Replying to Suomen Big Brother [spoilerivaroitus]:
Jammailija, [url=http://klubitus.org
Jos on kyse ihmisistä, tunteet ovat varmasti oikeita. Tunteet tulevat paremmin varmasti esille ajan kuluessa pintakuoren hälventyessä. Vaikkakin tuonne olisi valkkaamalla valkattu tietynlaisia ihmisiä, ei se poissulje sitä tosiasiaa, että he ovat kuitenkin vain ihmisiä inhimillisine piirteineen.
Mnjaa, no tosi-tv:n ollessa kyseessä en olisi varma niiden tunteiden oikeellisuudesta. Kameroiden edessä toimitaan erilailla kuin kadulla. Puhumattakaan minun mielestä melko varmasta manipuloinnista tuottajapuolelta.
Vertaat gladiaattoriyhteiskuntaa 2000-luvun sivistysyhteiskuntaan. BB on siis sinulle pelkkää verta ja sirkushuvia, eikä ollenkaan kasvukertomuksia, myötätuntoa tai mielenkiintoa erilaisia persoonia kohtaan (olkoonkin nämä persoonat mielestäsi kuinka keksittyjä tahansa).
Todellakin. Vaikka meillä onkin vallan kolmijako ja (teoriassa) luokaton yhteiskunta, emme ole vietteinemme ja haluinemme sen erilaisempia kuin verisen kuoleman näkemistä janoavat ja keisaria palvovat roomalaiset. Ja kyllä, BB edustaa sitä tirkistelyn ja henkisen ylemmyyden tuntemisen tarvetta, joa ihminseläin vaatii tunteakseen olonsa kivaksi.
Ihmiset näkevät kaduilla päällisin puolin erilaisia ihmisiä tutustumatta niihin välttämättä ollenkaan. Mummo saattaa päivitellä ikänsä saatanan kiroamia punkkarinuoria, kunnes jollain kierolla tavalla eksyisi näiden joukkoon ja näkisi ihmisen kuoren alla.
Ei loppujen lopuksi BB:kaan luo hirveän syvällistä esitystä talon asukkien todelliseen psyykeen. Mielestäni BB luo vain kuvajaisen tuosta psyyksestä, jota katsojat sitten käsittelevät jokainen omalla tavallaan. Kadulla näkee ihan samanlaisen syväluotauksen kuin BB:ssa, jälkimmäinen vain on suunnattomasti pidempi kuin se hetki kadulla.
Ja muutenkin, mitä me oikeastaan tiedetään muista ihmisistä kuin meidän läheisistä kavereista. Kadullakin, kun kysellään kuulumiset puolitutuilta tai jopa tutuiltakin, on hyvinkin tavallista vastata että "hyvin menee" vaikkei menisikään. Parisuhteetkin vaikuttavat jokainen ulospäin lähes täydellisiltä, mut kokemuksen myötä oppinut sen, että pinta pidetään muille kiiltävämpänä kuin se oikeasti on. Kaikkihan haluaa esittää, että heillä menee hyvin tai jopa paremmin kuin oikeasti. BB antaa mahdollisuuden kurkistaa inhimillisyyteen. Juuri siihen kun kaikki ei mene kuten suunniteltu.
No siinä olet ihan oikeassa, että ainoa ihminen, jonka pystyt todella joskus oppia tuntemaan, on sinä itse. Edes läheisimmät perheenjäsenet ja kaverit tule koskaan samalla tavalla avautumaan yksilölle kuin oma itse. Jatkan vielä, että BB antaa mahdollisuuden kurkistaa inhimillisyyden kuvaan. Samankaltainen kokemus kuin kaveripiiri ja suku.
It`s an opportunity being wasted. Luulen, että BB:stäkin sais kunnol tehot irti, kun tuotantotiimiin sais juuri erityisen porukan, jolla ois psykologista silmää. Kyllähän sitä silmää on varmasti yritetty käyttää, kun on tuonne saatu islamilaista, uskovaista, homoa, mensaa jne. Toki paremminkin olisi voitu monen mielestä valita, mut itse olin tyytyväinen näihin salaattiaineksiin*hymy*.
Ehkäpä. En osaa sanoa, kun en ole katsonut jaksoakaan.
Sen verran komppaan tota sun vertausta gladiaattoritaisteluun, ja lainaan samalla erään "uskonnollisen" yhteisön luojaa, että jos jostain ihminen tykkää, niin peleistä ("game"). Ne sisältävät aina yllätysmomentin ja luonnostaan uteliaana ihmiset kiinnostuvat. Eri ihmisille eri pelejä. Pääasia, että on pelejä ja leikkejä hiphei!!
Näinhän se on. Pelit ja leikit ovat sopivaa ajanvietettä ja kelpo keino paeta julmaa todellisuutta.