389 posts, 20 pages, 178,436 views
Epailija, 11.2.2007 17:44:
---
Ana-5000, 11.2.2007 17:19:
James Randi puhuu homeopatiasta :P
Randi on mun lempparisetä!
---
FOX News! :D
Edit: Anteeksi OT.
Ana-5000, 11.2.2007 17:50:
ei tää oo offtopic, jumalallinen henkiparantaminen on iha selkeesti yks "vaihtoehtonen hoitomuoto"
Epailija, 11.2.2007 18:01:
---
Ana-5000, 11.2.2007 17:50:
ei tää oo offtopic, jumalallinen henkiparantaminen on iha selkeesti yks "vaihtoehtonen hoitomuoto"
---
Tuon clipin tärkein ja pelottavin viesti ei koske The Blasphemy Challengea tai uskontoa van Fox News:in luonnetta. Siksi se (ja tämä) on OT:ia. =)
P.S. Puolueetonta ja tutkivaa journalismia? Minusta on pyhäinhäväistys edes nimittää noita uutisiksi.
Dani Cior, 23.5.2007 01:16:
Täs on tolle lässyttävälle vitun fyysikolle suoraan YLIOPISTON lääkiksen ja yleisbiologian fysiologian oppikirjasta:
Haug, Sand, Sjaastad, Toverud: Ihmisen Fysiologia, sivu 153.
Elimistön omien kivunlievitysmekanismien aktivoiminen
Muiden aistien aktivoiminen lievittää usein kipua ("poisjohtaminen"). Ihoärsykkeiden (kosketus, hieronta, lämpö- ja kylmähoidot) kipua lievittävä vaikutus perustuu selkäytimen porttisolujen aktivoitumiseen. Myös ihon sähköinen ärsyttäminen helpottaa kipua. Tämä perustuu siihen, että paksut myeliinitupelliset hermosyyt reagoivat herkemmin sähköärsytykseen kuin kipua välittävät ohuet myeliinitupettomat hermosyyt. Tämä aktivoi porttisoluja samalla tavoin kuin hieronta. Akupunktion vaikutus puolestaan perustuu elimistön omien luonnollisten opiaattien, endorfiinien, vapautumiseen keskushermostosta. Joissakin tapauksissa kipu voi lievittyä myös lumevalmisteilla, jotka eivät sisällä lainkaan vaikuttavia lääkeaineita. Tämä edellyttää kuitenkin, ettei potilas itse tiedä saavansa lumevalmistetta. Lumevaikutus ei ole pelkkää kuvittelua, vaan sillä on fysiologinen perusta. Kivun lievittyminen perustuu myös tässä todennäköisesti endorfiinien vapautumiseen.
Dani Cior, 23.5.2007 09:58:
lässyn lässyn, olisko toi painettu '99. Mulla sattui vaan olee tentti tosta aiheesta ja tuli sun vitun koskettelukommentit ja muu ulina aiheesta mieleen kun luin kipuradoista ja aistimuksista. Jotkut ihmiset haluaa aina päteä vaik ei tajua asioista vittuakaan. Käy lisää kouluja.
Epailija, 23.5.2007 12:21:
Olen muistaakseni itse ollut sillä kannalla, että hieronta on teholtaan lähinnä luokkaa "miellyttävää koskettelua". En kuitenkaan ole väittänyt, etteikö hieronnalla voisi lievittää kipua (jos olen, niin saat luvan kaivaa sen kohdan esiin itse).
ville, 23.5.2007 13:20:
---
...toiset kourivat sillä tavalla, että vesi valuu silmistä...
josbe, 23.5.2007 12:48:
Tulipa mieleeni - ja tämä ei liity edellisiin postauksiin, joita en edes jaksanut kunnolla lukea läpi - että musta on edistyksellistä, että meidän työterveyslääkäri antaa mulle akupunktiota! Se on niitä harvoja asioita, jotka auttaa selkäkipuihin, jotka on vaivannu mua lapsesta asti.
Itse uskon, että akupunktio perustuu myös muuhun kuin "luonnollisten opiaattien vapautumiseen", mutta tiedä häntä. Lääketiede kai perustelee akunpunktion tehoa vain ja nimenomaan sillä.
accule, 24.5.2007 08:23:
---
Jos sua kiinnostaa, niin meille ainaki perusteltiin joskus pääsykoekirjassa akupunktion tehoo sillä, et sen aikaansaama tuntohermojen stimulaatio kilpailee samoista synapseista kipuhermojen kanssa ja vähä niinku blokkaa niiden välittäjät siitä. Mut enpä oo tuon enempää perehtynyt, voispa vaikka etsiä jotain tietoo. Toi on aika mielenkiintoista miten se toimii.
accule
Jos sua kiinnostaa, niin meille ainaki perusteltiin joskus pääsykoekirjassa akupunktion tehoo sillä, et sen aikaansaama tuntohermojen stimulaatio kilpailee samoista synapseista kipuhermojen kanssa ja vähä niinku blokkaa niiden välittäjät siitä. Mut enpä oo tuon enempää perehtynyt, voispa vaikka etsiä jotain tietoo. Toi on aika mielenkiintoista miten se toimii.
josbe, 24.5.2007 08:38:
Edit: Uskon myös, että teho perustuu tuohonkin, mutta mistä sitten johtuu se huomattava lihasten rentoutuminen jälkikäteen? Yksinkertaisesti siitäkö, että kipu on poissa?
ville, 23.5.2007 13:20:
Hierotnaakin on niin erilaista. Jotkut lähinnä läpsyttelevät lihaa, toiset kourivat sillä tavalla, että vesi valuu silmistä...
Epailija, 25.5.2007 19:05:
Tiedän kyllä. Jälkimmäiseen ei ehkä kuvailu "miellyttävää koskettelua" päde, koska toimenpide on silkkaa tuskaa. Voipi olla, että keho vapauttaa tuolloin entistä enemmän omia "kipulääkkeitään" ja olo on sitä myöten hieronnan loputtua entistä rennompi ja parempi (tuskan loppumisen tuoma helpotus voi olla vahva psykologinen vaikutin sekin). Koska vaikutustapa on kuitenkin ihan sama eli lihasten koskettelu, kaipailisin myös rajun hieronnan terveysvaikutuksien tueksi jotain faktaa.
accule, 25.5.2007 16:54:
Enpä kyllä tiiä... ensimmäinen kysymys on, että auttaako se? Jos auttaa niin olis kyllä mielenkiintoista selvitellä asiaa. Tekisköhän syventävät?:)