Jone, 5.11.2005 16:38:
Voinko pitää oman "en osta mitään"-päiväni jolloinkin muulloin kuin jonain tiettynä asetettuna päivänä? Mulla on tollasia päiviä useampi kymmenen vuodessa heittoarviolta...
Kuten myös. Itselläni näitä on 2-3 kertaa viikossa.
Musta tää päivä on siis aika keinotekoista paskaa kenelle tahansa, joka normaalistikin ajattelee kuluttamistaan edes skidisti. Jos nyt sit omiin tendensseihin ei toi kelailu kuulu, niin ehkä tää sit jotenkin toimii jonain väsyneenä yhden päivän herätyksenä siihen, että joka päivä ei oo pakko vipeltää kaupoissa jos suoranaista tarvetta ostaa mitään ei kerran ole.
Kyllä sen voi nähdä noinkin. Toivottu vaikutus kuitenkin lienee se että tämä saisi niitä ihmisiä, jotka eivät tavallisesti mieti kuluttamistaan miettimään sitä (kuluttamistaan), edes pienen hetken. Mieluummin sitten vaikkapa kerran vuodessa kuin ei milloinkaan. Tämän kampanjan tärkein kohderymä ei siis ole sinä tai minä, mutta mitä enemmän osallistujia, sitä enemmän huomiota se kaiketi herättää. Siksi ajattelin itse
tietoisesti osallistua kuluttamattomuuteen juuri tänä päivänä.
Toki voidaan keskustella siitä mikä on paras tapa kampanjoida tällaisen asian puolesta, jatkuva kampanjointi ja keskustelu kuluttamisesta toimii luultavasti paremmin kuin yhden valitun päivän "alleeviivaaminen". Toisaalta, kuten jo totesin, mieluummin sitten edes yhtenä päivänä vuodessa kuin ei milloinkaan.