Vaihtoehtoiset hoitomuodot

389 posts, 20 pages, 172,591 views

Epailija

Posts: 5,636

#361 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000, 11.2.2007 17:19:



James Randi puhuu homeopatiasta :P

Randi on mun lempparisetä!



*sydän*



FOX News! :D *sydän*

Edit: Anteeksi OT.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#362 • • Aziz Combat Fighter

Epailija, 11.2.2007 17:44:
---
Ana-5000, 11.2.2007 17:19:



James Randi puhuu homeopatiasta :P

Randi on mun lempparisetä!

---


*sydän*



FOX News! :D *sydän*

Edit: Anteeksi OT.



aaaahahahahahaha

ei tää oo offtopic, jumalallinen henkiparantaminen on iha selkeesti yks "vaihtoehtonen hoitomuoto"

Alternatice medicine = alternative to medicine :)
Epailija

Posts: 5,636

#363 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000, 11.2.2007 17:50:
ei tää oo offtopic, jumalallinen henkiparantaminen on iha selkeesti yks "vaihtoehtonen hoitomuoto"



Tuon clipin tärkein ja pelottavin viesti ei koske The Blasphemy Challengea tai uskontoa van Fox News:in luonnetta. Siksi se (ja tämä) on OT:ia. =)

P.S. Puolueetonta ja tutkivaa journalismia? Minusta on pyhäinhäväistys edes nimittää noita uutisiksi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#364 • • Aziz Combat Fighter

Epailija, 11.2.2007 18:01:
---
Ana-5000, 11.2.2007 17:50:
ei tää oo offtopic, jumalallinen henkiparantaminen on iha selkeesti yks "vaihtoehtonen hoitomuoto"
---


Tuon clipin tärkein ja pelottavin viesti ei koske The Blasphemy Challengea tai uskontoa van Fox News:in luonnetta. Siksi se (ja tämä) on OT:ia. =)

P.S. Puolueetonta ja tutkivaa journalismia? Minusta on pyhäinhäväistys edes nimittää noita uutisiksi.



No Fox on Fox. mut repesin kyl "you know, atheists can play basketball too" :D
Dani Cior

Posts: 23

#365 • • Dani Cior intellectual screwball jester, elite class
Täs on tolle lässyttävälle vitun fyysikolle suoraan YLIOPISTON lääkiksen ja yleisbiologian fysiologian oppikirjasta:
Haug, Sand, Sjaastad, Toverud: Ihmisen Fysiologia, sivu 153.

Elimistön omien kivunlievitysmekanismien aktivoiminen

Muiden aistien aktivoiminen lievittää usein kipua ("poisjohtaminen"). Ihoärsykkeiden (kosketus, hieronta, lämpö- ja kylmähoidot) kipua lievittävä vaikutus perustuu selkäytimen porttisolujen aktivoitumiseen. Myös ihon sähköinen ärsyttäminen helpottaa kipua. Tämä perustuu siihen, että paksut myeliinitupelliset hermosyyt reagoivat herkemmin sähköärsytykseen kuin kipua välittävät ohuet myeliinitupettomat hermosyyt. Tämä aktivoi porttisoluja samalla tavoin kuin hieronta. Akupunktion vaikutus puolestaan perustuu elimistön omien luonnollisten opiaattien, endorfiinien, vapautumiseen keskushermostosta. Joissakin tapauksissa kipu voi lievittyä myös lumevalmisteilla, jotka eivät sisällä lainkaan vaikuttavia lääkeaineita. Tämä edellyttää kuitenkin, ettei potilas itse tiedä saavansa lumevalmistetta. Lumevaikutus ei ole pelkkää kuvittelua, vaan sillä on fysiologinen perusta. Kivun lievittyminen perustuu myös tässä todennäköisesti endorfiinien vapautumiseen.

--
Nescis mi fili quantilla prudentum mundus regatur

Epailija

Posts: 5,636

#366 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Dani Cior, 23.5.2007 01:16:
Täs on tolle lässyttävälle vitun fyysikolle suoraan YLIOPISTON lääkiksen ja yleisbiologian fysiologian oppikirjasta:
Haug, Sand, Sjaastad, Toverud: Ihmisen Fysiologia, sivu 153.



Mr. Asiallinen taisi sitten eksyä kirjastoon? Onneksi olkoon. Miltäs vuodelta kyseinen kirja muuten on?

Elimistön omien kivunlievitysmekanismien aktivoiminen

Muiden aistien aktivoiminen lievittää usein kipua ("poisjohtaminen"). Ihoärsykkeiden (kosketus, hieronta, lämpö- ja kylmähoidot) kipua lievittävä vaikutus perustuu selkäytimen porttisolujen aktivoitumiseen. Myös ihon sähköinen ärsyttäminen helpottaa kipua. Tämä perustuu siihen, että paksut myeliinitupelliset hermosyyt reagoivat herkemmin sähköärsytykseen kuin kipua välittävät ohuet myeliinitupettomat hermosyyt. Tämä aktivoi porttisoluja samalla tavoin kuin hieronta. Akupunktion vaikutus puolestaan perustuu elimistön omien luonnollisten opiaattien, endorfiinien, vapautumiseen keskushermostosta. Joissakin tapauksissa kipu voi lievittyä myös lumevalmisteilla, jotka eivät sisällä lainkaan vaikuttavia lääkeaineita. Tämä edellyttää kuitenkin, ettei potilas itse tiedä saavansa lumevalmistetta. Lumevaikutus ei ole pelkkää kuvittelua, vaan sillä on fysiologinen perusta. Kivun lievittyminen perustuu myös tässä todennäköisesti endorfiinien vapautumiseen.



Kiva pastetus, mutta mihin tämän nyt oli tarkoitus olla se asenteesi implikoima "jauhot suuhun" vastaus? Nyt kun osaat lainata kirjoja, voit varmaan opetella quote-nappulan käytön jalon taidonkin, eh? Henkilökohtaisesti en muuten löydä tekstistä mitään uutta ja mullistavaa, etenkin kun akupunktiota käsitellään noinkin "syväluotaavasti".

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Dani Cior

Posts: 23

#367 • • Dani Cior intellectual screwball jester, elite class
lässyn lässyn, olisko toi painettu '99. Mulla sattui vaan olee tentti tosta aiheesta ja tuli sun vitun koskettelukommentit ja muu ulina aiheesta mieleen kun luin kipuradoista ja aistimuksista. Jotkut ihmiset haluaa aina päteä vaik ei tajua asioista vittuakaan. Käy lisää kouluja.

--
Nescis mi fili quantilla prudentum mundus regatur

Epailija

Posts: 5,636

#368 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Dani Cior, 23.5.2007 09:58:
lässyn lässyn, olisko toi painettu '99. Mulla sattui vaan olee tentti tosta aiheesta ja tuli sun vitun koskettelukommentit ja muu ulina aiheesta mieleen kun luin kipuradoista ja aistimuksista. Jotkut ihmiset haluaa aina päteä vaik ei tajua asioista vittuakaan. Käy lisää kouluja.



Kiitos kehoituksesta. Voisitko nyt itse yrittää luoda jotain perustaa tuolle ylimieliselle asenteellesi esim. osoittamalla, että olen oikeasti ollut jossain väärässäkin? Kuten jo sanoin, lainaamasi kohta ei tätä tehnyt. Olen muistaakseni itse ollut sillä kannalla, että hieronta on teholtaan lähinnä luokkaa "miellyttävää koskettelua". En kuitenkaan ole väittänyt, etteikö hieronnalla voisi lievittää kipua (jos olen, niin saat luvan kaivaa sen kohdan esiin itse). Akupunktiosta olen taas todennäköisesti useaan otteeseen todennut, että sillä on todettu olevan jotain kipua lievittävää vaikutusta, mutta esim. rentoutumisharjoituksilla ollaan kuukautiskipujen suhteen päästy vähintään samoihin tuloksiin. Lainaamasi tekstinpätkä ei ole ristiriidassa minkään näistä kanssa.

Edit: Huomaa kuinka helppoa ja yksinkertaista quote-nappulan käyttö on.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

josbe

Posts: 1,982

#369 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Tulipa mieleeni - ja tämä ei liity edellisiin postauksiin, joita en edes jaksanut kunnolla lukea läpi - että musta on edistyksellistä, että meidän työterveyslääkäri antaa mulle akupunktiota! Se on niitä harvoja asioita, jotka auttaa selkäkipuihin, jotka on vaivannu mua lapsesta asti.

Itse uskon, että akupunktio perustuu myös muuhun kuin "luonnollisten opiaattien vapautumiseen", mutta tiedä häntä. Lääketiede kai perustelee akunpunktion tehoa vain ja nimenomaan sillä.
ville

Posts: 3,780

#370 • • ville olen oikeasti ujo

Epailija, 23.5.2007 12:21:
Olen muistaakseni itse ollut sillä kannalla, että hieronta on teholtaan lähinnä luokkaa "miellyttävää koskettelua". En kuitenkaan ole väittänyt, etteikö hieronnalla voisi lievittää kipua (jos olen, niin saat luvan kaivaa sen kohdan esiin itse).



Hierotnaakin on niin erilaista. Jotkut lähinnä läpsyttelevät lihaa, toiset kourivat sillä tavalla, että vesi valuu silmistä...
josbe

Posts: 1,982

#371 • • josbe suomalainen juhlakinkku

ville, 23.5.2007 13:20:
---

...toiset kourivat sillä tavalla, että vesi valuu silmistä...


AAHHH... *hykerrel* :P

Kunnon hierontaa sen olla pitää! (Voipi myös johtua siitä, ettei mikään hieronta enää tunnu kovalta.) :)
Damien

Posts: 2,882

#372 • • Damien [tr3ox]
Ihminen, ajatteleva tunteva tiedostava olento. Ei se välttämättä pillerillä parane tai halaukselle hyvin voi. Lopputulos on näissäkin jutuissa se mitä pitäisi tarkkailla. Toiset ei halua lääkitä ja lääkärit ei pidä ajatuksesta, että nämä eivät psytyisikään parantamaan henkeä siinä missä ruumista.

Turhaa vastakkainasettelua missä potilas tulee kärsimään, jollain tapaa puuttellisista hoitomenetelmistä.
Koululääketiede ei ole jumaluutta, se on vain kemiaa.
accule

Posts: 678

#373 • • accule olipa kerran...

josbe, 23.5.2007 12:48:
Tulipa mieleeni - ja tämä ei liity edellisiin postauksiin, joita en edes jaksanut kunnolla lukea läpi - että musta on edistyksellistä, että meidän työterveyslääkäri antaa mulle akupunktiota! Se on niitä harvoja asioita, jotka auttaa selkäkipuihin, jotka on vaivannu mua lapsesta asti.

Itse uskon, että akupunktio perustuu myös muuhun kuin "luonnollisten opiaattien vapautumiseen", mutta tiedä häntä. Lääketiede kai perustelee akunpunktion tehoa vain ja nimenomaan sillä.




Jos sua kiinnostaa, niin meille ainaki perusteltiin joskus pääsykoekirjassa akupunktion tehoo sillä, et sen aikaansaama tuntohermojen stimulaatio kilpailee samoista synapseista kipuhermojen kanssa ja vähä niinku blokkaa niiden välittäjät siitä. Mut enpä oo tuon enempää perehtynyt, voispa vaikka etsiä jotain tietoo. Toi on aika mielenkiintoista miten se toimii.
josbe

Posts: 1,982

#374 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

accule, 24.5.2007 08:23:
---
Jos sua kiinnostaa, niin meille ainaki perusteltiin joskus pääsykoekirjassa akupunktion tehoo sillä, et sen aikaansaama tuntohermojen stimulaatio kilpailee samoista synapseista kipuhermojen kanssa ja vähä niinku blokkaa niiden välittäjät siitä. Mut enpä oo tuon enempää perehtynyt, voispa vaikka etsiä jotain tietoo. Toi on aika mielenkiintoista miten se toimii.


Kiinnostaa toki. *hymy*

Edit: Uskon myös, että teho perustuu tuohonkin, mutta mistä sitten johtuu se huomattava lihasten rentoutuminen jälkikäteen? Yksinkertaisesti siitäkö, että kipu on poissa?
pupuankka

Posts: 869

#375 • • pupuankka poly-wtf?!

accule
Jos sua kiinnostaa, niin meille ainaki perusteltiin joskus pääsykoekirjassa akupunktion tehoo sillä, et sen aikaansaama tuntohermojen stimulaatio kilpailee samoista synapseista kipuhermojen kanssa ja vähä niinku blokkaa niiden välittäjät siitä. Mut enpä oo tuon enempää perehtynyt, voispa vaikka etsiä jotain tietoo. Toi on aika mielenkiintoista miten se toimii.



Mut musta on kiinnostavaa että akupunktiolla hoidetaan myös päihdekuntoutujia. Mihin se sitten voi perustua? *ding*
accule

Posts: 678

#376 • • accule olipa kerran...
Enpä kyllä tiiä... ensimmäinen kysymys on, että auttaako se? Jos auttaa niin olis kyllä mielenkiintoista selvitellä asiaa. Tekisköhän syventävät?:)
Epailija

Posts: 5,636

#377 • • Epailija Physicist, 2nd class.

josbe, 24.5.2007 08:38:
Edit: Uskon myös, että teho perustuu tuohonkin, mutta mistä sitten johtuu se huomattava lihasten rentoutuminen jälkikäteen? Yksinkertaisesti siitäkö, että kipu on poissa?



Kauankos makailet vaakatasossa rentoutumassa? *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#378 • • Epailija Physicist, 2nd class.

ville, 23.5.2007 13:20:
Hierotnaakin on niin erilaista. Jotkut lähinnä läpsyttelevät lihaa, toiset kourivat sillä tavalla, että vesi valuu silmistä...



Tiedän kyllä. Jälkimmäiseen ei ehkä kuvailu "miellyttävää koskettelua" päde, koska toimenpide on silkkaa tuskaa. Voipi olla, että keho vapauttaa tuolloin entistä enemmän omia "kipulääkkeitään" ja olo on sitä myöten hieronnan loputtua entistä rennompi ja parempi (tuskan loppumisen tuoma helpotus voi olla vahva psykologinen vaikutin sekin). Koska vaikutustapa on kuitenkin ihan sama eli lihasten koskettelu, kaipailisin myös rajun hieronnan terveysvaikutuksien tueksi jotain faktaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

ville

Posts: 3,780

#379 • • ville olen oikeasti ujo

Epailija, 25.5.2007 19:05:
Tiedän kyllä. Jälkimmäiseen ei ehkä kuvailu "miellyttävää koskettelua" päde, koska toimenpide on silkkaa tuskaa. Voipi olla, että keho vapauttaa tuolloin entistä enemmän omia "kipulääkkeitään" ja olo on sitä myöten hieronnan loputtua entistä rennompi ja parempi (tuskan loppumisen tuoma helpotus voi olla vahva psykologinen vaikutin sekin). Koska vaikutustapa on kuitenkin ihan sama eli lihasten koskettelu, kaipailisin myös rajun hieronnan terveysvaikutuksien tueksi jotain faktaa.



Eiköhän sitä etsimällä löydy vaikka urheilulääketieteestä.

Itsellä "kovakourainen" ammatthieroja onnistui poistamaan jatkuvan kivun yläselästä lapaluiden välistä. Pelkkä kiro ei asiaa auttanut, kun jännittyneet lihakset vetivät paikat yhä uudestaan jumiin, mutta kiro+hieroja poisti ongelman. Varmaan samaan lopputulokseen pääsisi myös itse kovalla venyttelyllä, mutta aikaa se vaatisi ihan toisella tavalla.
pupuankka

Posts: 869

#380 • • pupuankka poly-wtf?!

accule, 25.5.2007 16:54:
Enpä kyllä tiiä... ensimmäinen kysymys on, että auttaako se? Jos auttaa niin olis kyllä mielenkiintoista selvitellä asiaa. Tekisköhän syventävät?:)



En tiiä mutta sitä tehdään päihdekuntoutujille ihan julkisen terveydenhuollon puolella. Et kai se johonkin perustuu *hymy* Minä en tiiä mittään mutta olen kuullut että korviin tökkivät neuloilla *joo*