EN:n ihmisoikeusvaltuuttettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjälainsäädäntöä

180 posts, 9 pages, 48,893 views

Jone

Posts: 8,258

#61 • • Jone Archibald Haddock

Lauri, 5.4.2006 19:16:
Olisi mielenkiintoista nähdä nämä aseidenvihaajat ja armeijan
vastaiset instituutiot osoittamassa mieltään vaikkapa jonkun
karate-seuran kerhotilojen edessä. Mitäpä muuta siellä harjoitetaan
kuin toisen vahingoittamisen opettelua.



WTF mate? Koitatko nyt edes puolitosissasi rinnastaa asepalveluksen ja karate-harrastuksen?
Worin

Posts: 526

#62 • • Worin

Jone, 5.4.2006 19:08:

Onhan se nyt järjellä käsittämätöntä joutua linnaan kun kieltäytyy tekemässä samaa asiaa, jonka naapurin Johanna, ahvenanmaalaisen perunanviljelijän poika Per-Erik ja mystiseen Bukka Ke-uskonlahkoon kuuluva Pjotr välttävät automaattisesti ja ilman että kukaan puhuukaan mistään rangaistusmenettelyistä.



HAHA :D

Onhan toi ihan totta.
Lauri

Posts: 1,051

#63 • • Lauri Devoted

Jone, 5.4.2006 19:19:
WTF mate? Koitatko nyt edes puolitosissasi rinnastaa asepalveluksen ja karate-harrastuksen?



Sama periaate molemmissa, vastapuolen vahingoittamisen harjoittelu.
Mutta kuten varmasti ymmärrät, melko lailla epätosissani sen sanoin ;)
Jone

Posts: 8,258

#64 • • Jone Archibald Haddock

Lauri, 5.4.2006 19:31:
Sama periaate molemmissa, vastapuolen vahingoittamisen harjoittelu.



Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä penskana skidisti Aikidoa muutaman kuukauden harrastaneena ...ja muutenkin. *nauru*

Aika vähissä ovat lajit, joissa nimenomaisesti pyritään voittamaan vahingoittamalla vastustajaa ja sellaisille lajeille löytyykin kyllä vastustajansa - jotka jo asian marginaalisuudestakin johtuen eivät ole suunnattoman monilukuisia ja niin äänekkäitä että vastustaminen näkyisi katukuvassa vastaavalla volyymillä kuin kansallisen (monessa mielessä jopa globaalin) instituution vastustaminen.

Lauri, 5.4.2006 19:31:
Mutta kuten varmasti ymmärrät, melko lailla epätosissani sen sanoin ;)



Kyl.
mane

Posts: 137

#65 • • mane

homppa, 5.4.2006 18:43:
itse aiheesta:

kyllä, olen samaa mieltä siitä, että 2000-luvun sivistyneessä länsimaassa ollaan niin vitun ahdasmielisiä ettei nähdä vakavaa ihmisoikeus- ja sananvapaus-rikkomusta korjaamisen arvoisena. Tai osata arvostaa nykyisten siviilipalvelusmiesten tuomaa hyötyä yhteiskunnalle. Puhumattakaan isomman kuvan katsomisesta ja kokonaisuuden näkemisestä, kysymyksin ilmaistuna: "Mikä vitun sota?" tai "Miksi vitussa?"

Ymmärrän tosin täysin niitä joiden mielestä asiat ovat hyvin tällä hetkellä ja epäilen todella paljon, että tätäkään raporttia ei huomioida laajemmin, valtaapitävät eivät ymmärtääkseni halua puuttua asiaan sen ongelmallisuuden ja ristiriitaisuuden vuoksi. Järkipuhe muuttuu varmaan monen puolueenkin sisällä pahimmanlaatuiseksi nettiforum-riitelyeipäsjuupasväittelyksi ja äänestäjien hylkäämisen peloksi.

huoh...se on mun mielipide :P



Nykyinen ilman sotaa kulunut aika on pisin koko Suomen historiassa. Kumpi on tyhmempää, varautua puolustautumaan ja täten tehdä hyökkääminen kannattamattomaksi - vai jättää kokonaan valmistautumatta ja päätyä miehitetyksi/vallatuksi?
Ja niille joiden ainoa perustelu asevelvollisuuden lakkauttamista kohtaan on "Miks joku tänne tulis?" - ei sota kannata taloudellisesti ikinä. Operaatio Irakin oljy näytti sen jo.
Ja on sitä isompiakin ongelmia Suomen sisällä kuin totaalikieltäytyjien linnakeikat. Se on oma valinta meneekö linnaan vai ei, ihan stn turha mussuttaa. Jos ego ei kestä sitä että joku käskee niin vanhemmissa vika.
m1kk3

Posts: 5,560

#66 • • Edited m1kk3 no-life

_mane_, 5.4.2006 20:32:

Jos ego ei kestä sitä että joku käskee niin vanhemmissa vika.



oliskohan aseistakieltäytyjillä ehkä HIEMAN muut syyt taustalla toimiessaan niinkun he toimivat ?

Tollaset kommentit vois kyllä ihan suosiolla jättää sinne omaan pieneen pääkoppaan, johon ei ilmeisesti mahdu kun se oma ja AINOA oikea mielipide.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

mane

Posts: 137

#67 • • mane

mikkelsson, 5.4.2006 20:38:
---
_mane_, 5.4.2006 20:32:

Jos ego ei kestä sitä että joku käskee niin vanhemmissa vika.


---


oliskohan aseistakieltäytyjillä ehkä HIEMAN muut syyt taustalla toimiessaan niinkun he toimivat ?

Tollaset kommentit vois kyllä ihan suosiolla jättää sinne omaan pieneen pääkoppaan, johon ei ilmeisesti mahdu kun se oma ja AINOA oikea mielipide.



No mitkä ne syyt sitten ovat? Miksi ei voi mennä siviilipalvelukseen tai aseettomaan? Jos joskus löytäisi edes yhden ihmisen joka pystyisi perustelemaan asian järkevästi sillä tavoin, että se ei kuulostaisi juuri siltä, että "en mä halua", "ei se ole kivaa".
m1kk3

Posts: 5,560

#68 • • Edited m1kk3 no-life

_mane_, 5.4.2006 20:46:
No mitkä ne syyt sitten ovat? Miksi ei voi mennä siviilipalvelukseen tai aseettomaan? Jos joskus löytäisi edes yhden ihmisen joka pystyisi perustelemaan asian järkevästi sillä tavoin, että se ei kuulostaisi juuri siltä, että "en mä halua", "ei se ole kivaa".




öö no tota jos jonkun ihmisen vankka vakaumus siitä että ei halua opetella sotimaan ei riitä sulle perusteeksi ni ei kai siinä sitte mitään. Mä voisin kuvitella että linnaan meneminen vaatii todella paljon kanttia, paljon enemmän kun sivari tai aseeton palvelus. Joten niinpä voisin kuvitella myöskin että sen vaihtoehdon valitsevilla on todellakin jotain muutakin syytä mennä sinne vankilaan kun se että sivarissa tai intissä ei ole kivaa. Kuinka kivaa sä luulet olevan vankilassa ? Ja en ole puolustelemassa enkä teilaamassa ketään, haluisin vaan että voitais kunnioittaa myös toisten ihmisten tekemiä ratkaisuja, mielipidettä ja vakaumusta, vaikkei sitä itse niin täydellisesti aina ymmärtäisikään, eikä oltais haukkumassa kusipääksi heti jos jotain asiaa ei ymmärretä.

*piis*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Jone

Posts: 8,258

#69 • • Jone Archibald Haddock

_mane_, 5.4.2006 20:46:
No mitkä ne syyt sitten ovat? Miksi ei voi mennä siviilipalvelukseen tai aseettomaan? Jos joskus löytäisi edes yhden ihmisen joka pystyisi perustelemaan asian järkevästi sillä tavoin, että se ei kuulostaisi juuri siltä, että "en mä halua", "ei se ole kivaa".



Mä en tiedä luitko kirjoituksiani enkä pidä niitä erityisen erinomaisina, mutta mun mielestä niistä ilmenee vähintään yksi täysin validi syy vetää totaalit nykysysteemin epäoikeudenmukaisuuden ja syrjinnän nimissä. Haluisin nähdä sun kumoavan ton syyn oikeutuksen niin että se kuullostaa järkeenkäyvältä ja tasa-arvoiselta.
Jago

Posts: 4,039

#70 • • Jago un-trained monkee

kelasin,
Itse sivarina toivon, että asia nousisi eri medioihin ja siihen kiinnitettäisiin huomiota. Aikaisemminhan kyseisille ajatuksille ollaan vain kohautettu olkapäitä ja tätä ollaan yritetty ajaa monta kertaa läpi eduskunnan esityslistalle, mutta eduskunta on piittaamattomasti sivuuttanut aiheen.

Ei sivarina olo minusta "rangaistukselta" tunnu, mutta kyllähän se v-uttaa, kun lähtee vuosi elämästä ja vain sen takia ettei halua mennä inttiin. Itse koen olevani tälle valtiolle paljon hyödyllisempää työvoimaa suorittamalla siviilipalveluksen ja tekemällä juuri nyt sitä auttavaa työtä, esimerkiksi sairaaloissa, kouluissa jne. missä työvoimapula on todella suuri! Itse olen parasta aikaa töissä Suomen Unicefilla.


ittesuoritin sivarin joten toi on kyllä jo koettu. se vuosi oli tietty hyvä aika duunissa koska siinä oppi kaikki paikan jutut ja siinä sai hyvää työkokemusta, mutta eihän se anna oikeutta päättäjiä rankaisemaan siitä että en tee jotain joka maksaa suomelle ilman mitään hyötyä. musta oli hyötyä ilman maksua valtion laitokselle joka budjettikriisien takia joutui miettiä vähennksiä. yksi niistä vähennyksistä oli sivarien ottaminen vakituisten työntekijöiden sijaan

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#71 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

JussiS,

Mielestäni 13 kk siviilipalvelusta kotona asuen on ihan sopiva, kun vertaa siihen että armeijassa voi napsahtaa 12 kk metsänakki vaikkei haluaisikaan.



toi himassa asuminen ei kyllä kovin usein pidä paikkaansa.

kovin monella sivaripaikalla ei ole varaa maksaa vuokraa tai sit niillä
ei ole tarjota mitään sivariasuntoa... tokihan kela on kait sit pakotettu
maksamaan se sivarin vuokra, jollei muitakaan vaihtoehtoja ole. mut
se on käsittääkseni vähän vaikeempi prosessi ja usein se menee siihen,
että sivari ja sivaripaikka yhdessä tekee jonkun kelan kusetusdiilin.

en ole kyl ihan varma noista asumisjutuista kun mulle kuitenki sil mun
sivaripaikalla oli tarjota omasta takaa asunto. joku varmaan kuitenki
tääl tietää noista asumisjutuista tarkemmin ja voi selittää miten se
homma menee.

kuitenki aika onnekas sivari on jos saa suosiolla himassaan asua
koko palvelusajan...


Ana-5000

Itte viihdyin armeijassa hyvin ja pidin sitä ehkä yhtenä kasvattamimmista kokemusistani, ja jälkeenpäin olen erittäin tyytyväinen että käytin sen ajan siihen enkä jossain koulun vahtimestarikopissa istuen.

Opin helvetin arvokkaita taitoja sekä sellasen harvinaisen taidon mitä oppii intissä parhaiten eli sietämään paskaa ja etsimään motivaatiota silloin kun se on todella vähissä.



nojoo... ei kaikki sivaripaikat tosiaankaan ole mitään iisejä vahtimestari-
paikkoja, joissa voi kaiket päivät irkata. kyllä niitäkin löytyy äärimmäisen
kasvattavia ja sellaisia, joista oppii yhtä sun toista elämstä.

niinku oon jossain toisessakin armeija/sivari-topicissa jauhanut, ni ite ainaki
sain tehdä suht raskasta työtä ja välillä tosi pitkääkin päivää sivariakoina.
se ei tosiaan ollut mitään piknikkiä ja siellä tuli kyllä nähtyä kaikenlaista
aika rankkaakin settiä.

en siis valita tosta sivarikokemuksesta (vaikka se vituttikin aina välillä),
koska kuitenki uskon oppineeni siitä aika paljon... ja kyl mä myös olen sitä
mieltä, että jollei mee armeijaan, ni kyl se sivarilla (tms) pitää sit korvata.
hyvä kuitenki, että on edes tollanen vaihtoehto armeijalle... paras olis tietty
ettei kenenkään tarvis mennä minnekään palvelukseen :P

mut oon kyl kans sitä mieltä, että on sivari turhan pitkä... se vois olla just joku 9kk. tai sit sen keston vois suhteuttaa sen kyseisen paikan vaativuuten, mut se nyt ei kyl toimisi ku se vaativuus nyt olis niin tulkinnanvarainen juttu.

edit: viilailua & selkeämpi ilmaisu.

--
dasinoaisnvs

Exlex

Posts: 497

#72 • • Exlex
Vaikka alkuperäisestä aiheesta on eksytty kauas jo ensimmäisellä sivulla, eksytään nyt vielä vähän enemmän.

kuilu saa ehdot, 6.4.2006 01:19:


Vaikka kuilunkaan tarinat ei alkuperäiseen aiheeseen juurikaan liity, niin tämä oli asiallisin ja selkein postaus kuilulta pitkään aikaan. Ei edes pilkattu muita keskustelijoita. Ei kovin montaa hassunhauskaa hymiötä =) ^________^ Ei itsensä korostamista. Ainoastaan yksi lainaus, eikä kyseessä tällä kertaa tainnut olla edes filosofi.

-oikeestihymiöhyväkuilu-
remotion

Posts: 5,283

#73 • • remotion nostatus guru

Exlex, 6.4.2006 01:51:
Vaikka alkuperäisestä aiheesta on eksytty kauas jo ensimmäisellä sivulla, eksytään nyt vielä vähän enemmän.


---
kuilu saa ehdot, 6.4.2006 01:19:

---

Vaikka kuilunkaan tarinat ei alkuperäiseen aiheeseen juurikaan liity, niin tämä oli asiallisin ja selkein postaus kuilulta pitkään aikaan. Ei edes pilkattu muita keskustelijoita. Ei kovin montaa hassunhauskaa hymiötä =) ^________^ Ei itsensä korostamista. Ainoastaan yksi lainaus, eikä kyseessä tällä kertaa tainnut olla edes filosofi.

-oikeestihymiöhyväkuilu-



samaa mieltä postista. sangen hyvää argumenttia
Juhgu

Posts: 7,921

#74 • • Edited Juhgu Virnistelijä
EN:n ihmisoikeusvaltuutettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjislainsäädäntöä.

No uuh.

Mä arvostelen laajasti EN:n ihmisoikeusvaltuutettua, jos se kaikista tän pallon ihmisoikeusasioista valitsee suomen sivarit ja aseistakieltäytyjät. Näyttäis olevan prioriteetit vähän hakusessa.

Kuka sivari nyt tosissaan pitää 13 kuukauden kotona asumista ja duunissa käymistä rangaistuksena, kun muut on 6-12 kuukautta metsässä? IMO tää "13 kuukautta on rangaistus" -itku on ihan täyttä paskanjauhantaa kun vaan halutaan päästä vielä helpommalla. Tai näin mä sen itse sivarina näen.

Ja mitä noihin jehoviin tulee, niin eihän se oikein ole, mutta (tietääkseni) ne saivat tuon vapautuksensa menemällä järjestelmällisesti asepalveluksen sijaan lähes jokainen linnaan -> ei ollut resursseja eikä järkeä pitää niitä siellä. Toisinsanoen, saivat vapautuksensa kun pitivät kiinni aatteistaan ja uhrautuivat porukalla niiden puolesta. Asiat saa toimimaan kun näkee vaivaa eikä vaan narise netissä tai jossain sivarilehden yleisönosastopalstalla :P

...sitäpaitsi, eikö Jehovana oleminen jo itsessään ole sellaisen rangaistus että joku asepalvelus on siihen verrattuna pelkkä pano *nauru*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#75 • • kelasin Guest

Juhgu, 6.4.2006 04:47:

Mä arvostelen laajasti EN:n ihmisoikeusvaltuutettua, jos se kaikista tän pallon ihmisoikeusasioista valitsee suomen sivarit ja aseistakieltäytyjät. Näyttäis olevan prioriteetit vähän hakusessa.

Kuka sivari nyt tosissaan pitää 13 kuukauden kotona asumista ja duunissa käymistä rangaistuksena, kun muut on 6-12 kuukautta metsässä? IMO tää "13 kuukautta on rangaistus" -itku on ihan täyttä paskanjauhantaa kun vaan halutaan päästä vielä helpommalla. Tai näin mä sen itse sivarina näen.



Mä kyl veikkaan, et ne siel valtuustossa syynää paljon muitakin, ns. tärkeitä, asioita joista yksi vaan sattuu olemaan tämä Suomen sivareiden tilanne.

Mulla itselläni ainakin olis paljon muutakin puuhaa, kuin tehdä huono palkkaista duunia 13kk. Intissähän sä saat valita kuinka kauan olet siellä, tietty aina oma valinta ei mene läpi.

Ja eiks intissä ne kovimmat jätkät oo just ne, ketä pääsee lusmuumaan kaikista helpoimmalla, näin mä oon omien intissä käyneiden frendein puheista tulkinnu.
Avatar
#76 • • Annakins Guest

Juhgu, 6.4.2006 04:47:
EN:n ihmisoikeusvaltuutettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjislainsäädäntöä.

No uuh.

Mä arvostelen laajasti EN:n ihmisoikeusvaltuutettua, jos se kaikista tän pallon ihmisoikeusasioista valitsee suomen sivarit ja aseistakieltäytyjät. Näyttäis olevan prioriteetit vähän hakusessa.



Asia on käsittääkseni EN:ssa tapetilla, koska Suomen asepalvelus/sivari/vankila -kolmiodraamasta on tehty kanteluja EN:on.

Ja mitä tulee noihin sivaripalveluspaikkoihin, niin esimerkiksi Ulkopoliittisessa instituutissa on ollut sivareita suorittamassa palvelustaan. UPI:ssa työskentely on esim. valt. yo:lle aika helvetin kovaa valuuttaa työkokemuksena.
_kolibri_

Posts: 1,590

#77 • • Edited _kolibri_ -lintunen-
Omasta mielestä tämä asia ei koske suoraan sitä että vain sivareita "rangaisetetaan". Kylhän ne jotka menevät armeejaankin ja joutuvat jäädä pitempään ku muut... kyl ottais päähän.
Eikö vapaavalinta olisi silti paras?

Heidän mielestä jotka armeeja tekee miehen, saa mennä sinne ja he jotka ei niin sit ei. Siis... suora valinta että haluatko vai et....

Sivari on jotenkin vain hieman tyhmää mun mielestä...duunia tehdään muutenkin ja en itse ainakaan näe mitään suurta hyötyä siitä...paitsi että oma elämä vaikeutuu, ainakin itsellä olisi tällainen tilanne. Raha ku ei kasva puussa.

armeeja aikaa vois ihan hyvin lyhentää taikka soveltaa silleen ettei tarvitsisi koko elämää pistää purkkiin 6-12 kuukautta sen takia. Samoin sivari aikaa...

noh... vapaa valinta, vapaa mieli... parempi olo. *piis*
Jago

Posts: 4,039

#78 • • Jago un-trained monkee

Juhgu, 6.4.2006 04:47:
EN:n ihmisoikeusvaltuutettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjislainsäädäntöä.

No uuh.

Mä arvostelen laajasti EN:n ihmisoikeusvaltuutettua, jos se kaikista tän pallon ihmisoikeusasioista valitsee suomen sivarit ja aseistakieltäytyjät. Näyttäis olevan prioriteetit vähän hakusessa.


noi amnestyt ja ihmisoikeus valtuutetut ei voi päättää laeista joten ne vaan listaa kaiken mikä on vialla jotta meidän valtiot korjaisi lainsäädäntöjään. se että suomella on vaan muutama maininta siellä ei tarkoita sitä että suomella ei ole mitään korjattavaa*enkeli*

meillä menee hyvin, mutta parannettavaa on*jeesus*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Claquesous

Posts: 3,206

#79 • • Claquesous viidettä kolonnaa

_mane_, 5.4.2006 20:32:
Nykyinen ilman sotaa kulunut aika on pisin koko Suomen historiassa.



Viime sodasta on kohta kulunut 70 vuotta, totta. Kuinka monta kertaa Suomen suuriruhtinaskunta oli sotatantereena vuosina 1809-1918? Nopeasti laskettuna kokonaiset 0 kertaa. No Venäjän sotajoukothan meitä oli täällä puolustamassa, mutta koko Suomen historia on kuitenkin hiukan pidempi kuin itsenäinen Suomen tasavalta.

--
32. of December

POSER

Posts: 800

#80 • • POSER Wimp and Poser
Kyllä toi nykyinen järjestelmä on hyvä. Jos aletaan rutisemaan palkka-armeijasta tai siitä että vain testien kautta joutuu/pääse intiin olis hyvä ottaa huomioon, että palkka-armeija tulee myös hyvin kalliiksi, joten säästöjä sillä ei pahemmin saada. Jos taas vaan hyvässä kunnossa olevat terveet nuoret miehet päätetään laittaa inttiin, niin eiköhän tästä kasva vielä pahempi sluibailu meininki, jolloin jampat päästää itsenstä täysin kuralle jotta ei sinne joutuisi (itse ainkain olisin tehnyt näin jos tommonen mahdollisuus olisi ollut). Samoin se että nämä koneen ääressä istuvat kynäniskat oikeasti voivat saada kipinän liikuntaan, jolloin tietysti vältetään kuluja tulevaisuudessa, kun eivät jää sairas eläkkeelle nelikymppisinä.

Sivari on mun mielestä ihan ok, jos joku sitä haluaa, mutta koin kyllä intin parempana vaihtoehtona (kiitos 6kk), joka kyllä oli periaatteessa ihan siisti juttu (toki aika kultaa muistot) vaikka perseestä silloin olikin.

Samoin armeija laajalla reservillään toimii peloitteena, verrattuna palkka-armeijaan, koska nyt on mahdollisuus siihen että joka mökissä on edes jotenkin koulutettu jamppa torrakon kanssa vastassa jos miehitystä yritetään.

Samoin toi totaalikieltäytymisen mahdollisuus on ok, sillä tuo takaa sen että vain ne kellä oikeasti on vakaamus olla ottamatta pyssyä (tahi moppia) kauniiseen käteen valitsevat tuon, jos esim vankila-aika laskisi muutamaan kuukauteen tai poistuisi kokonaan ei armeijaan tai sivariin tulisi lähellekkään niin paljon populaa kuin nykyisin.

Just my 50'cents

--
Keppiä Jehoville!