MP3 vai cd/vinyyli

117 posts, 6 pages, 19,086 views

Avatar
#82 • • Dorka Guest

Remotion, 26.4.2006 20:44:
et tiedä millasen ihmisen kanssa keskustelet. mutta joo, meillä on myös noita palvelimia rakennustyömailla käytössä jossa ne joutuvat kestämään todella suuren määrän toma ja pölyä sekä kuumaa/kylmää ja värähtelyä mitä tulee koneista ja louhinnasta yms...
toki sitten konesalissa kestääkin paremmin. mutta jos vertaa dj:n työoloissa kannettavan kovalevyn elämää niin veikkaisin että vois rinnastaa tuohon työmaakäyttöön kohtuudella.


Ei tuolla ole mitään tekemistä "normi" käyttöön, kowot ei kestä tärinää kovinkaan hyvin. Joskin taas tässä tullaan, että osa kowoista on suunniteltu kestämään suurempia iskuja ja VARSINKIN kannettavien kowot. Seagate lupaa kannettavien kowoille 5v takuun ja sit vielä jos yhdistät IBM:n (Lenovon) kannettaviin niin tuskin kiekot hajoaa tärinän takia, kun se osaa sammuttaa kovoja jos tulee iskuja kannettavaan.

Jos työmaalla pitää olla paljon kiekkoja missä tärisee pahasti niin kannattais harkita vakaasti palvelimia jotka syö noita 2.5" kiekkoja "tavallisten" sijasta jos noi head crashejä tulee ihan säännön mukaisesti.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#83 • • Edited Jussi Soro choon!
Nykyään oon ite ostanu oikeestaan pelkästään mp3:sia. Ne löytyy nopeesti ja halvalla netistä. Ei muutenkaan oo tullu vinyyliä turhaan kulutettua, ni CD / CDR on mulle oikeestaan ihan sama. Tosin nykyään on aika stnan vaikee löytää keikalla levyjä, kun tarvii lukee biisien nimet aina levystä. Ennen ties aina et missä mikäkin levy on ja minkä värinen kansi siinä on. Yleensä viel polttelen levyt täyteen ja tuplakopiot, ni voi soitella niitä sit vapaasti.

edit: mainittakoon vielä et levylafkoille ja artistille mp3 on huomattavasti parempi formaatti kuin vinyyli. Kummastakin jää nykyään artistille noin 50c / kpl, kun taas levy-yhtille jää melkeinpä enemmän rahaa pitkässä juoksussa kuin vinyyleistä.
Baikonur

Posts: 759

#84 • • Baikonur -LUNA-
Vaikka itselle olis paljon helpompaa soittaa mp3:STA antoi äänini sen vasta!!! Eli CD/LP kannataa ostaa ja soittaa!!! *piis*
kimbexx

Posts: 60

#85 • • kimbexx
Vinyl ehdottomasti mun mielestä. Lopetan soittelun kun djllä on pelkkä kannettava tms kovo mukana.On kiva kuunnella hyvin rakennettuu settii miltä vaan muodolta, mutta mun mielestä iso osa tätä juttua on siinä että väännetään sitä levyä dekin päällä kun instrumenttia. Niinku viulua tai jotain, heh. Joo ja on kosketinsoittokin soittoo älkää tästä ärtykö..

Ennen pitkää ei varmaan oo mitään nimekkäitä djtä kun tulee sellaset softat jotka miksaa biisit sun puolesta. Sittenhän kuka vaan jantteri vois olla dj ilman mitään hajua miksaamisesta, valkkaa vaa hyvässä järjestyksessä biisit ja läppäristä play, automix ja vaikka surffailee keikan ajan. Pinonkin uusis miksereis tulee vielä nappi joka painaa valot sen potikan viereen jota se haluu et käännät. Heh. Ja sitten vinyylin ja vanhan mikserin kulta-aika taas koittaa *pahis* *nauru* Heh tässä vaan tälläne läppä skenaario *känni*


Pieni ot datakeskusteluu:
Kovot ei kestä ibarissakaa kolmen vuoden jälkee kovin paljoo mun kokemusten mukaan. Siis läpppäreissä. Mulla on tästä aika suuri otanta. Palvelimissa hajos just 3 levyä hyvin rauhallisessa konesalissa viime viikolla ja nää koneet on just suunnillee 6 vuotta vanhoja. Nyt loppu kirjoittelu.
*ankka*
Nemes

Posts: 2,099

#86 • • Nemes Balearium

kimbexx, On kiva kuunnella hyvin rakennettuu settii miltä vaan muodolta, mutta mun mielestä iso osa tätä juttua on siinä että väännetään sitä levyä dekin päällä kun instrumenttia.



Seratollahan saa vinyylifiiliksen...
iam

Posts: 3,085

#87 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

kimbexx, 26.4.2006 22:01:
Vinyl ehdottomasti mun mielestä. Lopetan soittelun kun djllä on pelkkä kannettava tms kovo mukana.On kiva kuunnella hyvin rakennettuu settii miltä vaan muodolta, mutta mun mielestä iso osa tätä juttua on siinä että väännetään sitä levyä dekin päällä kun instrumenttia. Niinku viulua tai jotain, heh. Joo ja on kosketinsoittokin soittoo älkää tästä ärtykö..


Älköö ärtykö.. mutta mun mielestä se että DJ jotenkin coolin näköisesti soittaa vinyylilevyä on kaikkein vähiten merkityksellisintä. Jos yleisöä ei voi muuten miellyttää niin turha niille on edes mitään soitella *hymy*

Jos DJ taas osaa muuten ottaa yleisönsä (no ei ehkä silleen..) niin se on aina parempi. Ja jos ei tarvi hiplata levyjä niin paljoa, niin jää aikaa enemmän siihen kaikkeen muuhun jolla setistä voi tehdä paremman (IMO). Tuntuu että juuri toi yleisökontakti on nykyään suuremmassa arvossa kuin se miten/millä miksaa ja miten hyvin.

Ennen pitkää ei varmaan oo mitään nimekkäitä djtä kun tulee sellaset softat jotka miksaa biisit sun puolesta. Sittenhän kuka vaan jantteri vois olla dj ilman mitään hajua miksaamisesta, valkkaa vaa hyvässä järjestyksessä biisit ja läppäristä play, automix ja vaikka surffailee keikan ajan. Pinonkin uusis miksereis tulee vielä nappi joka painaa valot sen potikan viereen jota se haluu et käännät. Heh. Ja sitten vinyylin ja vanhan mikserin kulta-aika taas koittaa *pahis* *nauru* Heh tässä vaan tälläne läppä skenaario *känni*



Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.
Nemes

Posts: 2,099

#88 • • Nemes Balearium

sxx,
Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.



tää on kans hyvä pointti, tuntuu että moni ei osaa aatella muuta ku biisien peräkkäin miksaamista...
Orion

Posts: 1,266

#89 • • Orion

sxx, 26.4.2006 22:29:
---
Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.



En väitä, etteikö tuollainen mainitsemasi vaatisi taitoa, mut mä arvostan ainakin enemmän niitä, jotka pystyy tekeen nää mash-upit, extrafillit ja vastaavat kikkailut käsityönä ja mahdollisimman vähän ilman digiapua. Vinyylin soittamiseen sisältyy niin paljon muutakin kuin se tylsä beatmatchaus.
Livesamplaus, looppaus jne tulee tulevaisuudessa muuttumaan helpommaksi ja helpommaksi - enemmän tai vähemmän parin napin painalluksen takana olevaksi hommaksi. Siinä vaiheessa erottuvat ne, jotka pystyvät tekemään samat jutut käsityönä.

Tähän osuva esimerkki lienee esim valokuvamaailma, jossa Photoshopilla pystyy tekemään parissa sekunnissa sen, minkä opettelemiseen valokuvalabrassa menisi viikkoja tai jopa vuosia. Mä itse en ole niin kiinnostunut valokuvauksesta, että haluaisin ymmärtää tai oppia tekemään ne jutut käsityönä, mutta musan soittamisen ja teknisen hallitsemisen puolella kuitenkin ehdottomasti olen :)
iam

Posts: 3,085

#90 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

Orion, 26.4.2006 22:50:
---
sxx, 26.4.2006 22:29:
---
Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.

---

En väitä, etteikö tuollainen mainitsemasi vaatisi taitoa, mut mä arvostan ainakin enemmän niitä, jotka pystyy tekeen nää mash-upit, extrafillit ja vastaavat kikkailut käsityönä ja mahdollisimman vähän ilman digiapua. Vinyylin soittamiseen sisältyy niin paljon muutakin kuin se tylsä beatmatchaus.


Ei tuo välttämättä kauheasti taitoa tarvikaan. Enemmän mielikuvitusta ja kykyä löytää ne biisit jotka toimivat hyvin yhteen, jos nyt mashuppaamista tarkoitetaan. Vinyylillä tuollaisen tekeminen on huomattavasti paljon vaikeampaa (ainakin mulle *joo*), mutta se mitä tuossa oikeastaan ajoin takaa ei ole mitenkään mahdollista dekeillä. Tavallaan voisi verrata Underworldin livekeikkaan, erona se että nykyään sen kaiken voi tehdä laptopissakin parin ulkoisen ohjauslaitteen kanssa.

Eli, kuvittele mitä sitten tekisit jos beatmatchusta ei tarvitse tehdä ollenkaan eikä sulla ole kädessä kokonaisia biisejä lainkaan. Työmateriaali koostuisikin ainoastaan muutaman kymmenen biisin remix-kiteistä organisoituna Ableton Liveen ja kaikki käy kaikkien kanssa nätisti yhteen *vink*

edit: Niin ja tietty sekaan vois pistää livekamaa muutamasta synasta (softa tai rauta, ihan sama). Luulen että tuossa on se juttu, mihinpäin DJ:n ammatti on pikkuhiljaa menossa.
Tarsu

Posts: 2,449

#91 • • Tarsu
vaihtoehto 3, vinyyli!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

freeve

Posts: 345

#92 • • freeve
vinyylissä on se soittotuntuma kyl jotain niin mukavaa.. *sydän*

oon täs funtsinu et vois tommoseen Seraton vempaimeen investoida ja sit ostella ämppäreitä vinyylien rinnalle.. ihan taloudellisesta syistä. Vinyylejä tulen ostamaan niin kauan kuin niitä julkaistaan!
Digijulkaisuissa toi äänenlaatu on kyllä vielä pieni miinus.. 320kbps pakattu mp3 on kuitenkin aika paljon pakattu ja aina siinä pakkauksessa (ainakin mp3:ssa) leikkaantuu jotain pois.
Orion

Posts: 1,266

#93 • • Orion

sxx, 26.4.2006 22:57:
---
Orion, 26.4.2006 22:50:
---
sxx, 26.4.2006 22:29:
---
Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.

---

En väitä, etteikö tuollainen mainitsemasi vaatisi taitoa, mut mä arvostan ainakin enemmän niitä, jotka pystyy tekeen nää mash-upit, extrafillit ja vastaavat kikkailut käsityönä ja mahdollisimman vähän ilman digiapua. Vinyylin soittamiseen sisältyy niin paljon muutakin kuin se tylsä beatmatchaus.
---

Ei tuo välttämättä kauheasti taitoa tarvikaan. Enemmän mielikuvitusta ja kykyä löytää ne biisit jotka toimivat hyvin yhteen, jos nyt mashuppaamista tarkoitetaan. Vinyylillä tuollaisen tekeminen on huomattavasti paljon vaikeampaa (ainakin mulle *joo*), mutta se mitä tuossa oikeastaan ajoin takaa ei ole mitenkään mahdollista dekeillä. Tavallaan voisi verrata Underworldin livekeikkaan, erona se että nykyään sen kaiken voi tehdä laptopissakin parin ulkoisen ohjauslaitteen kanssa.

Eli, kuvittele mitä sitten tekisit jos beatmatchusta ei tarvitse tehdä ollenkaan eikä sulla ole kädessä kokonaisia biisejä lainkaan. Työmateriaali koostuisikin ainoastaan muutaman kymmenen biisin remix-kiteistä organisoituna Ableton Liveen ja kaikki käy kaikkien kanssa nätisti yhteen *vink*

edit: Niin ja tietty sekaan vois pistää livekamaa muutamasta synasta (softa tai rauta, ihan sama). Luulen että tuossa on se juttu, mihinpäin DJ:n ammatti on pikkuhiljaa menossa.



Jep, toi mistä puhuit ei dekeillä olekaan mahdollista. Silti mä olen enemmän kiinnostunut siitä, mikä kaikki sillä on mahdollista ja venyttää mahdollisuuksia sen myötä, mihin mä DJ:nä pystyn, en sen myötä, mihin allaoleva softa pystyy.

Toi remix-kit + Ableton -jutska on erittäin mielenkiintoinen mitä olen sitä ja tuon alan kehittymistä tässä seurannut. Taitavissa käsissä siitä saa varmasti paljon irti, amatöörin käsissä juttu taas voi kuulostaa karmeammalta kuin huono livesetti :)
Mun mielestä sen homman kutsuminen DJ-setiksi on (ainakin vielä toistaiseksi) vähän kaukaahaettua. Tossa on hyvin selkeästi kysymys uuden luomisesta ja rakentamisesta (mitä ootkin juuri tainnut painottaa) ja sillon kai kyse on enemmänkin DJ/live-setistä tai jonkinsortin artistiesiintymisestä/livestä kuin perus DJ-toiminnasta.
ratsastuskoulu

Posts: 604

#94 • • ratsastuskoulu
Itse olin sillä kannalla kun aloitin tämän keskustelun tänään, että tuntuisi oudolta julkaista musiikkia _ainoastaan_ digitaalisena julkaisuna. Tämä johtuu siitä että labeli johon kuulun on yllättäen siirtynyt kokonaan digiaikaan eikä enää julkaise lainkaan vinyylejä. Tänään kun kuitenkin kävin kustantajan kanssa keskustelua tuosta asiasta ja vaikuttaa siltä että monien faktojen ja numeroiden valossa nimenomaan digijulkaisu on se mikä kannattaa, ainakin artistin ja levy-yhtiön puolelta elektronisessa musassa.

Ostajan ja dj:n kannalta tuo voikin olla kinkkisempi juttu, jos välttämättä haluaa jotain fyysistä kosketusta siihen musaa mitä hankkii ja soittaa. Mut artistina mun pää nyt kyllä kääntyi digi-aikaan :)
kolina

Posts: 315

#95 • • kolina

sxx, 26.4.2006 22:29:
Tai sitten tulevaisuudessa DJ ei enää soita vaan biisejä peräkkäin, vaan jotenkin "tekee" biisejä lennosta, remixailee, mashupppaa niitä tai jotain. Kohta vaan DJ ei pysty enää muulla erottumaan? Ihmisen vaikutus tulee kyllä aina olemaan tarpeellinen, jos haluaa tehdä jotain luovaa.



Nimenomaan näin. Tekniikkahan on sitä varten, että ihmisen ei tarvitse keskittyä sellaisiin asioihin jotka konekin osaa, vaan että ihminen voi keskittyä olennaiseen ja syvällisempiin asioihin. En näe siis tekniikan kehittymistä mitenkään negatiivisena asiana. Jos esim. biittimatchays voidaan automatisoida, ei dj:n tarvitse enää turhaan huolehtia siitä että biitit lähtee laukkaamaan, vaan voi keskittyä miksaamiseen ja äänten yhdistelyyn entistä paremmin ja lopputulos on aina parempi. Niin kauan kun koneilla ei ole tunteita eivätkä ne ymmärrä musiikin päälle, tarvitaan DJ:tä valkkaamaan biisejä, rakentamaan settejä, miksaamaan biisejä yms.
bates

Posts: 707

#96 • • bates Tirehtööri

kolina, 27.4.2006 05:28:
Jos esim. biittimatchays voidaan automatisoida, ei dj:n tarvitse enää turhaan huolehtia siitä että biitit lähtee laukkaamaan, vaan voi keskittyä miksaamiseen ja äänten yhdistelyyn entistä paremmin ja lopputulos on aina parempi.



Mun mielestä on aika kummallinen asia jos djn ei enää tartte osata edes biittimiksausta, joka kuitenkin on ollut yksi dj-toiminnan kulmakiviä jo vuodesta 0 saakka?

Yleensäkin mun mielestä nyky-dj-kulttuurissa ollaan menossa snadisti perse edellä puuhun. Tärkeintä on vaan että soitetaan uusimpia ja hypetetyimpiä biisejä flangerit punasella ja unohdetaan täysin oma persoonallinen ote biisivalintojen, lavakarisman, setin rakennuksen, miksaustekniikan yms täysin "epäolennaisten" asioiden osalta.

Orion tuossa aikaisemmin puki mun mielestä hyvin sanoiksi sen, että jos dj-hommassa alkaa olemaan kyse lähinnä biisien remiksaamisesta ja uuden luomisesta jollain läppärillä, niin onko kyse enää dj-keikasta vaan ennemminkin live-vedosta?

--
The best way to predict the future is to invent it.

remotion

Posts: 5,283

#97 • • remotion nostatus guru

Dorka, 26.4.2006 20:58:
Ei tuolla ole mitään tekemistä "normi" käyttöön, kowot ei kestä tärinää kovinkaan hyvin. Joskin taas tässä tullaan, että osa kowoista on suunniteltu kestämään suurempia iskuja ja VARSINKIN kannettavien kowot. Seagate lupaa kannettavien kowoille 5v takuun ja sit vielä jos yhdistät IBM:n (Lenovon) kannettaviin niin tuskin kiekot hajoaa tärinän takia, kun se osaa sammuttaa kovoja jos tulee iskuja kannettavaan.

Jos työmaalla pitää olla paljon kiekkoja missä tärisee pahasti niin kannattais harkita vakaasti palvelimia jotka syö noita 2.5" kiekkoja "tavallisten" sijasta jos noi head crashejä tulee ihan säännön mukaisesti.



no eipä niitä tule kuin sen 2-4vuoden välein/kovo. tietty useimmat kestään koko elinkaaren.
ja takuuvaihtoinahan ne tulevat eikä ne siellä raidi pakassa haittaa jos yks menee harvoin...
snoxn

Posts: 350

#99 • • snoxn

bates, 27.4.2006 08:42:
Mun mielestä on aika kummallinen asia jos djn ei enää tartte osata edes biittimiksausta, joka kuitenkin on ollut yksi dj-toiminnan kulmakiviä jo vuodesta 0 saakka?


Joo ei sen välttämättä tarvi osata biittimiksata, mutta sen pitää vastaavasti osata sellaisia juttuja mitä kahdella levarilla soittava dj ei osaa. Asiat muuttaa muotoaan, minusta on aika hullua biittimiksata perinteiseen tyyliin vain siksi että "ennenkin tehtiin niin", vaikka digitaalista formaattia käytettäessä se hoituisi nappia painamalla, ja miksaamisen painopisteen voisi siirtää muihin asioihin.

Levareilla soittaminen on oma juttunsa. Tuskin se tulee maailmasta katoamaan jatkossakaan.


Orion tuossa aikaisemmin puki mun mielestä hyvin sanoiksi sen, että jos dj-hommassa alkaa olemaan kyse lähinnä biisien remiksaamisesta ja uuden luomisesta jollain läppärillä, niin onko kyse enää dj-keikasta vaan ennemminkin live-vedosta?


Mitä väliä sillä on? :) "Live-soittaminen" ja perinteinen dj-tominta tulevat jatkossa joka tapauksessa lähenemään toisiaan.
bates

Posts: 707

#100 • • bates Tirehtööri

snoxn, 27.4.2006 09:49:
Joo ei sen välttämättä tarvi osata biittimiksata, mutta sen pitää vastaavasti osata sellaisia juttuja mitä kahdella levarilla soittava dj ei osaa.



Niinku esim mitä?
Mun mielestä biittimiksaus on nimenomaan dj-jutun yksi monista ydinasioista, jonka jokaisen itseään deejiiksi kutsuvan pitäisi osata.

--
The best way to predict the future is to invent it.