-Alex-, 21.9.2007 14:21:
Ihan yleisenä kommenttina tohon kuri vs. päähän taputtelu keskusteluun. Rajat on tehty rikottaviksi ja mun mielestä on todella paljon parempi, että jo lapselle opetetaan mitä niiden rikkomisesta seuraa. Eli rangaistus. Kyllä tolla lällyttely meiningillä saadaan ainoastaan lisää rikollisia tähän maahan.
Niin. Liika kurikaan tai sopimaton kuritus ei kylläkään ole hyväksi, aivan kuten ei ole pelkkä lällyttelykään.
Sitä paitsi esim. sellaisesta, että 2 v. lapsi tiputtaa vahingossa tutin pönttöön tai ei vielä ymmärrä, että se ei ole ok, ei todellakaan mennä jäähylle MUN mielestä. Yleensä riittää, kun sanoo, että ei saa tehdä niin ja kertoo, että miksi ei saa. Jos lapsi taas alkaa viskomaan tahallaan sitä tuttia sinne kerta toisensa jälkeen, niin jäähy on varmaan paikallaan... paitsi, että moni aikuinen tajuaa ottaa tutin lapselta pois, kun se tahallaan lentää sinne pari kertaa. Monesti asia hoituu silläkin. Ja vahinko on vahinko, siitä ei rangaista, jos tutti vahingossa tippuu.
Sen jäähytilanteenkin voi aikuinen vetää helposti ihan vituilleen. Se että sä hoet sata kertaa "ota tutti suuhun tai pidä suusi kiinni", ei hyödytä ketään. Miksi vitussa sen pitäisi ottaa tutti suuhun? Todella terve rangaistus: "paskanen tutti suuhun, jos et pidä turpaas kii". Tosi hyvä jäähykin, kun aikuinen itse vaahtoaa vieressä.
Tutti lentää pönttöön, lapsen pitäisi imeä sitä, lapsi huutaa kun ei halua likaista tuttia, joten mennään jäähylle, jossa pakotetaan ottamaan likainen tutti tai olemaan hiljaa.. Ööö juu. Tässä terveet rajat lapselle!
Se on myös tervettä rajojen asettamista, että tungetaan ruokaa väkisin suuhun!
Monta kertaa olen huomannut, että kun lapsen antaa siinä rauhassa istua, eikä jankuta ja painosta koko ajan syömään, niin jossain vaiheessa se maistaa ruokaa. Ja mun mielestä joskus riittää, että lapsi vaan maistaa ruokaa. On sairasta katsella, kun lapsi melkein yrjöilee ruokaa suustaan ja sitten sitä tungetaan suuhun lisää. Ihan ku se auttais jotain. Joskus lapsi innostuu syömään ihan pienien asioiden takia..lasketaanko monta lusikallista tulee..toimii yllättävän hyvin monilla.
Ei kaikki aikuisetkaan tykkää kaikesta ruuasta. Ei lapsikaan. Onko se nyt helvetti kuriton, kun ei kerran papuja syö! Rangaistus! Tai tulee rikollisia.
Mun mielestä ohjelmassa sanottiin: "Heli on ilmoittanut _aiemmin_, ettei voi syödä papuja". Mutta voi olla, että muistan ihan väärin.