistamisen niin kauan kuin lokerot eivät ole poliittisia kuumia perunoita. "Juuri täysi-ikäisyyden saavuttanut" ei herätä kansojen riveissä samanlaisia tunteita kuin "romani" tai "kristitty", vaikka perusteet noille riskiryhmien lokeroille ovat ihan samanlaisissa tilastoissa.

Ai oikeusperiaate hyväksyy? Oikeusjärjestelmä on aika eri asia kuin liikelaitosten harrastama, voittojen maksimointiin perustuva toiminta.

Ana, mä palaan suhun paremmalla ajalla.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#1202 • • Edited Riku The Little Prince

Ana-5000, 27.2.2009 12:24:
No, konsensus on nykyään se, että edes tapauksissa joissa poliisi kaipaa silminnäkijähavaintoja ei mainita tekijästä muuta kuin "ulkomaalaistaustainen", joka sinänsä ei kerro yhtään mitään - kiinalainen, mongoli, ranskalainen tai ghanalainen ovat kaikki "ulkomaalaistaustaisia".

Ok, ehkä ihonvärin ilmoittaminen siinä tapauksessa että tosiaan kaivataan havaintoja, voisi hyvinkin olla aiheellista. Muuten en näe siihen syytä.

Ei toki pidä yleistää jokaista romania varkaaksi, mutta jos romanikulttuuriin kuuluu yleisesti varastamisen hyväksyminen, on varmaan oikeutettua sanoa, että romanikulttuurissa on jotain pielessä?

Kyllä, mutta mä olen saanut käsityksen että sekin kulttuuri on menossa "parempaan suuntaan". Vuosisatoja vanhaa kulttuuria ei muuteta tai poisteta yhdessä yössä. Patience my love, patience. Trust me, it's a virtue.

Näetkö kenties maahanmuuttopolitiikan kritisoinnin takana savupiippuja ja polttouuneja? Etnistä joukkotuhoa?

En. Mä näen sitä asenteiden takana. Vaikea uskoa että tuollainen skenaario tulisi nykyään tapahtumaan, mutta ei sen tarvitse mennä tuohon asti ollakseen haitallista.

Uskon sen helposti. Monikulttuurista on leivottu tehokkaalla media-aivopesulla positiivinen ja välttämätön osa suomalaisuutta, ja sen kritisoimisesta tunkkaista nationalismia ja uhkaavaa rasismia. Kuitenkin ajatteleva ihminen ymmärtää väkisinkin, ettei kukaan halua päätyä ruotsin kaltaiseen tilanteeseen, joka on kuitenkin tehokkaan monikulttuurisaation lopputulos.

Mä uskaltaisin väittää, että mun asenne ei perustu median aivopesuun, vaan mun omiin periaatteisiin. Ruotsin kaltainen tilanne voitaisiin uskoakseni välttää, jos niitä maahanmuuttajia ei tungettaisi samoille köyhille asuinalueille, mutta yleensä politiikka on että tietyt ongelmat eristetään jonnekin pois silmistä. Muistele nyt vaan sitäkin meteliä kun kehdattiin ehdottaa että Töölön "parempien ihmisten" alueelle rakennettaisiin asunnottomien tukimaja.

Liturgia, ideaali ja arkikokemukset ovat pahasti ristissä. Sinullakin tuntuu olevan hieman nuivuuden siementä sydämmessä, toivon että osaat irroittautua virallisen liturgian kahleista ja katsoa ihan oikeasti ympärillesi että mitä täällä tapahtuu.

Ai koska mä olen sun kanssa eri mieltä, mä olen virallisen propagandan aivopesemä idiootti, joka ei osaa ajatella itse, ja sä olet sitten se joka ottaa kaiken objektiivisesti huomioon ilman asenteellisuutta? Get over yourself.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Epailija

Posts: 5,636

#1204 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Riku, 27.2.2009 20:54:
Se on hieman eri asia, että joku tarkastelee myymälässä tiettyjen asiakkaiden perään tarkemmin vs. ruvetaan vaikkapa rajoittamaan maahanmuuttoa tietyiltä alueilta. Toisessa on kyse yksilön toimista, toisessa kyse ihmisen perusoikeuksista.



Perusoikeudethan voidaan aina määritellä uusiksi, mutta olet oikeassa että nuo eivät ole sama asia. Jos kaupat rajoittaisivat tiettyjen ihmisryhmien pääsyä kauppaan sisälle tilastoihin vedoten, oltaisiin lähempänä samaa toimintaa, mutta tätähän kaupat eivät saa tehdä.

Ja kuka sanoo että minä pitäisin vakuutusyhtiöiden toimintaa oikeudenmukaisena tai oikeana tuossa? Pitääkö jokaisesta yhteiskunnallisesta epäkohdasta älähtää forumilla ääneen vuorotellen ettei olisi kaksinaismoralistinen? Multa loppuu siinä tapauksessa vuorokaudesta tunnit kesken.



Ymmärrän kyllä ongelman, enkä minä nyt yrittänyt tuossa mitenkään sinua syyllistää. Asia vain tuli mieleeni sinun kommentistasi ja se liittyi ehkä enemmänkin siihen miten Anaakin on täällä syytetty rasistiksi mm. sen takia että hän harjoittaa samanlaista logiikkaa kuin vakuutusyhtiöt.

Ai oikeusperiaate hyväksyy? Oikeusjärjestelmä on aika eri asia kuin liikelaitosten harrastama, voittojen maksimointiin perustuva toiminta.



Oikeusperiaate ei liene sama kuin oikeusjärjestelmä. Kuitenkin, jos ei oikeusjärjestelmäkään hyväksyisi, niin silloin vakuutusyhtiöt eivät varmaan olisi laillisia, eikö? Niin ja mutuahan tuo alkuperäinen(kin) väite oli. Voihan olla, että vakuutusyhtiöiden tapaa kohdella ihmisiä eriarvoisesti tilastojen perusteella on laajalti kritisoitu ja vastustettu, mutta itse en ole tällaiseen kritiikkiin koskaan muistaakseni törmännyt. Myymälöissä harjoitettavaa tiettyjen ihmisryhmien (oli kyseessä sitten teinit, romanit tai mitkä vain) erikoisseurantaa on kyllä taidettu kritisoida, joten periaate ei selviä ihan puhtain paperein.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#1205 • • REivaaja Guest

Epailija, 2.3.2009 08:48:
Ymmärrän kyllä ongelman, enkä minä nyt yrittänyt tuossa mitenkään sinua syyllistää. Asia vain tuli mieleeni sinun kommentistasi ja se liittyi ehkä enemmänkin siihen miten Anaakin on täällä syytetty rasistiksi mm. sen takia että hän harjoittaa samanlaista logiikkaa kuin vakuutusyhtiöt.



Jos joku sanoo että neekeri-kiintiö on täynnä, totean hänen olevan rasisti. En syytä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1206 • • Aziz Combat Fighter

Riku, 28.2.2009 12:20:
Ok, ehkä ihonvärin ilmoittaminen siinä tapauksessa että tosiaan kaivataan havaintoja, voisi hyvinkin olla aiheellista. Muuten en näe siihen syytä.



No, minusta se antaisi totuuudenmukaisen kuvan siitä, millaiset ihmiset tekevät mitäkin asioita. Mikäli totuudessa ei ole mitään salattavaa, ei sitä ole syytä sensuroida. Kannatan mallia, jossa johdonmukaisesti rikosuutisissa mainitaan aina tekijän etnisyys. Silloin ehkä minunkin "taisivat olla ulkkareita"-ajatukset jäävät vähemmälle.


Kyllä, mutta mä olen saanut käsityksen että sekin kulttuuri on menossa "parempaan suuntaan". Vuosisatoja vanhaa kulttuuria ei muuteta tai poisteta yhdessä yössä. Patience my love, patience. Trust me, it's a virtue.



Jep, odottamallahan ne ongelmat aina ratkeaa. Romanikulttuuri on ollut samanlainen ja samankaltainen jo erittäin pitkään, eikä ole mitään syytä olettaa että seuraavat muutamakaan sukupolvi mitenkään muuttaisivat merkittävästi käyttäytymistään.


En. Mä näen sitä asenteiden takana. Vaikea uskoa että tuollainen skenaario tulisi nykyään tapahtumaan, mutta ei sen tarvitse mennä tuohon asti ollakseen haitallista.



Niin. Minä taas pelkään, että euroopan mantereella kehittyy tässä seuraavien kymmenien vuosien aikana ihan täysi sisällissota ainakin jossain, jos ei valtiotasolla niin ehkä lähiö- tai kaupunginosatasolla. Pariisissa on jo viitteitä tästä, kun poliisi ottaa viikkoja yhteen aseistettujen maahanmuuttajajengien kanssa.

Tiedostatko muuten sen, että maahanmuutto ja monikultturismi lisää etnisiä jännitteitä, rasismia, epäluuloisuutta ja oikeiston kannatusta? Kaikista mokupropagandakampanjoista huolimatta?


Mä uskaltaisin väittää, että mun asenne ei perustu median aivopesuun, vaan mun omiin periaatteisiin. Ruotsin kaltainen tilanne voitaisiin uskoakseni välttää, jos niitä maahanmuuttajia ei tungettaisi samoille köyhille asuinalueille, mutta yleensä politiikka on että tietyt ongelmat eristetään jonnekin pois silmistä. Muistele nyt vaan sitäkin meteliä kun kehdattiin ehdottaa että Töölön "parempien ihmisten" alueelle rakennettaisiin asunnottomien tukimaja.



No, kuten olen aikaisemmin useamman kerran kysynyt - miten käytännössä maahanmuuttajia sitten haja-asutetaan? Millä rahalla? Ja miksi tänne pitää ottaa niin paljon maahanmuuttajia, jotka pitää asuttaa tai tunkea jonnekin? Ei niitä intialaisia insinöörejä tai puolalaisia sähkömiehiä tarvitse asuttaa tai kotouttaa.

Miten rajoitetaan maahanmuuttajien vapaata liikkumista suomenmaassa ilman, että ihmisten perusoikeuksia poljetaan? Miten ne maahanmuuttajat pakotetaan pysymään siellä maakunnissa, kun ne kuitenkin valuvat käytännössä lähiöihin sukulaistensa ja maanmiestensä pariin?

Tarjoilet niitä ihan samoja täysin sisällöttömiä "ratkaisuja" jotka kriitikot ovat ampuneet alas aikoja sitten saamatta takaisin mitään muuta kuin rasistisyytöksiä.

Se töölön juoppoputka oli aika sama asia, minkä helvetin takia meluavat ja ympäristöä sotkevat juopot pitää majoittaa juuri töölöön, vaikka varmasti löytyisi halvempia paikkoja joissa kyseiset hampuusit eivät aiheuttaisi ongelmia?


Ai koska mä olen sun kanssa eri mieltä, mä olen virallisen propagandan aivopesemä idiootti, joka ei osaa ajatella itse, ja sä olet sitten se joka ottaa kaiken objektiivisesti huomioon ilman asenteellisuutta? Get over yourself.



Ei, vaan sinusta huomaa ettet ole ajatellut asiaa kovin syvällisesti - toistelet samoja kuluneita fraaseja kuin kaikki muutkin monikulttuurin ihanuudesta saarnaavat, etkä selkeästi omaa kovinkaan kattavaa näkemystä monikulttuurisesta arjesta - sinulle se on oletettavasti ne muutamat muualta muuttaneet biletutut tai työkaverit.

Et sinä ole sen enempää aivopesty kuin kukaan muukaan, joka ei ole jaksanut asiaan sen enempää perehtyä.
Avatar
#1207 • • .................... Guest

No, minusta se antaisi totuuudenmukaisen kuvan siitä, millaiset ihmiset tekevät mitäkin asioita. Mikäli totuudessa ei ole mitään salattavaa, ei sitä ole syytä sensuroida. Kannatan mallia, jossa johdonmukaisesti rikosuutisissa mainitaan aina tekijän etnisyys. Silloin ehkä minunkin "taisivat olla ulkkareita"-ajatukset jäävät vähemmälle.



Niin siis eli jos musta mies tekee rikoksen, niin lehdissä pitäisi antaa ihmisille sellainen "tällaisia nää mustat miehet ovat"-kuva?? Vittu sä oot tyhmä jätkä. Vitun pelle. Se on ihan vitun sama mitä sä täs vaihees enään sanot tai yrität leikkii jotain fiksuu. Oot kunnon rasisti ja mä toivon sulle pelkästään huonoa onnea elämälles.
Avatar
#1209 • • Edited REivaaja Guest

...................., 2.3.2009 12:28:
---
No, minusta se antaisi totuuudenmukaisen kuvan siitä, millaiset ihmiset tekevät mitäkin asioita. Mikäli totuudessa ei ole mitään salattavaa, ei sitä ole syytä sensuroida. Kannatan mallia, jossa johdonmukaisesti rikosuutisissa mainitaan aina tekijän etnisyys. Silloin ehkä minunkin "taisivat olla ulkkareita"-ajatukset jäävät vähemmälle.

---


Niin siis eli jos musta mies tekee rikoksen, niin lehdissä pitäisi antaa ihmisille sellainen "tällaisia nää mustat miehet ovat"-kuva?? Vittu sä oot tyhmä jätkä. Vitun pelle. Se on ihan vitun sama mitä sä täs vaihees enään sanot tai yrität leikkii jotain fiksuu. Oot kunnon rasisti ja mä toivon sulle pelkästään huonoa onnea elämälles.



Itse en nyt huonoa onnea kellekkään toivo. Silti olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kommenttiesi suhteen suhteen. Moni kaverini kuitenkin jakaa Anan kaltaisia pseudotieteellisiä mielipiteitä, ja osa heistä ei ole typeriä. Suurin osa kuitenkin itsekeskeisiä ''realisteja'' joiden kollektiivinen tajunta onm hyvin rajoittunut kieltoihin ja sääntöihin joilla ei ratkaista ongelmaa, eikä paranneta maailmaa kuin vain ''lottovoittajien'' osalta. He eivät mielestäni tarvitse murusia lisää ja raivostuttaa kun he eivät ymmärrä oman onnensa määrää. Infaatiota pienen pään sisällä...

Intiassa olisi paljon paremmin asiat jos he kykenisivät intellektuaaliin solidaarisuuteen, mutta maassa jossa kellään ei ole mitään - tai liikaa ilman ansioita - selviytymisvaisto ymmärrettävästi ottaa vallan. Ihmettelen suuresti tämän maan samankaltaisesti ajattelevia neurootikkoja, jotka ihan oikeasti pelkäävät elämää ja sen kummallisuuksia.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1210 • • Edited Aziz Combat Fighter

...................., 2.3.2009 12:28:
---
[/b]No, minusta se antaisi totuuudenmukaisen kuvan siitä, millaiset ihmiset tekevät mitäkin asioita. Mikäli totuudessa ei ole mitään salattavaa, ei sitä ole syytä sensuroida. Kannatan mallia, jossa johdonmukaisesti rikosuutisissa mainitaan aina tekijän etnisyys. Silloin ehkä minunkin "taisivat olla ulkkareita"-ajatukset jäävät vähemmälle.

---


Niin siis eli jos musta mies tekee rikoksen, niin lehdissä pitäisi antaa ihmisille sellainen "tällaisia nää mustat miehet ovat"-kuva??



Ei. Minun mielestäni olisi perusteltua mainita tekijän etnisyys aina, tai ei koskaan. Valikoiva mainitseminen on mielestäni epäselvää ja aiheuttaa väärinkäsityksiä. Jos ulkkarit eivät tee suomessa merkittäviä määriä rikoksia, ei kai sillä ole väliä, kerrotaanko uutisessa oliko kyseessä ulkomaalainen vai ei.

Vittu sä oot tyhmä jätkä. Vitun pelle. Se on ihan vitun sama mitä sä täs vaihees enään sanot tai yrität leikkii jotain fiksuu. Oot kunnon rasisti ja mä toivon sulle pelkästään huonoa onnea elämälles.



Onko tää nyt sitä luontevaa dialogia muslimin ja länsimaalaisen välillä?

Edelleen - en ole rasisti. Tutustu siihen, mitä rasismi on, ennenkuin viskot tuota termiä ympäriinsä. Minulla on paljon erivärisiä ja erirotuisia kavereita, eikä minulla ole mitään ongelmaa heidän kanssaan.

Kyse on, edelleen, kulttuureista ja niiden yhteentörmäyksistä. Kiva kuitenkin että ainoana tässä threadissa äänessä olevana muslimina alleviivaat kaikkea sanomaani punakynällä.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#1211 • • Kon-tiki The Unsinkable

Ana-5000, 2.3.2009 12:17:
Minä taas pelkään, että euroopan mantereella kehittyy tässä seuraavien kymmenien vuosien aikana ihan täysi sisällissota ainakin jossain, jos ei valtiotasolla niin ehkä lähiö- tai kaupunginosatasolla. Pariisissa on jo viitteitä tästä, kun poliisi ottaa viikkoja yhteen aseistettujen maahanmuuttajajengien kanssa.



Sivuhuomautus: mun on jo pitkään pitänyt tarkentaa tuota sun toistuvasti esittämääsi oletusta, että Pariisin lähiömellakoissa vastakkain olisivat poliisi ja maahanmuuttajat, kuten Malmössakin. Tosiasiassa Pariisissa vastakkain ovat maahanmuuttajien lapset eli ns. toisen sukupolven maahanmuuttajat, jotka puhuvat täyttä ranskaa mutta ovat silti syrjäytyneitä. Näkisinkin, että tilanteella on islamistimeininkiä enemmän yhtäläisyyksiä pertti perussyrjäytyneen elämään jossain Helsingin lähiössä tai jenkkighettojen näköalattomaan meininkiin - höystettynä ihan perusranskalaistenkin hallitsemalla ja suorastaan keksimällä vallankumous- ja mellakka-aatteella.

Osaan siis ranskaa ja olen nähnyt Ranskan lähiöistä tv-dokumentteja. Ranskaa ne siellä puhuu, toisin kuin Malmön "jaak intte snakka svenska"-maahanmuuttajat. Enemmän mua vituttaa Ranskan kuin Ruotsin lähiöihmisten syrjäytyminen.

Myös UK:ssa on miljoonia toisen sukupolven maahanmuuttajia. Heidän mellakointinsa on maan tavan mukaisesti vähäisempää, he eivät aina osaa puhua tai kuullunymmärtää UK:ssa saarnaavien imaamien kieltä (siis omien vanhempiensa äidinkieltä). Tää kiinnostava artikkeli kertoo, minkälaista islamin suuntausta UK:ssa saarnataan englanniksi eli 2. polven kielellä:

http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23654441-details/I+won%E2%80%99t+let+the+death+threats+silence+me/article.do
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1212 • • Aziz Combat Fighter

Kon-tiki, 2.3.2009 13:49:
---
Sivuhuomautus: mun on jo pitkään pitänyt tarkentaa tuota sun toistuvasti esittämääsi oletusta, että Pariisin lähiömellakoissa vastakkain olisivat poliisi ja maahanmuuttajat, kuten Malmössakin. Tosiasiassa Pariisissa vastakkain ovat maahanmuuttajien lapset eli ns. toisen sukupolven maahanmuuttajat, jotka puhuvat täyttä ranskaa mutta ovat silti syrjäytyneitä. Näkisinkin, että tilanteella on islamistimeininkiä enemmän yhtäläisyyksiä pertti perussyrjäytyneen elämään jossain Helsingin lähiössä tai jenkkighettojen näköalattomaan meininkiin - höystettynä ihan perusranskalaistenkin hallitsemalla ja suorastaan keksimällä vallankumous- ja mellakka-aatteella.



No, minun mielestäni sillä ei ole juuri merkitystä onko kyseessä mamut vai mamujen lapset, kun ongelman perussyy on kuitenkin muslimighetoissa vellova levottomuus ja islamismi. Ihan perus syrjäytyminen ei ihan riitä ilmiötä selittämään, sillä muut syrjäytyneet eivät käyttäydy tolla tavalla ellei tilanne ole erittäin äärimmäinen, kuten Kreikassa taannoin.

Vaikka suomalaisissakin lähiöissä epäilemättä asuu syrjäytyneitä, on kuitenkin selvää ettei siellä ennenkään ole tällä tavalla mellakoitu. Suomalaiset syrjäytyneet eivät koe länttä vihollisekseen, toisin kuin muslimighettojen maahanmuuttajat ja näiden isäntämaassa syntyneet lapsensa.

Ongelmaa ei voida kuitata pelkällä syrjäytymisellä, jolla ei olisi kulttuuriperäisiä, vahvoja vaikutteita.

Mitä tämä sitäpaitsi kertoo euroopan muslimien integroitumisesta? Mikä on se Suomen erilliskehitys, millä nämä ongelmat vältetään?


Osaan siis ranskaa ja olen nähnyt Ranskan lähiöistä tv-dokumentteja. Ranskaa ne siellä puhuu, toisin kuin Malmön "jaak intte snakka svenska"-maahanmuuttajat. Enemmän mua vituttaa Ranskan kuin Ruotsin lähiöihmisten syrjäytyminen.



Kyllä ne ruotsinkin maahanmuuttajien lapset ruotsia puhuu ihan sujuvasti.

Minua huolestuttaa ruotsin tilanne paljon enemmän siksi, että suomi kulkee onnellisesti samaa polkua eteenpäin. Tulokset ovat oletettavasti samankaltaisia noin kymmenen vuoden päästä.


Myös UK:ssa on miljoonia toisen sukupolven maahanmuuttajia. Heidän mellakointinsa on maan tavan mukaisesti vähäisempää, he eivät aina osaa puhua tai kuullunymmärtää UK:ssa saarnaavien imaamien kieltä (siis omien vanhempiensa äidinkieltä). Tää kiinnostava artikkeli kertoo, minkälaista islamin suuntausta UK:ssa saarnataan englanniksi eli 2. polven kielellä:

http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23654441-details/I+won%E2%80%99t+let+the+death+threats+silence+me/article.do



Pitää lukaista myöhemmin, nyt ei ehdi. Katso sinä vuorostasi BBC:n dokumentti "undercover mosque", löytyy mm. google videosta.

Englannissakin on ollut ehkä hieman pieniä ongelmia integraation kanssa,, kuten 7/7 terroristi-iskut busseissa ja metroissa kertovat. Kyseessä olivat tässäkin tapauksessa täysin integroituneet muslimit.

Niinjoo, ja kirjavinkki: Hirsi Ali, Ayaan: Neitsythäkki.
Zet4

Posts: 1,135

#1213 • • Edited Zet4 n00b

Ana-5000, 2.3.2009 12:17:

Ei, vaan sinusta huomaa ettet ole ajatellut asiaa kovin syvällisesti - toistelet samoja kuluneita fraaseja kuin kaikki muutkin monikulttuurin ihanuudesta saarnaavat, etkä selkeästi omaa kovinkaan kattavaa näkemystä monikulttuurisesta arjesta - sinulle se on oletettavasti ne muutamat muualta muuttaneet biletutut tai työkaverit.

Et sinä ole sen enempää aivopesty kuin kukaan muukaan, joka ei ole jaksanut asiaan sen enempää perehtyä.



Hahaha :D Ton saman vois sanoa sulle takaisin, ihan vain muutamia sanoja muuttelemalla.
Olet malliesimerkki ihmisestä, joka omista subjektiivisista havainnoista liian pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä ja yleistyksiä. Ihan inhimillinen piirre toki, siihen sortuu meistä jokainen jatkuvasti.

Tärkeissä jutuissa pitäis vaan pystyä ajattelemaan meininkejä vähän objektiivisemmin...
Kyllä mullekki tulee duunissa kokoajan mieleen, että teen töitä kehitysmaassa kun perustan sen vain päivittäisiin subjektiivisiin kokemuksiini. Kiroan päivittäin norjan ja norjalaiset syvimpään helvettiin, mutta kuitenki tiedostan että totuus on kuitenkin jotain ihan muuta...
Sulle keissi on vielä salettiin vaikeampi, ku oot parkissa siinä kampin kulmilla jatkuvasti, ja näet ainoastaan suuresta asiasta sen ikävimmän osan. Siihen sitte vielä päälle pelokkuus, jota lietsot kauhujuttuja lukemalla päivät pitkät, niin on ihan ymmärrettävää että asenteet on ku betoniin valetut.

Vessanpönttöki varmaan kelailee ihmisistä, että sikamaista porukkaa, ku näkee kokoajan vain siivottomia persereikiä!

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1214 • • Edited Aziz Combat Fighter

Zet4, 2.3.2009 19:59:
---
Ana-5000, 2.3.2009 12:17:

Ei, vaan sinusta huomaa ettet ole ajatellut asiaa kovin syvällisesti - toistelet samoja kuluneita fraaseja kuin kaikki muutkin monikulttuurin ihanuudesta saarnaavat, etkä selkeästi omaa kovinkaan kattavaa näkemystä monikulttuurisesta arjesta - sinulle se on oletettavasti ne muutamat muualta muuttaneet biletutut tai työkaverit.

Et sinä ole sen enempää aivopesty kuin kukaan muukaan, joka ei ole jaksanut asiaan sen enempää perehtyä.

---


Hahaha :D Ton saman vois sanoa sulle takaisin, ihan vain muutamia sanoja muuttelemalla.
Olet malliesimerkki ihmisestä, joka omista subjektiivisista havainnoista liian pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä ja yleistyksiä. Ihan inhimillinen piirre toki, siihen sortuu meistä jokainen jatkuvasti.



Eli siis terroristi-iskut, lähiömellakat, muslimeiden joukkosyrjäytyminen, synkistyvät rikostilastot, alati kasvavat alaikäisten turvapaikanhakijoiden tulvat, muslimien väkivaltaiset mellakat länsimaissa mm. pilapiirrosten takia, murhatut poliitikot ja elokuvaohjaajat, maanpaossa elävät apostaatit tyyliin Hirsi Ali ja Rushdie, rakettimaisesti kasvavat julkisen sektorin menot, musliminaisten asema euroopassa ja kaikki muu mistä olen kirjoittanut ovat...

...minun subjektiivinen näkemykseni?

Edit: Edelleen, onko sillä väliä miksi minä ajattelen mitä ajattelen, jos reaalitilanne on se, että Helsingin lähiöissä saadaan kohta aikaan samanlainen ilmiö kuin ranskan ja ruotsin lähiöissä?

mikä on se suomalainen erilliskehitys, mikä ehkäise nämä ongelmat meillä, kun kuitenkaan maahanmuuttajien määrää ei olla merkittävästi valmiita rajoittamaan?
Avatar
#1215 • • Edited REivaaja Guest
lol. ''En ole rasisti, mutten halua enempää ulkomaalaisia kavereita''

Kun ei tauja, ei tajua. Ei Ana voi aivosoluiksi muuttua...
abu-8000

Posts: 6

#1216 • • abu-8000

Ana-5000, 3.3.2009 08:09:

mikä on se suomalainen erilliskehitys, mikä ehkäise nämä ongelmat meillä, kun kuitenkaan maahanmuuttajien määrää ei olla merkittävästi valmiita rajoittamaan?



Samat ihmiset ketkä huutavat koko ajan, että maahanmuuttajien pitäisi sopeutua tänne paremmin - puhuvat neekereistä ja muutenkin pilkkaavat ko. sakkia kaikinpuolin. Voisitte mennä itseenne sen verran, että miettisitte sitä, että kumpaan suuntaan menoa olette itse vauhdittaneet? Maahanmuuttajan on vaikea sopetutua kulttuuriin, jos kaikki välttelee sosiaalisissa tilanteissa - tai huutaa vaan, että mee neekeri kotiis.


Kyllä teitäkin ottais pannuun, jos teidät otettais pakolaisina jonnekin tekemään orjaliksalla duunia ja porukka sylkis naamaan noin kerran viikossa - tai ainakin huutelisi jotain solvauksia. Ja parhaimmassa tapauksessa se maa johon olet pakolaiseksi päätynyt on ainakin epäsuorasti vastuussa alkuperäismaasi ongelmista(Afrikan etniset puhdistukset joihin ei ole edes yritetty puuttua). Kosovossa mentiin väliin, kun ei ollut mustat miehet kyseessä. Afrikkaanhan on liian vaarallista mennä viidakkoveitsien ja lasten väliin.

Vielä ei kannata menettää toivoa muslimimaiden suhteen. Viime vuosisadan alussa Suomessakin homot oli rikollisia ja jumalan pilkasta sai linnaa. Usa:ssa kyykytettiin mustia kunnolla vielä 50-luvulla. Ruotsissa teetettiin pakkoabortteja yms.. Maailma muuttuu, mutta muuttuisi nopeammin, jos emme tukisi Saudi-Arabian kaltaisia valtiomalleja.


"En tunne, enkä halua tuntea yhtään mamua henkilökohtaisesti, mutta en silti ole ennakkoluuloinen."
jeppe-7000
Avatar
#1217 • • REivaaja Guest
Abu-8000/antireivaaja. jospa kasvattaisit kassit ja käyttäisit omaa nickiäsi. Huutelet asioista joihin itse syyllistyt ymmärtämättä olevasi samanlainen, mutta raukkamaisella tavalla.
Asiaakin puhut, mutta en viitsi noteerata sitä koska et uskalla seistä sanojesi takana.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#1218 • • Kon-tiki The Unsinkable

Ana-5000, 2.3.2009 19:43:
minun mielestäni sillä ei ole juuri merkitystä onko kyseessä mamut vai mamujen lapset, kun ongelman perussyy on kuitenkin muslimighetoissa vellova levottomuus ja islamismi. Ihan perus syrjäytyminen ei ihan riitä ilmiötä selittämään, sillä muut syrjäytyneet eivät käyttäydy tolla tavalla ellei tilanne ole erittäin äärimmäinen, kuten Kreikassa taannoin.

Vaikka suomalaisissakin lähiöissä epäilemättä asuu syrjäytyneitä, on kuitenkin selvää ettei siellä ennenkään ole tällä tavalla mellakoitu.



No ei niin, kun Suomi on ns. konsensusyhteiskunta, jossa erimielisyydet pikemminkin lakaistaan maton alle kuin käsitellään. Ranska taas on maailman ekan vallankumouksen kotimaa (1789), jossa ihan peruspierretkin osoittaa rajusti mieltä, esim. maanviljelijät kaatamalla ylituotantoviiniä ja -tomaatteja kaduille. Entäs Pariisin kevät 1968? Perusranskalaiset opiskelijat mellakoivat ja uskallanpa sanoa, että meno oli asteen verran rajumpaa kuin joku Vanhan valtaus täälläpäin.

Suomalaiset syrjäytyneet eivät koe länttä vihollisekseen, toisin kuin muslimighettojen maahanmuuttajat ja näiden isäntämaassa syntyneet lapsensa.

Ongelmaa ei voida kuitata pelkällä syrjäytymisellä, jolla ei olisi kulttuuriperäisiä, vahvoja vaikutteita.



Peruskatkera suomalainen nyt näkee vihollisiä idässä, USA:ssa ja etelässä mutta onneksi tyytyy vaan valittamaan aiheesta ja hitaasti alkoholisoitumaan. Toistan, että elämme konsensusyhteiskunnassa.

Mun argumentti siis edelleen on, että maahanmuuttajien lapset mellakoivat tai eivät mellakoi asuinmaansa valtakulttuuria seuraten. Aateilmapiiri voi olla islam, mutta ilmenemismuodot riippuvat siitä maasta, mihin heidän vanhempansa ovat muuttaneet. UK:n pommi-iskutkin olis voitu apinoida Pohjois-Irlannin IRA-terroristeilta, jotka onneksi eivät pommita enää ketään. Vielä parikyt vuotta sitten tilanne oli UK:ssa kokonaan toinen, esim. entisen kotikaupunkini Manchesterin shoppailukeskusta käytännössä tuhoutui IRA:n pommista v. -96. Onneksi kukaan ei kuollut.

Mulla on kv. politiikan cum laude yliopistosta ja siksi on tullut luettua Länsi-Euroopan maiden historiaa ja älyttyä suuria historiallisia linjoja.

Mitä tämä sitäpaitsi kertoo euroopan muslimien integroitumisesta?



Kertoo sitä, että ovat oppineet nykyisten kotimaidensa pahat tavat ja yhdistäneet ne islamin pahoihin tapoihin.
Zet4

Posts: 1,135

#1219 • • Zet4 n00b

Ana-5000, 3.3.2009 08:09:

mikä on se suomalainen erilliskehitys, mikä ehkäise nämä ongelmat meillä, kun kuitenkaan maahanmuuttajien määrää ei olla merkittävästi valmiita rajoittamaan?



Kyllä näihin ongelmiin ratkaisut on olemassa. Hajasijoittaminen on varmaankin hyvä systeemi, tuntuu ainaki norjassa toimivan. Minua lähimmän kaupungin Vesisaaren, eli Vadsøn 6000sta asukkaasta 1000 on maahanmuuttajia. Tähän ei siis kuulu mukaan kauan sitten suomesta muuttaneet kveenit, vaan NEGERIT ja RÄTTIPÄÄT, oikeat pakolaiset. (Vesisaari siis on aivan pohjois-norjassa, eli keskellä ei mitään.)
Oslossa taas maahanmuuttajataustaisia ihmisiä on 25% väestöstä, eli n.140000, joista ei länsimaalaisia n.120000
Voisko, joku jolla riittää fanaattisuutta linkata oslon mamujen terrorista kertoviin uutisiin? En toki epäile etteikö niitäki olis, en vain löytänyt itse.

Vesisaaressa kulkiessa tuon monikulttuurisuuden kyllä todellakin huomaa silmiinpistävästi, tuntuu kaupunkikuvaa silmäillessä, että pakolaisten määrä olisi vieläkin suurempi kuin numerot antavat ymmärtää. Silti siellä ei mellakoida, iltasin ei tarvi pelätä ku korkeintaan kännisiä norjalaisia baarijonossa tai pilkun jälkeen. Stevareitakaan ei näy ihmisiä peloittelemassa!

Mamujen yhteinen työttömyysprosentti oli norjassa viimevuoden lopulla 4.8%
Jengillä on muutaki tekemistä ku riehua turhautuneena kaduilla, ku voi esim vääntää pleikkaa ja mässäillä kaveriporukan kesken himoissaan. Yllättävästi allahinhuutelutkaan ei niin paljoa kiinnosta ku asiat on muuten hyvin.
En tarkemmin tiedä vesisaaren pakolaisten kansallisuuksista muuta kuin sen, että irakilaisia on paljon. tässä koko norjan maahanmuuttajien tilasto: fig2-storste-grupper-en.gif

Harmillisesti en löytänyt maahanmuuttajien rikostilastoista englanniksi mitään, mutta norjaksi kyllä. http://www.ssb.no/ssp/utg/9903/1.shtml
Osaisko täällä joku riittävästi norjaa pientä yhteenvetoa varten?

Ja tässä työttömyystilastot kansallisuuksittain: fig4-arbeidsledige-en.gif

Olisi kyllä mukava lukea paikallisten Halla-anojen peloittelujuttuja, ihan vain kolikon toisenkin puolen katsomisen vuoksi. En vain löytänyt niitä vaikka etsin, pitiäs varmaan norjaksi osata googlata...

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1220 • • Aziz Combat Fighter

abu-8000, 3.3.2009 09:04:
---
Ana-5000, 3.3.2009 08:09:

mikä on se suomalainen erilliskehitys, mikä ehkäise nämä ongelmat meillä, kun kuitenkaan maahanmuuttajien määrää ei olla merkittävästi valmiita rajoittamaan?

---


Samat ihmiset ketkä huutavat koko ajan, että maahanmuuttajien pitäisi sopeutua tänne paremmin - puhuvat neekereistä ja muutenkin pilkkaavat ko. sakkia kaikinpuolin. Voisitte mennä itseenne sen verran, että miettisitte sitä, että kumpaan suuntaan menoa olette itse vauhdittaneet? Maahanmuuttajan on vaikea sopetutua kulttuuriin, jos kaikki välttelee sosiaalisissa tilanteissa - tai huutaa vaan, että mee neekeri kotiis.



En minä välttele mamuja sosiaalisissa tilanteissa, itseasiassa tapaan niitä varsin usein. Minä en myöskään huutele mitään "nekkerit muuanne!!"-juttuja. Kritisoin suomen harjoittamaa maahanmuuttopolitiikkaa ja lännen islamisaatiota. Kuinka vaikea tämä ero on ymmärtää?


Kyllä teitäkin ottais pannuun, jos teidät otettais pakolaisina jonnekin tekemään orjaliksalla duunia ja porukka sylkis naamaan noin kerran viikossa - tai ainakin huutelisi jotain solvauksia. Ja parhaimmassa tapauksessa se maa johon olet pakolaiseksi päätynyt on ainakin epäsuorasti vastuussa alkuperäismaasi ongelmista(Afrikan etniset puhdistukset joihin ei ole edes yritetty puuttua).



Millä tavalla suomi on vastuussa irakin, afghanistanin ja somalian ongelmista? Ja ymmärrän, minulla ainakin olisi suunnattomia vaikeuksia sopeutua esim. saudi-arabian kulttuuriin. Siksi en sinne pyrkisikään, ja jos pyrkisin, en kuitenkaan vaatisi oman kulttuurini vuoksi mitään erityiskohtelua. Jos sikailisin, ymmärtäisin täysin jos minut potkittaisiin maasta pois.

Minä en ole huudellut yhtään kellekään solvauksia. Tulen erittäin hyvin toimeen sellaisten mamujen kanssa, jotka ovat valmiita tulemaan minun kanssani toimeen, kuten monet kohteemme työntekijöistä. Maahanmuuttokriittisyys EI OLE maahanmuuttajavastaisuutta.


Kosovossa mentiin väliin, kun ei ollut mustat miehet kyseessä. Afrikkaanhan on liian vaarallista mennä viidakkoveitsien ja lasten väliin.



Ai, eikö afrikassa ole yhtään suomalaista rauhanturvaajaa? Miksei Kongoa tai Tsadia lasketa? Vai etkö vaan tiedä, mistä puhut?


Vielä ei kannata menettää toivoa muslimimaiden suhteen. Viime vuosisadan alussa Suomessakin homot oli rikollisia ja jumalan pilkasta sai linnaa. Usa:ssa kyykytettiin mustia kunnolla vielä 50-luvulla. Ruotsissa teetettiin pakkoabortteja yms.. Maailma muuttuu, mutta muuttuisi nopeammin, jos emme tukisi Saudi-Arabian kaltaisia valtiomalleja.



Niin. Kuten olen aikaisemmin todennut, Islamin suurin ongelma on sen sisäänrakennettu muutosvastarintaisuus. Islamin sisältä saapuvat islam-kriitikot ovat lähtökohtaisesti kaikki tappouhkauksien johdosta jatkuvan vartioinnin alla. Islam vaatii uskonpuhdistuksen pärjätäkseen 2000-luvulla, mutta sitä ei ole näissä olosuhteissa aikaa odottaa. Toivottavasti se tulee joskus, jos on tullakseen. Ennen kuin se tulee, islamismin uhka pitää torjua toisin keinoin.


"En tunne, enkä halua tuntea yhtään mamua henkilökohtaisesti, mutta en silti ole ennakkoluuloinen."
jeppe-7000



Millä perusteella väität, etten tunne yhtään mamua henkilökohtaisesti? Eräskin tyypillinen mamu, venäjän juutalainen, kertoi minulle komppaavansa kovasti Halla-ahoa. Se oli jännä hetki. Minä ainakin yllätyin. Kavereita olimme tietenkin ennen tätä kaapista tuloa, kuinkas muuten.

Kiva muuten, että joku jaksaa erikseen rekisteröidä salanimen lässytääkseen minulle klubbarissa. Olisin melkein otettu, ellei myötähäpeä olisi niin suuri.