Kansainväliset kriisit ja konfliktit

753 posts, 38 pages, 166,918 views

typ0

Posts: 1,892

#441 • • typ0 syntax error

Android, 9.8.2006 18:00:
---
typ0, 9.8.2006 17:17:
ei voi käsittää miks israelia haukutaan ja syytetään ikää ku libanon ei ois ikinä mitää tehny?? LE BULLSHIT!!! LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA! ei mulla muuta

---


Mistä lähtien Libanon on sama asia kuin Hizbollah?



missä kohti mä oon nii väittäny?

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Claquesous

Posts: 3,206

#442 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

typ0, 9.8.2006 18:46:
mjoo... oot kyl melko pitkälti oikeessa mua vaa rassaa ku media möykkää koko ajan vaa siitä et israel sitä israel tätä...



Koska Israel on kovasti kertonut, ettei se käy sotaa Libanonia vaan Hizbollahia vastaan, mutta silti paljon Etelä-Libanonista on raunioina ja siviiliruumiiden lukumäärä on ymmärtääkseni jo lähemmäs 1 000. Hizbollah edelleen kuitenkin ampuu satoja raketteja päivässä Pohjois-Israeliin. Näkisin Israelin toimet Libanonissa ylimitoitetuiksi, koska he aivan hyvin voisivat edistää poliittisia päämääriään tekemättä satoja lapsia orvoiksi tai invalideiksi.


lol ei iltalehti irakiakaan hehkuttanu sillo ku jenkit sitä pieksi jenkkejä ne hehkutti...
ei vaa voi tajuta =(



Irakin johdossa oli pahamaineinen diktaattori. Libanon on suhteellisen demokraattinen valtio. Lähtökohdat ovat molemmissa tapauksissa erilaiset. Saddam Husseinia oli ok vihata, koska se oli mulkku. Libanonissa ei ole ketään kansainvälisesti inhottua vahvaa miestä.

--
32. of December

Android

Posts: 3,908

#443 • • Edited Android

typ0, 9.8.2006 18:56:
missä kohti mä oon nii väittäny?



ikää ku libanon ei ois ikinä mitää tehny??



Mitä Libanon sitten on tehnyt? Kerro ihmeessä mitä Libanon valtiona on tehnyt. Ainutkaan Katyusha tässä sodassa ei ole ollut Libanonin ampuma. Israel on se joka pommittaa, Hizbollah ampuu raketteja, Libanon ei tässä sodassa ole tappanut ketään.

LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA!



Tästä aika pitkälti saa sen kuvan, että syytät Libanonia etkä Hizbollahia.
typ0

Posts: 1,892

#444 • • typ0 syntax error

mikkihiiri, 9.8.2006 19:07:
---
typ0, 9.8.2006 18:46:
mjoo... oot kyl melko pitkälti oikeessa mua vaa rassaa ku media möykkää koko ajan vaa siitä et israel sitä israel tätä...

---


Koska Israel on kovasti kertonut, ettei se käy sotaa Libanonia vaan Hizbollahia vastaan, mutta silti paljon Etelä-Libanonista on raunioina ja siviiliruumiiden lukumäärä on ymmärtääkseni jo lähemmäs 1 000. Hizbollah edelleen kuitenkin ampuu satoja raketteja päivässä Pohjois-Israeliin. Näkisin Israelin toimet Libanonissa ylimitoitetuiksi, koska he aivan hyvin voisivat edistää poliittisia päämääriään tekemättä satoja lapsia orvoiksi tai invalideiksi.


---

lol ei iltalehti irakiakaan hehkuttanu sillo ku jenkit sitä pieksi jenkkejä ne hehkutti...
ei vaa voi tajuta =(

---


Irakin johdossa oli pahamaineinen diktaattori. Libanon on suhteellisen demokraattinen valtio. Lähtökohdat ovat molemmissa tapauksissa erilaiset. Saddam Husseinia oli ok vihata, koska se oli mulkku. Libanonissa ei ole ketään kansainvälisesti inhottua vahvaa miestä.



aaaa no toi selitti melko paljo...

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

typ0

Posts: 1,892

#445 • • typ0 syntax error

Android, 9.8.2006 19:12:
---
typ0, 9.8.2006 18:56:
missä kohti mä oon nii väittäny?

---



---
ikää ku libanon ei ois ikinä mitää tehny??
---


Mitä Libanon sitten on tehnyt? Kerro ihmeessä mitä Libanon valtiona on tehnyt. Ainutkaan Katyusha tässä sodassa ei ole ollut Libanonin ampuma. Israel on se joka pommittaa, Hizbollah ampuu raketteja, Libanon ei tässä sodassa ole tappanut ketään.


---
LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA!
---


Tästä aika pitkälti saa sen kuvan, että syytät Libanonia etkä Hizbollahia.


elämä on =)
mä syytän mediaa! media on antanu mulle sellasen kuvan jollaisen kuvan olen antanu sulle. joten blame the media =D

minen politiikkaa seuraa enkä sen liiemmii mitää muitakaa rättipäitten ähinöitä mut ku kaikki suoltaa vaa et se sitä ja se tätä nii pistää miettii et okse toine vaa siel rajan takana ja räkyttää mut ei tee mitää *ding*
AVATKAA SILMÄNNE KANSA, KOHMELON PÄIVÄ ON KÄSILLÄ!!!!

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Android

Posts: 3,908

#446 • • Android
Mielenkiintoista muuten miten Israelin strategia sodan pituuden suhteen vaihtelee. Alussa puhuttiin muutamasta päivästä, sitten muutamasta viikosta, nyt vähintään kuukaudesta.
Individual

Posts: 10,942

#447 • • Edited Individual HYPNO!

Android, 9.8.2006 22:15:
Mielenkiintoista muuten miten Israelin strategia sodan pituuden suhteen vaihtelee. Alussa puhuttiin muutamasta päivästä, sitten muutamasta viikosta, nyt vähintään kuukaudesta.


Ainahan sodankäynnissä joudutaan noita tavoitteita tarkistamaan, tai sanotaan sitä mitä niiden tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan. Pitihän "aronpoikienkin" tehdä paraatimarssi Helsinkiin, mutta Kollaalle pysähtyi 1940. Mun mielestä tuo kertoo siitä, että Israelin sodanjohdossa tunnustetaan se tosiseikka, että ei tämä sotaretki ollutkaan mikään kakunpala, mutta se kuitenkin aiotaan viedä loppuun, nyt se vie vaan aikalailla enemmän aikaa ja voimavaroja.

"...ja varjele noita Suomen herroja, etteivät he toista kertaa löisi päätään Karjalan mäntyyn."
Avatar
#448 • • Annakins Guest

mikkihiiri, 9.8.2006 17:31:
Hizbollah ei edusta koko Libanonia. Etenkään, koska se on militantti shiia-järjestö ja Libanon on (lähestulkoon jokainen muslimi maailmassa on sunni) sunnienemmistöinen valtio. Sitäpaitsi se on loppujen lopuksi länsimaiden vika, että konflikti Etelä-Libanonissa kärjistyi tällaiseksi. Militantit shiiat halusivat näyttää tukevansa uskonveljiään sekasortoisessa Irakissa. Toki syitä on muitakin, yhtenä tärkeimmistä siis Israelin sortotoimet Palestiinassa.



Nyt sä kyllä heität aikamoista bullshittiä.

Libanon EI ole sunni-enemistöinen valtio. Arvioista riippuen n. 30% Libanonin väestöstä on shiiamuslimeja, n. 19-22% sunneja ja n. 20% maroniittikristittyjä. Arviot kunkin väestönosan suuruudesta heittävät aika paljon, mutta shiiat ovat joka tapauksessa suurin ryhmä Libanonissa.

vaikka n. 85-90% maailman muslimeista onkin sunneja, ovat mm. Iran, Bahrain ja Libanonin shiia-enemistöisiä, ja myös Saudi-Arabiassa on hyvin suuria shiia-vähemistö.

Siitäkin voidaan väitellä on Hizbollah ensisijaisesti militantti- vai poliittinen järjestö. Itse väitän, että ensisijaisesti poliittinen, vaikka aseellinen siipi onkin vahva. Lisäksi Hizbollahilla on lähes 100% kannatus Libanonin shiiojen, ja myös monien sunnien, parissa. Sen suosio perustuu ennen kaikkea siihen, että Libanonin köyhimmillä alueilla (joista suurin osa on shiiojen asuttamia) juuri Hizbollah ylläpitää terveys-, koulutus-, hoito- yms. "welfare" -palveluita.

"Militantit shiiat halusivat näyttää tukevansa uskonveljiään sekasortoisessa Irakissa." On kanssa aika paskaa. Ensisijaisesti tässä(kin) konfliktissa on kyse palestiinalaiskysymyksestä. Toki Iran ja Syyria pelaavat omaa osaansa, mutta Irakia tähän konfliktiin on turha sotkea. Solidaarisuutta kansojen parista varmasti löytyy.

Niin kauan kuin Palestiinan kysymystä ei ratkaista jatkuvat konfliktit Lähi-idässä.
Avatar
#449 • • Annakins Guest

typ0, 9.8.2006 21:37:
LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA!
---


mä syytän mediaa! media on antanu mulle sellasen kuvan jollaisen kuvan olen antanu sulle. joten blame the media =D



Mä en tiedä mitä mediaa sä seuraat jos oot saanu sellasen kuvan, että Hizbollah = Libanon. Joka paikassa on koko ajan puhuttu Hizbollahin iskuista, ei missään vaiheessa Libanonin sotatoimista Israelia vastaan.

Avaa silmät!
Avatar
#450 • • Annakins Guest

mikkihiiri, 9.8.2006 19:07:
Libanonissa ei ole ketään kansainvälisesti inhottua vahvaa miestä.



No kyl toi Hasan Nasrallah on aikamonen Top 10 Most Hated People listalla. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin Saddam Husein, mutta siellä se on.
typ0

Posts: 1,892

#451 • • typ0 syntax error

Annakins, 10.8.2006 00:13:
---
typ0, 9.8.2006 21:37:
LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA!
---


mä syytän mediaa! media on antanu mulle sellasen kuvan jollaisen kuvan olen antanu sulle. joten blame the media =D

---


Mä en tiedä mitä mediaa sä seuraat jos oot saanu sellasen kuvan, että Hizbollah = Libanon. Joka paikassa on koko ajan puhuttu Hizbollahin iskuista, ei missään vaiheessa Libanonin sotatoimista Israelia vastaan.

Avaa silmät!



noni nyt lähtee =DDD en oo missää kohtaa väittäny hizbollah = libanoniks oon puhunu libanonista en missää kohta hizbollahista!!!1111
LUETAAN NIITÄ TEKSTEJÄÄH!!

no mä luen tätä fakta kulttuuria: iltalehti, iltasanomat, 100 etc xDDD

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

mekaanikko

Posts: 1,176

#452 • • mekaanikko don selecta

Annakins, 10.8.2006 00:10:
vaikka n. 85-90% maailman muslimeista onkin sunneja, ovat mm. Iran, Bahrain ja Libanonin shiia-enemistöisiä, ja myös Saudi-Arabiassa on hyvin suuria shiia-vähemistö.



Toikin luku kuulostaa vähän suurelta, Wikipedia antaa sunnien osuudeksi 80 %. (Pilkunnussimiskommenttina vois todeta, että onhan sit maailmassa näiden shiiojen ja sunnien lisäksi myös ibadi-muslimeja, suufeja ja jotkut, ainakin he itse ymmärtääkseni, taitavat pitää druusejakin muslimeina. No, näiden osuus on yhteenlaskettunakin jotain alle puolta prosenttia muslimien kokonaismäärästä, joten ei ole tämän keskustelun kannalta kovin olennaista.. =)

Mutta joo. Ihmiset hyvät, aika voimakkaita mielipiteitä moni esittää, vaikka edes perusasioiden tuntemuksessa ei ole kehumista. Käyttäkääpä muutama tunti itsenne sivistämiseen ja lukekaa vaikka Wikipediasta pari artikkelia islamin perusteista ja lähi-idän historiasta. Avaa silmiä ihan uudella tavalla.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#453 • • Annakins Guest

mekaanikko, 10.8.2006 00:51:
---
Annakins, 10.8.2006 00:10:
vaikka n. 85-90% maailman muslimeista onkin sunneja, ovat mm. Iran, Bahrain ja Libanonin shiia-enemistöisiä, ja myös Saudi-Arabiassa on hyvin suuria shiia-vähemistö.
---


Toikin luku kuulostaa vähän suurelta, Wikipedia antaa sunnien osuudeksi 80 %. (Pilkunnussimiskommenttina vois todeta, että onhan sit maailmassa näiden shiiojen ja sunnien lisäksi myös ibadi-muslimeja, suufeja ja jotkut, ainakin he itse ymmärtääkseni, taitavat pitää druusejakin muslimeina. No, näiden osuus on yhteenlaskettunakin jotain alle puolta prosenttia muslimien kokonaismäärästä, joten ei ole tämän keskustelun kannalta kovin olennaista.. =)



Ilmeisesti suurin if tossa sunnien luvussa on Intian muslimien määrä. Yksi tuntemani alan asiantuntija on vakaasti sitä mieltä, että Intia, ei Indonesia, on maailman suurin muslimivaltio, mutta ainakaan toistaiseksi asiasta ei ole faktatietoa puutteelisen väestönlaskennan takia. Mutta olet täysin oikeassa siinä, että sunnien ja shiiojen lisäksi on muitakin muslimeja :) . Ja druusit ainakin itse laskevat itsensä muslimeiksi, mutta muut eivät.

Tarkistin muuten Middle East & North Africa 2006 -teoksesta noita sunni/shiia/maroniitti -lukuja ja sen mukaan v. 1994 on arvioitu shiioja olevan n. 29%-32%, 25-28% maroniitteja ja 16%-20% sunneja, sekä 3,5% druuseja. Tosin olen nähnyt myös niinkin optimistisia arvioita, että shiioja olisi peräti 40%.
Avatar
#454 • • Annakins Guest

typ0, 10.8.2006 00:17:
noni nyt lähtee =DDD en oo missää kohtaa väittäny hizbollah = libanoniks oon puhunu libanonista en missää kohta hizbollahista!!!1111
LUETAAN NIITÄ TEKSTEJÄÄH!!



typ0, 9.8.2006 17:17:
ei voi käsittää miks israelia haukutaan ja syytetään ikää ku libanon ei ois ikinä mitää tehny?? LE BULLSHIT!!! LIBANON SUKKAAA SE ON PERSE JA PASKA JA KURA! ei mulla muuta



Et taida itse ymmärtää, mitä olet kirjoittanut. Alat mesoamaan siitä, että Israelia syytetään kaikesta ja väität, että Libanonin olisi jotenkin aiheuttanut tämän kriisin ("ikää ku libanon ei ois ikinä mitää tehny") KUN KUITENKIN ON KYSE ISRAELIN JA HIZBOLLAHIN VÄLISESTÄ TAISTELUSTA. Ei, et ole puhunut Hizbollahista, mutta tekstistäsi saa sellaisen kuvan, että syytätä Libanonia tästä kriisistä, jolloin minä ymmärrän sinun tulkintasi olevan Hizbollah = Libanon.
Android

Posts: 3,908

#455 • • Edited Android
Hizbollah on kyllä osoittautunut todella kovaksi vastustajaksi Israelille. Pelkästään eilen kuoli 15 IDF:n sotilasta taisteluissa ja 25 haavoiuttui. Osittain tämä johtunee siitä, että monet IDF:n sotilaista ovat kokemattomia reserviläisiä ja Hizbollahin taistelijat sekä kokeneita että ympäristöön hyvin tutustuneita taistelijoita, ts. alue jossa taistellaan, on Hizbollahille tuttu. Kuitenkin Israelin asevoimat ovat mitä esim. teknologiaan tulee täysin ylivoimaiset Hizbollahiin verrattuna, mutta kuten myös Irakissa on nähty, teknologia ei aina ole pelastanut jenkkisotilaitakaan.

Nyt jopa IDF on joutunut omaksumaan Hizbollahin taktiikkaa onnistuakseen;


They move on foot by moonlight. They set up hilltop sniper nests and lookouts. They hit enemy forces at vulnerable points and then quietly retreat.

Such are the tactics increasingly used by Israeli troops in south Lebanon -- adopted, in some part, from the very Hizbollah guerrillas they have been trying to beat back for over a month.

The shift on the ground is the result of Israel's painful realization that the massive technological superiority of its air force, navy and armor is of little use against a motivated militia deeply dug in around several Lebanese strongholds.

Claquesous

Posts: 3,206

#456 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Annakins, 10.8.2006 00:10:
Nyt sä kyllä heität aikamoista bullshittiä.

Libanon EI ole sunni-enemistöinen valtio. Arvioista riippuen n. 30% Libanonin väestöstä on shiiamuslimeja, n. 19-22% sunneja ja n. 20% maroniittikristittyjä. Arviot kunkin väestönosan suuruudesta heittävät aika paljon, mutta shiiat ovat joka tapauksessa suurin ryhmä Libanonissa.



Seison korjattuna.


vaikka n. 85-90% maailman muslimeista onkin sunneja, ovat mm. Iran, Bahrain ja Libanonin shiia-enemistöisiä, ja myös Saudi-Arabiassa on hyvin suuria shiia-vähemistö.



Arabithan ovat vain pienenpieni osa muslimeja maailmassa, eikö? Totta kai shiiojen vaikutus Lähi-idässä on vahva, mutta jos n. kahdeksan kymmenestä muslimista ovat sunneja, onhan se kuitenkin suuri enemmistö.


Siitäkin voidaan väitellä on Hizbollah ensisijaisesti militantti- vai poliittinen järjestö. Itse väitän, että ensisijaisesti poliittinen, vaikka aseellinen siipi onkin vahva. Lisäksi Hizbollahilla on lähes 100% kannatus Libanonin shiiojen, ja myös monien sunnien, parissa. Sen suosio perustuu ennen kaikkea siihen, että Libanonin köyhimmillä alueilla (joista suurin osa on shiiojen asuttamia) juuri Hizbollah ylläpitää terveys-, koulutus-, hoito- yms. "welfare" -palveluita.



No joo, juuri nuo sosiaaliset palvelut, joita Hizbollah tarjoaa ovat edistäneet järjestön suosiota. Sitähän ymmärtääkseni kannatetaan myös Libanonin rajojen ulkopuolella. Itse kuitenkin näkisin Hizbollahin olevan enemmän militantti järjestö (en kuitenkaan pidä sitä terroristijärjestönä), koska koko sen ideologian pohjana on Israelin tuhoaminen.


"Militantit shiiat halusivat näyttää tukevansa uskonveljiään sekasortoisessa Irakissa." On kanssa aika paskaa.



Olen toista mieltä. Näkisin Irakin tilanteen olevan osasyynä, ehkei tärkeimpänä sittenkään. Silti mielestäni Amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo Bagdadissa, yhdessä Islamin pyhistä paikoista, on vain yksi piikki lisää islamistien lihassa, jonka vuoksi halutaan näyttää, ettei länsimaat ja niiden liittolaiset voi aina noin vain unohtaa muslimeja. Irakin tilanne on yksi osanen, joka edistää ääriainesten saamasta jalansijaa ihmisten mielissä.


Niin kauan kuin Palestiinan kysymystä ei ratkaista jatkuvat konfliktit Lähi-idässä.



Se on totinen tosi.

Ps. Olin sokaistunut juuri tuosta n. kahdeksan kymmenestä muslimista ovat sunneja ja olettanut, että sama pätee moneen Lähi-idän maahan. Pahoittelen aukkoa yleissivistyksessä ja kiitän oikaisuja. Ikinä ei pitäisi olettaa.

--
32. of December

Avatar
#457 • • Annakins Guest

mikkihiiri, 10.8.2006 12:30:
---
Annakins, 10.8.2006 00:10:
Nyt sä kyllä heität aikamoista bullshittiä.
Siitäkin voidaan väitellä on Hizbollah ensisijaisesti militantti- vai poliittinen järjestö. Itse väitän, että ensisijaisesti poliittinen, vaikka aseellinen siipi onkin vahva. Lisäksi Hizbollahilla on lähes 100% kannatus Libanonin shiiojen, ja myös monien sunnien, parissa. Sen suosio perustuu ennen kaikkea siihen, että Libanonin köyhimmillä alueilla (joista suurin osa on shiiojen asuttamia) juuri Hizbollah ylläpitää terveys-, koulutus-, hoito- yms. "welfare" -palveluita.

---

No joo, juuri nuo sosiaaliset palvelut, joita Hizbollah tarjoaa ovat edistäneet järjestön suosiota. Sitähän ymmärtääkseni kannatetaan myös Libanonin rajojen ulkopuolella. Itse kuitenkin näkisin Hizbollahin olevan enemmän militantti järjestö (en kuitenkaan pidä sitä terroristijärjestönä), koska koko sen ideologian pohjana on Israelin tuhoaminen.




Itse asiassa Hizbollahin ideologian pohjana ei ole Israelin tuhoaminen (vaikka periaatteessa Israelin valtion tuhoamista kannattaakin). Alunperin Hizbollahin tarkoituksena oli muokata Libanonista Iranin tyylinen islamilainen teokratia. Kuitenkin nykyisin Hizbollah on luopunut ko. ajatuksesta ja on mukana Libanonin politiikassa. Hizbollah vaatii Israelin vetäytymistä Shebaan farmeilta (huom: eivät oikeasti kuulu Libanonille vaan Syyrialle, tekosyy Hizbollahille pysyä aseitettuna) ja Golanilta sekä palestiinalaispakolaisille paluuoikeutta.

Nykyään poliittinen fakta Lähi-idässäkin on se, että Israel ei valtiona tule minnekään katoamaan. Vaikka sen tuhoamista edelleen vaaditaan retoriikassa ja puheissa, on enemmän kuin todennäköistä, että kaikki (ml. Hizbollah, Hamas & co) tietävät poliittiset realiteetit paremmin kuin hyvin.

Olen siis edelleen sitä mieltä, että väitteesi siitä, että Hizbollah on ennen kaikkea militanttijärjestö, on väärä.


mikkihiiri, 10.8.2006 12:30:
"Militantit shiiat halusivat näyttää tukevansa uskonveljiään sekasortoisessa Irakissa." On kanssa aika paskaa.

---

Olen toista mieltä. Näkisin Irakin tilanteen olevan osasyynä, ehkei tärkeimpänä sittenkään. Silti mielestäni Amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo Bagdadissa, yhdessä Islamin pyhistä paikoista, on vain yksi piikki lisää islamistien lihassa, jonka vuoksi halutaan näyttää, ettei länsimaat ja niiden liittolaiset voi aina noin vain unohtaa muslimeja. Irakin tilanne on yksi osanen, joka edistää ääriainesten saamasta jalansijaa ihmisten mielissä.



Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun mielestä Bagdad ei ole mitenkään erityisen pyhä paikka muslimeille. Irakissa on useita pyhiä paikkoja kuten Karbala, ja luonnollisesti Bagdad on historiallisesti tärkeä paikka, mutta ei se mun ymmärtääkseni ole pyhä siinä mielessä kuin Mecca, Madina tai Jerusalem.

Amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo Irakissa varmasti v*tuttaa, mutta en edelläänkään usko, että se on mitenkään merkitsevä tekijä tässä kriisissä muuten kuin yhtenä lisä-ärsykkeenä.
Claquesous

Posts: 3,206

#458 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Annakins, 10.8.2006 16:58:
Olen siis edelleen sitä mieltä, että väitteesi siitä, että Hizbollah on ennen kaikkea militanttijärjestö, on väärä.



Olit oikeass ja minä väärässä. Etsittyäni tietoa muutaman tunnin ajan, tajusin, että Hizbollah on kuin onkin poliittinen järjestö ensiksi. Ja joo, Bagdad ei ole samalla tavoin pyhä kaupunki kuin Mekka, Medina ja Jerusalem. Oppia ikä kaikki.

--
32. of December

Claquesous

Posts: 3,206

#459 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Annakins, No kyl toi Hasan Nasrallah on aikamonen Top 10 Most Hated People listalla. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin Saddam Husein, mutta siellä se on.



Sehän vaikuttaa Syyriassa, eikö vaan? Toki Hasan Nasrallah on Hizbollahin johtaja, mutta on ymmärtääkseni pysyttäytynyt julkisuudessa erillään (luultavasti pyrkimyksenä tehdä järjestöstä kabinettikelpoinen) päivittäisestä politiikasta. Lisäksi Hizbollah ei omaa lähellekään samanlaista valtaa Libanonissa (ainakaan tällä hetkellä) kuin Husseinin Ba'th-puolue Irakissa. Mielestäni näistä syistä Hizbollahista ei olla tehty samanlaista mörköä mediassa kuin Saddam Husseinista ja Ba'th-puolueesta.

--
32. of December

Android

Posts: 3,908

#460 • • Android
Jos on tylsää niin tässäpä tajuntaa laajentavaa "keskustelua" aiheesta Israel vs Hizbollah jo 82 sivun verran!