MP3 vai cd/vinyyli

117 posts, 6 pages, 19,084 views

Lauri

Posts: 1,051

#21 • • Lauri Devoted
Veikkaan sellaista skenaariota, että:

vinyyliä tullaan ylläpitämään jatkossa exclusive materiaalina -
suurimmat starbat teettävät ltd editionit biiseistään vain vinyylille,
odottamatta mitään ihmeitä myynniltä - mutta sillä keinolla
pystyvät karsimaan sitä tasaista dj massaa. Kauhean moni ei
viitsi soittaa biisiä, jota ei ole kuin vinyyliformaatissa julkaistu,
mikäli itseltään löytyy se CD:llä. Ja vaikka mikä olisi, vielä ei
ole vinyylin dynamiikkaa piesty formaattina ;)

Toinen vaihtoehto toki on, että ne biisit soitetaan omalta koneelta
omina editteinä, joita ei ole kenelläkään muulla (vrt pvd). Silti
en usko juurien kuolevan kovin nopeasti...
antonsonin

Posts: 2,712

#22 • • antonsonin laserpoint.

LooPy, 26.4.2006 12:08:
---
sxx, 26.4.2006 11:15:
Vinyylin imagoa nakertaa myös semmoiset pienet yksityiskohdat, kuten se että Armin ym. eivät itse soita vinyylejä vaikka heidän levy-yhtiönsä niitä vielä julkaisevat.
---

ASOT-radioshowt mies tosin tekee Ableton Livellä.



Sen takia ne siis on niin hyvin miksattuja :)
iam

Posts: 3,085

#23 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

LooPy, 26.4.2006 12:08:
---
sxx, 26.4.2006 11:15:
Vinyylin imagoa nakertaa myös semmoiset pienet yksityiskohdat, kuten se että Armin ym. eivät itse soita vinyylejä vaikka heidän levy-yhtiönsä niitä vielä julkaisevat.
---

Kuulin taas itse sellaista, että juuri edellä mainitusta syystä Armin on alkanut soittamaan yhä enmmän vinyyliä keikoilla. Markkinointikikka? Kenties.


Ymmärsin että syy olis juuri tuo. Eli voisko päätellä että jos se nyt lopettaa taas niiden soittamisen, niin sen jälkeen Armadalta tulee vinyylinä vaan isoimmat hitit? *hymy*
Orion

Posts: 1,266

#24 • • Edited Orion
Miika kirjoitti erinomaisesti nimenomaa biisin elinkaaren lyhentymisestä. Etenkin trance-puolella yksittäisen biisin elinkaari on mennyt niin lyhyeksi, ettei se anna arvoa enää itse biisille, mikä on iso harmi monen hyvän julkaisun kohdalla.
Kirjoitin aiheesta jokin aika sitten blogiini: http://orion.reaktio.net/mtarchives/000593.html

Ja vielä aiheesta: jos itse julkaisisin joskus musiikkia, toivoisin sen päätyvän nimenomaa vinyylille. Silloin voisin epäröimättä sanoa julkaisseeni levyn.
iam

Posts: 3,085

#25 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

a98, 26.4.2006 12:25:
+ digitaalikaupat. mikäpä on mukavampaa kun selailla digitaalikauppojen katalogeja vaikka yömyöhään etsien niitä helmiä, ja vielä jopa saada se biisin samantien ostettua sieltä. ilman että tarvii odotella viikko että posti tuo paskaksi potkitun paketin ahdettuna puolet pienempään postilaatikkoon.


Kerran keskusteltiin siitäkin, että esim jos ostaa musiikin pelkästään Street Beatistä niin ostaa ehkä enimmäkseen Joken ja Maken mielestä hyvää musaa. Pieni levykauppa voi tarjota vain tosi pienen siivun kaikesta tarjonnasta.

- suuri ja kasvava katalogi, digitaalibisnes on aiheuttanut sen että tarjonta on moninkertaistunut ja paskaa on sitä mukaan entistäkin enemmän, ja ne helmet on vaikea löytää...


Äskeiseen viitaten on taas pakko nostaa hattua Jokelle ja Makelle siitä, että he osaavat ostaa sinne Streettiin ne hyvät biisit *joo*

no joo toivon tosiaan että beatport ottaa tuon suodattamisen tosissaan rankalla standardilla, ja ei pelkästään esikuuntele biisejä, vaan myös asettaa tarkat määrät kuinka paljon yhtä julkaisua pitää myydä että lafka säilyy listoilla. esim kaikki vähemmän kuin 100kpl myyvät poistettaisiin.
ja toivon että myös muut digitaalikaupat ottavat mallia tuosta.


Just tämmöinen systeemi tuli. Eli mikäli tilitettävä määrä rahaa jää kahdelta periodilta tarpeeksi alas, label laitetaan sellaiselle statukselle, ettei biisejä enää julkaista automaattisesti vaan siellä on joku quality-control sen jälkeen vahtaamassa. Tuohon on varmaan osittain sekin syy, että niillä loppuu siellä kädet kesken. Se määrä paljonko ne joka viikko syöttää systeemiin biisejä on kasvanut niin sairaan isoksi ettei ne meinaa pystyä kohta hanskaamaan kaikkea.
Bio

Posts: 4,429

#26 • • Bio The Bullies / Pinky

Orion, 26.4.2006 12:39:
Ja vielä aiheesta: jos itse julkaisisin joskus musiikkia, toivoisin sen päätyvän nimenomaa vinyylille. Silloin voisin epäröimättä sanoa julkaisseeni levyn.



Hyvin sanottu :)

Juu, kyllä ehdottomasti vinyylien puolella. Vinyyleissä on se oma haasteensa ja ovat "enemmän konkreettisia" kuin CD:t, saatikaan sitten MP3:t. Omistan ite kyllä cd-singleja paljon, mutta en tule ostamaan biisejä digijulkaisuina.
Orion

Posts: 1,266

#27 • • Edited Orion


a98, 26.4.2006 12:25:
+ digitaalikaupat. mikäpä on mukavampaa kun selailla digitaalikauppojen katalogeja vaikka yömyöhään etsien niitä helmiä, ja vielä jopa saada se biisin samantien ostettua sieltä. ilman että tarvii odotella viikko että posti tuo paskaksi potkitun paketin ahdettuna puolet pienempään postilaatikkoon.
---



No huhhuh. Mun mielestä tää on just se väsynyt ja laiska meininki, johon DJ-homma on mennyt, et selataan nettikauppoja yötä myöten helmiä etsien. Mitä etsimistä Search-nappulan käyttäminen oikeesti on?

Mun mielestä DJ-puuhissa yks siisteimmistä jutuista on juuri levyjen oikea metsästäminen, yksittäisten kopioiden löytäminen vuosien etsimisen jälkeen, jännittäminen siihen asti kunnes paketti on oikeasti kädessä, musan vuoksi matkustaminen ulkomaille asti, jonkin pienen unohtuneen mestan löytäminen jossa on älytön määrä hyvää musiikkia jnejnejne.
Ei MIKÄÄN nettikaupan selaaminen voita tuota fiilistä, oli se olevinaan kuinka ajan trendi tahansa.
a98

Posts: 871

#28 • • a98

Orion, 26.4.2006 12:39:
Etenkin trance-puolella yksittäisen biisin elinkaari on mennyt niin lyhyeksi, ettei se anna arvoa enää itse biisille, mikä on iso harmi monen hyvän julkaisun kohdalla.



mä näkisin tän myös deejiiden syynä, koska nykyään on selvästi menny jo vuoden pari sellanen trendi että soitossa pitää olla vain tuoretta kamaa. ja se että deejiit ei soita kuukauden vanhoja biisejä enää just tappaa biisin elinkaaren. ja deejiit tartuttavat tän saman asenteen just kuulijoihin.
a98

Posts: 871

#29 • • Edited a98

Orion, 26.4.2006 12:53:
No huhhuh. Mun mielestä tää on just se väsynyt ja laiska meininki, johon DJ-homma on mennyt, et selataan nettikauppoja yötä myöten helmiä etsien. Mitä etsimistä Search-nappulan käyttäminen oikeesti on?



noniin tota se ehkä on monelle, en ihmettele yhtään jos tuntuu että hyviä biisejä ei enää tehdä jos niitä metsästää search nappulalla? miten sä voit löytää uutta tuntematonta neverhöörd hyvää musaa jos etsit sitä jollain searchilla? silloinhan sun pitää tietää mitä etsit?
enemmänkin tarkotin et käydään vaikka eri lafkojen discografiaa läpi, tai vaikka suoraan kaikki uudet biisit :)
levykaupassa ei kuitenkaa löydy yhden lafkan koko discografiaa.


Mun mielestä DJ-puuhissa yks siisteimmistä jutuista on juuri levyjen oikea metsästäminen, yksittäisten kopioiden löytäminen vuosien etsimisen jälkeen, jännittäminen siihen asti kunnes paketti on oikeasti kädessä, musan vuoksi matkustaminen ulkomaille asti, jonkin pienen unohtuneen mestan löytäminen jossa on älytön määrä hyvää musiikkia jnejnejne.
Ei MIKÄÄN nettikaupan selaaminen voita tuota fiilistä, oli se olevinaan kuinka ajan trendi tahansa.



on varmasti ehdottomasti, en kiistä sitä.. mutta lähinnä tarkotin tota sillä ku tiedän monia deejiitä ketkä selailee yömyöhään vinyylikauppojen sivuja.
mua vaan ihmetyttää se et joka asiasta on yks oikea tapa, ja kaikki tehdää joko sillä toisella tai ei ollenkaan. miksei voi metsästää ulkomailta biisejä ja sit myös nettikaupoista?
iam

Posts: 3,085

#30 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

a98, 26.4.2006 12:56:
---
Orion, 26.4.2006 12:39:
Etenkin trance-puolella yksittäisen biisin elinkaari on mennyt niin lyhyeksi, ettei se anna arvoa enää itse biisille, mikä on iso harmi monen hyvän julkaisun kohdalla.

---

mä näkisin tän myös deejiiden syynä, koska nykyään on selvästi menny jo vuoden pari sellanen trendi että soitossa pitää olla vain tuoretta kamaa. ja se että deejiit ei soita kuukauden vanhoja biisejä enää just tappaa biisin elinkaaren. ja deejiit tartuttavat tän saman asenteen just kuulijoihin.


Mä syytän aika paljon kaikesta nettiradioita. Jos jengi sitoutuisi soittamaan siellä pelkästään julkaistuja biisejä, niin se piristäisi kaikkea. Kelaa jos ainoa paikka kuulla ihan uutta musaa olis bileet, niin sielläkin olisi yks syy lisää käydä. Tai miks esim ostaa ASOT CD-kokoelma jos semmoisen voi nauhoittaa joka torstai ilmaiseksi?
Orion

Posts: 1,266

#31 • • Orion

a98, 26.4.2006 13:01:
---
mua vaan ihmetyttää se et joka asiasta on yks oikea tapa, ja kaikki tehdää joko sillä toisella tai ei ollenkaan. miksei voi metsästää ulkomailta biisejä ja sit myös nettikaupoista?



Kuten jo tossa blogikirjoituksessa totesin, niin ei tähän ole olemassa mitään universaalia oikeaa tapaa. Sori ehkä vähän hyökkäävän oloisesta kirjoituksesta - se ei ollut mitään henkilökohtaista kritiikkiä vaan enemmänkin tuon vallitsevan meiningin kritisointia. Mun mielestä on hyväkin, jos eri ostomahdollisuuksia yhdistellään, mutta useimmiten (kuten topicin aloituksessa tulee selväksi) jaottelu on juuri joko-tai, mikä ei mun mielestä aja asiaansa.
hege

Posts: 242

#32 • • hege

Orion, 26.4.2006 12:53:
---
No huhhuh. Mun mielestä tää on just se väsynyt ja laiska meininki, johon DJ-homma on mennyt, et selataan nettikauppoja yötä myöten helmiä etsien. Mitä etsimistä Search-nappulan käyttäminen oikeesti on?

Mun mielestä DJ-puuhissa yks siisteimmistä jutuista on juuri levyjen oikea metsästäminen, yksittäisten kopioiden löytäminen vuosien etsimisen jälkeen, jännittäminen siihen asti kunnes paketti on oikeasti kädessä, musan vuoksi matkustaminen ulkomaille asti, jonkin pienen unohtuneen mestan löytäminen jossa on älytön määrä hyvää musiikkia jnejnejne.
Ei MIKÄÄN nettikaupan selaaminen voita tuota fiilistä, oli se olevinaan kuinka ajan trendi tahansa.



Rispekt vaan Shadowille ja kaikille diggareille jotka 8h päivässä koluaa jotain vanhoja vinyyliläjiä kellareissa, mutta kaikkia ei ehkä moinen _elämäntapa_ kiinnosta. Kyllä siitä musiikista voi ihan nauttia tuli se mistä tahansa.

Mutta se on totta, että DJ-hommasta on hohto mennyt aikoja sitten. Kaikki on nykyään niin olevinaan ja on viiden sivut biografiat ja listat kuinka on soiteltu 10 hengen kotibileissä ja soitellaan samaa decks records tms. matskua kuin muutkin. ;)
kolina

Posts: 315

#33 • • kolina

a98, 26.4.2006 12:56:

mä näkisin tän myös deejiiden syynä, koska nykyään on selvästi menny jo vuoden pari sellanen trendi että soitossa pitää olla vain tuoretta kamaa. ja se että deejiit ei soita kuukauden vanhoja biisejä enää just tappaa biisin elinkaaren. ja deejiit tartuttavat tän saman asenteen just kuulijoihin.



Mun mielest tollanen on ihan tyhmää makeilua, että biisejä ei soiteta ku pari viikkoa ja sitten ne todetaan kuolleiksi. Tollanen menettely kertoo deejiistä vaan sen että se ei keskity soittamaan hyvää musaa, vaan haluaa vaan soittaa ekana jonkun biisin ja vaan uutta musaa huolimatta siitä onko se edes niin hyvää oikeesti. IMO, biisit jotka kuolevat parin kk:n päästä eivät ole alunperinkään hyviä.
Gateway

Posts: 1,391

#34 • • Gateway Club Therapy

Orion, 26.4.2006 12:53Mitä etsimistä Search-nappulan käyttäminen oikeesti on?



Eihän siellä searchia käytetä vaan käydään kataloogia läpi yksitellen ja klikataan klippiä käyntiin. Lähes sama kuin se että menet levykauppaan ja kuuntelet sokkona siellä. Toki tarkoitit varmaan sitä että jos etsii jotain tiettyä biisiä niin sittenhän tuo search pelastaa :)
xybo

Posts: 1,100

#35 • • xybo meeple!
Itse olen aina pitäny tärkeenä sitä biisien bonggaamista, eli kuunnella ja tsekataan mahdollisimman laajasti kaikkea mahdollisia mixejä ja kuunnella kaikki uudet klipit esim junosta. Ja ostaa vain ne jotka itelle todellakin potkii. Nettiradioita ja muita ei juuri edes jaksa kuunnella koska ei saa itse päättää mitä tulee seurvaakasi ja millon kuunnella.

MP3 kaupoissa (ainakin niissä missä on käyny) tuntuu olevan tuo klippipuoli todella ankea ja ostajia aliarvioidaan, siinä on vielä huomattavasti kehittämistä että se alkaa toimimaan edes lähellä samaatasoa kun normi nettikaupat nyt. Ehkä pelätään, että jos laitetaan pitkiä klippejä ja jenggi kuulee että ompas paska biisi ja ei ostakkaan niitä.
Orion

Posts: 1,266

#36 • • Orion

kolina, 26.4.2006 13:11:
---
Mun mielest tollanen on ihan tyhmää makeilua, että biisejä ei soiteta ku pari viikkoa ja sitten ne todetaan kuolleiksi. Tollanen menettely kertoo deejiistä vaan sen että se ei keskity soittamaan hyvää musaa, vaan haluaa vaan soittaa ekana jonkun biisin ja vaan uutta musaa huolimatta siitä onko se edes niin hyvää oikeesti. IMO, biisit jotka kuolevat parin kk:n päästä eivät ole alunperinkään hyviä.



WORD! Toi pitäis tulostaa ja laittaa seinälle levareiden yläpuolelle joka kotiin.
jaywink

Posts: 1,668

#37 • • Edited jaywink bass warrior

hege, 26.4.2006 13:10:
Mutta se on totta, että DJ-hommasta on hohto mennyt aikoja sitten. Kaikki on nykyään niin olevinaan ja on viiden sivut biografiat ja listat kuinka on soiteltu 10 hengen kotibileissä ja soitellaan samaa decks records tms. matskua kuin muutkin. ;)



blah. pistetään sit playlist soimaan jonnekin läppärille aina bileisiin niin siinähän sitä hohtoa on *igor*

edit; joo ja tähän itse topikkiin liittyen. musta se dj homman hohto kyllä katoaa just siinä vaiheessa kun dj tulee paikalle pelkän muistikortin kanssa *poks* kyl se vinyyli vaan on niin <3 et on kiva kattoakin soittomeininkejä
Orion

Posts: 1,266

#38 • • Orion

GateWay, 26.4.2006 13:12:
---
Orion, 26.4.2006 12:53Mitä etsimistä Search-nappulan käyttäminen oikeesti on?
---


Eihän siellä searchia käytetä vaan käydään kataloogia läpi yksitellen ja klikataan klippiä käyntiin. Lähes sama kuin se että menet levykauppaan ja kuuntelet sokkona siellä. Toki tarkoitit varmaan sitä että jos etsii jotain tiettyä biisiä niin sittenhän tuo search pelastaa :)



Mä puhuin nykyajan laiskasta ja väsyneestä mentaliteetista, en niinkään siitä miten sitä webkauppaa käytetään.
Gateway

Posts: 1,391

#39 • • Gateway Club Therapy

xybo, 26.4.2006 13:13
MP3 kaupoissa (ainakin niissä missä on käyny) tuntuu olevan tuo klippipuoli todella ankea ja ostajia aliarvioidaan, siinä on vielä huomattavasti kehittämistä että se alkaa toimimaan edes lähellä samaatasoa kun normi nettikaupat nyt. Ehkä pelätään, että jos laitetaan pitkiä klippejä ja jenggi kuulee että ompas paska biisi ja ei ostakkaan niitä.



Pelätään oletettavasti hintoja joita joutuvat maksamaan noista klipeistä (oletettavasti sekuntitaksa, laatutaksaa ei taida olla), normilevykaupathan ei siitä maksa että ostaja kuuntelee levyä paikanpäällä :) Klipit on pidentyneet nyt viimeaikoina, välillä ne kyllä otetaan ihan ihme kohdista eikä biisin mahdollinen piilevä potentiaali paljastu ennenkuin sen kokonaan jossain kuulee.
kolina

Posts: 315

#40 • • kolina

Lauri, 26.4.2006 12:31:
Ja vaikka mikä olisi, vielä ei
ole vinyylin dynamiikkaa piesty formaattina ;)



Tarkotitko äänen dynamiikkaa? Mä taas oon jostain kuullu että vinyylin dynamiikka on muistaakseni luokkaa 60-70dB, kun taas CD:llä se on n. 90 dB.

Ite oon ostanu musiikkini tähän asti vinyylinä, mutta olen tässä alkanut harkitsemaan vahvasti siirtymistä mp3 yms. digitaali formaatteihin. Oleellisin asia mikä on tähän asti pitänyt mut vinyyleissä, sellaisen musiikin saatavuus josta diggailen on paras vinyylimuodossa. Nyt kuitenkin mulla on sellanen käsitys että kaikki biisit jotka julkaistaan vinyylinä on saatavilla myös netistä digitaalisena. Pitääkö tämä paikkansa?