mikkihiiri, 10.8.2006 12:30:
---
Annakins, 10.8.2006 00:10:
Nyt sä kyllä heität aikamoista bullshittiä.
Siitäkin voidaan väitellä on Hizbollah ensisijaisesti militantti- vai poliittinen järjestö. Itse väitän, että ensisijaisesti poliittinen, vaikka aseellinen siipi onkin vahva. Lisäksi Hizbollahilla on lähes 100% kannatus Libanonin shiiojen, ja myös monien sunnien, parissa. Sen suosio perustuu ennen kaikkea siihen, että Libanonin köyhimmillä alueilla (joista suurin osa on shiiojen asuttamia) juuri Hizbollah ylläpitää terveys-, koulutus-, hoito- yms. "welfare" -palveluita.
---
No joo, juuri nuo sosiaaliset palvelut, joita Hizbollah tarjoaa ovat edistäneet järjestön suosiota. Sitähän ymmärtääkseni kannatetaan myös Libanonin rajojen ulkopuolella. Itse kuitenkin näkisin Hizbollahin olevan enemmän militantti järjestö (en kuitenkaan pidä sitä terroristijärjestönä), koska koko sen ideologian pohjana on Israelin tuhoaminen.
Itse asiassa Hizbollahin ideologian pohjana ei ole Israelin tuhoaminen (vaikka periaatteessa Israelin valtion tuhoamista kannattaakin). Alunperin Hizbollahin tarkoituksena oli muokata Libanonista Iranin tyylinen islamilainen teokratia. Kuitenkin nykyisin Hizbollah on luopunut ko. ajatuksesta ja on mukana Libanonin politiikassa. Hizbollah vaatii Israelin vetäytymistä Shebaan farmeilta (huom: eivät oikeasti kuulu Libanonille vaan Syyrialle, tekosyy Hizbollahille pysyä aseitettuna) ja Golanilta sekä palestiinalaispakolaisille paluuoikeutta.
Nykyään poliittinen fakta Lähi-idässäkin on se, että Israel ei valtiona tule minnekään katoamaan. Vaikka sen tuhoamista edelleen vaaditaan retoriikassa ja puheissa, on enemmän kuin todennäköistä, että kaikki (ml. Hizbollah, Hamas & co) tietävät poliittiset realiteetit paremmin kuin hyvin.
Olen siis edelleen sitä mieltä, että väitteesi siitä, että Hizbollah on ennen kaikkea militanttijärjestö, on väärä.
mikkihiiri, 10.8.2006 12:30:
"Militantit shiiat halusivat näyttää tukevansa uskonveljiään sekasortoisessa Irakissa." On kanssa aika paskaa.
---
Olen toista mieltä. Näkisin Irakin tilanteen olevan osasyynä, ehkei tärkeimpänä sittenkään. Silti mielestäni Amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo Bagdadissa, yhdessä Islamin pyhistä paikoista, on vain yksi piikki lisää islamistien lihassa, jonka vuoksi halutaan näyttää, ettei länsimaat ja niiden liittolaiset voi aina noin vain unohtaa muslimeja. Irakin tilanne on yksi osanen, joka edistää ääriainesten saamasta jalansijaa ihmisten mielissä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun mielestä Bagdad ei ole mitenkään erityisen pyhä paikka muslimeille. Irakissa
on useita pyhiä paikkoja kuten Karbala, ja luonnollisesti Bagdad on historiallisesti tärkeä paikka, mutta ei se mun ymmärtääkseni ole pyhä siinä mielessä kuin Mecca, Madina tai Jerusalem.
Amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo Irakissa varmasti v*tuttaa, mutta en edelläänkään usko, että se on mitenkään merkitsevä tekijä tässä kriisissä muuten kuin yhtenä lisä-ärsykkeenä.