Älä osta mitään -päivä 25.11.

174 posts, 9 pages, 36,980 views

mekaanikko

Posts: 1,176

#21 • • mekaanikko don selecta
Koko homman pointti on nimenomaan siinä, että kokeilee kerrankin pystyykö olemaan edes yhden päivän ostamatta mitään. Todennäköisesti huomaa sen yllättävän vaikeaksi ja tätä kautta päätyy pohdiskelemaan omaa elämäntapaansa ja kulutustottumuksiaan ja parhaassa tapauksessa muuttamaan niitä. Päätellen siitä aggressiivisuudesta jota tämä aiheuttaa täällä(kin), olisi varmaan todella hyväksi aika monellekin pysähtyä hetkeksi miettimään omaa kulutustaan ja sitä miten se vaikuttaa ympäröivään maailmaan.

Itse oon mahdollisuuksien mukaan viettänyt ÄOM-päivää joka vuosi siitä asti kun kampanjaa Suomessa on järjestetty (toihan on maailmanlaajuinen juttu) eli jostain 1997 asti ja oon parina vuonna ollut mukana organisoimassa tota kampanjaakin. Itse asiassa toi noiden Suomessa käyttämä merkki/logo on mun joskus vuonna miekka ja kilpi suunnittelema. Valitettavasti tiedotus tosta ei aina pelaa ihan niinkuin pitäisi, ja välillä päivä on mennyt ohi huomaamatta kun ei ole muistutettu riittävän ahkerasti siitä että nyt se taas olis.

Mä oon viettänyt tota niin että palveluita saa ostaa, tavaraa ei. Raflassa käymisen olen tulkinnut palveluksi eli en sen takia ole kärvistellyt kuivin suin.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Android

Posts: 3,908

#22 • • Edited Android

Ana-5000, 5.11.2005 15:21:
Rahattomien hippien hapatusta :)

Mitä jos haluisin esim. ostaa reilun kaupan banaaneita? Pitäskö jättää tän päivän takia ostamatta?



Niin kuin "clupipeipe" jo totesi; "Tämmöisten päivien ykköstarkoitus ei varmaankaan ole juuri sinä päivänä vähentää kulutusta, vaan saada ihmiset kelailemaan omaa kulutuskäyttäytymistään laajemmin."

Tuskinpa autottoman päivänkään tarkoitus myöskään ollut ettei esim ambulansseja saisi ajaa samana päivänä, vaan kiinniitää ihmisten huomio turhaan autoiluun sekä saada ihmisiä kriittisesti arvioimaan omaa autonkäyttöä. Nyt vaan on kyse kuluttamisesta, ei autoilusta.

Ja kun kerran tämä päivä on tiedossa, miksi niitä reilun kaupan banaaneja ei voi ostaa tätä edeltävänä tai sitä seuraavana päivänä?
Kirtar

Posts: 771

#23 • • Edited Kirtar
Tää on se päivä, millon mä pidän "suuren kulutusjuhlan päivää". Käy ärsyttää tälläset hippien hömpötykset.


EDIT: ei ois kannatanut sanoa tätä mielipidettä näköjään ääneen :)

--
asdaf?

Android

Posts: 3,908

#24 • • Edited Android

Kirtar, 5.11.2005 15:41:
Tää on se päivä, millon mä pidän "suuren kulutusjuhlan päivää". Käy ärsyttää tälläset hippien hömpötykset.



Kerro ihmeessä miksi tämä ärsyttää. Ja kerro myös mikä tekee minusta "hipin" koska aion osallistua ja mielestäni on hyvä että kiinnitettäisiin enemmän huomiota ihmisten kulutustottumuksiin.

Edit: Ootko jo täyttänyt 12 vuotta?
Kirtar

Posts: 771

#25 • • Edited Kirtar
arvasin :)

Selitys: En osaa sanoa kunnon syytä, joten en edes yritä. Mutta jos jotain pitäisi sanoa sanoisin, että koska se tuottaa minulle suurta mielihyvää. Sitäpaitsi rahan kuluttaminen ja ostaminen on hyväksi kansantalouden kehittymisen kannalta. Miksi siis olisin täyttämättä velvollisuuksiani kuluttajana?

android: miksi aina vetoat ihmisten ikään? Onko väärin sanoa mielipiteensä, vaikka se olisikin lapsellinen?



naurattaa kun kuulostan herra ENIGMALTA :)

--
asdaf?

Android

Posts: 3,908

#26 • • Edited Android

Kirtar, 5.11.2005 15:52:
arvasin :)

Selitys: En osaa sanoa kunnon syytä, joten en edes yritä. Mutta jos jotain pitäisi sanoa sanoisin, että koska se tuottaa minulle suurta mielihyvää. Sitäpaitsi rahan kuluttaminen ja ostaminen on hyväksi kansantalouden kehittymisen kannalta. Miksi siis olisin täyttämättä velvollisuuksiani kuluttajana?



Aa, eli raha ja mielihyvä määrää. No sehän selittääkin jo aika paljon arvomaailmastasi. Meillä ei kuluttajina ole mitään velvollisuuksia. Haluatko kertoa minulle mitä velvollisuuksia minulla kuluttajana on tukea globalisaatiota ja monikansallisia yhtiöitä?


android: miksi aina vetoat ihmisten ikään?



Esimerkkejä kiitos.


Onko väärin sanoa mielipiteensä, vaikka se olisikin lapsellinen?



Ei, se on vaan helvetin tyhmää, ei muuta.
Kirtar

Posts: 771

#27 • • Kirtar
Oot kova lainailemaan toisten postauksista. En varmasti älyllisellä tasolla pääsisi lähellekkään sinua joten turha minun on edes yrittää sanoa mitään tähän. [tämä ei ollut sarkasmia, vaikka jotkut niin saattaisivat luulla]

Mielestäni arvomaailmassani ei ole mitään vikaa, meistä on moneksi.

--
asdaf?

ipe

Posts: 1,845

#28 • • Edited ipe X-Rust / Holvi

Android, 5.11.2005 15:03:
---
ipe, 5.11.2005 14:59:
Tällänen päivä pitäis järjestää jonain tämmösenä pyhälauantaina kuten tänään jolloin kaupat on valmiiksi kiinni.

---


Miksi?



Siksi koska kaupat on valmiiksi kiinni ja siihen on tullu varauduttua niin että kaapissa on ruokaa. En harrasta minkäänlaista shoppailua muutenkaan (lukuunottamatta levyjen ostamista) joten mun on helppo olla ostamatta mitään muuta kuin pakolliset ruokatarvikkeet vaikka viikko tolkulla.

BTW koskeeko tämä 'älä osta mitään'-kampanja myös ruokaa? Entäs jos tuun kipeeksi niin saako ostaa lääkkeitä? Ihan vitun turhaa spedeilyä tämmönen päivä. Ihmisten tulisi kiinnittää tosiaan huomiota kuluttamiseensa JOKA IKINEN PÄIVÄ eikä kerran vuodessa IMHO! What ev...

PS. Ei tartte sit vedellä niit herneitä. *sydän*

EDIT: säätöa kolmannella.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

Kirtar

Posts: 771

#29 • • Kirtar

BTW koskeeko tämä 'älä osta mitään'-kampanja myös ruokaa? Entäs jos tuun kipeeksi niin saako ostaa lääkkeitä? Ihan vitun turhaa spedeilyä tämmönen päivä. Ihmisten tulisi kiinnittää huomiota kuluttamiseensa JOKA IKINEN PÄIVÄ eikä kerran vuodessa IMHO! What ev...

PS. Ei tartte sit vedellä niit herneitä. *sydän*




Tää olikin just se mitä mä halusin sanoa, mutta mun ilmasykyky ei riittänyt esittmänään sitä näin selkeesti.

--
asdaf?

Android

Posts: 3,908

#30 • • Android

ipe, 5.11.2005 16:04:
BTW koskeeko tämä 'älä osta mitään'-kampanja myös ruokaa? Entäs jos tuun kipeeksi niin saako ostaa lääkkeitä? Ihan vitun turhaa spedeilyä tämmönen päivä. Ihmisten tulisi kiinnittää huomiota kuluttamiseensa JOKA IKINEN PÄIVÄ eikä kerran vuodessa IMHO! What ev...

PS. Ei tartte sit vedellä niit herneitä. *sydän*



Tottakai se koskee ruokaa. Ja on ihan totta että ihmisten pitäisi kiinnittää huomiota kuluttamiseen joka päivä. Ja jos tällainen päivä ja kampanja voi myötävaikuttaa siihen, on se jo jotain edistystä.

Tottakai saat ostaa lääkkeitä. Ei tarkoitus ole että kenenkään terveys joutuisi kärsimään tästä, vaan saada ihmisiä kriittisesti arvioimaan omia kulutustottumuksia. Itselläni on aika lääkärille kyseisenä päivänä, enkä minä näe että sellaisten palvelujen ostaminen kuulu kategoriaan "turha kuluttaminen".
Kaikkein parasta olisi tietysti se että ihmiset automaattisesti olisivat kykeneväisiä kyseenalaistamaan omaa kuluttamistaan, mutta todellisuudessa tämä ei näytä pätevän.
Android

Posts: 3,908

#31 • • Android

Kirtar, 5.11.2005 16:07:
---
BTW koskeeko tämä 'älä osta mitään'-kampanja myös ruokaa? Entäs jos tuun kipeeksi niin saako ostaa lääkkeitä? Ihan vitun turhaa spedeilyä tämmönen päivä. Ihmisten tulisi kiinnittää huomiota kuluttamiseensa JOKA IKINEN PÄIVÄ eikä kerran vuodessa IMHO! What ev...

PS. Ei tartte sit vedellä niit herneitä. *sydän*
---



Tää olikin just se mitä mä halusin sanoa, mutta mun ilmasykyky ei riittänyt esittmänään sitä näin selkeesti.



Kuluttaminen tuotta sinulle mielihyvää ja maksimaalinen kuluttaminen on mielestäsi hyvä asia koska se kohentaa kansantaloutta. Miksi ihmisten siis pitäisi kiinniittää huomiota kuluttamiseensa joka päivä?
Kirtar

Posts: 771

#32 • • Kirtar

Android, 5.11.2005 16:14:
---
Kirtar, 5.11.2005 16:07:
---
BTW koskeeko tämä 'älä osta mitään'-kampanja myös ruokaa? Entäs jos tuun kipeeksi niin saako ostaa lääkkeitä? Ihan vitun turhaa spedeilyä tämmönen päivä. Ihmisten tulisi kiinnittää huomiota kuluttamiseensa JOKA IKINEN PÄIVÄ eikä kerran vuodessa IMHO! What ev...

PS. Ei tartte sit vedellä niit herneitä. *sydän*
---



Tää olikin just se mitä mä halusin sanoa, mutta mun ilmasykyky ei riittänyt esittmänään sitä näin selkeesti.

---


Kuluttaminen tuotta sinulle mielihyvää ja maksimaalinen kuluttaminen on mielestäsi hyvä asia koska se kohentaa kansantaloutta. Miksi ihmisten siis pitäisi kiinniittää huomiota kuluttamiseensa joka päivä?






pitäisi kiinittää huomiota, että kuluttaa maksimaalisesti jokaikinen päinä *hihu* sinua on mukavaa provosoida.

--
asdaf?

Android

Posts: 3,908

#33 • • Android

Kirtar, 5.11.2005 16:16:
pitäisi kiinittää huomiota, että kuluttaa maksimaalisesti jokaikinen päinä *hihu* sinua on mukavaa provosoida.



Oi voi, kyllä mun provosoimiseen tarvitaan vähän enemmän vielä. Ei se että en käytä 10 plur-hymiötä jokaisessa viestissä tarkoitta että olisin vihainen tai provosoitunut.
Kirtar

Posts: 771

#34 • • Kirtar

Oi voi, kyllä mun provosoimiseen tarvitaan vähän enemmän vielä. Ei se että en käytä 10 plur-hymiötä jokaisessa viestissä tarkoitta että olisin vihainen tai provosoitunut.




esimerkkejä?

--
asdaf?

Tropico

Posts: 246

#35 • • Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.
Juu köyhät kyykkyyn. 10 vuoden päästä on joka päivä joku merkkipäivä?
Android

Posts: 3,908

#36 • • Android

Kirtar, 5.11.2005 16:22:
---
Oi voi, kyllä mun provosoimiseen tarvitaan vähän enemmän vielä. Ei se että en käytä 10 plur-hymiötä jokaisessa viestissä tarkoitta että olisin vihainen tai provosoitunut.

---



esimerkkejä?



Esimerkkejä mistä? Itse sanoit että minä aina vetoan ihmisten ikään ja pyysin esimerkkejä tästä (en ymmärrä mihin väitteesi pohjautuu).

Klikkaa profiiliani ja lue mun viestejä läpi. Siten voit siis huomata että en yleensä käytä plur-hymiötä erityisen usein.

Paitsi nyt *plur*
Kirtar

Posts: 771

#37 • • Kirtar
Ihanaa <3 *plur* parempi vei voiton väittelyssä.

--
asdaf?

Android

Posts: 3,908

#38 • • Android

Kirtar, 5.11.2005 16:29:
Ihanaa <3 *plur* parempi vei voiton väittelyssä.



En mä sua vihaa. Todistan sen tässä ja nyt; *hali**pus*
Jone

Posts: 8,258

#39 • • Edited Jone Archibald Haddock
Voinko pitää oman "en osta mitään"-päiväni jolloinkin muulloin kuin jonain tiettynä asetettuna päivänä? Mulla on tollasia päiviä useampi kymmenen vuodessa heittoarviolta, joten en kyl ajatellut olla menemättä nimenomaan tuolloin Valintataloon jos maksamakkara on loppu kaapista.

Musta tää päivä on siis aika keinotekoista paskaa kenelle tahansa, joka normaalistikin ajattelee kuluttamistaan edes skidisti. Jos nyt sit omiin tendensseihin ei toi kelailu kuulu, niin ehkä tää sit jotenkin toimii jonain väsyneenä yhden päivän herätyksenä siihen, että joka päivä ei oo pakko vipeltää kaupoissa jos suoranaista tarvetta ostaa mitään ei kerran ole.
Android

Posts: 3,908

#40 • • Edited Android

Jone, 5.11.2005 16:38:
Voinko pitää oman "en osta mitään"-päiväni jolloinkin muulloin kuin jonain tiettynä asetettuna päivänä? Mulla on tollasia päiviä useampi kymmenen vuodessa heittoarviolta...



Kuten myös. Itselläni näitä on 2-3 kertaa viikossa.


Musta tää päivä on siis aika keinotekoista paskaa kenelle tahansa, joka normaalistikin ajattelee kuluttamistaan edes skidisti. Jos nyt sit omiin tendensseihin ei toi kelailu kuulu, niin ehkä tää sit jotenkin toimii jonain väsyneenä yhden päivän herätyksenä siihen, että joka päivä ei oo pakko vipeltää kaupoissa jos suoranaista tarvetta ostaa mitään ei kerran ole.



Kyllä sen voi nähdä noinkin. Toivottu vaikutus kuitenkin lienee se että tämä saisi niitä ihmisiä, jotka eivät tavallisesti mieti kuluttamistaan miettimään sitä (kuluttamistaan), edes pienen hetken. Mieluummin sitten vaikkapa kerran vuodessa kuin ei milloinkaan. Tämän kampanjan tärkein kohderymä ei siis ole sinä tai minä, mutta mitä enemmän osallistujia, sitä enemmän huomiota se kaiketi herättää. Siksi ajattelin itse tietoisesti osallistua kuluttamattomuuteen juuri tänä päivänä.

Toki voidaan keskustella siitä mikä on paras tapa kampanjoida tällaisen asian puolesta, jatkuva kampanjointi ja keskustelu kuluttamisesta toimii luultavasti paremmin kuin yhden valitun päivän "alleeviivaaminen". Toisaalta, kuten jo totesin, mieluummin sitten edes yhtenä päivänä vuodessa kuin ei milloinkaan.