Valtakunnanperkele, 26.3.2009 19:58:
---
Nauskiss, 26.3.2009 18:30:
---
Ootko nyt ihan varma, että tämä turvapaikanhakijoiden tilanne on sulle läpikotaisin tuttu aihe? "Suuri osa valehtelee ikänsä." Jasssoo. Osa heistä ei edes TIEDÄ todellista ikäänsä. Eli siis "valehtelee". (Tulkinta toki tuokin.)
---
Onko se jotenkin niin vieras ajatus, että turvapaikanhakija valehtelisi varmistaakseen turvapaikkansa?
Onko se jotenkin vieras ajatus, että sinä valehtelisit, jos sua olis raiskattu ja pahoinpidelty ja pelkäisit joutuvasi takaisin noiden kiduttajien käsiin?
Eli pidän mahdollisena, että osa turvapaikanhakijoista valehtelee. Itse asiassa satun tietämään, että niin on. Tiedän myös sen, että kaikki eivät valehtele ja senkin, että valehtelemalla ei pysty hyödyttämään turvapaikan saamista. Siitä jää helposti kiinni. Asiat tutkitaan mun mielestä pöyristyttävällä tarkkuudella. Itse olisin armollisempi. (Tuskin ikinä kestäisin sitä rääkkiä, mihin turvapaikanhakijat joutuu, mitä ovat jo sitä ennen kokeneet...)
Vähän tai paljon, mutta jostain pitäis alottaa. Kun yliopiston laitoksen apulaisjohtaja (lähtömaassaan) ei saa edes jatko-opiskeluoikeutta Suomessa, koska ei ole pystynyt tekemään tutkimustyötä pakolaiskeskuksesta käsin, niin... Mikä v*tun järki tossa on?
---
Ei siinä olekaan mitään järkeä. Kyllä osaavalle porukalle pitää antaa mahdollisuus työntekoon, mutta meillä olisi näitä ihan suomalaisiakin työttömiä täällä aikamoinen pino. Mitä jos hoidettaisiin niiden työasiat ensin kuntoon, ja huolitaan vasta sitten ulkomaalaisten työllistämisestä?
Tää keskustelu on oikeasti turhaa, koska sä vastustat kategorisesti pakolaisuutta ja turvapaikkojen myöntämistä.
Tämä esimerkkitapaus on kidutettu pakolainen. Hänen tutkimusalansa on sellainen, että kukaan toinen ihminen koko maailmassa ei kilpaile juuri tuon aiheen suhteen. Ei siis mikäänlainen uhka suomalaisten työttömien työllistymiselle.
-
Mun mielestä ei välttämättä ole ristiriitaista työllistää rintarinnan suomalaisia ja turvapaikan saaneita. (Työperäistä maahanmuuttoa en tässä työmarkkinatilanteessa erityisesti kannata, kuten jo aikaisemmin kerroin.)
Turvapaikat, niiden järjestäminen, mahdollisuus saada sellainen (minkä tahansa maan kansalaiselle) on toisella tasolla merkityksellinen asia. Sellainen on tehtävä mahdolliseksi, vaikka siihen valitettavasti saattaa liittyä epäonnistumisia. Jos maailmassa ei olisi vaihtoehtoa kidutukselle, sodalle jne., niin asiat olisivat vielä paljon huonommin. Mä näen turvapaikkojen myöntämisen työnä väkivaltaa ja rikollisuutta vastaan.
---
Jep, sitähän se on - hyväntekeväisyyttä. Saatanan kallista ja tehotonta sellaista, josta pääsevät hyötymään vain harvat ja valitut joilla on varaa maksaa ihmissalakuljettajille euroopanmatkansa.
Mun mielestäni siinä vaan ei kustannukset ja hyöty kohtaa tässä laajudessa, missä sitä tällä hetkellä täälläkin harjoitetaan.
Sun mielestä ihmissalakuljetuksen uhri on jonkinlainen huvimatkalainen. Eipä voi muuta kuin todeta, että hyvin mielenkiintoinen näkemys. (Voisit vaivautua tutkimaan, miten k.o. ongelmaan suhtaudutaan turvapaikanhakijoiden kohdalla.)
Ymmärränhän minä toki sen (ja samalla tämän keskustelun täydellisen turhuuden), että sun viesti on edelleen se, että pakolaisuus ja turvapaikat ovat kategorisesti väärin.
Mä en omasta puolestani pidä turhana edes sitä Suomen sotalapsihässäkkää, vaikka se olikin aika kevyttä hienohelmatouhua verrattuna esim. poliittiseen pakolaisuuteen. Siihenkin "haaskattiin" paljon rahaa ja vaivaa...
Mikä sun mielestä olisi se toivottava HYÖTY, mitä pakolaisuudella pitäisi tahkota? (Kun sulle ei riitä ihmisten hengen pelastaminen ja kun he eivät toisaalta töihinkään saisi mielestäsi mennä vrt. ylempi esimerkki tutkijasta.) Mun mielestä on sairasta ajatella tekevänsä tulosta jo valmiiksi todella heikossa asemassa olevilla ihmisillä. Miten voit ensinnäkään kritisoida ihmiskauppaa, jos kuitenkin itse odotat jotain 'tulosta'? Paitsi, ettet tainnutkaan kritisoida ihmiskauppaa, vaan sen uhreja...
Mä en tiedä mihin tuhatmääräisiin ihmisiin sä viittaat?
---
No niihin tuhansiin turvapaikanhakijoihin joita viime vuonna tuli. Tänhetkisten tulijamäärien kautta arvioituna suomeen tulee tänä vuonna 6000-10000 turvapaikanhakija.
Voit kuitenkin lohduttautua sillä, että vuonna 2008 myönnettiin vain 89 turvapaikkaa, edellisvuonna vielä vähemmän.
On todella vaikeaa saada myönteinen turvapaikkapäätös Suomessa. Ihan käsittämättömän kammottavia asioita kokeneita ei pidetä riittävässä määrin turvapaikan tarpeessa olevina.