Vaihtoehtoiset hoitomuodot

389 posts, 20 pages, 172,585 views

Epailija

Posts: 5,636

#341 • • Epailija Physicist, 2nd class.

WooShaa, 2.12.2006 19:35:
Niin, ja juuri sitä tarkoitin sillä etten usko tietoisuuden olevan mikään työkalu maailmankaikkeuden hallintaan, tai edes jonkin sairauden poistamiseen ilman asianmukaista lääkitystä. Tarkoitin vain sitä, että esim. asennoitumalla johonkin tilanteeseen "en mä kuitenkaan onnistu tossa jutussa mitä yritän", et varmasti onnistu. Motivaatio ja tahto ovat todella vahva vaikutin melkein kaikkeen mitä elämä eteesi heittää, ja esimerkiksi huippu-urheilijat varmasti ymmärtävät aika paljon ihmisen psyykeen ja suoritusten korrelaatiosta.



Ok. Ymmärsin vähän mistiin, kun puhuit todellisuuden riippuvuudesta havaitsijasta ja kvanttimekaniikasta samassa kokonaisuudessa. Olkoon edellinen postaukseni sitten kertaukseksi muille. *hymy*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

*Stardust*

Posts: 202

#342 • • *Stardust*

Epailija, 2.12.2006 19:45:

Ok. Ymmärsin vähän mistiin, kun puhuit todellisuuden riippuvuudesta havaitsijasta ja kvanttimekaniikasta samassa kokonaisuudessa. Olkoon edellinen postaukseni sitten kertaukseksi muille. *hymy*



Tietenkin todellisuus on riippuvainen havaitsijasta, mutta en todellakaan tarkoittanut että havaitsija pystyisi vaikuttamaan kvanttitason tapahtumiin. Aina välillä hairahdun itsekin yhdistämään eksistentialismia ja populaarifysiikkaa *hihu* mutta siitä ei seuraa kuin juupas/eipäs väittelyä.

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

Aurinkoneiti

Posts: 4,793

#343 • • Aurinkoneiti
Minä uskon klassiseen hierontaan ja intialaiseen päähierontaan. Se on hyvä lääke stressiin. Kun teen tätä päähierontaa, itsellenikin tulee hyvä olo.
ville

Posts: 3,780

#344 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Medusa, 29.1.2007 17:21:
Noniin.. viiminen viesti tähän aiheeseen offtopicina, mutta pidän uskontoa vähän painavempana asiana kuin jotain hoitoa. Siksi tuskin lähden skientologiaan mukaan jos en pidä niistä arvoista. Energiahoito kummiskaan ei vaadi mitään tiettyjä mielipiteitä tai uskomuksia.



IMO hoito on monessa suhteessa paljon vakavampi kuin uskonto.

Uskonto (jos se on millään tasolla järkevä) harvoin lupaa parannusta fyysiseen ongelmaan. Uskonnon tehtävä (imo) on monesti tarjota helppoja vastaksia yksilön peruskysymyksiin kuten miksi olen täällä.

Sen sijaan energiahoito tai sen antaja saattaa antaa lupauksen, jota ei pysty pitämään millään tasolla, sillä energiahoito pohjautuu puhtaasti hoidettavan potilaan omaan uskoon. Energiahoito voi olla hyvä asia jos potilaalla on vaikkapa mielestä johtuva päänsänky ja se poistuu hoidolla. Mutta energiahoidossa luvataan paljon muutakin ja näitä asioita ei yksinkertaisesti pysty parantamaan energiahoidolla.

Energiahoito on huuhaata, koska energiahoidossa hoidon parantuminen ei johdu mistään "energiasta" vaan yksilön omasta luulosta.
Apo

Posts: 1,574

#345 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

ville, 29.1.2007 17:35:
Uskonto (jos se on millään tasolla järkevä) harvoin lupaa parannusta fyysiseen ongelmaan. Uskonnon tehtävä (imo) on monesti tarjota helppoja vastaksia yksilön peruskysymyksiin kuten miksi olen täällä.



Skientologia on tuohon nähden melko kokonaisvaltainen homma, siinähän erityisesti luvataan parannusta nykyiseen olotilaan (maksat n kpl valuuttaa niin pääset tämän hoidon avulla seuraavalle dianetiikkatasolle tjsp).

edit: Joten mielestäni siinä sekoittuu sekä uskonto että erilaiset "hoitomenetelmät". Mukaan vielä sopiva sekoitus lahkolaisuutta ja "sanan levitystä" niin soppa on valmis.
ville

Posts: 3,780

#346 • • ville olen oikeasti ujo

Apo, 29.1.2007 17:39:
---
ville, 29.1.2007 17:35:
Uskonto (jos se on millään tasolla järkevä) harvoin lupaa parannusta fyysiseen ongelmaan. Uskonnon tehtävä (imo) on monesti tarjota helppoja vastaksia yksilön peruskysymyksiin kuten miksi olen täällä.

---


Skientologia on tuohon nähden melko kokonaisvaltainen homma, siinähän erityisesti luvataan parannusta nykyiseen olotilaan (maksat n kpl valuuttaa niin pääset tämän hoidon avulla seuraavalle dianetiikkatasolle tjsp).



Totta, jonka takia kirjoitin "jos uskonto on millään tasolla järkevä". Skientologia ei tätä ole.

Huuhaata kaikki, sanotaan niin :)
Metsäpiru

Posts: 418

#347 • • Edited Metsäpiru metsäpiruilee
No itse lähdin energiahoitoon (reiki) vailla mitään uskoa. Olin hyvinkin epävarma koko energiahoidosta, enkä sitä vieläkään sinälleen pysty ymmärtämään. Se vaan toimi minulla ja itse en liittäisi sitä skientologiaan saatikka mihinkään muuhunkaan uskontoon.

(saatikka mitään maksanut koko hoidosta ;p )
Apo

Posts: 1,574

#348 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

ville, 29.1.2007 17:41:
Totta, jonka takia kirjoitin "jos uskonto on millään tasolla järkevä". Skientologia ei tätä ole.



*hih*

Pistetään vielä perään lainaus wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Dianetiikka)

"Hubbard uskoi että useimmat ihmisen henkiset ja ruumiilliset vaivat ovat psykosomaattisia ja johtavat juurensa reaktiiviseen ihmismielen muistijälkiin, "engrammeihin". Engrammit ovat traumaattisia muistoja, jotka pyyhkimällä on Hubbardin mukaan mahdollista tavoittaa "selkeä" tila."
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#349 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Medusa, 29.1.2007 17:41:
No itse lähdin energiahoitoon (reiki) vailla mitään uskoa. Olin hyvinkin epävarma koko energiahoidosta, enkä sitä vieläkään sinälleen pysty ymmärtämään. Se vaan toimi minulla ja itse en liittäisi sitä skientologiaan saatikka mihinkään muuhunkaan uskontoon.



niin, eihän reikillä ja skientologialla olekaan mitään
tekemistä keskenään... ja tuskinpa tuolla skientologia
-threadissa mainitulla energiahoidolla reikiä tarkoitettiin.

enpä kuitenkaan kommentoi sitä reikin toimivuutta tai
toimimattomuutta, koska siitä mulla ei ole kokemuksia...
mutta pointtina kuitenki se, että skientologian energiahoito
on todennäköisesti aika eri asia ku reiki.

--
dasinoaisnvs

Metsäpiru

Posts: 418

#350 • • Metsäpiru metsäpiruilee
Asia selvä. Luulin, että energiahoidolla tarkoitettiin reikiä. *piis*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#351 • • Aziz Combat Fighter

Medusa, 29.1.2007 17:41:
No itse lähdin energiahoitoon (reiki) vailla mitään uskoa. Olin hyvinkin epävarma koko energiahoidosta, enkä sitä vieläkään sinälleen pysty ymmärtämään. Se vaan toimi minulla ja itse en liittäisi sitä skientologiaan saatikka mihinkään muuhunkaan uskontoon.

(saatikka mitään maksanut koko hoidosta ;p )



Mulla ois myydä sulle täällä ihan loistava tiikerinkarkotuskivi.

Mulla on ollu se ny vuosia enkä vieläkään oo joutunu tiikerin uhriksi!
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#352 • • Aziz Combat Fighter

Medusa, 29.1.2007 18:00:
Asia selvä. Luulin, että energiahoidolla tarkoitettiin reikiä. *piis*



Ja reiki on "energiahoitoa" ihan siinä missä skientologien tarjoama kätten päälle paneminen. Sama homma.
Metsäpiru

Posts: 418

#353 • • Metsäpiru metsäpiruilee

Ana-5000, 29.1.2007 18:26:
---
Medusa, 29.1.2007 18:00:
Asia selvä. Luulin, että energiahoidolla tarkoitettiin reikiä. *piis*

---


Ja reiki on "energiahoitoa" ihan siinä missä skientologien tarjoama kätten päälle paneminen. Sama homma.



Älä helvetissä.. en tiennytkään että reiki on energiahoitoa! Jos haluat olla lapsellinen niin siitä vaan..
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#354 • • Aziz Combat Fighter

Medusa, 29.1.2007 18:33:
---
Ana-5000, 29.1.2007 18:26:
---
Medusa, 29.1.2007 18:00:
Asia selvä. Luulin, että energiahoidolla tarkoitettiin reikiä. *piis*

---


Ja reiki on "energiahoitoa" ihan siinä missä skientologien tarjoama kätten päälle paneminen. Sama homma.

---


Älä helvetissä.. en tiennytkään että reiki on energiahoitoa! Jos haluat olla lapsellinen niin siitä vaan..



heh, sori, mut aika ironinen kommentti ku itte hehkuttelet miten joku pystyy kanavoimaan maagista energiaa taikakäsillänsä ja parantaa sillä sairauksia.

Mun pointti oli et kaikki noi "energiahoidot" eli TT ja reiki ja skientologien käsienheiluttelut perustuu ihan samaan juttuun, eli plaseboon ja itse terapiakokemuksen miellyttävyyteen.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#355 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Ana-5000, 29.1.2007 18:43:
Mun pointti oli et kaikki noi "energiahoidot" eli TT ja reiki ja skientologien käsienheiluttelut perustuu ihan samaan juttuun, eli plaseboon ja itse terapiakokemuksen miellyttävyyteen.



samaa mieltä.

mutta ei ole mikään pakko olla skientologi uskoakseen
reikiin tai muihin vastaaviin... eikä varmaan skientologitkaan
pidä noita omia juttujaan reikinä.

eli mun mielestä on kuitenki kyseessä eri hoidot.

--
dasinoaisnvs

phanatic

Posts: 1,123

#356 • • phanatic

k1mm0, 29.1.2007 18:47:
---
eli mun mielestä on kuitenki kyseessä eri hoidot.



Mielestäni esim. höpöpöpöpulveri on ihan samaa höpöpöpöä, myi sitä sitten tohtori Tolonen tai rajatietomessujen Tarja.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#357 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

phanatic, 29.1.2007 20:03:
---
k1mm0, 29.1.2007 18:47:
---
eli mun mielestä on kuitenki kyseessä eri hoidot.

---


Mielestäni esim. höpöpöpöpulveri on ihan samaa höpöpöpöä, myi sitä sitten tohtori Tolonen tai rajatietomessujen Tarja.



kyllä tohtori tolonen ja tarja saa nimetä pulverinsa ihan
miten haluaa... vaikka molemmissa samat höpöhöpön
perusainekset oliskin (vrt. vaikka uskonnot).

--
dasinoaisnvs

phanatic

Posts: 1,123

#358 • • phanatic

k1mm0, 29.1.2007 20:21:
---
kyllä tohtori tolonen ja tarja saa nimetä pulverinsa ihan
miten haluaa... vaikka molemmissa samat höpöhöpön
perusainekset oliskin (vrt. vaikka uskonnot).



Tietenkin saa nimetä, mutta samaa höpöhöpöä ne on silti:) Samoin ku reijittäjät ja skientologit saa kutsua itseään reijittäjiksi ja skientologeiksi.
Epailija

Posts: 5,636

#359 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Medusa, 29.1.2007 17:41:
No itse lähdin energiahoitoon (reiki) vailla mitään uskoa. Olin hyvinkin epävarma koko energiahoidosta, enkä sitä vieläkään sinälleen pysty ymmärtämään. Se vaan toimi minulla ja itse en liittäisi sitä skientologiaan saatikka mihinkään muuhunkaan uskontoon.



Toimii sinulla mihin? Mitä vaivoja tällä on sinun kohdalla parannettu?

Skepdic.com kertoo seuraavia reikistä:

Reiki (pronounced ray-key) is a form of healing through manipulation of ki, the Japanese version of chi. Rei means spirit in Japanese, so reiki literally means spirit life force.

...

Larry Arnold and Sandra Nevins claim in The Reiki Handbook (1992) that reiki is useful for treating brain damage, cancer, diabetes and venereal diseases. If the healing fails, however, it is because the patient is resisting the healing energy.

...

Reiki was popularized by Mikao Usui (1865-1926).After fasting and meditating for several weeks, he began hallucinating and hearing voices giving him "the keys to healing."

(http://www.skepdic.com/reiki.html)

1. Perustuu energioille, joita ei millään mittalaitteilla olla havaittu.
2. Jos potilas parantuu, on se hoidon ansiota, jos ei, on se potilaan syytä.
3. Hoidon on tehnyt tunnetuksi henkilö, joka on ollut idean saadessaan vähintäänkin epävakaassa mielentilassa.

Sounds like total bullshit to me.

Edit: Niin ja toistettakoon miljoonannen kerran, että henkilökohtainen kokemus ei ole tieteellisesti (tai edes arkijärkevästi) pätevää näyttöä hoidon toimivuudesta. Hieno juttu, jos tuntuu paremmalta, mutta se ei tarkoita sitä, että hoito tekee mitä väitetään.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#360 • • Aziz Combat Fighter


James Randi puhuu homeopatiasta :P

Randi on mun lempparisetä!