Älä osta mitään -päivä 25.11.

174 posts, 9 pages, 36,977 views

Android

Posts: 3,908

#41 • • Android

mayah, 5.11.2005 18:18:
Eiks toi nyt hiukan sodi tota päivän ideologiaa vastaan?

Eihän se pointti oo se, että hamstrataan sitten edellisenä tai seuraavana päivänä kaapit täyteen, vaan nimenomaan se, että mietitään tarvitseeko sitä nyt todella ostaa ollenkaan. Musta se meinaan hiukan on itsensä (ja koko "aatteen") kusettamista, että etukäteen miettii, että PERJANTAINA ei sitten saa ostaa mitään, mut ostetaan valmiiks jo torstaina se, mitä muuten olis perjantaina ostanut. Ihan sama, onko kyse banaaneista, laajakuvatelkkarista, vaatteista tai meikeistä.



Totta. Tuntui vaan siltä että koko tuo reilun kaupan banaani-juttu oli provokatiivisesti heitetty. En tarkoittanut hamstrausta tuolla, lähinnä huono heitto huonoa läppää vastaan. Tuskin sellaista päivää tulee että niitä banaaneja ehdottomasti on pakko saada juuri tiettynä päivänä tai terveys tai jokin muu siitä ratkaisevasti kärsii.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#42 • • Aziz Combat Fighter

Android, 5.11.2005 18:24:
Totta. Tuntui vaan siltä että koko tuo reilun kaupan banaani-juttu oli provokatiivisesti heitetty.



Totta kai se oli :) Tarkotus oli herättää ajatuksia.
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#43 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather
Ihan hyvä juttu että tälläisiäkin päiviä järjestetään. Itse en päivää sen ihmeemmin vietä. En koe itse ostavani turhia tavaroita, joita en tarvitse ja jos joku tavara käy tarpeettomaksi myyn sen eteenpäin. *iloinen*

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#45 • • Aziz Combat Fighter
"Miksi hikoilla kaupoissa, kun voi käyttää illan teatterissa ystävän kanssa? Tämän vuoden Älä osta mitään -päivä 25.11.2005 haastaa osallistujat vaihtamaan tavaran aineettomaan kulutukseen ja kulttuurista nauttimiseen. Päivän slogan "Kuluta kulttuuria!" antaa aiheen miettiä niin kulttuurin kaupallistumista kuin taiteen poliittisuutta."

NII VARMAA VITU HYVÄ MENNÄ TEATTERIIN KU EI VOI OSTAA LIPPUA!!!!
iam

Posts: 3,085

#46 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Ana-5000, 6.11.2005 13:56:
"Miksi hikoilla kaupoissa, kun voi käyttää illan teatterissa ystävän kanssa? Tämän vuoden Älä osta mitään -päivä 25.11.2005 haastaa osallistujat vaihtamaan tavaran aineettomaan kulutukseen ja kulttuurista nauttimiseen. Päivän slogan "Kuluta kulttuuria!" antaa aiheen miettiä niin kulttuurin kaupallistumista kuin taiteen poliittisuutta."

NII VARMAA VITU HYVÄ MENNÄ TEATTERIIN KU EI VOI OSTAA LIPPUA!!!!



Mua kyllä vähän ärsyttää toi 'kuluta kulttuuria, älä rahaa' -meininki. Muissa maissa tommosta ei näytä olevan, vaan kerrotaan vain että kannattaa ehkä viettää enemmän aikaa perheen kanssa. Toihan vähän vääristää koko kampanjan ajatusta? Pitäis oikeastaan pistää palautetta tonne, mutten taida jaksaa.
nethr

Posts: 763

#47 • • nethr !!
Voi "harmi" että on firman pikkujoulut tuona päivänä. Taitaa mennä koko päivä vähän ohi *iloinen* sääli sinäänsä *justjoo*

--
xD

Kirtar

Posts: 771

#48 • • Kirtar

nethr, 7.11.2005 21:52:
Voi "harmi" että on firman pikkujoulut tuona päivänä. Taitaa mennä koko päivä vähän ohi *iloinen* sääli sinäänsä *justjoo*




:P Älä osta mitään? Juo ilmasta glögiä/boolia?

--
asdaf?

mekaanikko

Posts: 1,176

#49 • • Edited mekaanikko don selecta

Jone, 5.11.2005 16:38:
Voinko pitää oman "en osta mitään"-päiväni jolloinkin muulloin kuin jonain tiettynä asetettuna päivänä? Mulla on tollasia päiviä useampi kymmenen vuodessa heittoarviolta, joten en kyl ajatellut olla menemättä nimenomaan tuolloin Valintataloon jos maksamakkara on loppu kaapista.



Olisiko ehkä niin, että siinä on tietty pointti että se on asetettu juuri tuolle päivälle? Vähän niinkuin tipaton tammikuu tai maailman autoton päivä tai casual friday tai... Olennainen osa tota pointtia on just se, että ikäänkuin "pakotetaan" olemaan ostamatta mitään tiettynä nimenomaisena päivänä, eikä silloin kuin se itselle parhaiten sopisi. Lisäksi kyseessä on tietysti myös kannanotto kuluttamiseen.

Musta tää päivä on siis aika keinotekoista paskaa kenelle tahansa, joka normaalistikin ajattelee kuluttamistaan edes skidisti.



Väitän, että olet tässä väärässä. Itse olen omasta mielestäni huomattavasti keskivertoa tiedostavampi kuluttaja, esim. ostan aina luomua ja reilun kaupan tuotteita kun sellainen vaihtoehto on tarjolla, boikotoin tiettyjä yrityksiä niiden epäeettisten toimintamallien vuoksi, suosin osuustoiminnallisia ja pienyrittäjien kauppoja suurten kansainvälisten ketjujen sijaan jne. jne. jne. Silti, joka vuosi jaksaa yllättää, miten paljon vaivaa itse asiassa aiheuttaakaan se, että yhtenä päivänä "ei saa" mennä kauppaan kun huvittaa -> siis miten riippuvainen minäkin olen kaupallisesta infrastruktuurista ja kuluttamisesta. Se ei ole kovin mieltä ylentävä havainto, ja itseäni se ainakin motivoi entisestään muuttamaan kulutustottumuksiani.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

tintsu

Posts: 96

#50 • • tintsu pikkuriiviö. ^_^
Eheen oo kyl mukana.

--
a Devil without the horns.

mekaanikko

Posts: 1,176

#51 • • mekaanikko don selecta

Ana-5000, 6.11.2005 13:56:
NII VARMAA VITU HYVÄ MENNÄ TEATTERIIN KU EI VOI OSTAA LIPPUA!!!!



Voi kyynel pientä lapsosta. Ei Älä osta mitään -päivän idea ole mikään semantiikalla kikkailu tyyliin LOL MAKSOIT VUOKRAN ÄOM-PÄIVÄNÄ, SE ON ASUMISPALVELUN OSTAMISTA, NYT PALAT HELVETISSÄ!!"!!"!1! vaan materiaalisen kuluttamisen kritiikki ja omien kulutustapojen tarkastelu. Ei kyse ole mistään protestanttisesta "elämästä ei saa nauttia" -moralismista vaan siitä, että on huomattava ero sillä kuluttavatko ihmiset rahansa pääosin aineellisiin hyödykkeisiin vai aineettomiin palveluihin. Vaikka teatterilippu on paperia ja pitää sitä teatteria lämmittää ja valaistakin, silti teatteriesityksen kustannuksista ylivoimaisesti suurin osa menee ihmistyöhön, ei luonnovarojen kulutukseen.

Kukin tietysti viettää (tai ei vietä, kuten ilmeisesti aika moni täällä) päivää parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta minun mielestäni ja käsittääkseni päivää organisoivien tahojen (Suomessa Luonto-Liitto ry.) "virallisenkin" kannan mukaan palveluita saa ÄOM-päivänäkin ostaa. Kyse on nimenomaan aineellisesta kulutuksesta pidättäytymisestä edes yhden päivän ajan.

Ja minusta ainakin on ihan OK jos tekee tuon perjantain ostokset jo torstaina. Pelkästään se, että vaivautuu ajattelemaan edes tämän verran kulutuksen ja kuluttamattomuuden suhdetta on parempi kuin ei mitään. Monille meistä kuluttaminen on kuin ilmaa ympärillämme, täysin näkymätöntä mutta elämänmuodollemme välttämätöntä. Kun se tehdään näkyväksi siten, että se "kielletään" yhdeltä päivältä, ihmiset toivottavasti paremmin hahmottavat oman kulutuksensa laajuutta ja merkitystä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Android

Posts: 3,908

#52 • • Android

mekaanikko, 8.11.2005 15:56:
---
Ana-5000, 6.11.2005 13:56:
NII VARMAA VITU HYVÄ MENNÄ TEATTERIIN KU EI VOI OSTAA LIPPUA!!!!

---


Voi kyynel pientä lapsosta. Ei Älä osta mitään -päivän idea ole mikään semantiikalla kikkailu tyyliin LOL MAKSOIT VUOKRAN ÄOM-PÄIVÄNÄ, SE ON ASUMISPALVELUN OSTAMISTA, NYT PALAT HELVETISSÄ!!"!!"!1!



Kohta Ana-5000 tulee ja sanoo "mut se oli vaan läppä ja tarkoitus oli herättää keskustelua", vaikkei itsekään ole osallistunut keskusteluun paitsi heittämällä aivottomia one-linereita.
dubious

Posts: 158

#53 • • dubious ribidim
Vastasin tuohon että hipit perkele, vaikka saattaisinkin vahingossa osallistua kun en muutenkaan kaupoissa joka päivä juokse. Mut mä näkisin että mä olen riittävän kyvykäs kelailemaan omia ostoksiani ilman että joku "liimaa haisteleva pitkätukka" (pun intended, pitänee mainita varmuuden vuoksi) tulee mulle kertomaan et mun pitäis.

On tietysti ihan hienoo jos joku näkee että näillä tempauksilla on joku merkitys, ja jos joku saa näistä hyvän fiiliksen tai kokee parantaneensa maailmaa tai itseään edes vähän (ottamatta kantaa siihen että tapahtuuko näin). Mä en vaan itse näe maailmaa sillä tavalla. Mä näkisin että ainoo tapa millä saadaan porukka kuluttamaan ns. kestävän mallin mukaisesti olisi tehdä siitä jotenkin muutenkin arvokkaampaa. Eli viittaan tällä tuotekehitykseen ja yleisten esim. muotimaailman tuulien ja muihin laajemman skaalan muutoksiin.

Ehkä mulla on asennevamma, mutta mua rupee aina suunnattomasti risomaan jos joku tulee syyllistämään mua siitä että käyttäydyn niinkuin yhteiskunta yleensä, eikä edes vaivaudu kysymään josko mä mahdollisesti ottaisin noita juttuja muutenkin huomioon. Patronising roxxorz not.

Kertaukseksi:
PRO:
+ järkevä kulutus, tai edes nykyistä järkevämpi
+ tiedon jakaminen
+ kysymyksien herättäminen

ANTI:
- syyllistäminen ja paapominen
- "mä oon parempi kuin sä koska..."-asenne
- tehoton maailmanparannushypetys
Displacer

Posts: 1,828

#54 • • Displacer

mekaanikko, 8.11.2005 15:48:
Silti, joka vuosi jaksaa yllättää, miten paljon vaivaa itse asiassa aiheuttaakaan se, että yhtenä päivänä "ei saa" mennä kauppaan kun huvittaa -> siis miten riippuvainen minäkin olen kaupallisesta infrastruktuurista ja kuluttamisesta.



Todella yllättävää hei. Ei Suomessa asuta kulttuurissa, missä itse tehtäisiin tuotteet mitä kulutetaan. Ja paljon parempi näin, nostaa yleistä elintasoa huomattavasti.

---

Itse en aio noteerata päivää mitenkään, mutta hienoa että tälläisiä järjestetään jos se joitakin motivoi ajattelemaan kuluttamistaan.
mekaanikko

Posts: 1,176

#55 • • mekaanikko don selecta

Displacer, 8.11.2005 16:13:
Todella yllättävää hei. Ei Suomessa asuta kulttuurissa, missä itse tehtäisiin tuotteet mitä kulutetaan. Ja paljon parempi näin, nostaa yleistä elintasoa huomattavasti.



No en minä ole tässä vaatimassakaan, että jokaisen pitää ruveta viljelemään perunoita parvekkeellaan. Mutta esimerkiksi se, että sen sijaan, että menisin ravintolaan syömään ruokaa kun en jaksa itse kokata ja tiskata, ostankin kaupasta tuhdisti ylipakatun valmisaterian ja kertakäyttöruokailuvälineet, on esimerkki sellaisesta palvelujen korvaamisesta aineellisilla tuotteilla, joka on pääosin tarpeetonta ja haitallista.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#56 • • Aziz Combat Fighter

Android, 8.11.2005 15:57:
---
mekaanikko, 8.11.2005 15:56:
---
Ana-5000, 6.11.2005 13:56:
NII VARMAA VITU HYVÄ MENNÄ TEATTERIIN KU EI VOI OSTAA LIPPUA!!!!
---
Voi kyynel pientä lapsosta. Ei Älä osta mitään -päivän idea ole mikään semantiikalla kikkailu tyyliin LOL MAKSOIT VUOKRAN ÄOM-PÄIVÄNÄ, SE ON ASUMISPALVELUN OSTAMISTA, NYT PALAT HELVETISSÄ!!"!!"!1!
---
Kohta Ana-5000 tulee ja sanoo "mut se oli vaan läppä ja tarkoitus oli herättää keskustelua", vaikkei itsekään ole osallistunut keskusteluun paitsi heittämällä aivottomia one-linereita.



Nii tai sit Ana-5000 postaa replykuvan!!!

Joo, mekis, mä kässäsin kyl ton. Ihan hyvä idis toi päivä, ja saa varmasti ihmiset ajattelemaan kulutustottumuksiaan ihan vaan jo pelkällä olemassaolollaan vaikkei just sinä päivänä ois mitään ostamassakaan.

Mä tosin olin käsittäny et ton päivän merkitys on lähinnä saada ihmiset miettimään omaa suhdettaan rahankäyttöönsä ja ehkä huomaamaan tässäkin yhteiskunnassa, että ajankäyttö ei aina tarkota rahankäyttöä. Siin mielessä just jotenkin mielsin sen niin, et sen sijaan et käy ostaa jotain uutta kivaa tai vuokraamassa leffan tai ostamassa sipseja ja limua kaupasta ni kävis vaik kävelee luonnossa/kaupungilla, tai nauttis siitä mitä jo on. Vaik esim. läheisten seurasta tai silleen.

Mut kai sen voi mieltää sit monella tavalla.

(ja kyl sä varmaan tiesit et toi postaus oli sarkasmia tota suomalaista tyyliä kohtaan viettää tota päivää ku muilla saiteilla luki vaan et äläostamitään plz)
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#57 • • Aziz Combat Fighter

Android, 8.11.2005 15:57:
Kohta Ana-5000 tulee ja sanoo "mut se oli vaan läppä ja tarkoitus oli herättää keskustelua", vaikkei itsekään ole osallistunut keskusteluun paitsi heittämällä aivottomia one-linereita.



btw mitä aivotonta oli kysyy et saaks äöm-päivänä ostaa reilun kaupan banaaneita?
Android

Posts: 3,908

#58 • • Android

Ana-5000, 8.11.2005 18:50:
---
Android, 8.11.2005 15:57:
Kohta Ana-5000 tulee ja sanoo "mut se oli vaan läppä ja tarkoitus oli herättää keskustelua", vaikkei itsekään ole osallistunut keskusteluun paitsi heittämällä aivottomia one-linereita.

---


btw mitä aivotonta oli kysyy et saaks äöm-päivänä ostaa reilun kaupan banaaneita?



Jos osallistuu äom-päivään tarkoitus on olla ostamatta mitään. Se, onko ne banaanit reilun kaupan vai ei, ei muuta tätä asia miksikään.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#59 • • Aziz Combat Fighter

Android, 8.11.2005 18:59:
---
Ana-5000, 8.11.2005 18:50:
---
Android, 8.11.2005 15:57:
Kohta Ana-5000 tulee ja sanoo "mut se oli vaan läppä ja tarkoitus oli herättää keskustelua", vaikkei itsekään ole osallistunut keskusteluun paitsi heittämällä aivottomia one-linereita.

---


btw mitä aivotonta oli kysyy et saaks äöm-päivänä ostaa reilun kaupan banaaneita?

---


Jos osallistuu äom-päivään tarkoitus on olla ostamatta mitään. Se, onko ne banaanit reilun kaupan vai ei, ei muuta tätä asia miksikään.



Jassoo okei selvä et materiaalisia tuotteita ei saa ostaa mut palveluiden kuluttamiseen kannustetaan - mites sit jos menee hierontaan ja selkään jää öljyä sen jälkeen ni pitääks pyytää et hieroja kaapii öljyt pois ettei vahingossakaan tuu maksaneeks niistä?

Pitäs varmaan vääntää rautalangasta et: ehkä se ei oo niin yksioikosta et Äläostamitään-päivänä on just nimenomaan tarkotus olla ostamatta yhtään mitään ni sit maailma pelastuu, vaan ennemminki pohtia omia kulutustottumuksiaan ja prioriteettejaan ja vaihtaa just näin niinku esimerkiks banaanit ja kahvi reilun kaupan tuotteisiin?
Android

Posts: 3,908

#60 • • Android

Ana-5000, 8.11.2005 20:40:

Jassoo okei selvä et materiaalisia tuotteita ei saa ostaa mut palveluiden kuluttamiseen kannustetaan - mites sit jos menee hierontaan ja selkään jää öljyä sen jälkeen ni pitääks pyytää et hieroja kaapii öljyt pois ettei vahingossakaan tuu maksaneeks niistä?



Jep, tottakai, tuohan on tämän päivän perimmäinen tarkoituskin. Mikä ihmeen pakkomielle sulla on heittää paskaa läppää?


Pitäs varmaan vääntää rautalangasta et: ehkä se ei oo niin yksioikosta et Äläostamitään-päivänä on just nimenomaan tarkotus olla ostamatta yhtään mitään ni sit maailma pelastuu, vaan ennemminki pohtia omia kulutustottumuksiaan ja prioriteettejaan ja vaihtaa just näin niinku esimerkiks banaanit ja kahvi reilun kaupan tuotteisiin?



Ei kukaan ole maailman pelastamisesta puhunut, mutta tarkoitus on kyllä olla ostamatta mitään. Ja kyllä, tarkoitus on saada ihmisiä pohtimaan kulutustottumuksiaan.

Mikä kohta nyt on sinulle epäselvä? Tajuat pointin mutta haluat silti provosoida?