Oletko vasen- vai oikeakätinen?

72 posts, 4 pages, 15,886 views

Keskiyon Keisari

Posts: 643

#1 • • Edited Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Elikkäs itse olen vasenkätinen tai ainakin kirjoitan vasemmalla kädellä.. Mutta käytän oikeaa kättä kuitenkin esim. pallon heittämiseen joten lienen ehkä molempikätinen *ding* *nauru*. Joka tapauksessa mites jengi täällä muuten, kumpi käsi käy useammin, ja mitä mieltä olette yleensäkin kätisyyden vaikutuksesta normaaliin elämään ja mitä tieteellistä tutkimusta olette lukeneet kätisyyden vaikutuksesta esim. aivotoimintaan? jos tää nyt on täällä jo ollut esillä, pyydän anteeksi turhan topicin aloitusta, en ainakaan löytänyt tällaista.. :)

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Keskiyon Keisari

Posts: 643

#2 • • Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Oon lukenut joskus että vasenkätiset olis luovempia, ja oon huomannut, että se taitaa myös olla osittain periytyvää, ainakin mutsi ja toinen broidi on vasenkätisiä meidän perheessä. *hymy*

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Epailija

Posts: 5,636

#3 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Oikeakätinen. Tarkoitus olisi kuitenkin kehittää vasemman käden koordinaatiokykyä jollain konstilla. Ärsyttää kun se on niin kömpelö. Sorminäppäryyttäkin tulee silloin tällöin treenattua, koska siitä on tanssiessa iloa, ja nimenomaan molemmilla käsillä samoja asioita. Päämääränä on vähentää toispuoleisuutta kaikilta osin, joten myös jalat joutuvat vielä samantapaiseen rääkkiin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

koitos

Posts: 96

#4 • • koitos ooOOoo
Mä kirjotan oikeella, mut säbä- ja lätkämaila on vasuristi... pesismaila tulee kyllä oikeelta puolelta. Lienen siis luonnonoikku *super*
evvk

Posts: 1,918

#5 • • evvk
oon oikeakätinen
Epailija

Posts: 5,636

#6 • • Epailija Physicist, 2nd class.

cPo, 20.8.2005 20:31:
Mä kirjotan oikeella, mut säbä- ja lätkämaila on vasuristi... pesismaila tulee kyllä oikeelta puolelta. Lienen siis luonnonoikku *super*



Sitten olen minäkin. Oikea jalka on vahvempi, mutta silti skeittaus sujui vain oikea jalka edessä. Lautaillessa taas on vasen jalka edessä, kuten "kuuluukin".

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Keskiyon Keisari

Posts: 643

#7 • • Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]

Epailija, 20.8.2005 20:25:
Oikeakätinen. Tarkoitus olisi kuitenkin kehittää vasemman käden koordinaatiokykyä jollain konstilla. Ärsyttää kun se on niin kömpelö. Sorminäppäryyttäkin tulee silloin tällöin treenattua, koska siitä on tanssiessa iloa, ja nimenomaan molemmilla käsillä samoja asioita. Päämääränä on vähentää toispuoleisuutta kaikilta osin, joten myös jalat joutuvat vielä samantapaiseen rääkkiin.

En oo ikinä treenannut toisen käden käyttöä jossain asiassa minkä hoidan määrätyllä kädellä, onko sitä mahdollista oikeasti harjoitella niin että siinä harjaantuu jopa niin hyvin, että tulee siedettävää jälkeä..? Ilmeisesti jos nuorena totutellaan jomman kumman käden käyttöön jossain asiassa se jää pysyväksi? Mutta mites vanhempana, mielenkiintoista...

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

pirpeli

Posts: 5,533

#8 • • pirpeli
Kovasti oikea. Tekis varmaan hyvää opetella kirjottaa ja toimimaan vasurillakin, jos tästä joutuu peukkuleikkaukseen...

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

sielu hänkin

Posts: 343

#9 • • sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Mä kirjoitan oikealla, mutta haarukka ja veitsi menee väärinpäin ja joissain asioissa, kuten koripallossa osasin käyttää vasentakättä paremmin kuin usea joukkueessa, vaikka en kovin kummoinen koripalloilija olekkaan muuten.
Mä koen mun jalat ainakin kohtuu tasapainoisena kokonaisuutena, ainakaan mitään suuria juttuja en ole miettinyt että toinen olisi heikompi millään tavalla. Voisi olla kyllä hyvä vähän miettiä miten toi asia vaikuttaa muuten jos mulla on kuitenkin jotain käsien koordinaatiossa. On kiva tietää omia vahvuuksiaan, joitain asioita voisi oppia tekemään paremmin jos miettisi jos toisessa jalassa on myös jotain samanlaisia juttuja. (Niin, miksei siinä tanssiessakin, mutta vaikka ihan jotain jalkojen harjoittamiseen ja harjoitteluun liittyen)
Mä huomasin tossa yksi päivä hassun jutun mulle tärkeistä ihmisistä, kenestä oon oikeesti tykännyt, ovat olleet vasenkätisiä. Sattumaa vai voisikohan tossa olla jotain muutakin..

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Epailija

Posts: 5,636

#10 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Bileilehänminä, 20.8.2005 20:38:
En oo ikinä treenannut toisen käden käyttöä jossain asiassa minkä hoidan määrätyllä kädellä, onko sitä mahdollista oikeasti harjoitella niin että siinä harjaantuu jopa niin hyvin, että tulee siedettävää jälkeä..? Ilmeisesti jos nuorena totutellaan jomman kumman käden käyttöön jossain asiassa se jää pysyväksi? Mutta mites vanhempana, mielenkiintoista...



Toki se mahdollista on. Vanhemmiten vain aikaavievää, etenkin jos ei ole motorisesti lahjakas. Kannattaa kokeilla vaikkapa kirjoittamista. Alussa varmasti ihan tuskaa, mutta nopeammin kuin luulisi alkaa jälki todennäköisesti hieman siistiytyä. Osaksi kyse on oikeiden lihasten vahvistamisesta, joten mitään pikatuloksia ei oikein voi odottaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Skenemursu

Posts: 1,568

#11 • • Edited Skenemursu Vastarannan Kuha
kirjoitan ja piirrän vasemmalla. Kaikkia mailejapelejä pelaan oikeakätisittäin paitsi pesäpalloa sitä vasenkätisittäin. Jalkapallossa vasen on vahvempi oikea ehkä vähän tarkempi silti rankkarit vedän vasemmalla. Nyrkkeilin vasenkätisittäin.

ps
Vasen kätiset on muuten lahjakkaampia :)
0-scar

Posts: 760

#12 • • 0-scar Team Teknolipat :)
Toimin kädettä :D

--
Jos joskus murhe painaa, se painaa, se painaa, voit silloin multaa kaivaa ja huolet hukuttaa!

sielu hänkin

Posts: 343

#13 • • sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.

Bileilehänminä, 20.8.2005 20:38:
---
Epailija, 20.8.2005 20:25:
Oikeakätinen. Tarkoitus olisi kuitenkin kehittää vasemman käden koordinaatiokykyä jollain konstilla. Ärsyttää kun se on niin kömpelö. Sorminäppäryyttäkin tulee silloin tällöin treenattua, koska siitä on tanssiessa iloa, ja nimenomaan molemmilla käsillä samoja asioita. Päämääränä on vähentää toispuoleisuutta kaikilta osin, joten myös jalat joutuvat vielä samantapaiseen rääkkiin.

---
En oo ikinä treenannut toisen käden käyttöä jossain asiassa minkä hoidan määrätyllä kädellä, onko sitä mahdollista oikeasti harjoitella niin että siinä harjaantuu jopa niin hyvin, että tulee siedettävää jälkeä..? Ilmeisesti jos nuorena totutellaan jomman kumman käden käyttöön jossain asiassa se jää pysyväksi? Mutta mites vanhempana, mielenkiintoista...



Emmä tiedä onko siitä mitään siinäkohtaa iloa jos opettelet väkisin vaikka kirjoittamaan oikealla kädellä, mutta voisi sitä koordinaatiota kehittää ainakin enemmän samalle tasolle. Ei tarkoitus välttämättä yltää samaan mutta parempi se että toinen on edes lähes samalla tasolla koska sitten justiinsa yhtäaikaset suoritukset voisivat parantua.. Jos on oppinut jonkun asian heikomman ollessa selkeästi huonompi niin toisen puolen treenaaminen voisi parantaa suoritusta?

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Keskiyon Keisari

Posts: 643

#14 • • Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Tuntuu siltä että yllättävän moni käyttää toista kättä toisessa asiassa ja toista toisessa, erityisesti vasenkätisillä tuntuu olevan vaihtelua enemmän, johtuukohan jopa oikeakätisten enemmistöstä ihmisten joukossa? monet asiathan opitaan muilta mallia ottamalla ja ehkä myös kopioimalla, joten jos joku jotain oikealla tekee sitä ehkä itsekkin alkaa oikealla kädellä opettelemaan..

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Lyylikki

Posts: 2,975

#15 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Bileilehänminä, 20.8.2005 20:07:
Oon lukenut joskus että vasenkätiset olis luovempia, ja oon huomannut, että se taitaa myös olla osittain periytyvää, ainakin mutsi ja toinen broidi on vasenkätisiä meidän perheessä. *hymy*



Mitähän luovuudella tässä tarkoitetaan?

Huomannut meidän perheessä sen, että sisko, joka on vasenkätinen, on kyllä ehdottomasti "taiteellisesti" lahjakkain ja sillä on visuaalista silmää. Tiedä sitten häntä, että johtuuko vasenkätisyydestä vai jostain muusta.

Mutta se onkin sitten ihan puupää ongelmaratkaisussa ja muussa.
Jinx

Posts: 2,615

#16 • • Jinx Superfeminine
Vasenkätinen kirjottaessa mutta esim tietsikan hiirtä käyttelen oikealla kuitenkin paljon helpompaa *hymy*

--
Pyllykkä

noena

Posts: 3,138

#17 • • noena first breath after coma
Oikeakätinen ja vasenkäsi toimii joskus jotenkin oikean sijaisena vaikka vasemmankäden motoriikka on vähän huonohko *nauru*

--
TwistedLife™ Amusement Park

Lost-Soul

Posts: 3,107

#18 • • Lost-Soul los pallos
pidän itseäni vasenkätisenä, mutta monet asiat hoituu kummallakin kädellä (ei kuitenkaan kaikki).

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Occu

Posts: 2,528

#19 • • Occu
kaikki käy

--
..::MOI::..

lostgone

Posts: 2,493

#20 • • lostgone
Vasen, mutta ei ole mitn mitä en selvittäisi edes välttävästi oikeallakin.

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.