Nauskiss, 15.11.2005 23:38:
---
Individual, 15.11.2005 23:15:
---
Nauskiss, 15.11.2005 22:30:
Epäilijä ja kaikki hengenheimolaisensa:
Tietenkin meistä länsimaisista valistuneista ihmisistä jokainen voi omakohtaisesti osallistua väestökasvun tasaamiseen pidättäytymällä perheen perustamisesta (ellei adoptoi tai ota ottolapsia.) Muiden puolesta tuota asiaa on erittäin vaikea päättää.
---
Eli länsimaalaisten tulisi olla jatkamatta sukua, siis hankkimatta lapsia, koska se on helmpommin toteutettavissa kuin kolmannen maailman maissa? Mietihän nyt kerran, kaksi mitä vaadit ja aiotko kenties itse elää sen mukaan? ( Jessus sentään, kun isoja juttuja vaaditaan ja heitetään tässäkin threadissa ihan lonkalta...) Ei kai tässä nyt kukaan ole kenenkään puolesta päättämässä mitään, mitä lapsien hankkimiseen tulee, mutta mä näen kyllä sen, että liikakansoituksen ongelma ei tule ratkeamaan sillä, että länsimaissa lopettaisiin penskojen hankinta.
---
Alotetaan sitten aakkosista:
Punainen risti (, jonka toimintaan osallistumista Epäilijä kritisoi pitäen sitä jonkinlaisena helppona, lähinnä kosmeettisena länsimaisen omantunnon tyynnyttelynä,) toimii väestönkasvua hillitsevästi köyhissä maissa. Jos sitä toimintaa ei pidä tukea, niin mitkä ovat vaihtoehdot? Väestönkasvun hillitseminen muualla. Ehkä.
Epäilijä itse esitti, ettei väestön määrän ´vähentämistä´, kuten hän sanoo, välttämättä tarvitsisi aloittaa köyhistä maista. Mistä sitten? Länsimaista? Ehkä. (Ja, jos minulta kysytään, niin ONNEKSI se on jo aloitettukin.)
Henkilökohtaisuuksiin kun täällä halutaan (väenväkisin AINA) mennä, niin tulen kyllä noudattamaan omaa läksyäni omassa elämässäni. Olen pian 32-vuotias ja VAPAAEHTOISESTI lapseton. Tähän perusteena mm. se, että pidän todellakin jokaista elämää yhtä arvokkaana. En katkeroidu, jos hypoteettisten jälkeläisteni paikan maailmassa "valloittavat" kehitysmaista peräisin olevat ihmiset.
Näemmä vastailit tuossa samassa sitten hieman myös Epäilijänkin posteihin. Itse en ole kiistämässä sen työn ansioita, mitä Punainen Risti tai muut avustusjärjestöt tekevät maailmalla, päinvastoin. Ja olen samaa mieltä siitä, että he jakavat tärkeää tietoa, mitä syntyvyyden säännöstelyyn tulee. Mutta edelleenkin, onko se ettei tietoa vielä kaikilla kolmannen maailman ihmisillä ( missä käsittääkseni myös väestökasvu on ongelma ) näistä asioista ole ja länsimaisilla ihmisillä on, jokin peruste sille, että koko maailman väestönkasvun kannalta, olisi myös yhtä suuri merkitys sillä, että länsimaiset pidättäytyisivät lapsien hankkimisesta?
Päätös olla hankkimatta lapsia, kun ei IMO ole sama asia kuin sen kolikon pudottaminen keräyslippaseen tai tilisiirtokupongin täyttö. Ovatko länsimaalaiset sitten itsekkäistä, kun kehtaavat hankkia lapsia, kerta maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä? Eikös syntyvyys länsimaissa ole pikemminkin laskemaan päin, vai olenko ihan väärässä?