MP3 vai cd/vinyyli

117 posts, 6 pages, 19,203 views

villelope

Posts: 2,846

#62 • • villelope Lope of Lope & Kantola

miikkah, 26.4.2006 14:40:
---
toisaalta hyvä muistaa, että eri formaatit eivät sulje toisiaan pois.


Totta.

Pitää muuten vielä puolustella digitalisoitumistani sillä, että viime syksyisen muuton jäljiltä yksinkertaisesti ei enää löytynyt pöytätilaa teknareille. Tälläkin hetkellä joka kerta kun haluan soitella, pitää mikseri ja CD-soittimet erikseen kaivaa kuljetuslaukuistaan ja virittää ruokapöydälle, pyykkitelineelle, sängylle tai mikä milloinkin on käytettävissä.

Onneksi uusi soittopöytä on jo tilattu, toimitusta odotellessa... *vink*

miikkah, 26.4.2006 14:40:
---
miksi niitä vanhan cd:n näköisiä mutta standardia noudattamattomia nykykiekkoja tulisi muuten kutsua?


En nyt välttämättä ymmärtänyt kysymystä, mutta itse käytän seuraavia merkintöjä
CDS = kaupasta ostetuille CD-sinkuille
CDA = kaupasta ostetuille CD-albumeille
CDR = poltetuille levyille

Toisaalta sitten nimeän playlisteissä/charteissa biisit labeleiden mukaan, mikäli kyseessä on signaamaton biisi, on se muotoa CDR, jos kyseessä on bootleg tai ei-koskaan-julkaisuun-päätyvä-remix, on se muotoa Artist CDR.

Tosin, tuo on vain minun näkemykseni asiaan.
villelope

Posts: 2,846

#63 • • villelope Lope of Lope & Kantola

xybo, 26.4.2006 14:43:
Mä nään formaatin ostamisen kannallta olleellisimpana asiana. Musiikinhan perjaatteessa saa ilmaseks netistä, eli maksan formaatista (oletusarvona on jo se että jos haluan jostain maksaa se on semmosta mitä haluan omistaa).


Tässä on muuten yksi juttu, missä mp3:t ja suomen lainsäädäntö laahaa perässä. Periaatteessahan mp3:na ostettuun biisiin ostaa lisenssin. Tosin tuokin on kappaleen myyneestä instanssista kiinni.

Harmittaa, kun Suomen puolella ei ole syntynyt vielä mitään vakiintunutta käytäntöä, tai ei ole ollut mitään ennakkotapausta.

Mutta tuo menee joka tapauksessa hieman ohi alkuperäisestä aiheesta.
Orion

Posts: 1,266

#64 • • Orion

GateWay, 26.4.2006 14:11:
---
Orion, 26.4.2006 13:30Sä taisit jättää lukematta ton mun aikaisemman kirjoituksen? =>
---


En jättänyt, tiedän kyllä mitä mieltä näistä nykyhömpötyksistä olet. Se ei silti ole peruste sille että voi yleisesti dissata nykymeininkiä.



En ole puhunut nykyhömpötyksistä enkä dissannut nykymeininkiä.

DJ-jutun ydin ei ole kaikille sama juttu.



...jonka itsekin mainitsin postauksissani. Ei tähän ole universaalia totuutta vaan mielipiteitä. Negatiivista kritiikkiä saivat lähinnä biisien elinkaaren lyheneminen ja siihen liittyvät jutut.
bates

Posts: 707

#65 • • bates Tirehtööri

LooPy, 26.4.2006 13:38:
Jos ihan tosissaan alataan miettimään: Ei sillä biisin iällä ole mitään merkitystä.



Mmm...Ei sinänsä, mutta toisaalta jos x määrä deejiitä on vetänyt voimasoitossa joka ikisissä seteissä ja webbiradioissa ja mixtapeissa yms yms jotain 3 kuukautta sitte julkastua hemmetin hyvää biisiä, ni itse en kyl ainakaan enää oikein jaksais ite lämmetä sille -olkoonkin kuinka hyvä biisi tahansa.

Ikävä kyllä näin tuhotaan nopsaan mun mielestä hyvätkin julkaisut, eikä niitä tosiaankaan enää kannata millekään vinyylille alkaa prässäileen.
Tästä päästäänkin siihen, et mun mielestä hyvä deejii vetää omaa linjaansa ja yrittää erottua massasta soittamalla nimenomaan jotain muuta kuin niitä eniten hypetettyjä trackeja joita kaikki muutkin spottailee Arminin +kumpp. soittolistoilta.

Itse kun ainaskin menen mielummin bileisiin kuulemaan mielenkiintoisia settejä jotka dj on rakentanut itsensä näköiseksi, kuin kuulemaan vain biisejä, jotka nyt sattuvat olemaan tällä hetkellä ns pinnalla.

--
The best way to predict the future is to invent it.

villelope

Posts: 2,846

#66 • • villelope Lope of Lope & Kantola

bates, 26.4.2006 15:00:
---
Tästä päästäänkin siihen, et mun mielestä hyvä deejii vetää omaa linjaansa ja yrittää erottua massasta soittamalla nimenomaan jotain muuta kuin niitä eniten hypetettyjä trackeja joita kaikki muutkin spottailee Arminin +kumpp. soittolistoilta.


Nii, mutta Arminin viikottainen kahden tunnin kiksupläjäys ei ihan hirveesti jätä kiksubiisejä soittamatta. Nopeasti kääntäen ajateltuna kiksudeejii X soittaa joka tapauksessa biisejä, jotka ovat olleet Arminin soitossa.

Jos biisi päätyy myös Arminin keikkasoittoon, on se jo ns. hitti, tuleva sellainen tai sitten Armadan tulevaa materiaalia.

bates, 26.4.2006 15:00:
---
Itse kun ainaskin menen mielummin bileisiin kuulemaan mielenkiintoisia settejä jotka dj on rakentanut itsensä näköiseksi, kuin kuulemaan vain biisejä, jotka nyt sattuvat olemaan tällä hetkellä ns pinnalla.


Kuin myös.
bates

Posts: 707

#67 • • bates Tirehtööri

LooPy, 26.4.2006 15:13:
Nii, mutta Arminin viikottainen kahden tunnin kiksupläjäys ei ihan hirveesti jätä kiksubiisejä soittamatta. Nopeasti kääntäen ajateltuna kiksudeejii X soittaa joka tapauksessa biisejä, jotka ovat olleet Arminin soitossa.



Joo ja kääntäen ajateltuna miksi sitten suotta soittaa ne samat trackit, kun todennäköisesti "kaikki" muutkin niitä luukuttaa?
Siksi, että yleisö odottaa kuulevansa niitä? Siksi, että dj tietää saavansa tanssilattialla kädet ylös ko biisin avulla? Siksi, että biisi on kuuma ja hotti? Siksi, että joku stara-dj sitä supporttaa? Vaiko siksi, että biisi yksinkertaisesti on hemmetin hyvä?

Itse ainakin olen jättänyt monen monituista helmeäkin julkaisua ostamatta vain sen takia, että tietää jo etukäteen et "kaikki" tulevat kuitenkin hommaamaan sen saman lätyn ja biisi tulee soimaan seuraavat kuukaudet kaikissa mahdollisissa kinkereissä.

--
The best way to predict the future is to invent it.

iam

Posts: 3,085

#68 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

bates, 26.4.2006 15:37:
Itse ainakin olen jättänyt monen monituista helmeäkin julkaisua ostamatta vain sen takia, että tietää jo etukäteen et "kaikki" tulevat kuitenkin hommaamaan sen saman lätyn ja biisi tulee soimaan seuraavat kuukaudet kaikissa mahdollisissa kinkereissä.


Joo. Mulla on myös semmoinen periaate että ostan vain sitä mistä tykkään enkä kuuntele ollenkaan ASOT tai TATW tms radioita. Ja onhan se kivaa jos joku bileissä kysyy että "Mikäs biisi tää on? Ei ainakaan ole Armin soitellut tätä" *hymy* Muutenkin varmaan parasta soittamisessa on ne hetket kun pääsee tiputtamaan ensimmäisen kerran jonkun kovan biisin ja näkee miten jengi menee rikki vaikkei edes ole ennen kuullut koko biisiä.
bates

Posts: 707

#69 • • bates Tirehtööri

sxx, 26.4.2006 15:51:
Muutenkin varmaan parasta soittamisessa on ne hetket kun pääsee tiputtamaan ensimmäisen kerran jonkun kovan biisin ja näkee miten jengi menee rikki vaikkei edes ole ennen kuullut koko biisiä.



Päätit sitten julkaista mun ajatukset sanoiksi *hymy*

--
The best way to predict the future is to invent it.

villelope

Posts: 2,846

#70 • • villelope Lope of Lope & Kantola

sxx, 26.4.2006 15:51:
---
Joo. Mulla on myös semmoinen periaate että ostan vain sitä mistä tykkään enkä kuuntele ollenkaan ASOT tai TATW tms radioita. Ja onhan se kivaa jos joku bileissä kysyy että "Mikäs biisi tää on? Ei ainakaan ole Armin soitellut tätä" *hymy*


Oot muuten muutaman kerran päässyt ownaamaan mut rankasti tolla tavalla *aplodit*

sxx, 26.4.2006 15:51:
---
Muutenkin varmaan parasta soittamisessa on ne hetket kun pääsee tiputtamaan ensimmäisen kerran jonkun kovan biisin ja näkee miten jengi menee rikki vaikkei edes ole ennen kuullut koko biisiä.


Aamen.

Dj:nä toi on kivaa. Yleisön joukossa ollessa toi "WTF, mikä biisi tää on" -fiilis on myös parasta *hymy*

PS. Siinä vaiheessa ei formaatti paina pätkän vertaa.

Muistan kyllä kun Ben Lost soitti Tampereella viimeisenä raitana Salt Tank - Eugina (Michael Woods Remix):in [lost language 004]. Menin täysin pähkinöiksi.
iam

Posts: 3,085

#71 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

LooPy, 26.4.2006 16:01:
PS. Siinä vaiheessa ei formaatti paina pätkän vertaa.


Artistina mulle on ihan yks hailee mikä se formaatti on, pääasia on se että biisi soi bileissä ja jengi tykkää. Jos DJ on vielä ostanutkin biisin niin se on jo monta plussaa *joo*
akiapina

Posts: 2,729

#72 • • akiapina apinaki
Hiton hyvä thread. Hyviä pointteja puolin ja toisin, itselle on käynyt samalla tavalla kuin Loopylle ja Jukille, eli pistän vieläkin yhtä paljon rahaa levyihin kuin mitä pistin ennen digiaikaa (lähinnä kaiken ylimääräisen siis *hih*), mutta nyt ostettujen biisien määrä on lähes kymmenkertaistunut, ennen ei tosiaan tullut hirveästi höntyiltyä, ostetun levyn piti todellakin olla hyvä eikä niin et "toi vois ehkä olla ihan kiva, koitetaan".

Itsekään en tosiaan nettiradioita kuuntele, mielummin pistän kasan sampleja soimaan, saa ainakin haluamat biisit heti. Julkaisuiden määrä on tosiaan ihan järjetön, mutta omaan makuun kolahtavia biisejä on löytynyt viime aikoina todella paljon, eilenkin tarttui 13 kivaa biisiä mukaan, ja pelkästään uusista tranceista :-o

Mutta kuten tossa puhuttiinkin niin beatportin samplet ovat pettäneet mutkin useamman kerran, noita "tossa on ihan kivoja juttuja"-biisejä on cd-vihko täynnä, ja valitettavan useaa niistä en ole soittanut kertaakaan. Audiojellyn samplet taas ovat joskus oudosta kohtaa valittuja, esim. jossain trancebiiseissä sample katkee just nousukohtaan *ding* Ja noi backcataloguet on kyllä hiton hieno juttu, jos trance maistuu niin Nebula ainakin on tullut beatportiin salakavalasti (tosin Nebulan taso vaihtelee _hieman_), siellä on vuosituhannenvaihteen matskua artisteilta kuten starecase, solid sessions, world clique yms :) Vielä kun joku Multiply tai Steel Fish laittaisi katalogin nettiin *sydän* Stresshän pistikin jo, harmi vaan että siellä ei ole kuin murto-osa herkuista :/
:D

Posts: 3,707

#74 • • :D
Itse olen pitkään jo tukenut digitaalista / cd-mediaa, nyt on tullut
oivaksi lisäksi toi mp3-kaupat johon putoo paljon rahaa / kk.
Mut sivussa ostelen kyllä ihan cd:takin, jos tulee semmoisia
helmia. Toisaalta ostelen myös vinyyleita, ihan vaan keräily
mielessä hyllyä täyttämään. Vinyylia en soita kun ehkä eri-
tärkeässä tapauksessa. :)

Ja en tiedä must tuntuu et toi uusimpie ja kuumimpien biisien
soitto ekana on lähinnä proge/kiksu puolella. En tajuu miks
soittaa uusimpia biiseja - yhtälailla jos nykykiksiteineille
soittaa jotain vm. 98 kiksua vaikka, niin se on sille uusi, kun
ei ole kuullut aiemmin. :)

plaplaplaa 2senttia
Cib

Posts: 188

#75 • • Cib the mind, body and soul
Vinyyli tai ei mitään. Editoikaa tuo vinyyli pois samasta cd:n kans et viittii äänestää.
Avatar
#77 • • trusti Guest

Thatownboy, 26.4.2006 17:09:
Vinyyli tai ei mitään. Editoikaa tuo vinyyli pois samasta cd:n kans et viittii äänestää.



WORD!
Mellu-

Posts: 4,006

#78 • • Mellu-

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

z

Posts: 1,146

#79 • • z

LooPy, 26.4.2006 14:48:
---
miikkah, 26.4.2006 14:40:
---
miksi niitä vanhan cd:n näköisiä mutta standardia noudattamattomia nykykiekkoja tulisi muuten kutsua?
---

En nyt välttämättä ymmärtänyt kysymystä, mutta itse käytän seuraavia merkintöjä
CDS = kaupasta ostetuille CD-sinkuille
CDA = kaupasta ostetuille CD-albumeille
CDR = poltetuille levyille



tarkoitin, kun vielä muutama vuosi sitten levykoteloissa oli Compact Disc Digital Audio -logo kertomassa, että kyseessä on kyseisen standardin mukainen lätty, mikä takasi mm. että ääni on pakkaamatonta, määritellyllä tasolla ja siitä voi ottaa vapaasti samanlaisia kopioita minkään suojausviritelmän häiritsemättä.

nykyisin on tilalla copy controlled logo, äänenlaatu mitä sattuu, paitsi laillisesti tehdyissä kopioissa kai säännönmukaisesti paskempi. tuota Compact Disc -tunnustahan ei näissä saa käyttää. alkuperäiseltä levyltä soitettaessa äänenlaatu on kuitenkin käsittääkseni vastaava kuin vanhoissa CD:ssäkin.
remotion

Posts: 5,283

#80 • • remotion nostatus guru

Dorka, 26.4.2006 13:56:
Vähän OT mut toi on huono väite, palvelinpuolella kowot kestää hyvin sen 5v. Nyt ei puhuta köyhänmiehenpalvelimista joissa on normi IDE kiekot vaan SCSI tai SAS levyt joiden takuukin on käytännössä jokavalmistajalla se 5v. *vink* Itse olen huomannu enemmänkin et ne kestää 5-10v - nyt moni 6-7v vanha SCSI kiekko on sanonut itsensä irti - tottakait on muutamia poikkeuksia mut niitä on tuotteissa kuin tuotteissa.



et tiedä millasen ihmisen kanssa keskustelet. mutta joo, meillä on myös noita palvelimia rakennustyömailla käytössä jossa ne joutuvat kestämään todella suuren määrän toma ja pölyä sekä kuumaa/kylmää ja värähtelyä mitä tulee koneista ja louhinnasta yms...
toki sitten konesalissa kestääkin paremmin. mutta jos vertaa dj:n työoloissa kannettavan kovalevyn elämää niin veikkaisin että vois rinnastaa tuohon työmaakäyttöön kohtuudella.