kelasin, 5.4.2006 15:48:
"Korjausta vaativina asioina mainitaan rangaistuksenluontoinen siviilipalvelusaika, siviilipalvelusmiesten asumistilanne sekä Jehovan todistajien erityisasema muihin aseistakieltäytyjiin verrattuna."
Itse kävin siis sivarin ja suoraan sanottuna ainoa asia mikä tuossa palvelusajassa mätti, oli se että 13kk on justiinsa sen verran pitkä aika että siitä saattaa seurata yhden välivuoden sijaan kaksi opiskelua ajatellen. Onneksi itsellä oli mahdollisuus kerätä vapaita siten että vikat about 2kk oli käytännössä vapaata - tai ainakin ehti lukemaan pääsykokeisiin. Ottaen huomioon asepalveluksen pituuden (ei yleensä vain 6kk) ja intensiteetin (ei pääse omaan rauhaan joka yö) niin minusta ihan passeli tuo pituus nytkin. Tuntien laskemista en sinänsä kannata (tai kannatan jos se lyhentää asepalvelusta eikä toisinpäin), koska kaksi välivuotta opiskelusta tai työelämästä tulisi lähes väistämättä sivareille.
Asumistilanne taas ON ongelma. Käytännössä kun hain sivaripaikkaa, mulle sanottiin että "meillä on sellanen rahatilanne että sä voit kyllä tulla tänne palvelukseen, mutta vain sillä ehdolla että me ei makseta sun asumista". Ja tämä on ilmeisesti aika yleinen kanta, koska harva paikka tarvii sivaria - se sivari tarvii kuitenkin sen paikan. Eikä palveluspaikalla ole siis sinänsä velvoitetta maksaa asumista kun se tällä tavalla etukäteen "kiristetään" pois. Onneksi en ollut liian ylpeä kävelemään sossun luukulle, verorahoistahan sekin sitten lähti. Ja vaikka pystyinkin asumaan kotona, jouduin silti maksamaan vuokran koska tuossa vaiheessa asuin jo yksin. Rentoahan se oli, mutta aika tiukassa oli elanto.
Olen myös sillä kannalla että palveluksen pitäisi joko olla kaikille vapaaehtoinen tai kaikille pakollinen, asuinpaikasta tai sukupuolesta tai uskonnosta riippumatta - on aika naurettavaa väittää minkään uskonnonkaan perusteella että siviilipalvelus olisi jotenkin moraalitonta. Jos jonkin uskon edustaja niin vahvasti uskoo että siinä on jotain väärin, voi minun puolestani mennä asumaan johonkin muuhun maahan.