Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 618,249 views

Epailija

Posts: 5,636

#2042 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Reivaaja, 5.11.2009 19:27:
Suvivirsi pois koulusta. Se on yhtä etovaa kuin uskonnon-opetus. !!1



Suvivirsi on nimensä mukaisesti uskonnollinen laulu, jota kouluissa hoilataan ympäri maan mm. kevätjuhlissa. Vaikka kyseessä onkin pieni asia verrattuna esimerkiksi itse uskonnonopetukseen, etkö näe mitenkään ongelmallisena yhden uskonnon nostamista erityisasemaan käytännössä kaikille oppilaille pakollisissa tilaisuuksissa? Nyt puhun siis periaatteesta, en mistään mahdollisesta käytännön haitasta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2043 • • Aziz Combat Fighter

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Epailija, 5.11.2009 19:40:
---
Reivaaja, 5.11.2009 19:27:
Suvivirsi pois koulusta. Se on yhtä etovaa kuin uskonnon-opetus. !!1
---


Suvivirsi on nimensä mukaisesti uskonnollinen laulu, jota kouluissa hoilataan ympäri maan mm. kevätjuhlissa. Vaikka kyseessä onkin pieni asia verrattuna esimerkiksi itse uskonnonopetukseen, etkö näe mitenkään ongelmallisena yhden uskonnon nostamista erityisasemaan käytännössä kaikille oppilaille pakollisissa tilaisuuksissa? Nyt puhun siis periaatteesta, en mistään mahdollisesta käytännön haitasta.



Minä suhtaudun ainakin asiaan niin, että esim. joulunäytelmiä tai suvivirttä ei tarvitse erikseen kieltää kouluista monikulttuurisuussyistä, sillä kyseiset jutut ovat enemmän oman kulttuuriperimän vaalimista kuin uskonnon opettamista tai tuputtamista.

Ristiinnaulitun jeesuksen kuvan roikottaminen taas joka luokkahuoneessa on enemmän tuota jälkimmäistä.

Toisaalta, mielestäni uskonnonopetuksen kouluissa, erityisesti omien uskontojen opetuksen, voisi lopettaa ja korvata kaikille yhteisellä uskontotiedolla, jossa käytäisiin rehellisesti läpi erilaisten uskontojen ilmentymiä ja vaikutuksia. Tällä olisi varmasti positiivisempi vaikutus eri uskontoja kannattavien dialogiin kuin kaikkien eri uskontojen edustajien ajaminen eri luokkahuoneisiin kuulemaan oman uskontonsa mukaista opetusta.

Epäilisin, että esim. minullekin koulussa opetettu kriittinen näkemys mm. ristiretkistä ja muista kristinuskon synkistä ajoista ei välttämättä ihan täysin toteudu rauhanuskovaisten omilla uskonnontunneilla. Yhteisillä tunneilla voitaisiin sitten keskustella oman ja muiden kulttuuriperimän yhtymä- ja eroavaisuuskohdista. Rauhanuskovaisille ei tosin ole uskallettu edes holokaustista kertoa tunneilla, koska opettajat pelkäävät tämän lietsovan heitä antisemitistisiin tunnelmiin: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200812108751304_ul.shtml

Lähtökohtaisesti kuitenkin seurakunnat pitäkööt itse huolen omista kerhonjäsenistään ja näiden henkisestä valistuksesta. Uskonnonopetus korvattakoon joko tuolla tai esim. etiikan ja yhteiskuntaopin tunneilla. Näistä olisi pilteille varmaan enempi hyötyä Suomessa kuin oppia mitä jeesus/jahve/muhammed antaa sun syyä lounaaksi ja mitä ei.
flatstick

Posts: 343

#2045 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Ooh, uskonnollisia keskusteluja ja toisten asioihin puuttumista ilman, että toinen yksilö sitä itse pyytää. Ihanaa *sydän*!

Uskonnot ovat kyllä edelleen jänniä asioita. Allegorioita harva ymmärtää, ja salaiset, piilotettavat asiat kannattaa työntää tapetille, koska eiväthän massat kuitenkaan eroita metsää puilta. Näin saadaan historiaa työnnettyä eteenpäin oikein huolella.. Eihän uskomista voida opettaa, allegorioihin piilotettua historiaa kylläkin. Se on kulttuuriteko.

-Edit-lisäys--
Sen sijaan, kun on huomattu miten massoja voidaan kontrolloida on työnnetty kaikennäköistä muutakin skeidaa historian lisäksi. Only the ignorant ones won't and can't separate the seed from the chaff... hoho: http://en.wikipedia.org/wiki/Chaff#Metaphor [Pun not intended!]
-!---

Suosittelen tutustumaan seuraavaan sivustoon: http://thehiddenrecords.com .. ja mikä jottei http://keyofsolomon.net/ -- ihan ajatuksella mielellään ennenkuin kommentoi sen enempää.. Suattaapi saada jonkinasteista insightiä asiaan. Suattaap toki olla ettei saa. =)

-Edit2-lisäys-
Kuinkakohan monella on käsitys edes kunniamerkkien asettelusta? Ks esim. [img]http://farm2.static.flickr.com/1116/802411149_52c2cb3569.jpg?v=0[/img]
Tai ristin merkityksellä esim valtioiden lipuissa? Uskonnollista vai ei, vaiko pikemminkin allegorista historiaa?


Porukkaa eniten taitaaa vituttaa se, että uskonnot käskevät lakien tapaisesti tekemään sitä tai tätä, ja keskittyvät siten siis akanoihin jyvien sijaan. Hienosti taas nähdään vain puita metsän sijaan ;)
-!----

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Epailija

Posts: 5,636

#2046 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Esa Perse, 6.11.2009 10:40:
Minä suhtaudun ainakin asiaan niin, että esim. joulunäytelmiä tai suvivirttä ei tarvitse erikseen kieltää kouluista monikulttuurisuussyistä, sillä kyseiset jutut ovat enemmän oman kulttuuriperimän vaalimista kuin uskonnon opettamista tai tuputtamista.



Mielestäni moinen perustelu ei ole suvivirsien tai joulunäytelmien kohdalla yhtään sen pätevämpi kuin uskonnontuntien tai sotilasvalankaan kohdalla. Valtion ja kirkon pitäisi olla erillään toisistaan ja uskonnollisten rituaalien pitäisi ensisijaisesti pysyä kunkin uskontokunnan omien tilojen seinien sisällä. Koulun tehtävä ei ole asettaa luterilaisuutta eriarvoiseen asemaan, vaikka se tapahtuisikin niin harmittomassa muodossa kuin suvivirsi.

Ristiinnaulitun jeesuksen kuvan roikottaminen taas joka luokkahuoneessa on enemmän tuota jälkimmäistä.



Tuolla hesarin keskustelupalstalla joku tilitti, että heidän koulussaan piti suvivirren aikana polvistua. En itse muista, että olisin koskaan suvivirren aikana joutunut suorittamaan moisia palvontaliikkeitä, mutta virren sanoma on jo itsessään niin selkeä, että sitä voi pitää uskonnon tuputtamisena ilman tuota ylimääräistä jumppaakin. TJEU:

1. Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks' luopi,
sen kutsuu elohon.

2. Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa,
puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs', Jumala,
ihmeitäs' julistaapi
se vuosi vuodelta.

3. Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti,
myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes' kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.

4. Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

5. Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.

6. Maan, meren anna kantaa
runsaasti lahjojas,
tarpeemme meille antaa
sun siunauksestas.
Suo suloisuutta maistaa
myös sielun sanassas,
ain armos sille paistaa,
niin on se autuas.

Itse kannatan suvivirren korvaamista suvilaululla, jos jotain on ylipäätään pakko yhdessä hoilata. Periaatteessahan koko laulaminen on sellaista puuhaa, että en tiedä kenenkään pitäneen sitä ikinä mielekkäänä, vaan lähinnä turhana pakollisten juhlallisuuksien pidentämisenä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jusna666

Posts: 1,447

#2047 • • Jusna666 Diablo
http://www.vartti.fi/artikkeli/ed757d60-08f6-43a1-9512-9a97f00661ca

Voi ziisus..

Mihin jonoon mun pitää mennä et mäki saisin isomman asunnon?
Kuka tois uuden grillin ku vanha on likanen? Lisäks mun sisko on tehny siinä ruokaa ja mähän en voi syödä ruokaa samasta grillistä sen kanssa.
Saaks autojaki siitä samasta jonosta asuntojen lisäks?

Vittu mä oon ollu tyhmä ku maksan itteni kipeeksi paskalla palkalla pienen kaksion takia.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Funktion

Posts: 1,720

#2048 • • Funktion over 9000

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Jusna666, 7.11.2009 22:42:
http://www.vartti.fi/artikkeli/ed757d60-08f6-43a1-9512-9a97f00661ca

Voi ziisus..

Mihin jonoon mun pitää mennä et mäki saisin isomman asunnon?
Kuka tois uuden grillin ku vanha on likanen? Lisäks mun sisko on tehny siinä ruokaa ja mähän en voi syödä ruokaa samasta grillistä sen kanssa.
Saaks autojaki siitä samasta jonosta asuntojen lisäks?

Vittu mä oon ollu tyhmä ku maksan itteni kipeeksi paskalla palkalla pienen kaksion takia.



Jopas luit jutun just niin kun itse parhaaksi koit, tai sitten oot ihan vitun äärimmäisen rasistinen ihminen. Siinä sanotaan että hän on jonottanut VUOSIA uutta asuntoa nykyisen 60m2 kämpän tilalle, koska nykyisessä asuu VIISI ihmistä.

Tohon grilliasiaan en ota sen enempää kantaa kuin että uskonto on uskonto, uskot sinä siihen tai et. Joillekin se on elämän ohjenuora, ja sun tulee kunnioittaa sitä vaikka et siihen uskoiskaan.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Jusna666

Posts: 1,447

#2049 • • Jusna666 Diablo

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Funktion, 7.11.2009 22:57:
---
Jusna666, 7.11.2009 22:42:
http://www.vartti.fi/artikkeli/ed757d60-08f6-43a1-9512-9a97f00661ca

Voi ziisus..

Mihin jonoon mun pitää mennä et mäki saisin isomman asunnon?
Kuka tois uuden grillin ku vanha on likanen? Lisäks mun sisko on tehny siinä ruokaa ja mähän en voi syödä ruokaa samasta grillistä sen kanssa.
Saaks autojaki siitä samasta jonosta asuntojen lisäks?

Vittu mä oon ollu tyhmä ku maksan itteni kipeeksi paskalla palkalla pienen kaksion takia.

---


Jopas luit jutun just niin kun itse parhaaksi koit, tai sitten oot ihan vitun äärimmäisen rasistinen ihminen. Siinä sanotaan että hän on jonottanut VUOSIA uutta asuntoa nykyisen 60m2 kämpän tilalle, koska nykyisessä asuu VIISI ihmistä.

Tohon grilliasiaan en ota sen enempää kantaa kuin että uskonto on uskonto, uskot sinä siihen tai et. Joillekin se on elämän ohjenuora, ja sun tulee kunnioittaa sitä vaikka et siihen uskoiskaan.



Sitä on rouva hyvä vaan ja menee töihin ja ostaa sen isomman kämpän.

Oon mäki koittanu vuosia tehä duunia et pääsis vittuun tosta 40neliön luukusta, mut en mä siitä nyt mitään lehtijuttua kuitenkaan halua.

Mikä ihmeen pakko se on ruveta sikiämään ku rutto jos ei taloudelliset puitteet sitä kestä?
Järjenkäyttö sallitu.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Funktion

Posts: 1,720

#2050 • • Funktion over 9000

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Jusna666, 7.11.2009 23:01:
---
Funktion, 7.11.2009 22:57:
---
Jusna666, 7.11.2009 22:42:
http://www.vartti.fi/artikkeli/ed757d60-08f6-43a1-9512-9a97f00661ca

Voi ziisus..

Mihin jonoon mun pitää mennä et mäki saisin isomman asunnon?
Kuka tois uuden grillin ku vanha on likanen? Lisäks mun sisko on tehny siinä ruokaa ja mähän en voi syödä ruokaa samasta grillistä sen kanssa.
Saaks autojaki siitä samasta jonosta asuntojen lisäks?

Vittu mä oon ollu tyhmä ku maksan itteni kipeeksi paskalla palkalla pienen kaksion takia.

---


Jopas luit jutun just niin kun itse parhaaksi koit, tai sitten oot ihan vitun äärimmäisen rasistinen ihminen. Siinä sanotaan että hän on jonottanut VUOSIA uutta asuntoa nykyisen 60m2 kämpän tilalle, koska nykyisessä asuu VIISI ihmistä.

Tohon grilliasiaan en ota sen enempää kantaa kuin että uskonto on uskonto, uskot sinä siihen tai et. Joillekin se on elämän ohjenuora, ja sun tulee kunnioittaa sitä vaikka et siihen uskoiskaan.

---


Sitä on rouva hyvä vaan ja menee töihin ja ostaa sen isomman kämpän.

Oon mäki koittanu vuosia tehä duunia et pääsis vittuun tosta 40neliön luukusta, mut en mä siitä nyt mitään lehtijuttua kuitenkaan halua.

Mikä ihmeen pakko se on ruveta sikiämään ku rutto jos ei taloudelliset puitteet sitä kestä?
Järjenkäyttö sallitu.



1 hlö / 40m2
5 hlö / 60m2

You do the math.

Niinkun sanoit, järjenkäyttö sallittu.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#2051 • • Edited kuilu ja kummitus

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Esa Perse, 6.11.2009 10:45:
---
phanatic, 30.10.2009 13:45:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135233453079.jpeg

Korreloiko kantasuomalaisten määrä alueella ja tapetuksi tulemisen riski?

---


Tsekkaappa tuo: http://yrjoperskeles.blogspot.com/2008/01/pravda-neuvoo-ja-opastaa.html


Okei, otan tolle blogille wikihaasteen eli...

Tos on vertailun vuoks maailman tilanne murhien suhteen, kun nyt on esitetty, et muualla on nii kauheta ja Suomes niin ihkuu.., mitä tummempi sininen, sitä enempi murhia per 100K... Ja kandee kelaa kans, et mitkä on sota- ja kriisialueita.

800px-Homicide-world.png

Tarkempi listaus täällä:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate

Raiskaus tilastoja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics

Kandeisko linkitellä vähän puoluettomampii lähteisiin, ku jonku välivallin mokukriitikon plokii, jos jotain faktoja siis haluaa esitellä? Tietty jos haluaa agitoida, eikä propagandan totuudella niin väliä, ni sitte. =)

edit: plus et ykän kandeis ehkä vähän opetella tilastomatikkaa ensteks, ever höörd "painotettu keskiarvo"? =)))

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Avatar
#2052 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Esa Perse, 6.11.2009 10:45:
Tsekkaappa tuo: http://yrjoperskeles.blogspot.com/2008/01/pravda-neuvoo-ja-opastaa.html



Tsekkaappas noi:

Esa Perse, 1.3.2005 20:10:
Mites se nyt on niin et jätkä postaa ainoastaan mustien tekemistä rikoksista tai sekopäisyyksistä?

edit: Niin, ja vaarallisen taudin tartuttaminen tippuis ennemminkin "pysyvän ruumiinvamman tuottaminen"-rikosnimikkeen alle kuin tapon yrityksen tai varsinkaan tapon.

Ainiin, ja mitä jos lopettaisit postaamasta? Tai sit voi perustaa oman "VITUN NEEKERIT MEGATHREAD"-topikin ja oksentaa typerät rasistijuttus sinne, k? thx.



Esa Perse, 6.11.2009 10:40:
Rauhanuskovaisille ei tosin ole uskallettu edes holokaustista kertoa tunneilla, koska opettajat pelkäävät tämän lietsovan heitä antisemitistisiin tunnelmiin: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200812108751304_ul.shtml


Ja se on ''rauhanuskovaisten'' vika et valkoset on ihan nössöjä?


Yrjö Suuri:
Mutta mikä helvatun pakko tuohon juttuun oli sotkea tuota Afrikkaa? Onko kirjoittajan tarkoitus ollut opettaa lukijaa taas kertaalleen, että suomalainen paha, joku muu hyvä ja mitä enemmän etelästä sen parempi. Ehkäpä kirjoittaja ajatteli, että lukija alkaa uskoa, että meillä pahoilla ja väkivaltaisilla suomalaisilla olis todellakin paljon oppimista afrikkalaisilta sivistyneiltä yhteiskunnilta.


http://yrjoperskeles.blogspot.com/2008/01/pravda-neuvoo-ja-opastaa.html

Ai taas sotkea afrikkaa? Eli huomatus että Afrikassa on maita jotka päihittävät Suomen 6-0 on aivan liikaa Suomalaisen kansallistunnolle. Ei ainakaan mun, eikä kyllä pitäis olla sunkaan. Toi sun alemmuuskompleksis on ihan itse-aiheutettua ja muistuttaa ''rauhanuskovaisten'' vastaavaa todella paljon. Te anti-fundamentalistit ootte häpeäksi kulttuurillemme, aivan kuten islamin fundamentalistit islamille ja kristittyjen kristinuskolle.
Tosin mua ei henkilönä vielkään kansallinen arvokkuus määrittele.
flatstick

Posts: 343

#2053 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Agitoidaanpas taas hieman pukeutumisesta ja raiskauksista:

Nyt kun tiedetään wikipedian mukaan, että eteläafrikassa raportoituja raiskauksia oli 115.61 per 100k-asukasta (oletetaan nyt että ovat naisia), häiritseekö tai estääkö se yhtäkään suomalaista naista menemästä ko. maahan?

Olenko oikeassa, jos oletan, että mikäli tähän kysymykseen vastaava nainen vastaisi kyllä,
mutta kuitenkin kulkee Suomessa provosoivassa asussa ja tulee raiskatuksi, hän on vähintäänkin erittäin tekopyhä ottaen huomioonottaen Suomalaisen vastaavan luvun 10.6/100k.

Toisaalta Saudeissa, jossa nainen nauttii samoista oikeuksista kuin koira suomessa ja miehet ovat kiimaisempia kuin kanit, saa naisen raiskata huoletta mikäli tämä kulkee yksin tai ilman muumikaapua. Silloin saatetaan jo tappaa. Siltikin tilasto antaa raiskausluvuksi 0.27. Tilastopoikkeamaa vai ei, mutta mittarilentäjän on luotettava mittariin.

Suomessa ja Afrikassa käsittääkseni harrastetaan jonkinasteista tasa-arvoa, Saudeissa ei. Wtf?

Ehkäpä voidaan postuloida, että on sairasta pelleillä oman fyysisen ja henkisen terveytensä kustannuksella, eikä pukeutua sään mukaisella tavalla. Auringosta saa syövän, ellei satu olemaan neegermeister. Eikä apinat mieti kuitenkaan saako sitä puuttua fyysisesti tai muutoin toisen elämään mikäli siihen ei toinen nimenomaisesti anna lupaa. Caveat emptor - yhteiskunnissa jossa on demokraattisesti pakotettu olla osallisena kuluttajana tai osallisena tahtomattaankin.

Ja näin kevennyksenä: omaa mielipidettä ei tässäkään asiassa siis ole. Mutta minulla on OIKEUS ilmaista sekin *joo*. Ts, maassa maan tavalla tai maasta pois.

Jusna666, 7.11.2009 23:01:
---
Sitä on rouva hyvä vaan ja menee töihin ja ostaa sen isomman kämpän.

Oon mäki koittanu vuosia tehä duunia et pääsis vittuun tosta 40neliön luukusta, mut en mä siitä nyt mitään lehtijuttua kuitenkaan halua.

Mikä ihmeen pakko se on ruveta sikiämään ku rutto jos ei taloudelliset puitteet sitä kestä?
Järjenkäyttö sallitu.



Harmi että rikokseen yllyttäminen on kielletty, muuten olisin ehkä kehoittanut edes koittamaan miettimään out-of-the-box -tyylillä: miksi tehdä työtä kun voi hoitaa itsensä vankilaan. Hyvässä lykyssä välttää vankilan ja voi jopa ostaakin sen lukaalin, tai sit joutuu sinne vankilaan, mut jemmata paalut jonnekin mistä niitä ei tuu löytämään. Tässä- ja todennäköisesti jokatapauksessa kämppä muuttunee pienemmäksi hetkeksiaikaa, mutta positiivista on se, että ruoka tulee useasti päivässä ja on mahdollisuus kohottaa kuntoa, jutella henkeviä ja hoidattaa terveyttään yms, eikä tarvitse miettiä "mitä tekis tänään". Ja koko lystin maksavat ne, jotka haluavat ehdointahdoin äänestää ja vaikuttaa muiden elämiin pistämällä "rikolliset vankilaan jonne kuuluvatkin". Mutta pitäähän yhteiskunnan verorahat olla edelleen kiertämässä, ettei tuu lama. Töitä pitää olla ja kauheasti vaan hassataan rahaa rikollisten torjuntaan. Eiks oo kauheeta! :D <3 Joku saattaisi sanoa, että mennään OT:ksi, mutta kulttuuria se alakulttuurikin on, tässä tapauksessa sairaampi tapaus on nimenomaisesti demokraattinen enemmistö kun oikein miettii. Ketkä loppujenlopuksi pyörittääkään tätäkin systeemiä ;D

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don&#039;t fight the feeling..

Avatar
#2055 • • Reivaaja Guest
:D Pidän retoriikasta, mutten semantiikasta.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2056 • • Aziz Combat Fighter

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

flatstick, 10.11.2009 03:55:
Toisaalta Saudeissa, jossa nainen nauttii samoista oikeuksista kuin koira suomessa ja miehet ovat kiimaisempia kuin kanit, saa naisen raiskata huoletta mikäli tämä kulkee yksin tai ilman muumikaapua. Silloin saatetaan jo tappaa. Siltikin tilasto antaa raiskausluvuksi 0.27. Tilastopoikkeamaa vai ei, mutta mittarilentäjän on luotettava mittariin.



No sen nyt voi varmaan vähä-älyinenkin ymmärtää, että Saudeissa esim. oman vaimon raiskaaminen ei ole rikos, ja naiset eivät kategorisesti tee raiskauksista rikosilmoituksia koska todisteluun tarvitaan rauhanuskonnon hengessä neljän miehen silminnäkijäkertomus. Mikäli nainen ei tällaista saa kasaan, miehet selviävät rangaistuksetta mutta nainen saa ankaran rangaistuksen aviorikoksesta.

Toisinsanoen, se että viralliset rikosluvut osoittaisivat, että Saudeissa naiset kokevat vähiten seksuaalista väkivaltaa ei todellakaan todista sitä, että asia on ihan oikeasti näin.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2058 • • Aziz Combat Fighter

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

$, 17.11.2009 12:44:
Suomessa vaimoaan ei voinut lain mukaan maata väkisin ennen vuotta 1994.

Ja siitä on vasta 15 vuotta.

Alla olevasta linkistä voi hieman tarkastella naisen aseman kehitystä Suomessa:

http://www.ihmisoikeudet.net/sukupuoli/naisten-oikeuksien-kehitys-suomessa

Ei tuo Saudien tilanne juuri poikkea Suomesta siitä, missä oltiin 100 vuotta sitten.

"1919 Oikeus tehdä työtä ilman miehen lupaa" LOL



Niin? Naisten oikeudet ovat olleet sata vuotta sitten kaikkialla surkeat.

Vai tarkoittaako tämä nyt sitä, ettei me voida arvostella Saudeja siksi, että meillä oli sata vuotta sitten about samanlaista (paitsi että ei tietenkään ollut, Suomessa ei ole ikinä kohdeltu naisia samalla tavalla kuin Saudeissa nyt.)
$

Posts: 1,802

#2059 • • $ Destination weekend!

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Esa Perse, 17.11.2009 13:18:
---
$, 17.11.2009 12:44:
Suomessa vaimoaan ei voinut lain mukaan maata väkisin ennen vuotta 1994.

Ja siitä on vasta 15 vuotta.

Alla olevasta linkistä voi hieman tarkastella naisen aseman kehitystä Suomessa:

http://www.ihmisoikeudet.net/sukupuoli/naisten-oikeuksien-kehitys-suomessa

Ei tuo Saudien tilanne juuri poikkea Suomesta siitä, missä oltiin 100 vuotta sitten.

"1919 Oikeus tehdä työtä ilman miehen lupaa" LOL

---


Niin? Naisten oikeudet ovat olleet sata vuotta sitten kaikkialla surkeat.

Vai tarkoittaako tämä nyt sitä, ettei me voida arvostella Saudeja siksi, että meillä oli sata vuotta sitten about samanlaista (paitsi että ei tietenkään ollut, Suomessa ei ole ikinä kohdeltu naisia samalla tavalla kuin Saudeissa nyt.)



No mitäs luulet? Tottakai voidaan ja pitääkin arvostella, etenkin jos toivoo jonkinlaista muutosta olosuhteisiin. Joillakin vain tuntuu unohtuvan, että edistystä tapahtuu, vaikkakin hitaammin kuin toisilla.

On mielestäni erittäin relevanttia tuoda esiin se fakta, että Suomessa vaimon [o]raiskauksesta[/o] väkisinmakuusta ei tarvinnut kantaa juridisia seurauksia 15 vuotta sitten. Saudeissa ei ilmeisesti vieläkään (en tunne shariaa, sen viittä yleisintä eri suuntausta enkä Saudien maallisempaa oikeuslaitosta tarpeeksi hyvin), mutta odotellaan. Saudithan on asiassa vasta 15 vuotta Suomea jäljessä.
Avatar
#2060 • • Reivaaja Guest

Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:

Esa Perse, 17.11.2009 11:43:
No sen nyt voi varmaan vähä-älyinenkin ymmärtää, että Saudeissa esim. oman vaimon raiskaaminen ei ole rikos, ja naiset eivät kategorisesti tee raiskauksista rikosilmoituksia koska todisteluun tarvitaan rauhanuskonnon hengessä neljän miehen silminnäkijäkertomus. Mikäli nainen ei tällaista saa kasaan, miehet selviävät rangaistuksetta mutta nainen saa ankaran rangaistuksen aviorikoksesta.

Toisinsanoen, se että viralliset rikosluvut osoittaisivat, että Saudeissa naiset kokevat vähiten seksuaalista väkivaltaa ei todellakaan todista sitä, että asia on ihan oikeasti näin.



Blaablaablaa. Kaikki on jo kuullu sun hienot natsiteorias muista roduista ja niiden geneettisistä ominaisuuksista.