Iso pyörä pyörähti jo... 8(

140 posts, 7 pages, 29,624 views

Mikki

Posts: 833

#41 • • Mikki

Lost-Soul, 5.10.2005 23:02:
---
Epailija, 5.10.2005 17:16:
---
Ei vaan muuten herra presidentti kasvattaa kyrvän otsaan, kun kukaan ei osaa kirjoittaa asiallista kritiikkiä ja hyväksyy lain ihan piruuttaan.

---

Herra???
Ketäs presidenttiä tässä nyt haetaan, ei ainakaan tasavallan presidenttiä (joka on omien lähteitteni mukaan ruova)



Eihän sitä koskaan tiedä *vink*
Mikäs olikaan Halosen rooli SETA:ssa (vai muistanko nyt ihan väärin?)

--
Names are for friends, so I dont need one.

josbe

Posts: 1,982

#42 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Mielestäni haasteeseesi on vaikea vastata siksi, että

Damien, 5.10.2005 17:07:
Vain kirjoittamalla voit vaikuttaa! Haastankin tässä kaikki kermaperseiset, antipolitiikka ihmiset istumaan edelleen ruutujensa ääressä, mutta kirjoittamaan siltä istumalta suoraan presidentille.


tästä edellä esiin nousevasta sävystä johtuen haasteesi ei ainakaan minun mielestäsi ole hirveän kannustava. Luot myös aikamoisia paineita kaltaiselleni tavikselle kirjoittaa jotain suurta, uutta ja ihmeellistä *ding*

Onko teissä nörteissä, ihqukixuteineissä, kermaperseissä, sitä poliittistä kanttia vaikuttaa suoraan tähän asiaan? KOKO KLUBITUS HAASTE ON ANNETTU!


Entä, jos en tunne itseäni nörtiksi, ihqukixuteiniksi enkä kermaperseeksi? Edelleen vahvistuu tunteeni siitä, etten halua vastata, vaikka olenkin asiasta samaa mieltä kuin varmasti moni muukin täällä. Ainakin haluaisin tietää, mihin noista itse luettelemistasi kasteista itsesi sijoittaisit *vink*
Juhgu

Posts: 7,921

#43 • • Juhgu Virnistelijä
Taitaa pressa laittaa ignoret.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

mekaanikko

Posts: 1,176

#44 • • mekaanikko don selecta
Tota noin, hyvä olis aloittaa itse kunkin vaikka lukemalla se laki läpi ennen kuin puhuu läpiä päähänsä siitä mitä siellä todellisuudessa säädetään.

Mutta olennaisempi kysymys mun mielestä on ihmisten suhteellisuudentaju. Onko tää oikeasti teidän mielestä niin paljon tärkeämpi asia kuin ne lukemattomat muut yhteiskunnalliset asiat jotka ovat olleet keskusteluissa esillä viime kuukausina? Käsi ylös kuinka moni on viimeisen vuoden tai parin aikana osallistunut mielenosoitukseen, lähettänyt sähköpostia presidentille tai jollekin muulle vastaavalle instanssille tai tehnyt jotain muuta konkreettista liittyen niihin lukemattomiin muihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin jotka ovat olleet ajankohtaisia? Kuinka moni on edes äänestänyt viime vaaleissa? Ihan niinkuin muistutuksenomaisesti, pinnalla on ollut sellaisia pikkujuttuja kuin Irakin sota, viides ydinvoimala, maailman köyhimpien maiden velkojen anteeksiantaminen, EU:n laajeneminen, EU-perustuslaki...

Minkä takia kopiosuojaukset ovat niin pyhä asia että yhtäkkiä joukko täysin poliittisesti passivoituneita... öö.. sanotaan vaikka "ihmisiä" ettei loukata ketään =) ensimmäistä kertaa elämässään katsoo tarpeelliseksi sorvata aiheesta sähköpostia presidentille? Ja jos asia on niin tärkeä, niin miksi siihen herätään vasta viikko-pari ennen lain toista käsittelyä jolloin se voidaan enää hyväksyä tai hylätä kokonaisuudessaan kun asia on ollut vireillä jo yli vuoden päivät? Miksi mustia listoja tehdään kotimaan kansanedustajista eikä europarlamentaarikoista, jotka todellisuudessa ovat säätäneet direktiivin jonka käytäntöön toteuttamista uusi laki melko puhtaasti on?

Hienoa, että ihmiset heräävät puuttumaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Valitettavaa, jos se rajoittuu vain tilanteisiin joissa oma elämäntapa on uhattuna ja ne kerrat kun päätetään paljon isommista ja kauaskantoisemmista asioista edustetaankin sitten lähinnä sitä nukkuvien puoluetta.

Vinkki: miettikää miksi on katsottu tarpeelliseksi säätää tällainen laki. Jos nykyinen versio on huono, miten samat tavoitteet voitaisiin saavuttaa paremmin? Asioilla on aina yleensä vähintään kaksi puolta, olisi hyvä yrittää nähdä asia myös muusta näkökulmasta kuin "OMGZ nyt en voi enää tehdä mitä haluan!!!1!" ja miettiä olisiko ehdotettu vaihtoehto sittenkin ehkä parempi kokonaisuuden kannalta.

(Ja ei, en pidä uutta tekijänoikeuslakia hyvänä, mutta väittäisin osaavani paremmin argumentoida sen hyvät ja huonot puolet kuin mikä keskustelun taso intter webin foorumeilla aiheesta on enimmäkseen ollut.)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

typ0

Posts: 1,892

#45 • • typ0 syntax error
olen kantanut oman korteni kekoon.

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Damien

Posts: 2,882

#46 • • Damien [tr3ox]

josbe, 6.10.2005 14:19:
Mielestäni haasteeseesi on vaikea vastata siksi, että
---
Damien, 5.10.2005 17:07:
Vain kirjoittamalla voit vaikuttaa! Haastankin tässä kaikki kermaperseiset, antipolitiikka ihmiset istumaan edelleen ruutujensa ääressä, mutta kirjoittamaan siltä istumalta suoraan presidentille.
---
tästä edellä esiin nousevasta sävystä johtuen haasteesi ei ainakaan minun mielestäsi ole hirveän kannustava. Luot myös aikamoisia paineita kaltaiselleni tavikselle kirjoittaa jotain suurta, uutta ja ihmeellistä *ding*



Ei sen tarkoituskaan ole olla kanustava, vaan haastava...

---
Onko teissä nörteissä, ihqukixuteineissä, kermaperseissä, sitä poliittistä kanttia vaikuttaa suoraan tähän asiaan? KOKO KLUBITUS HAASTE ON ANNETTU!
---
Entä, jos en tunne itseäni nörtiksi, ihqukixuteiniksi enkä kermaperseeksi? Edelleen vahvistuu tunteeni siitä, etten halua vastata, vaikka olenkin asiasta samaa mieltä kuin varmasti moni muukin täällä. Ainakin haluaisin tietää, mihin noista itse luettelemistasi kasteista itsesi sijoittaisit *vink*
[/quote]

Kovaääninen, kyyninen, haastava, partisaani, joka tykkää luokitella ihmisiä tiettyihin ryhmiin ennen kuin nämä tulevat ja todistavat luuloni heistä vääriksi. Niinkuin suurin osa tässä topic:ssa on jo tehnyt ;)
QueenB

Posts: 302

#47 • • Edited QueenB Yuki-Onna
Tiedän että on varmasti immeisiä jotka ei jaksa enää kuulla yhtäkään valitusta tästä laista. Mutta tossa selatessani uutisia tuli vastaan ensimmäinen lain tuoma muutos. Eikä todellakaan hyvä sellainen. Kysynpä vaan missä järki ja kuluttujan suoja?

Sony BMG: Kopiointisuojaus kaikkiin CD-levyihin

dRD @ 6.10.2005 3:45
[picture]Kalevassa julkaistussa artikkelissa kansainvälisten levy-yhtiöiden suomalaisjohtajat riemuitsivat julkisesti eilen eduskunnassa läpimenneestä uudesta tekijänoikeuslaista.

Sony BMG:n Suomen toimitusjohtajan Kimmo Valtasen mukaan "laki on reilu sekä levyteollisuudelle että kuluttajille". Ja EMIn Suomen toimitusjohtajan Veikko Koivumäen mukaan "lain pahin vika on se, että se tulee voimaan vasta nyt".

Samaan syssyyn Valtanen ilmoittaa Sony BMG:n laittavan ns. toisen sukupolven kopiointisuojaustekniikan mukaan kaikkiin ensi vuonna julkaistaviin kansainvälisiin levyihin ja ensi vuoden loppupuolella myös kaikkiin suomalaisiin levyihin.

"Toisen sukupolven kopiointisuojauksilla" levy-yhtiöt tarkoittavat pääsääntöisesti levyjä, joissa on mukana tietokoneella luettavissa oleva dataraita, josta löytyy DRM-rajoitettuja versioita levyn kappaleista. Lähes poikkeuksetta formaattina käytetään Microsoftin WMA-formaattia, joka siis rajaa samantien mm. Linux-käyttäjäkunnan näiden rajoitettujenkin kopioiden ulkopuolelle. Samaan hengenvetoon on vielä todettava, että näitä DRM-rajattuja WMA-muotoisia kappaleitahan ei voi siirtää esim. maailman suosituimpaan kannettavaan MP3-soittimeen eli Applen iPodiin. Lisäksi kappaleet on pakattu ns. lossy-muotoon, eli niiden äänenlaatu on alkuperäistä CD-tallennetta huonompi.

Mitenkäs opetusministeriö vakuuttikaan vielä pari viikkoa sitten? Taisi olla puhe siitä, että vain noin prosentti markkinoilla olevista CD-levyistä sisältää kopiointisuojauksia ja näin ollen laki ei ole mikään kynnyskysymys yksityiselle kopioinnille...?


http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/6902.cfm

muokkaus: kihoitusviheiden poistoa
Damien

Posts: 2,882

#48 • • Edited Damien [tr3ox]

mekaanikko, 6.10.2005 14:48:
Tota noin, hyvä olis aloittaa itse kunkin vaikka lukemalla se laki läpi ennen kuin puhuu läpiä päähänsä siitä mitä siellä todellisuudessa säädetään.



Se nyt on vähintä mitä pitää tehdä, kun kirjoittaa jostain asiasta, lukea aiheesta ja tietää mistä kirjoittaa. Oletan myös että ihmiset eivät vain luota mun sanomisiin tästä asiasta, vaan tekevät itse omat päätöksensä.

mekaanikko
Mutta olennaisempi kysymys mun mielestä on ihmisten suhteellisuudentaju. Onko tää oikeasti teidän mielestä niin paljon tärkeämpi asia kuin ne lukemattomat muut yhteiskunnalliset asiat jotka ovat olleet keskusteluissa esillä viime kuukausina? Käsi ylös kuinka moni on viimeisen vuoden tai parin aikana osallistunut mielenosoitukseen, lähettänyt sähköpostia presidentille tai jollekin muulle vastaavalle instanssille tai tehnyt jotain muuta konkreettista liittyen niihin lukemattomiin muihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin jotka ovat olleet ajankohtaisia? Kuinka moni on edes äänestänyt viime vaaleissa? Ihan niinkuin muistutuksenomaisesti, pinnalla on ollut sellaisia pikkujuttuja kuin Irakin sota, viides ydinvoimala, maailman köyhimpien maiden velkojen anteeksiantaminen, EU:n laajeneminen, EU-perustuslaki...



Meitsi kannattaakin ydincoimaa ja olin sen puolesta liikkeellä tossa taannoin. Ja kysymykseesi asian tärkeydestä vastaan, että sananvapaudella on mun mielestä niin suuri merkitys ja pidän sitä sellaisessa arvossa, että ylipäätään availen päätäni täällä ja innostan ihmisiä mukaan.
Olenko pahoillani siitä että pidät tätä asiaa triviaalimpana suhteessa muihin yhteyskunnallisiin kysymyksiin? En. On se kuitenkin aika kohtuuntonta että syyllistät ihmisiä kiinnostuksesta tähän asiaan, vaan sen takia että on kyse osittain mediankäyttötottumuksista ja "viihteestä", eikä esim. vihreistä arvoista jne. Onhan tää kuitenkin vielä osittainen demokratia, vai?

Mulla ainakin hirtti tän asian kannalta hihnat kiinni, koska tästä asiasta on niin paljon VALEHDELTU valtamediassa jopa ministeriöiden tasolta, toivoisin että mahdollisimman moni kuluttaja kävisi tällä hetkellä käämit megawatin verran punaisella.

mekaanikko
Vinkki: miettikää miksi on katsottu tarpeelliseksi säätää tällainen laki. Jos nykyinen versio on huono, miten samat tavoitteet voitaisiin saavuttaa paremmin? Asioilla on aina yleensä vähintään kaksi puolta, olisi hyvä yrittää nähdä asia myös muusta näkökulmasta kuin "OMGZ nyt en voi enää tehdä mitä haluan!!!1!" ja miettiä olisiko ehdotettu vaihtoehto sittenkin ehkä parempi kokonaisuuden kannalta.



Laista 90% onkin hyvää ja ansaittua vaikutusta tekijän oikeuksille ja erinäisten taiteilijoiden aseman paranemisella on vain postiviivista vaikustusa, esim. kultuuritarjontaan. Se mikä täss kusee on ne kolme pientä mutta sairaan laajaa ja höveliä pykälää, jotka on lobattu ammattijärjestöjen puolesta läpi tähän uuteen lakiin.

Se ongelma mikä tänä päivänä mielestäni suomessakin vallitsee, on median valikoiva asenne uutisoinnissa. Tääkin uusi laki olisi kaikessa hiljaisuudessaan käsitelty eduskunnassa ja survottu läpi, ilman kirkkomusiikin kohtaa mikä nosti sen osittain pinnalle ja sitä kautta näistä epäkohdista kasvoi pikkumelu, joka sitten kasvoi isoksi meluksi.

edit: typoja
Damien

Posts: 2,882

#50 • • Edited Damien [tr3ox]

QueenB, 6.10.2005 17:29:
Tiedän että on varmasti immeisiä jotka ei jaksa enää kuulla yhtäkään valitusta tästä laista. Mutta tossa selatessani uutisia tuli vastaan ensimmäinen lain tuoma muutos. Eikä todellakaan hyvä sellainen. Kysynpä vaan missä järki ja kuluttujan suoja?

---
Sony BMG: Kopiointisuojaus kaikkiin CD-levyihin

dRD @ 6.10.2005 3:45
[picture]Kalevassa julkaistussa artikkelissa kansainvälisten levy-yhtiöiden suomalaisjohtajat riemuitsivat julkisesti eilen eduskunnassa läpimenneestä uudesta tekijänoikeuslaista.

Sony BMG:n Suomen toimitusjohtajan Kimmo Valtasen mukaan "laki on reilu sekä levyteollisuudelle että kuluttajille". Ja EMIn Suomen toimitusjohtajan Veikko Koivumäen mukaan "lain pahin vika on se, että se tulee voimaan vasta nyt".

Samaan syssyyn Valtanen ilmoittaa Sony BMG:n laittavan ns. toisen sukupolven kopiointisuojaustekniikan mukaan kaikkiin ensi vuonna julkaistaviin kansainvälisiin levyihin ja ensi vuoden loppupuolella myös kaikkiin suomalaisiin levyihin.



HAHA! Ja seuraavana päivänä lain hyväksymisen jälkeen tulee tälläinen uutinen ja tää nyt ei ollut sitten mikään uutinen.
Vielä tiistaina ministeri Karpela vähätteli J.Kasvin ja Soinivaaran huomautuksia, kopiointisuojien ongelmista ja perusteli lakia sillä että näitä levyjä on ääniteteollisuuden puolesta markkinoilla VAIN 3% koko markkinoista. VIIIIIIIIIIIIITUUUUUUUUUUUN TAAAAAAANJAAAAAAA!

edit: typoja, sori kaikista KIRIOTUSVÌHEISTÄ meikäläisen teksteissä. Pää väsy ja kädet käy kovaa ;)
mekaanikko

Posts: 1,176

#51 • • mekaanikko don selecta

Damien, 6.10.2005 17:45:
---
mekaanikko, 6.10.2005 14:48:
Tota noin, hyvä olis aloittaa itse kunkin vaikka lukemalla se laki läpi ennen kuin puhuu läpiä päähänsä siitä mitä siellä todellisuudessa säädetään.

---


Se nyt on vähintä mitä pitää tehdä, kun kirjoittaa jostain asiasta, lukea aiheesta ja tietää mistä kirjoittaa. Oletan myös että ihmiset eivät vain luota mun sanomisiin tästä asiasta, vaan tekevät itse omat päätöksensä.



http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040028

Tuolla on koko laki perusteluineen luettavissa. Suosittelen kaikille, saattaa hieman oikoa joitain virheellisiä käsityksiä joita ihmisillä aiheesta on.

Ja kysymykseesi asian tärkeydestä vastaan, että sananvapaudella on mun mielestä niin suuri merkitys ja pidän sitä sellaisessa arvossa, että ylipäätään availen päätäni täällä ja innostan ihmisiä mukaan.



Millä tavoin tämä tekijänoikeuslain uudistus muuttaa mielestäsi sananvapauden asemaa Suomessa?

On se kuitenkin aika kohtuuntonta että syyllistät ihmisiä kiinnostuksesta tähän asiaan, vaan sen takia että on kyse osittain mediankäyttötottumuksista ja "viihteestä", eikä esim. vihreistä arvoista jne.



En ole tietääkseni syyllistänyt ketään kiinnostuksesta tätä tai tuota asiaa kohtaan. Toivoisin vain, että ihmiset miettisivät hieman omaa nenäänsä pitemmälle. On helppo vastustaa asioita jotka häiritsevät jollain tavalla omaa arkielämää, esim. veroja, ja kannattaa jotain asiaa josta hyötyy itse, esim. ilmaista koulutusta ja suurempaa opintotukea. Sitten kun vielä kykenee näkemään yhteydet eri asioiden välillä, näkemään ne asioiden 2+ eri puolta ja asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen niin a vot.

En kiellä ketään kirjoittamasta presidentille kopiosuojausten tiimoilta, suorastaan päin vastoin. Toivon vain, että jos kerran moiseen aktiviteettiin riittää energiaa, niin sitä riittäisi sitten silloinkin kun kyseessä ovat oikeasti tärkeät, meidän kaikkien elämään mitä suurimmassa määrin vaikuttavat asiat. Ei kyse ole vihreistä arvoista tms., mielestäni on ihan yhtä arvokasta olla aktiivisesti puolustamassa ydinvoimaa kuin sitä vastustamassakin jos kanta on kunnolla mietitty ja perusteltu.

Tässä lakiuudistuksessa puhutaan pikkujutuista, jotka eivät kosketa suurinta osaa maailman ihmisistä millään tavoin ja useimpia niistäkin joita koskettaa vain vähäisessä määrin. Sen sijaan kysymys esimerkiksi kehitysmaiden velkojen anteeksiannosta vaikuttaa satojen miljoonien tai jopa miljardien ihmisten elämään suoraan ja välillisesti meidänkin elämäämme enemmän kuin nyt puheena olevat tekijänoikeuslain muutokset.

Mulla ainakin hirtti tän asian kannalta hihnat kiinni, koska tästä asiasta on niin paljon VALEHDELTU valtamediassa jopa ministeriöiden tasolta, toivoisin että mahdollisimman moni kuluttaja kävisi tällä hetkellä käämit megawatin verran punaisella.



Annatko jonkun konkreettisen esimerkin tästä valehtemisesta ministeriöiden tasolta?

Se ongelma mikä tänä päivänä mielestäni suomessakin vallitsee, on median valikoiva asenne uutisoinnissa. Tääkin uusi laki olisi kaikessa hiljaisuudessaan käsitelty eduskunnassa ja survottu läpi, ilman kirkkomusiikin kohtaa mikä nosti sen osittain pinnalle ja sitä kautta näistä epäkohdista kasvoi pikkumelu, joka sitten kasvoi isoksi meluksi.



No tuota, on tästä ollut valtamediassakin uutisointia pitkin prosessia jo monta vuotta (kun aikanaan EU:n tekijänoikeusdirektiiviä johon nyt hyväksytty uusi laki hyvin pitkälle perustuu) jos sellaista vaivautuu seuraamaan. Itse ainakin luen suurella mielenkiinnolla kaikki pikku-uutisetkin tekijänoikeusasioista koska ne koskettavat minua sekä ammatillisesti että harrastusteni tasolla ja voin sanoa että ei tässä missään pimennossa ole oltu. Jos asia on näin tärkeä, niin kannattaa ehkä seurata oma-aloitteisesti hieman mitä lainsäädäntörintamalla tapahtuu. Esimerkiksi eduskunnan työjärjestykset ja niissä käsiteltävät esitykset ovat jo reilusti etukäteen nähtävillä eduskunnan www-sivuilla ja viime mainitut monessa muussakin paikassa, mm. Finlexissä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Jinx

Posts: 2,615

#52 • • Jinx Superfeminine
Noniin mailia on lähetetty toivotaan että ees jotain auttaa

--
Pyllykkä

Ozie

Posts: 1,389

#53 • • Edited Ozie

mekaanikko, 6.10.2005 17:59:

Annatko jonkun konkreettisen esimerkin tästä valehtemisesta ministeriöiden tasolta?



Eiköhän tuo ollut opetusministeriö joka jossain vaiheessa tiedotteessaan kertoi ettei CD:iden sisällön siirtäminen mp3-soittimeen olisi laitonta. Myöhemmin he kuitenkin taisivat oikaista tuota tiedotetta, mutta kesti jonkun aikaa ennen kun saivat sen pois esim. sivuiltaan.

Tiedä sitten kuinka valehtelemista tuo oli... mutta moinen kohta tulee ainakin mieleen.
Damien

Posts: 2,882

#54 • • Edited Damien [tr3ox]

mekaanikko,
Millä tavoin tämä tekijänoikeuslain uudistus muuttaa mielestäsi sananvapauden asemaa Suomessa?


Sillä tavalla että näistä teknisten suojausten kiertämisestä ei saa lain mukaan enää keskustella.
En esim. voi neuvoa ihmisiä Gordian Knot:n käytössä ja siinä miten OMAT LAILLISESTI OSTETUT dvd:t voi siirtää mediacentteriin ja katsella niitä sieltä. Enkä voi kertoa ihmisille, että http://www.gamecopyworld.com tarjoaa no-cd pätsejä, joiden avulla voi pelata OMIA LAILLISESTI OSTETTUJA pelejä pc:llä, ilman että tarttee koko ajan olla vaihtamassa levyä asemaan, tai kuunnella sen aseman hurinaa kun pitäisi naattia doomin hiljaisesta tunnelmasta.

mekaanikko,
En ole tietääkseni syyllistänyt ketään kiinnostuksesta tätä tai tuota asiaa kohtaan. Toivoisin vain, että ihmiset miettisivät hieman omaa nenäänsä pitemmälle. On helppo vastustaa asioita jotka häiritsevät jollain tavalla omaa arkielämää... ---CLIP---



Totta et näin sanonutkaan ja se olikin oma johtopäätökseni, ois pitäny kelata enmmän sori.
Olen myös kanssasi samaa mieltä siitä, että ihmisten pitäisi ajatella enemmän itse.

mekaanikko,
Annatko jonkun konkreettisen esimerkin tästä valehtemisesta ministeriöiden tasolta?



Koitan kaivaa sitä uutista missä todetaan opetusministeriön antaneen väärää tietoa lain sisällöstä ja juurikin näiden teknisten suojauskeinojen kiertämisestä.

mekaanikko,
No tuota, on tästä ollut valtamediassakin uutisointia pitkin prosessia jo monta vuotta (kun aikanaan EU:n tekijänoikeusdirektiiviä johon nyt hyväksytty uusi laki hyvin pitkälle perustuu) jos sellaista vaivautuu seuraamaan. Itse ainakin luen suurella mielenkiinnolla kaikki pikku-uutisetkin tekijänoikeusasioista koska ne koskettavat minua sekä ammatillisesti että harrastusteni tasolla ja voin sanoa että ei tässä missään pimennossa ole oltu. Jos asia on näin tärkeä, niin kannattaa ehkä seurata oma-aloitteisesti hieman mitä lainsäädäntörintamalla tapahtuu. Esimerkiksi eduskunnan työjärjestykset ja niissä käsiteltävät esitykset ovat jo reilusti etukäteen nähtävillä eduskunnan www-sivuilla ja viime mainitut monessa muussakin paikassa, mm. Finlexissä.



Todistat tässä juuri meikäläisen poliittista heräämistä kotimaassa. En vain olisi voinut uskoa tätä tapahtuvan suomessa, luulin ja uskoinkin RIAA-bullshitin olevan jenkkilän heiniä, mutta mitä ison corporaatiot edellä sitä pienet jaostot perässä...

edit: Pitänee poistaa nuo viittaukset ohjelmistoihin ja sivustoihin, kunhan laki astuu voimaan. Enhän toki halua olla rikollinen ;)
josbe

Posts: 1,982

#55 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Ei sen tarkoituskaan ole olla kanustava, vaan haastava...


Ok. Hyväksyn tuon, vaikka olen edelleenkin sitä mieltä, ettei ainakaan tuo klubbarilaisten "kastittaminen" kolmeen luokkaan tee "haasteestasi" haastavaa vaan pikemminkin latistaa tunnelmaa.

Kovaääninen, kyyninen, haastava, partisaani, joka tykkää luokitella ihmisiä tiettyihin ryhmiin ennen kuin nämä tulevat ja todistavat luuloni heistä vääriksi. Niinkuin suurin osa tässä topic:ssa on jo tehnyt ;)


No niin, tulihan sieltä niitä muitakin adjektiiveja, olisin vain toivonut, ettei "kastittaminen", jos siihen yleensä halutaan lähteä, olisi ollut niin rajoittunutta alunperinkään *vink*

Anyway, olen kanssasi samaa mieltä, ja mekaanikon kanssa eri mieltä siitä, että ns. tärkeämpien asioiden olemassaolon vuoksi ei saisi tarttua jokapäiväistä elämäämme läheltä liippaaviin yhteiskunnan epäkohtiin. Haluaisin auttaa vaikkapa Afrikan nälkää näkeviä, ja sen teenkin siinä määrin kuin pystyn, mutta se ei estä minua yrittämästä vaikuttaa ruohonjuuritason asioihin. Eikös se ollut juuri mekaanikko, joka samaisessa viestissään viittasi äänestämiseen, joka todellakin on mielestäni yksi niistä "pienistä teoista"? Samalla mekaanikko myös tuli epäsuorasti väittäneeksi, ettei kukaan (?) täällä yleensä ottaen osaa tai halua vaikuttaa.

Eli pannaan mietintään.. *hymy*
evvk

Posts: 1,918

#56 • • evvk
Toivotaan, että uusi laki ei asetu voimaan
Tropico

Posts: 246

#57 • • Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.
Samalla lailla tehtiin tusseista ja teipistä laitonta materiaalia.
iam

Posts: 3,085

#58 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Ana-5000, Herra? Musta tuntuu aika käsittämättömältä et presidentti puuttuis henkilökohtasesti eduskunnan säätämään lakiin kieltämällä sen siksi että "internetistä tuli tällanen sähköposti".


Musta tuntuisi aika käsittämättömältä, että Halonen puuttuisi yhtään mihinkään.. Ei tunnu kuuluvan hänen tapoihinsa.
iam

Posts: 3,085

#59 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Epailija,
Se johtuu ihan siitä, että mac kiertää suojauksen ihan itse. Mac:isi on siis rakennettu rikollista toimintaa silmälläpitäen! Saa nähdä joutuuko maahantuoja selittelemään firman toimia.


Ei se sitä kierrä.. Ero on siinä, että kaikki levylle tallennetut sessiot mountataan erikseen, eli mikäli levyssä on data ja audio -raidat, työpöydälle ilmestyy kaksi levyn kuvaa. Toinen on data ja toinen audio. Ei siinä sen mutkikkaampaa tapahdu. iTunes ei tietenkään yritä sitä data levyä soittaa audiolevynä, vaan käsittelee sen samalla tavalla kuin minkä tahansa data levyn, ignooraa.
mekaanikko

Posts: 1,176

#60 • • mekaanikko don selecta

Damien, 6.10.2005 18:13:
Sillä tavalla että näistä teknisten suojausten kiertämisestä ei saa lain mukaan enää keskustella.



Kuinka niin ei? Lain perusteluissa sanotaan näin:

Myös teknisen suojauksen poistamista tai kiertämistä koskevien ohjeiden tarjoaminen voi olla säännöksessä tarkoitettua salauksen purkupalvelua sellaisessa tapauksessa, jossa salauksen kiertämisohjeiden antaminen tapahtuu esimerkiksi organisoidun tai kaupallisen palvelun puitteissa.

Mitään muuta mainintaa en itse ainakaan laista ole löytänyt siitä, että aiheesta keskustelu olisi millään tavalla kielletty. Itse asiassa lain perusteluissa sanotaan näin:

Sinänsä pelkän tiedon antamisen siitä, miten suojauksen purkaminen tai kiertäminen tapahtuu, esimerkiksi sähköpostin välityksellä ystäväpiirille, lehtikirjoituksessa tai opetuksen yhteydessä, ei voida katsoa olevan purkupalvelun tarjoamista.

Sitten laajempaa periaatteellista keskustelua voidaan käydä siitä, missä määrin sananvapauteen kuuluu ja tulisi kuulua oikeus jakaa ohjeita rikolliseen toimintaan. Esimerkiksi pidätkö sananvapauden loukkauksena sitä, että Ruotsissa taannoin erään uusnatsien lehden päätoimittaja sai rangaistuksen julkaistuaan lehdessä pitkän listan juutalaisten kotiosoitteita?

voi kertoa ihmisille, että http://www.gamecopyworld.com tarjoaa no-cd pätsejä, joiden avulla voi pelata OMIA LAILLISESTI OSTETTUJA pelejä pc:llä, ilman että tarttee koko ajan olla vaihtamassa levyä asemaan, tai kuunnella sen aseman hurinaa kun pitäisi naattia doomin hiljaisesta tunnelmasta.



Vaikka tällainen keskustelu olisi kielletty (mikä ei käsittääkseni siis pidä paikkaansa kuten edellä perustelin), se ei koskisi pelejä koska tietokoneohjelmien kopiosuojausten kiertäminen ei ole kiellettyä kuten ei myöskään välineiden ja palveluiden tarjoaminen ko. tarkoitukseen. Uudessa laissa kaiken kaikkiaan tietokoneohjelmat ovat paljon heikomman suojan piirissä kuin musiikki- ja elokuvatallenteet, mikä on mielestäni hieman yllättävää.

Todistat tässä juuri meikäläisen poliittista heräämistä kotimaassa.



No, hienoa jos tällä episodilla on sellainen vaikutus, että ihmiset kiinnostuvat enemmän yhteiskunnallisista asioista. =)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia