Mongolia, 20.4.2006 23:20:
Koska 9 ja 12 kukautta kestävään palvelukseen valitaan tietty määrä varusmiehiä vapaaehtoisten määrästä riippumatta, eivät nämä yli 6kk palvelevat ole lähtökohtaisesti yhtään sen vapaaehtoisempia kuin muutkaan.
Täh? Mikäli armeijan käyvästä väestöstä löytyy sellainen osuus henkilöitä, jotka vapaaehtoisesti haluaisivat pidemmän palvelusajan vaativiin tehtäviin, että tämä ennalta määrätty kiintiö kyetään täyttämään niin silloin näihin tehtävin päätyminen on täysin vapaahetoisella pohjalla.
Mikäli näin ei ole voi joku väestönosa joutua painostuksen alaisena kyseisiin tehtäviin, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tämä on vain pieni epäonninen väestönosa, johon joutumiseenkin voi nykypäivänä vaikuttaa esimerkiksi valitsemalla siviilipalveluksen tai totaalikieltäytymisen.
Itse en koe, että minua olisi jotenkin sorrettu kun valitsemani siviilipalvelus oli pidempi kuin armeija olisi ollut. Sain nukkua avopuolisoni vieressä ja tehdä alussa olleen kuukauden koulutusjakson jälkeen koko ajan mielestäni mielekästä työtä.
Paljon enemmän minä olisin kokenut oloni sorretuksi jos edes sen kuusi kuukautta joku olisi määrännyt, että minun tulee viettää iltani ja yöni jossain muualla kuin kotona perheeni kanssa.