Iso pyörä pyörähti jo... 8(

140 posts, 7 pages, 29,337 views

Damien

Posts: 2,882

#1 • • Edited Damien [tr3ox]
Haluaisin tässä vaiheessa kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita ja panoksensa tarjonneita henkilöitä. Eli Tarja tasavalta hyväksyi lain niinkuin oli ennakkoon varoitellut:

http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=70578

Tässä vaiheessa pitäisi antaa pieni tiivistelmä, tyyliin "toivoa on" ja "jatketaan taistelua" mutten jaksa repiä mitään tekopyhiä pieruja tähän vain piristääkseni ilmapiiriä. Olen suoraan sanottuna äärimäisen pettynyt meidän hallintoelimiin ja totean vain että viimeaikaiset tapahtumat tulevat näkymään suoraan mun äänestystottumuksissani. Puolueet vaihtoon mun puolesta.
anqqa

Posts: 4,034

#2 • • anqqa tirehtööri
pistetääs tää hetkeks stickyks.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Epailija

Posts: 5,636

#4 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Hop. Muistakaa sitten asiallisuus. Älkää innostuko liikaa ja vaatiko Karpelan päätä liekitettynä seipään nokassa ja Gramexin tyyppejä jalkapuuhun Australian aavikoille.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Damien

Posts: 2,882

#5 • • Damien [tr3ox]
Tässä kansanedustaja Jyki Kasvi kertoo laissa olevista epäkohdista ja siitä mitä se laki oikein tekee.
(puhe lainattu eduskunnan sivuilta)

Aloitan mielestäni hankalimmasta eli 11 a §:stä, jota esitin ensimmäisessä käsittelyssä muutettavaksi. Kysymyshän kuului, saako tietokoneohjelmia ja tietokantoja jatkossa ladata netistä. Vastaus on selvä: saa. Mutta kolmas osapuoli, tietokoneohjelman tai tietokannan välittävä operaattori, rikkoo lakia tehdessään kyseisistä ohjelmista tai tietokannoista tiedonsiirron vaatimia välikopioita. Lisäksi muut tietoliikennettä säätelevät lait velvoittavat Internet-palveluntarjoajat huolehtimaan tietoliikenteestä. Liikkuu piuhassa sitten sähköpostia, voippipuheluita tai ohjelmatiedostoja, Soneran ja Saunalahden täytyy lain mukaan välittää kaikki tietopaketit. Ne eivät voi kieltäytyä ottamasta välikopioita myös ohjelmatiedostoista tai tietokannoista, sanoo tämä laki mitä tahansa.

Esityksen 19 §, niin sanottu Eta-raukeaminen, on puolestaan herättänyt tunteita valtavirrasta poikkeavan kulttuurin harrastajien joukossa. Suomeen ei tämän lain tultua voimaan saa tuoda edelleen välitettäväksi sellaisia teoksia, joita ei ole julkaistu Euroopan talousalueella. Esimerkiksi Aasiasta ja Afrikasta tulleita siirtolaisia palvelevat etniset kaupat joutuisivat poistamaan itse tuomansa elokuvat, äänitteet ja kirjallisuuden hyllyistään. Vastaavasti yliopistoissa yleiset kirjojen kimppatilaukset Eta-alueen ulkopuolelta muuttuisivat laittomiksi, jos tilattuja kirjoja ei ole julkaistu Euroopan talousalueella.

Sitten on tietysti se lakiesityksen kaikkein eniten puhuttanut kohta eli 50 a ja 50 b §, jonka mukaan omistamaan teoksesta saa ottaa kopion omaan käyttöön, kunhan ei kierrä kopioinnin estävää kopiosuojausta. Tähän logiikkaan ei insinöörin järki taivu.
HS

Posts: 162

#6 • • HS

Epailija, 5.10.2005 17:12:
Hop. Muistakaa sitten asiallisuus. Älkää innostuko liikaa ja vaatiko Karpelan päätä liekitettynä seipään nokassa ja Gramexin tyyppejä jalkapuuhun Australian aavikoille.





Niin tai muuten poliisit on ovella pamppujen kera....!!!!
Epailija

Posts: 5,636

#7 • • Epailija Physicist, 2nd class.

amx, 5.10.2005 17:14:
Niin tai muuten poliisit on ovella pamppujen kera....!!!!



Ei vaan muuten herra presidentti kasvattaa kyrvän otsaan, kun kukaan ei osaa kirjoittaa asiallista kritiikkiä ja hyväksyy lain ihan piruuttaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#8 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Niin ja muistakaa lähettää Kasville ihailijapostia siinä samalla. <3

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Damien

Posts: 2,882

#9 • • Damien [tr3ox]

amx, 5.10.2005 17:14:
---
Epailija, 5.10.2005 17:12:
Hop. Muistakaa sitten asiallisuus. Älkää innostuko liikaa ja vaatiko Karpelan päätä liekitettynä seipään nokassa ja Gramexin tyyppejä jalkapuuhun Australian aavikoille.
---
Niin tai muuten poliisit on ovella pamppujen kera....!!!!



Lähinnä vain että yksikin aito asiallinen huoli on parempi kuin 1000xPERKEL! viestejä, joita vain pilaa maineensa ja muiden maineen, jotka asiallisen aidosti on huolissaan tästä paskasta.
Braini

Posts: 76

#10 • • Braini raihnanen
olen oman korteni kekoon kantanut. toivottavasti muutkin.
Teknojta

Posts: 1,031

#11 • • Edited Teknojta Shamancore Practitioner
Taidan olla liian UG tälle laille, koska imutan melkeinpä ainoastaan materiaalia jota ei ole lisensoitu Suomessa (ja harvoin koko lännessä). Kaikki levyt tilaan ulkomailta...
Kyllä tämä on enemmänkin kuin vääryys, koska minusta kaikki rajat saisi avata ja päästää sekasorto irti niin että kaikki saisivat tasavertaisesti *hihu* En vain usko että tuo laki vaikuttaisi kriittisesti omaan elämään. Tulevaisuus toki pelottaa kun keksitään pahempia ja pahempia lakeja ja maasta tehdään poliisivaltio *grr*
_kolibri_

Posts: 1,590

#12 • • _kolibri_ -lintunen-
luulen että tämä laki kyllä vaikuttaa enemmän kuin uskoo meihin kaikkin...saa nähdä miten monta rikollista suomessa tän jälkeen on?

Tarkoittaako muuten tämä myös sitä että Mac tietokoneiden myynti tulee olemaan laitonta? Koska nehän purkavat cd-kopiosuojan kun haluaa musiikin iPod:iin tai iTunes:iin... *ding*

itse en pystynyt kirjoittaa presidentille...yritin äsken eikä "luettavaa" tekstiä tullut.
Ainakin se kiva asia että psy levyt ei kuulu teostolle niin siinä voi *dissaa* niitä, heheh...
_kolibri_

Posts: 1,590

#13 • • _kolibri_ -lintunen-

Zutsuu Masta, 5.10.2005 17:34:
...Tulevaisuus toki pelottaa kun keksitään pahempia ja pahempia lakeja ja maasta tehdään poliisivaltio *grr*...



niinpä... muutenkin olen viime aikoina ollut aika synkistynyt suomen laista...
aina sille materialle pitää olla kovat lait mutta ei luonnon tai ihmisten koskevista asioista. *grr*
-P

Posts: 4,972

#14 • • -P
itse olen lähettänyt presidentille sanottavani. toivottavasti ymmärtää asian laidan...

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Takyon

Posts: 2,945

#15 • • Takyon Möwkö
Tekijänoikeuslain ongelmat lyhyesti (paljon asiaa, useita ongelmia)
Kopiosuojauksen ongelmat tarkemmin selvitettynä

Näitä kannattaa tutkiskella ja jos päätätte kirjoittaa niin ehdottomasti asiallista tekstiä. Ihan turha lähettää viestiä että lakiehdotus on ihan läpimätä jos sitä ei ole perusteltu. Ajaa saman asian kuin kirjottaisi vain vittuperkele.. Tietolähteitä on myös hyvä mainita.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

ezzy

Posts: 8,060

#16 • • ezzy Droid-pappa

Epailija, 5.10.2005 17:12:
Älkää innostuko liikaa ja vaatiko Karpelan päätä liekitettynä seipään nokassa ja Gramexin tyyppejä jalkapuuhun Australian aavikoille.




no voi vittu, älä oo tollanen...ehdin jo lähettää :(
Epailija

Posts: 5,636

#17 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Pienoinen viesti tuli lähetettyä. Toivottavasti muistaa ja tunnistaa sukunimen. *hih*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

domi

Posts: 7,069

#18 • • domi Työn sankari.
Eiköhä tuossa mee se vuosi ainakin,että mitään tulee tapahtumaan (jos tulee).
hallucinogen

Posts: 8,190

#19 • • hallucinogen Edain

Epailija, 5.10.2005 18:11:
Toivottavasti muistaa ja tunnistaa sukunimen. *hih*


Jäbä on käyny tikkaa Tarjaa *vink* Pitääpäs lähettää lyhyehkö mutta asiallinen viesti vaikka tuskin niitä kukaan lukee mut jos se ei halua hyväksymisen jälkeen PERKELE-viestien tulvaa niin parempi kuunnella kansaa :D

--
pikku-*possu*

hallucinogen

Posts: 8,190

#20 • • hallucinogen Edain

Lene, 5.10.2005 20:17:
Tasavallan presidentillä ei ole valtaa kuin viivästyttää lain voimaantuloa. Jos pressa jättää lain hyväksymättä, se palaa eduskunnan käsiteltäväksi, joka voi edelleen hyväksyä sen saman sisältöisenä. *haukottel*


Mut ehkäpä sdp ottaa järjen kauniiseen käteen ja sitä myöten myös muut jos oman puolueen pressa asettuu poikkiteloin =D Itse en usko tän "haasteen" voimaan mut eipä sitä tiedä ennen kuin koittaa ;)

--
pikku-*possu*