Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 827,249 views

bates

#861 • • bates Tirehtööri

sts, 25.1.2008 15:26:
---
Kytke työpöydän kuvakkeet pois niin ei täyty. Switcherillä saanet exposen. Vistan sidebaariin saat tiputettua kans ohjelmat kuhan isket app-gadgetin siihen.

Kytke, asenna, säädä, iske gadget jne. Just tän takia ainakin itse tykkään näistä Applen koneista ku ei tartte kytkee, asentaa, säätää ja iskeä *hymy* Nää toimii suoraan pakasta vedettynä ilman minkään ylimääräsen pikkusälän, ajureiden, kodekkien jne ties minkä asentelua/pähkäilyä mitä ei ainakaan mun kokemusten mukaan Windows-pc:t oikeen tee.
Ja sit jos jotain softia asentelee niin en tiiä voisko sitä kauheesti enää helpommin toteuttaa ku tälleen drag & drop meiningillä niinku Macissa.

--
The best way to predict the future is to invent it.

dj upi

#862 • • dj upi

tomii, 25.1.2008 15:29:
---
sts, 25.1.2008 14:56:
---

oon täs iha samaa mieltä, molemmilla on käyttönsä. Kyllä mä musantekoon macosx:ää suosittelen tai pdfien pyörittelemiseen. :) Pitäisi valita aina ne työkalut jotka käteen sopii. Iteltäni ei applen kanssa yhteistyö (pl. niiden huoltaminen) suju joten pysyn linux ja windows ympäristöistä.

---

Mulla on monta kaveria ja tuttua, joista ei kukaan tee musiikkia Mäkillä (minä itse mukaanluettuna, vaikka mulla toi onkin vaan harrastus, mut osa noista vääntää ihan siinä määrin tosissaan tota hommaa, että niillä on levydiilit ja keikkaa ympäri muoilmaa). Et toi musapointtikaan ei mee ihan jakeluun. :) ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

Mä tunnen monta ihmistä jotka tekee musiikkia ammatikseen ja kukaan niistä ei tee musaa puuceella :)
Viltsu

#863 • • Viltsu noname

OCS, 25.1.2008 15:40:
---
tomii, 25.1.2008 15:29:
ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

---

Kyllä, tuo on paskapuhetta, että mac soveltuisi jotenkin paremmin graafiseen suunnitteluun, kuin puucee. Tottumiskysymyksiä.

2 SANAA

* WINDOWS-nappi tiellä joka käänteessä
* SPACE pohjassa kuvan scrollaus photarissa esim. curves säätöikkunan ollessa auki, naks naks, tarttu preview ruksiin, naksnaks, ei tarttunu jesh..

enuff 4 me to get pissed off ;D

Vistaa en oo tosiaan ikinä käyttäny, hieno juttu jos MS on vieny käytettävyyttä rutkasti eteenpäin..

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

tomii

#864 • • Edited tomii kallion herttua

dj upi, 25.1.2008 16:19:
---

Mä tunnen monta ihmistä jotka tekee musiikkia ammatikseen ja kukaan niistä ei tee musaa puuceella :)

Joo no noita on varmaan miljoonia, mut mä haluisin jonkun pointin siihen, että MIKSI jotkut hehkuttaa osX:ää paremmaksi musantekoalustaksi kuin Winkku. Itse en tätä tiedä, että miksi jotkut näin hehkuttavat, mutta mielelläni kuulisin painavia syitä. Omassa tuttavapiirissäni kun ei tietääkseni kukaan mäkillä väsää musaa, kuten tuli sanottua, niin toi on aina ihmettänyt.

Mitä ilmeisimmin molemmilla onnistuu hyvän saundin vääntö, tai no se nyt on onnistunut aikojen saatossa vaikka millä, jos muusikolla vaan on tarpeeksi lahjoja. :)

--
reivaan kunnes kuolen

tumpsi

#865 • • tumpsi rekisteröitymätön

Mäki. Kaikki tekee puuceellä.
CM

#866 • • CM

sts, 25.1.2008 14:55:
---
CM, 25.1.2008 14:26:
---
sts, 25.1.2008 14:17:
---
yks esimerkki softasta joka ei käänny heittämällä on vanha kunnon IRSSI. Siitäki on rankasti puukotettu apple painos olemassa.

---

Johtunee siitä, että se on Linux-softa, ei unix-softa :) ja Siitä on OSX-portti erikseen ja ne kääntyy ihan iloisesti komentoriviltä :)

---

No ton perusteella sen solaris käännös kääntyy suoraan macosx:ssä ;) Sehä on sillon UNIX portti. ;)

Joo sorge muistin väärin, irssin pitäs kääntyy näköjään suoraan kaikilla alustoilla. Johtunee puuttuvista Glib-kirjastoista, jos et oo saanu käännettyä sitä heittämällä
dj upi

#867 • • dj upi

tomii, 25.1.2008 16:30:
---
---

---

Joo no noita on varmaan miljoonia, mut mä haluisin jonkun pointin siihen, että MIKSI jotkut hehkuttaa osX:ää paremmaksi musantekoalustaksi kuin Winkku. Itse en tätä tiedä, että miksi jotkut näin hehkuttavat, mutta mielelläni kuulisin painavia syitä. Omassa tuttavapiirissäni kun ei tietääkseni kukaan mäkillä väsää musaa, kuten tuli sanottua, niin toi on aina ihmettänyt.

Mitä ilmeisimmin molemmilla onnistuu hyvän saundin vääntö, tai no se nyt on onnistunut aikojen saatossa vaikka millä, jos muusikolla vaan on tarpeeksi lahjoja. :)

Oon käyny muutamassa tosi isolla rahalla rakennetussa studiossa ja niissä mäccäri tuntuu olevan hyvin edustettuna ihan vain luotettavuuden, pitkäikäisyyden ja yksinkertaisuutensa takia. Lisäks tietty jos kaikki kamat on mäccisopivia niin aika suuri osa säätöajasta säästyy kun ei tarvitse sitä yhteensopivuutta kauhiasti miettiä laitteiden välillä. Enempää en tiedä, itsekin mäcciä käyttänyt vasta pari viikkoa. Kyl mä digaan, tää on ihan jeesusta :)

Se mitä itse arvelisin että miks editoijat alalla kuin alalla valitsis mäcin voi olla sellaset lukuisat pikkuinnovaatiot ja sitäkin pienemmät käytännön jutut jotka tulee esiin vasta mäcciä aktiivisesti käytettäessä. Toki niidenkin opettelussa hetki vierähtää, mutta jos vaikka 10h päivässä hinkkaa konettaan niin yllättäen juuri noi nippelit on niitä asioita jonka takia sen 10h vaan jaksaa mäcillä paremmin.
sts

#868 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

bates, 25.1.2008 16:08:
-clips-

Taitaa just applen takia olla että joutuu asentaa ja kytkeä, kiitos applen ei saa mediaplayeriäkää (tai messengeriä) eu:n sisällä asentaa vistaan suoraan vaan se pitää linkin kautta hakea. Jos opera onnistuu niin kohta microsoftin pitää bundlaa mukaan opera.

MUTTA NYT TE MAC uskovaiset, kuinkas monella teillä riittää rahkeet avat uuden mallinen imac ja vaihtaa siitä kovalevy itse? ;) Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D
Viltsu

#870 • • Viltsu noname

sts, 25.1.2008 18:38:
---
gerry, 25.1.2008 15:38:
Onneks ei tarvii kaikkea tajuta:D

---

Siks sulle sopiiki mäkki.

touché

( NOT :D )

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

bates

#871 • • bates Tirehtööri

sts, 25.1.2008 18:35:
---
MUTTA NYT TE MAC uskovaiset, kuinkas monella teillä riittää rahkeet avat uuden mallinen imac ja vaihtaa siitä kovalevy itse? ;) Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D

No en oo mikään Mac-uskovainen tms, mut en kyl tiedä miks ihmeessä mun ees pitäis osata avata Imacia tai mitään muutakaan Mac tai Windows tietokonetta? Ei kaikkia kato kiinnosta tommonen oli sit omena tai bili.

Ite teen duuneja tietokoneella. Jos mun kompuun tulee jotain häikkää, tai sille pitää tehdä jotai muuta jännää kuten vaihtaa kovo, niin mä vien sen huoltoon sellasille ihmisille jotka sille osaa jotain tehdä. Simple.

Jos multa loppuu kovosta tila (niinku tos esimerkissä varmaan tarkotit?) niin se tarkottaa tod näk sitä et en jaksanu putsata kovoa joko ylimääräsestä paskasta tai jo valmistuneista duuneista. Nämä dvd:lle/ulkoselle fw-levylle/verkkolevylle niin johan tulee taas kummasti tilaa.
Ylipäätään mulla ei oo tapana roikotella kovalevyllä ylimäärästä tavaraa, eli aika epätodennäköstä et kovo loppus kesken.

--

sts

#872 • • sts Sama pyynti aitta!

bates, 25.1.2008 21:39:
--clips--

Tarkoitin sitä kun kovalevy fyysisesti hajoaa... niin se imacin tai macminin avaaminen niin että se menee takaisin kasaan ei olekkaan ihan niitä helpompia juttuja. Terveisin, eräässä firmassa myös applehuoltoa tekevä. Itseasiassa se että olen joutunut tekemään noille helvetin koneille huoltoa on tehnyt niistä näkemykseni muukaan kaikkea muuta kuin "helppoja ja yksinkertaisia". Jos normi pc pöytäkone tai pc menee rikki se on yleisesti huomattavasti nopeampi operaatio korjata ja myös varaosiltaan halvempi. Se että apple on tehnyt esim imaceissä säästöä typerimmissä paikoissa esim kovalevyissä on jotenkin todella äpärä veto (onneksi airissa on ssd) vrt. laitetaan maxtorin kiekkoja muutenkin yli hinnoiteltuun koneeseen (evh). Lisäksi applella on perverssio epästandardin kokoisiin torx ruuveihin yms :)
bates

#873 • • bates Tirehtööri

sts, 25.1.2008 21:59:
---
--jepjep--

No jos mun kovo kosahtaa, niin noi sun luettelemat asiat on nimenomaan sellasia, mitkä on sit siellä huoltofirmassa olevien jamppojen päänsärkyjä, ei mun. Mulle on sinänsä ihan sama onks mun kone kursittu kokoon torxeilla, normaaleilla ruuveilla vai liimalla kun en sitä kuitenkaan aio itse avata ja vaihtaa sitä kovoa - no ei tietty sama mutta ymmärtänet pointin?

Ja niinku oon jo monee kertaa sanonu ni mulle tietokoneen käytettävyys on numero uno ja se mitä siel konepellin alla tapahtuu ei kauheesti sykähdytä -pääasia et tapahtuu. *hymy*

--

tomii

#874 • • tomii kallion herttua

sts, 25.1.2008 21:59:
---
Jos normi pc pöytäkone tai pc menee rikki se on yleisesti huomattavasti nopeampi operaatio korjata ja myös varaosiltaan halvempi.

En tiiä mikä normi-pc:n tapauksessa olisi kustanne vastaavassa tilanteessa, mutta frendin entinen tyttöystävä onnistui ryssimään viinit MacBookinsa päälle tuloksella, että kone paskana (eli ei kait lähe enää käyntiin). Onnistui myös ryssimään vakuutuksensa kanssa, eli omaan piikkiin menee. Vei huoltoon ja sieltä sanottiin, että korjaus maksaa 1400e (ja tää on ihan tosi juttu), uusi vastaava maksaa 1200e ja risat. En sit tiiä kusettaaks huolto vai mitä toi on, mut kuulostaa kyllä vähän älyttömältä. Et onks noiden laitteiden jotkut osat ihan sikahinnoissa vai mitä? Mut tosiaan: en tiedä olisiko kustanteet samassa hintaluokassa esim., jos ryssisi normi.pc-läppärin kanssa samalla tavalla (samaa hintaluokkaa olevan läppärin ja about samat speksit). Jos joku tietää, niin valottakaa ihmeessä.

--
reivaan kunnes kuolen

Individual

#875 • • Edited Individual HYPNO!
3 vuotta tein skolessa mac-pohjaisessa studiossa bändijuttuja. Parhaimmilaan biisisessiossa tai arrissa oli 45 raitaa audiota. Itse sen 3 vuoden aikana en saanut ko. g5:sta ja mikä meillä olikaan aiemmin kaatumaan, eikä siinä muistini mukaan onnistunut kauhean usein kukaan luokkatoverikaan. Olis ihan vänkää kokeilla pc:llä vääntää yhtä monta raitaa vieviä juttuja. Noh, itse duunissa väännän äänimainostuotantoo pc:llä ja pärjään sillä oikein mainiosti ja koneeni ei kyllä mulle aseta mitään rajoituksia tällä hetkellä, pelkästään omat skilssini sen tekevät. *nauru* (ja aika vitun monelle suomalaiselle radion kuuntelijalle tehdään kanavien äänimaisema (logot, promot jne..) pc:llä)

Yhdessä mediataidefirmassa ja yhteisössä, missä olin alun toista vuotta yhteensä harkkarina oli myös macit videotaiteen väsäämiseen. Niin Pappa Jyrälällä myöskin siellä ollessani. Että kaippa siinä joku idea on, miksi tuo taideväki on niin kovasti kiintynyt mäkkeihin.
$

#876 • • $ Destination weekend!
Jos en väärin muista, niin Applen koneissa taisi olla MIDI-implementaatio yhden piuhan päässä jo 80-luvun lopusta. Ei tarvinnut ostaa ja asentaa sitä 8-bit SoundBlasteria ja Graviksen joikka/midiporttia että sai Casion kiinni PC:seen.
Late

#877 • • Late team Lasse
Tänään sen sitten vihdoin sain: macbook + 4 gt keskusmuistia. <3
dj upi

#878 • • dj upi

Late, 25.1.2008 22:53:
Tänään sen sitten vihdoin sain: macbook + 4 gt keskusmuistia. <3

mulla sama setti :) uuuh.. testasin muute tänään akun kestoa. käytin aika minimiteholla mut aika hyvin sen 8h veti putkeen...
CM

#879 • • CM

sts, 25.1.2008 18:35:
---
Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D

Köyhästä se saattaa tuntua kalliilta

;)
sts

#880 • • sts Sama pyynti aitta!

tomii, 25.1.2008 22:33:
-clips-

Toi on itseasiassa läppäreis sama, yleisesti emolevyn vaihto on kalliimpaa kuin uusi kone, niin typerältä kuin se kuullostaakin. Me yleensä tehdään se vakuutusyhtiön arvio noista jos noin käy koska niitä on iha vitu turha lähtee korjaa, parempi pistää suoraa vakuutuksiin. Pitää ymmärtää että läppäreissä about kaikki on integroitu emolevyyn (paitsi wlan ja bt on yleensä omana moduulina).