EN:n ihmisoikeusvaltuuttettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjälainsäädäntöä

180 posts, 9 pages, 48,891 views

siveys

Posts: 2,492

#121 • • siveys lovely

Mongolia, 20.4.2006 23:20:
Koska 9 ja 12 kukautta kestävään palvelukseen valitaan tietty määrä varusmiehiä vapaaehtoisten määrästä riippumatta, eivät nämä yli 6kk palvelevat ole lähtökohtaisesti yhtään sen vapaaehtoisempia kuin muutkaan.


Täh? Mikäli armeijan käyvästä väestöstä löytyy sellainen osuus henkilöitä, jotka vapaaehtoisesti haluaisivat pidemmän palvelusajan vaativiin tehtäviin, että tämä ennalta määrätty kiintiö kyetään täyttämään niin silloin näihin tehtävin päätyminen on täysin vapaahetoisella pohjalla.

Mikäli näin ei ole voi joku väestönosa joutua painostuksen alaisena kyseisiin tehtäviin, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tämä on vain pieni epäonninen väestönosa, johon joutumiseenkin voi nykypäivänä vaikuttaa esimerkiksi valitsemalla siviilipalveluksen tai totaalikieltäytymisen.

Itse en koe, että minua olisi jotenkin sorrettu kun valitsemani siviilipalvelus oli pidempi kuin armeija olisi ollut. Sain nukkua avopuolisoni vieressä ja tehdä alussa olleen kuukauden koulutusjakson jälkeen koko ajan mielestäni mielekästä työtä.

Paljon enemmän minä olisin kokenut oloni sorretuksi jos edes sen kuusi kuukautta joku olisi määrännyt, että minun tulee viettää iltani ja yöni jossain muualla kuin kotona perheeni kanssa.
Jone

Posts: 8,258

#123 • • Jone Archibald Haddock

Luppis, 27.4.2006 14:44:
Tulevaa relettä mallia '06-'08
http://www.luppis.com/intti/

t. Res Spol-vänrikki (KaJK JJoht)



Onko säännöstöä jotenkin höllennetty sitten vuoden 1998? Silloin kuvia varusteista tai ylipäätään juuri mistään palvelukseen liittyvästä ei ainakaan saanut ottaa eikä missään nimessä julkaista.
Luppis

Posts: 204

#124 • • Luppis Primus Lapsorum

Jone,
Onko säännöstöä jotenkin höllennetty sitten vuoden 1998? Silloin kuvia varusteista tai ylipäätään juuri mistään palvelukseen liittyvästä ei ainakaan saanut ottaa eikä missään nimessä julkaista.



Kuvia ei tosiaan saa ottaa ilman lupaa. Nämä kuvat otettu ihan luvalla.
Valitettavasti oli vaan digipokkari, joka oli jo aika paljon räminää kärsinyt intin aikana. Olympus Mju, nimenomaan metallikuorien ja säänkestävyyden takia inttiä varten hankittu.
Jahas

Posts: 1,435

#125 • • Jahas

Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
Mitä itse olen sivareiden kokemuksia kuunnellut, niin pääasiassa homma on koettu typerämmäksi ja turhauttavammaksi kuin armeija.



Mä en ole ikinä kuullut keneltäkään tollasta. Ainut mikä on saattanut osoittautua turhauttavammaksi on sivarin pidempi kesto. Lähes kaikki tuntemani intin valinneet miehet ovat olleet / ovat parhaillaan armeijassa vain siksi, että saavat asepalveluksen hoidettua mahdollisimman nopeasti pois alta, päästäkseen normaaliin työ- tai opiskeluelämään takaisin. Sivariltahan tähän kuluu ne tutut 13 kuukautta, oli illat vapaat tai ei.

Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
Sehän nyt ei toki muuta sitä, että mun mielestä sivarin pituus pitäisi vastata keskimääräistä asepalvelusajan pituutta - ja tämä tulisi mitata tunneissa, ei päivissä. Sivari nukkuu kuitenkin yönsä kotona ja illat on aina vapaat. Ittelläni oli linnakkeella kaks kolmesta viikonlopusta vapaata eikä iltalomia koskaan.



Onkohan olemassa tietoa kuinka kauan keskiverto inttikaveri viettää lomia?
Vois laskee kuinka pitkä sivarin sun mallin mukaan tulisi olla.
phanatic

Posts: 1,123

#126 • • phanatic

Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
mun mielestä sivarin pituus pitäisi vastata keskimääräistä asepalvelusajan pituutta - ja tämä tulisi mitata tunneissa, ei päivissä. Sivari nukkuu kuitenkin yönsä kotona ja illat on aina vapaat.



Riippuu sivaripaikasta, itse asuin luostarissa missä olin sivarina ja kävin parin viikon välein kotona. Ja jos tunteja alettaisiin laskemaan niin kellokortit myös armeijaan käyttöön, useat ovat valittaneet homman olevan peukalonpyörittelyä sielläkin. Ehkä on kuitenkin helpompaa, että aika mitataan päivissä niin aina yksi ryhmä pääsee tiettynä päivänä armeijasta/sivarista pihalle, eikä porukka vapaudu pitkin kevättä kun tunnit tulevat täyteen.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#127 • • Aziz Combat Fighter

Juki54, 27.4.2006 15:43:
---
Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
Mitä itse olen sivareiden kokemuksia kuunnellut, niin pääasiassa homma on koettu typerämmäksi ja turhauttavammaksi kuin armeija.

---
Mä en ole ikinä kuullut keneltäkään tollasta. Ainut mikä on saattanut osoittautua turhauttavammaksi on sivarin pidempi kesto. Lähes kaikki tuntemani intin valinneet miehet ovat olleet / ovat parhaillaan armeijassa vain siksi, että saavat asepalveluksen hoidettua mahdollisimman nopeasti pois alta, päästäkseen normaaliin työ- tai opiskeluelämään takaisin. Sivariltahan tähän kuluu ne tutut 13 kuukautta, oli illat vapaat tai ei.



Hassua. Lähes kaikki mun tuntemat miehet on kokeneet intin positiivisena kokemuksena, vaikka tietty sielläkin oli osa sitä jengiä joka ei osannut suhtautua siihen mitenkään positiivisesti vaan valittivat ja nalkuttivat joka pikkuasiasta koko ajan.

Sen sijaan kun joillakin tutuilla on ollut mielenkiinnoton sivaripaikka, niin ei sitä kovin mielekkääksi ole koettu. Monet viettää mielummin 6-12 kuukautta metsässä kuin koulun vahtimestarinkopissa.


---
Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
Sehän nyt ei toki muuta sitä, että mun mielestä sivarin pituus pitäisi vastata keskimääräistä asepalvelusajan pituutta - ja tämä tulisi mitata tunneissa, ei päivissä. Sivari nukkuu kuitenkin yönsä kotona ja illat on aina vapaat. Ittelläni oli linnakkeella kaks kolmesta viikonlopusta vapaata eikä iltalomia koskaan.

---


Onkohan olemassa tietoa kuinka kauan keskiverto inttikaveri viettää lomia?
Vois laskee kuinka pitkä sivarin sun mallin mukaan tulisi olla.



Keskimäärin olin intistä lomilla kaksi viikonloppua kolmesta, eli perjantai-illasta maanantai-aamuun. En nyt tässä jaksa tunteja laskemaan, mutta on varmaan ihan selvää että "palvelusta", jos sellaiseksi kasarmilla olo lasketaan, kertyy tunneissa selvästi enemmän.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#128 • • Aziz Combat Fighter

phanatic, 27.4.2006 15:54:
---
Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
mun mielestä sivarin pituus pitäisi vastata keskimääräistä asepalvelusajan pituutta - ja tämä tulisi mitata tunneissa, ei päivissä. Sivari nukkuu kuitenkin yönsä kotona ja illat on aina vapaat.

---


Riippuu sivaripaikasta, itse asuin luostarissa missä olin sivarina ja kävin parin viikon välein kotona. Ja jos tunteja alettaisiin laskemaan niin kellokortit myös armeijaan käyttöön, useat ovat valittaneet homman olevan peukalonpyörittelyä sielläkin. Ehkä on kuitenkin helpompaa, että aika mitataan päivissä niin aina yksi ryhmä pääsee tiettynä päivänä armeijasta/sivarista pihalle, eikä porukka vapaudu pitkin kevättä kun tunnit tulevat täyteen.



Niin. Halusin vaan ehdottaa ton vertauksena siihen, että sivaria pidetään kestoltaan pitkänä. Onhan se kuukausissa pitkä, mutta vapauttakin on vastaavasti paljon enemmän.

Oliko sun pakko nukkua siellä luostarissa, vai oisitko voinut mennä kotiin yöksi? Varusmiehet ei saa valita.
toma

Posts: 2,009

#129 • • toma Tototoototo

Lauri, 20.4.2006 23:44:
Jotta saadaan vähän lisähuumoria aiheeseen, valtiolla on myös esim.
puhdasta kokaiinia valmiusvarastoitu. 8)


Tarkoitat varmaan amfetamiinia? Vai? :D

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jahas

Posts: 1,435

#130 • • Jahas

Ana-5000, 27.4.2006 15:55:
---
Juki54, 27.4.2006 15:43:
---
Ana-5000, 6.4.2006 15:43:
Mitä itse olen sivareiden kokemuksia kuunnellut, niin pääasiassa homma on koettu typerämmäksi ja turhauttavammaksi kuin armeija.

---
Mä en ole ikinä kuullut keneltäkään tollasta. Ainut mikä on saattanut osoittautua turhauttavammaksi on sivarin pidempi kesto. Lähes kaikki tuntemani intin valinneet miehet ovat olleet / ovat parhaillaan armeijassa vain siksi, että saavat asepalveluksen hoidettua mahdollisimman nopeasti pois alta, päästäkseen normaaliin työ- tai opiskeluelämään takaisin. Sivariltahan tähän kuluu ne tutut 13 kuukautta, oli illat vapaat tai ei.

---


Hassua. Lähes kaikki mun tuntemat miehet on kokeneet intin positiivisena kokemuksena, vaikka tietty sielläkin oli osa sitä jengiä joka ei osannut suhtautua siihen mitenkään positiivisesti vaan valittivat ja nalkuttivat joka pikkuasiasta koko ajan.



No juuh, onhan meitä joka lähtöön. Ne henkilöt joiden olen kuullut intissä viihtyneen, ovat useimmiten olleet niitä, jotka ovat intissä koska isi ja pappakin ovat olleet, ja sinne meno on nähty ainoana vaihtoehtona - omaa pääkoppaa ei ole tarvinnut asialla rasittaa. Positiiviset kokemukset ovat puhessa ilmenneet tämän suuntaisina: "Eri pyssyillä ja tykeillä ampuminen on ollut iha vitun nättiä ja alikessutkin on heittänyt tosi hyvää läppää"
Mut nää jututhan perustuu mun tuntemiin tyyppeihin.




Ana-5000
En nyt tässä jaksa tunteja laskemaan, mutta on varmaan ihan selvää että "palvelusta", jos sellaiseksi kasarmilla olo lasketaan, kertyy tunneissa selvästi enemmän.



On toki. Mielestäni sitä vaan ei noin kuuluisi laskea.
POSER

Posts: 800

#131 • • POSER Wimp and Poser

Luppis, 27.4.2006 15:23:
---
Jone,
Onko säännöstöä jotenkin höllennetty sitten vuoden 1998? Silloin kuvia varusteista tai ylipäätään juuri mistään palvelukseen liittyvästä ei ainakaan saanut ottaa eikä missään nimessä julkaista.

---


Kuvia ei tosiaan saa ottaa ilman lupaa. Nämä kuvat otettu ihan luvalla.
Valitettavasti oli vaan digipokkari, joka oli jo aika paljon räminää kärsinyt intin aikana. Olympus Mju, nimenomaan metallikuorien ja säänkestävyyden takia inttiä varten hankittu.



Huvittavaa, ainakin meillä intissä (Riihimäki) kaikki napsi kuvia pitkin ja poikin paikoista ja laitteista, eikä ketään tuntunut kiinnostavan. Mutta toisaalta, se paikka olikin Riihimäki, joka on se kolmas vaihtoehto armeijalle.

--
Keppiä Jehoville!

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#132 • • Aziz Combat Fighter

Juki54, 27.4.2006 16:34:
---
Ana-5000
En nyt tässä jaksa tunteja laskemaan, mutta on varmaan ihan selvää että "palvelusta", jos sellaiseksi kasarmilla olo lasketaan, kertyy tunneissa selvästi enemmän.

---


On toki. Mielestäni sitä vaan ei noin kuuluisi laskea.



Miksi ei? Eikö esim. hälytysvalmiudessa palveluspaikassa nukkuminen ole palvelusta?

Sehän ois vaan reilua, ja sit voitais kaikki sotilaat yhdessä itkeä Amnestylle :(
Lauri

Posts: 1,051

#133 • • Lauri Devoted

toma, 27.4.2006 16:13:
---
Lauri, 20.4.2006 23:44:
Jotta saadaan vähän lisähuumoria aiheeseen, valtiolla on myös esim.
puhdasta kokaiinia valmiusvarastoitu. 8)

---

Tarkoitat varmaan amfetamiinia? Vai? :D



Ei kun kokaiinia, siitä saadaan nopeasti valmistettua ulkoisesti käytettävää
puudutusainetta jonka teho on välitön. Amfetamiiniahan toki on vaikka
kuinka paljon :)
phanatic

Posts: 1,123

#134 • • phanatic

Ana-5000, 27.4.2006 15:57:
---
Niin. Halusin vaan ehdottaa ton vertauksena siihen, että sivaria pidetään kestoltaan pitkänä. Onhan se kuukausissa pitkä, mutta vapauttakin on vastaavasti paljon enemmän.

Oliko sun pakko nukkua siellä luostarissa, vai oisitko voinut mennä kotiin yöksi? Varusmiehet ei saa valita.



600km kotimatkan takia oli käytännössä pakko nukkua siellä. Mutta kommentoisitko miltä sinusta tuntuisi tuo tuntimittaus armeijassakin? Eikö sinua häiritse enemmän se fakta, että uskonnosta, kotipaikasta tai sukupuolesta riippuen jotkut eivät joudu palvelemaan yhtäkään tuntia?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#135 • • Aziz Combat Fighter

phanatic, 27.4.2006 19:21:
---
Ana-5000, 27.4.2006 15:57:
---
Niin. Halusin vaan ehdottaa ton vertauksena siihen, että sivaria pidetään kestoltaan pitkänä. Onhan se kuukausissa pitkä, mutta vapauttakin on vastaavasti paljon enemmän.

Oliko sun pakko nukkua siellä luostarissa, vai oisitko voinut mennä kotiin yöksi? Varusmiehet ei saa valita.

---


600km kotimatkan takia oli käytännössä pakko nukkua siellä. Mutta kommentoisitko miltä sinusta tuntuisi tuo tuntimittaus armeijassakin? Eikö sinua häiritse enemmän se fakta, että uskonnosta, kotipaikasta tai sukupuolesta riippuen jotkut eivät joudu palvelemaan yhtäkään tuntia?



Häiritsee, ehdottomasti. Itse kannatan maanpuolustusvelvollisuutta sukupuoleen ja uskontokuntaan katsomatta. Ahvenanmaa demilitarisoituna vyöhykkeenä ei imho kuulu maanpuolustusalueen tai asevelvollisuuden piiriin, mutta naisille pitäisi ehdottomasti tuoda myös vastaavanlainen velvollisuus kuin miehille.

Itse kannattaisin sellaista reformia, että armeijan sijaan voisi valita sivarista tai ns. kotihuoltokoulutuksesta, jotka kestoltaan vastaisivat keskimääräistä armeijapalvelusta. Samalla armeijapalvelus voitaisiin lyhentää selkeästi lyhemmäksi sivarin kanssa, ja tehostaa sen toimintaa. Kyllä aliupseerikoulutus pitäisi pystyä järjestämään kuudessakin kuukaudessa, IMHO.

Tää kotihuoltokouluts voisi sisältää yleistä suojelukoulutusta, opetusta mm. ydinlaskeumista sekä kaasuhyökkäyksistä sekä runsain mitoin ensiapua, yleistä terveydenhoitoa ja kaikennäköistä, mitä kotosalla on hyvä tietää kun sotilaat ovat kentällä.

Näistä kolmesta pitäisi saada valita vapaasti kuitenkin niin, että jonkunlainen määrä määrättäisiin armeijaan. Armeijaan pitäisi määrätä ennemminkin palvelukseen sopivuuden perusteella kuin esim. sukupuolen perusteella. Monet naiset joita tunnen olisivat pärjänneet huomattavasti paremmin kuin monet miehet joiden kanssa palvelin, ja intissä on paljon tehtäviä jotka eivät vaadi "miehen fysiikkaa".

Kaikennäköistä uskonnon varjolla tapahtuvaa suosimista tai syrjimistä vastustan vapaa-ajattelijana henkeen ja vereen.
Sunflower

Posts: 363

#136 • • Sunflower

Ana-5000, 27.4.2006 23:57:
Tää kotihuoltokouluts voisi sisältää yleistä suojelukoulutusta, opetusta mm. ydinlaskeumista sekä kaasuhyökkäyksistä sekä runsain mitoin ensiapua, yleistä terveydenhoitoa ja kaikennäköistä, mitä kotosalla on hyvä tietää kun sotilaat ovat kentällä.



Kannatetaan. Ensiaputaitojen tulisi muutenkin kuulua ihan kansalaisvelvollisuuksiin jo ihan arkipäiväistä elämää ajatellen. Itseäni ahdistaa ainakin aivan pirukseen se, etten kriisitilanteessa osaisi tehdä muuta kuin soittaa 112. Kurssi on kyllä allekirjoittaneella mietinnässä, ollut jo jonkin aikaa, mutta kun on muka niin hankalaa repiä aika siihen.

Täytyy kyllä vielä sanoa, että helppohan se on mun tällaista kannattaa, kun en itse kuitenkaan enää olisi palvelukseen joutumassa. Ideana kuulostaa siis hyvältä, mutta jos aikanaa olisi tullut vastaan, olisi varmaan aiheuttanut pienoista narinaa.

Näistä kolmesta pitäisi saada valita vapaasti kuitenkin niin, että jonkunlainen määrä määrättäisiin armeijaan. Armeijaan pitäisi määrätä ennemminkin palvelukseen sopivuuden perusteella kuin esim. sukupuolen perusteella. Monet naiset joita tunnen olisivat pärjänneet huomattavasti paremmin kuin monet miehet joiden kanssa palvelin, ja intissä on paljon tehtäviä jotka eivät vaadi "miehen fysiikkaa".



Palvelukseen sopivuudessa olisi hyvä fysiikan lisäksi muistaa myös psyykkinen puoli. Itse ainakin tiedän ihan liian monta tyyppiä, joille ei olisi saanut edes koskaan antaa pyssyä käteen. Nämä tyypit on just niitä, jotka hirveellä metelillä menee armeijaan 'kasvamaan mieheksi' ja tulevat puolta pahempina pissapäinä takaisin. Tulisi siis todella testailla tuota mielenterveydellistä puolta ennen kuin aletaan opettamaan aseiden käyttöä. Monille tuon kaltaisille tyypeille tekisi huomattavasti parempaa (ja samalla kasvattaisikin hyvin paljon) olla se sivari aika vaikka vanhusten kanssa tekemisissä kuin leikkiä metsässä pumpum-leikkejä.

Kaikennäköistä uskonnon varjolla tapahtuvaa suosimista tai syrjimistä vastustan vapaa-ajattelijana henkeen ja vereen.



Mihin muuten perustuu jehovien vapautus? Älä tapa?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#137 • • Aziz Combat Fighter

Sunflower, 28.4.2006 07:51:
Mihin muuten perustuu jehovien vapautus? Älä tapa?



Jaa, ne kai järjestelmällisesti valitsi totaalin sivarin tai intin sijaan pasifismiin vedoten, niin jossain katsottiin että tällaseen "kiristämiseen" pitää tietenkin heti alistua ja vapautti kaikki jehovan todistajat asepalveluksesta.
krisse

Posts: 187

#138 • • krisse ™
No Suomen poliittinen johto on heikkoa, mitä muuta voi odottaa "Hyvinvointivaltiossa on kaikilla hyvä olla" -latteuksia heittävältä porukalta. Muuten olis mukavaa, mut maailma on kylmä ja kova.
Andrei

Posts: 299

#139 • • Andrei

LauriSuomen Armeijan valmiusvarastossa on jokaiselle sodanajan
palvelukseenastumiskäskyn saavalle tietty varustus, joka tällä
hetkellä on M-91 mallia, eli naftaliinissa on n. 350 000 M-91
asukokonaisuutta. Lisäksi perus talvi+kesävarustus kolmeksi
päiväksi. Tällä hetkellä kerätään M-05 varustusta, joka on
40 vuosikymmenen kokemuksien ja tarpeiden tuotos, joka on
lienee 2008 valmiusvarastoitu.



No ei todellakaan ole 350 000 M91 maastopukua.
Eiköhän tuon 05:n kehityksessä ole eiten huomiota siihen ettei siitä tule yhtä paskaa M91:ä :)
2008 ne ehkät tulevat jossain varuskunnisa käyttöön, joka jampalle niitä ei koskaan tule riittämään.

LauriSuomen Armeijan
Aseista RK-95 (Taittoperällä) alkaa olla jo pitkälti kaupunkijääkäri
komppanioiden perusase, joskin RK-62 toimii vallan pätevästi
myös siinä. KaJK:sta löytyy myös usein MP-5, joka tosin on SPolK:n
perusaseita. Lisänä löytyy VV2000 (valonvahvistin). Normaaleilla
jääkäripataljoonilla yms. on käytössään RK-62 perusaseena.



RK-95:t ovat sattumalta niin heikkoa tekoa että varusveijarit ovat aika järjestelmällisesti onnistuneet tuhoamaan useita niistä harvoista yksilöistä joita käytössä on. Onneksi joku viisas ymmärsi että esim. 95:n perän voi iskeä 62:een ja näin parantaa sitä, etteivät mene ihan hukkaan.

Lauri
Jotta saadaan vähän lisähuumoria aiheeseen, valtiolla on myös esim.
puhdasta kokaiinia valmiusvarastoitu. 8)



Amfetamiinia kuomaseni, amfetamiinia.

--
snake-fighting...it´s very scary...fighting snake

Lauri

Posts: 1,051

#140 • • Lauri Devoted

Andrei, 30.4.2006 11:34:


Lauri
Jotta saadaan vähän lisähuumoria aiheeseen, valtiolla on myös esim.
puhdasta kokaiinia valmiusvarastoitu. 8)


---


Amfetamiinia kuomaseni, amfetamiinia.



En tainnut mainita sanallakaan amfetamiinia, joka nyt on itsestään selvyys.

Kokaiinia on varastoitu lääkkeenä josta valmistetaan puudutusainetta.

Sykli valmiusvarastoinnissa menee niin, että siinä vaiheessa kun tiettyä
asukokonaisuutta on valmiusvarastoitu sodanajan tarpeisiin, se tulee
käyttöön varusmiehille perusasusteeksi. Tarviiko siitä nyt ruveta vääntämään?

Mikähän läppä tuo RK-95:n heikko teko on? Profiili on RK-62:sta ja
mielestäni perä on huomattavan tukeva ja hyvälaatuinen.

Varusmiehet saavat tuhottua käytännössä mitä vain lähtien rautakangesta
puolijoukkuetelttaan ja siltä väliltä. Aseista puhumattakaan. Sen takia aseita
kehitetään kokemusten pohjalta, minkälaisissa tilanteissa niitä hajoaa.

Oletko koskaan vieraillut jo pelkästään PK-seudulla olevissa kymmenissä
valmiusvarastoissa (jotka eivät siis todellakaan sisällä sellaista tavaraa,
mitä käytetään varuskunnissa). ?