Replying to Virallinen Apple topic:
Chantola
mitä järkee tossa on? mustilla reunoilla kontrasti vitusti parempi...mihin tarvii mattanäyttöä jos ei tee graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!..kiiltävä näyttää pirustiparemmalta...ainut vaan että ei anna ihan todellista kuvaa esim. väreistä jos laitat jotain materiaalia printtiin...jos musaa väsää tai surffaa netissä ni mikä merkitys on onko näyttä matta vai kiiltävä!?
Henkkoht olen onnesta soikeena jos vielä (kenties vuoden päästä) kun tulee laptopin uusimisen aika, niin on saatavilla myös mattaa 15" koneeseen. Mulla on ollut matat PBG4 ja MBP viimeiset 5-6 vuotta (?) 17" näytöllä ja olen tykännyt yli kaiken, mutta hippasen se on ehkä iso kohno kantaa messissä. 15" olis kivampi, ja riittäisi hyviin Traktorilla ajoon ja reissussa tuottamiseen, ja nykyisen 15" reso on sama kuin mun edellisen generaation 17".
Tota liikenteessä surffausta ja leffan kattomista just toi glossy koettelee, tai vilkkuvaloisissa paikoissa soittamista, eihän sillä paljon väliä ole kontrolloidussa studioympäristössä, tai edes tavallisessa huoneessa jossa saa säädettyä valojen kirkkauden ja/tai kulmat. Riippuu vähän klubissa valoista, jos on pimeetä, niin sitten isovalotehoinen näyttö on jees, olis se glossy tai matta, kun sen teho "voittaa" muut valon lähteet, mutta kyllä sen glossyn saa klubissakin peilailemaan, siellä on paljon kaikkee tehokasta ja liikkuvaa yleensä katossa... ;) Ei ole ihan suorankäden kokemusta, mutta olen kanssasoittajia joskus vähän vakoillut ja haastatellut ohimennen, nääs.
"graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!"
Itseasiassa yllättävän monikin, tosin ei ehkä über-prosti, mutta uskoisin, että just esim. tiskijukat tai heidän labelinsa/promoihmisensä vääntävät esim. flaikkoja ja levynkansia tms läppäreillä, kun ei ole a) varaa b) järkee c) käytännöllistä hommata omia isoja koneita tai ulkoista tahoa tekemään sen työn. Jos multa kysyt, niin eipä sitä ole järkeä tehdä musaakaan läppärillä, ergonomia ja mukavuus on siitä hommasta kaukana, mutta itekin tein re-lokaation takia useamman julkaisuun menneen tuotoksen läppärillä ja luureilla männä vuonna, kun ei ollut järkeä hommata desktoppia ja isoa näyttöä eikä kuuntelua ennen kuin tiesi tulevaisuudesta, josko asuinsija on pysyvä vai ei jne. Kummasti sitä vaan saa aikaan, kun ei mieti rajoitteita. Eipä silti Logicilla varustetussa nykyläptopissa paljon rajoitteita ole, jos verrataan 1998 Atari + Cubase setuppiin ;)