Mulla ois yks aika mauton vessa-juttu, mikä todellakin on tapahtunut eikä tätä tarinaa ole edes väritetty. Voisin toki tiivistää tän jotenkin, mut nyt on vähän romaaniolo
Olin Jenkeissä vaihto-oppilaana, enkä ollut täyttänyt vielä edes 17:ää vuotta. Olin viaton ja ujo tyttö, jolla oli pitkät vaaleat hiukset. En pitänyt itsestäni suurta meteliä, enkä oikein edes osannut vielä puhua kunnolla englantia. Vaikka olin muuten nuori ja terve, ei vatsani tykännyt amerikkalaisesta, kuiduttomasta ruoasta. Leipää ei saanut mistään tummana, murot olivat vehnää sokerilla ja terveellisenä vaihtoehtona syötiin iltaisin vaaleaa pastaa. Monien muiden jenkkien tavoin myös minä aloin kärsiä ensimmäistä kertaa elämässäni karmeasta ummetuksesta. Olin saapunut maahan vasta muutamaa viikkoa aikaisemmin.
Talomme oli amerikkalaisen mittakaavan mukaan suhteellisen pieni, toki meillä lapsilla oli kuitenkin oma vessa ja kylpyhuone. Ongelma oli siinä, että toinen host-veljistä oli syötävän hyvännäköinen 19-vuotias kiharapäinen poika, jonka huone oli suoraan vessaa vastapäätä.
Erään päivän sinnittelin suoleni kanssa, sillä en kehdannut (!) käydä vessassa hänen ollessa kotona.
Seuraavana päivänä päätin polkaista mailin lähimpään supermarkettiin yleisövessaan (mikä tuli tämän episodin jälkeen tavaksi). Kas vain, eihän siitä tullutkaan sitten enää mitään.
Kolmannen päivän yritin kokeilla onnea koulussa, josko saisin tilaisuuden olla kopissa yksin, mutta ei. Aloin jo hermostua ja vainoilin kaiken maailman umpisuolen tulehduksilla ja suolihuuhteluilla. Heti kotiin päästyäni päätin polkaista jälleen kyseiseen supermarkettiin yrittämään onneani, sillä pojat olivat kotona. Jouduin tyytyä vaihtoehtoon B, ja ostaa hillittömän kasan rusinoita. Söin kaikki saman illan aikana, mutta mahassa ei silti tuntunut mitään.
Seuraavana päivänä koulussa alkoi tilanne tuntua jo lupaavalta, ja kun viimein pääsin koulusta kotiin - SCORE - talo oli tyhjä! Pojat olivat jossakin enkä tiennyt koska he palaisivat, joten minulla oli kiire suoriutua tehtävästä.
......
(Älkää luoko itsellenne mielikuvia, kiitos
)
......
Vedin pöntön, ja se meni täysin tukkoon. Menin ihan paniikkiin. Olin nähnyt leffoissa, kuinka ainakin piirretyissä käytetään semmoista imukuppia jossa on varsi. Vaivihkaa löysin semmoisen ja aloin pumpata raivokkaasti pyttyä. Tukos ei kuitenkaan liikkunut mihinkään, vaan päinvastoin - vesi alkoi kohota ja tulvia pöntön reunan yli!
Juoksin täysiä yläkertaan ja hain kaikki pyyhkeet mitä talosta löytyi. Eikä siinä vielä kaikki - kun palasin alakertaan huomasin, että pöntön takaakin oli alkanut vuotaa kaksi putkea yhtä kovalla voimakkuudella kuin olisi hanasta laskenut. En tosiaan tiennyt mitä tehdä, joten jouduin itku kurkussa, ihan kaoottisena soittaa inhottavalle host-isälleni töihin. Hän oli ala-asteen opettaja.
- "Saisinko puhua Herra S.:n kanssa?"
- "Olen pahoillani, hän on tunnilla"
- "TÄMÄ-ON-HÄTÄTILANNE!"
- "Ok, minä kuulutan häntä ja pyydän soittamaan takaisin"
Mun oli sitten pakko nöyrtyä ja soittaa myös sille mun hyvännäköselle host-veljelle ja pyytää sitä tulemaan heti käymään kotona, sillä en kertakaikkiaan tiennyt miten tulisi menetellä.
Vesi oli levinnyt parkettia pitkin vessasta (siellä ei ollut kynnystä ollenkaan) olohuoneeseen, rappusia alaspäin kellariin ja sivulle keittiöön ja vuoto ei aikonutkaan lakata. Juoksin ympäri tulva-aluetta ja nostelin sähkölaitteidenjohdot pöytien päälle samalla, kun korjailin niiden miljoonan pyyhkeen asentoja.
Vihdoin ja viimein Geoff, the brother, saapui kotiin - ympärisavuissa. Se mumisi vain "oh god" ja pälyili suu auki ympärilleen. Minä hermostuin ja ruvettiin riiteleen "Can you please do something????" "WHAT DO U WANT ME TO DO??" Ääni väristen: "... i don't know....". Luojan kiitos se isä soitti samaan aikaan ja saatiin tyrehdytettyä se vuoto pöntöstä sen neuvojen mukaan.
Koko vessan ympärys, keittiö, osa olohuonetta ja kellariin viettävät rappuset olivat täynnä likomärkiä pyyhkeitä... Ja kun menin kellariin, huomasin, että vessan alapuolella olevasta katostakin tippuu vettä, useasta kohtaa!
Olin niin järkyttynyt, etten muista mitään enempää muuta kuin että nolona valehtelin, että olin laittanut pönttöön liikaa paperia ("eurooppalainen tapa"). Se isä oli soittanut putkimiehen, joka tuli sitten imemään kyseisen tukoksen pois sieltä pöntöstä. Istuin sohvalla aivan helvetin paisees siitä, että jäänkö kiinni siitä pienestä valheesta. Putkimies käveli luokseni onnistunut ilme kasvoillaan ja pitelee kiinni jonkinlaisesta letkusta, joka muodosti U- kirjaimen roikkuessaan letkeästi hänen käsiensä välissä. Katoin heti, että ei vittu, tukos oli selvästikin löytynyt. Nolotti, itketti, hävetti, kadutti ja kaikkea. Putkimies oli astumassa juuri ovesta pihalle ja kun hän yhtäkkiä sanoi mulle: "Don't be embarrased girl, I see this every day!"
Tästä koko tapahtumasta ei oo puhuttu tän jälkeen yhtään mitään. On vaan jälkeenpäin tullu mietittyä, että paljokohan tää koko homma tuli näille maksamaan...
Huoh...