20% maailman väestöstä kuluttaa 80% maailman luonnonvaroista. Joskus on hyvä miettiä, mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei. Älä Osta Mitään -päivänä on tarkoitus viettää vuorokausi hankkimatta tavaraa ja käyttämättä rahaa.
Ei jaksa innostaa tuo päivä. Ihan hyvän asian puolestahan tuo on, mutta mediatemppu. Ei tuo ostamisen siirtäminen päivällä tee asialle mitään. Jos tuona päivänä ihmisien määrä olisi huomattavasti vähempi kaupoissa, niin itse varmaan tähtäisin ostospäivän juuri tälle päivälle. Silloin kaupoissa olisi rauhallista. Totesin viime kesänä, että vuoden paras päivä käydä ostoksilla on koulujen päättymispäivä. Kaupoissa on silloin lähes kuollutta.
Olen jo aikoja sitten pättänyt että olen mukana tässä. Toisaalta itselleni tämä ei ole mikään vaikea homma, käyn muutenkin kaupassa vain muutaman kerran viikossa ja kulutan hyvin vähän "turhaa" tavaraa.
(Ainoa vaan, että mulla on aika lääkärille tuona päivänä, että jos se lasketaan kuluttamiseksi niin menee vaikeaksi)
Kolmas edit: Nuo gallupin vaihtoehdot ovat muuten aika harvinaiset huonot; pelkät "aion osallistua" tai "en aio osallistua" riittäisi vallan mainiosti. Eikö "aivan sama" nyt ole vähän sama asia kuin ettei osallistu?
20% maailman väestöstä kuluttaa 80% maailman luonnonvaroista. Joskus on hyvä miettiä, mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei. Älä Osta Mitään -päivänä on tarkoitus viettää vuorokausi hankkimatta tavaraa ja käyttämättä rahaa.
Tämmöisten päivien ykköstarkoitus ei varmaankaan ole juuri sinä päivänä vähentää kulutusta, vaan saada ihmiset kelailemaan omaa kulutuskäyttäytymistään laajemmin. Jos siis ostoslistalla on kumpparit ja ne on Etolassa juuri silloin alessa, niin tuskin ne ostamalla mihinkään moraalirikokseen syyllistyy. Ja palvelujen/elintarvikkeiden ostaminen ei mun mielestä kuulu tuohon ollenkaan, vaan kyse on luonnonvaroja kuluttavasta, "turhasta" shopholismista.