josbe, 6.10.2005 18:35:
Anyway, olen kanssasi samaa mieltä, ja mekaanikon kanssa eri mieltä siitä, että ns. tärkeämpien asioiden olemassaolon vuoksi ei saisi tarttua jokapäiväistä elämäämme läheltä liippaaviin yhteiskunnan epäkohtiin. Haluaisin auttaa vaikkapa Afrikan nälkää näkeviä, ja sen teenkin siinä määrin kuin pystyn, mutta se ei estä minua yrittämästä vaikuttaa ruohonjuuritason asioihin. Eikös se ollut juuri mekaanikko, joka samaisessa viestissään viittasi äänestämiseen, joka todellakin on mielestäni yksi niistä "pienistä teoista"? Samalla mekaanikko myös tuli epäsuorasti väittäneeksi, ettei kukaan (?) täällä yleensä ottaen osaa tai halua vaikuttaa.
No, eipäs nyt laiteta sanoja toisten suuhun. =) Tarkoitus oli hieman piikitellä niitä, jotka eivät normaalisti ole vähimmässäkään määrin kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista mutta heti kun <törkeä kärjistys> oma oikeus warettaa vapaasti on tulilinjalla </törkeä kärjistys> niin älämölöä asiasta irtoaakin kummasti. En siis halua väittää ettei kukaan esim. Klubbarin lukija ylipäänsä tai tähän keskusteluun osallistunut olisi harjoittanut yhteiskunnallista vaikuttamista aiemminkin. (Itse asiassa hyvin tiedän ettei sellainen väite pitäisi paikkaansa.)
Myöskään en ole kieltämässä pieniin yksityiskohtiin tarttumista sillä perusteella että isotkaan asiat eivät ole kunnossa. Kyseenalaistan ainoastaan ihmisten motiiveja: puolustatteko tai vastustatteko asioita siksi, että asioita tarkoin harkittuanne olette tulleet siihen kantaan että on moraalisesti oikein tai väärin että X, vai siksi että X on teille henkilökohtaisesti hyödyksi tai haitaksi? Valitettavan iso osa ihmisistä nimittäin tekee yhteiskunnallisissa asioissa päätöksiä vain oman ja lähipiirin hyötynäkökulmasta; jos minulla on isot tulot, äänestän puoluetta joka haluaa leikata veroja ja vähentää julkisia palveluita, jos taas pienet, sellaista joka haluaa lisätä kumpiakin.
Mielestäni pitäisi kysyä itseltään: jos nyt istuisinkin tuolla toisella puolella pöytää, siis vaikkapa levy-yhtiön edustajana tai ammattimuusikkona tässä tekijänoikeustapauksessa, ajattelisinko asiasta samoin kuin nyt musiikin kuluttajana? Olenko asiasta tätä mieltä siksi, että se on oikein kaikkien näkökulmasta, vai siksi että se olisi parempi omalta kannaltani?
Yleensä ihmiset, jotka toimivat laajalti monien yhteiskunnallisten kysymysten parissa, toimivat nimenomaan moraalisen näkemyksensä innoittamina, kun taas yhden asian aktivisteissa joilta ei riitä mielenkiintoa muiden ongelmille, löytyy usein ihmisiä jotka ovat mukana jotain asiaa ajamassa puhtaasti siksi että hyötyvät itse siitä. Aina näin ei ole, eikä oma hyötyminen tarkoita etteikö asia sinänsä voisi olla ihan hyvä ja kannatettava. Toivoisin kuitenkin, että vähän enemmän pohdittaisiin asiaa muultakin kantilta kuin vain omalta - ja sitten tosiaan että ne faktat selvitettäisiin. Aloittaisin itse tosiaan lukemalla tuon lain läpi ja vaikka siihen päälle kertaamalla että mitä ne tekijänoikeusjärjestöt esimerkiksi oikein tekevät. Esimerkiksi Teoston toiminnasta tuntuu ihmisillä olevan aivan naurettavia käsityksiä.