Saako teitä kuvata bileissä?

90 posts, 5 pages, 36,920 views

genki

Posts: 872

#61 • • genki

AlexS, 13.7.2005 13:47:
edit: mielestäni "ihanne-tilanne" olisi se että paikalla olisi 1-2 pro-kuvaajaa eikä muita kameroita, silloin ujompi ja vaivautuneempi osa ihmisistä saisi olla suht rauhassa...ja saisi keskittyä pääasiaan *hymy* Mutta tosiaan ainahan niitä kuvia saa poistatettua, ainakin jos klubitukseen tulevat.



fitu hyvin sanottu, just joku jone / anqqa / villevaavu kuvaamaan ja isot pressibadget kaulaan niin ihmiset tietäis et aha tuolla noi kuvaajat menee ja vois olla varma et homma olis asiallisen filtterin läpi katsottu ja julkaistut kuvat laadukkaita ja hyvällä maulla otettuja.

mun mielestä on helvetin kiva kattoa hyviä kuvia bileistä mistä välittyy kemujen tunnelma oivallisesti vaikkei olis ollukaan paikalla (perheenisillä ei ole aikaa käydä näissä niin paljon..;]), eli en missään nimessä haluais et kuvaaminen loppuis kokonaan, vaan että ihmiset oikeasti miettisivät että miksi sen kameran ottavat mukaan sinne bileisiin, ja kannattaako sitä ylipäänsä ottaa.

orait no nyt lähen kyl takas ulos. mukavaa päivää kaikille! :]

--
crop circles in the carpet

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#62 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

AlexS, 13.7.2005 13:47:
Jokotai-ajattelu? mikä?



Se, että paikalla ollaan "joko" musiikin takia "tai" näyttäytymässä. Aika aikansa elänyt juttu mun mielestä *haukottel*


se että paikalla on kameroita ei pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen miten ihmiset pukeutuu...kuten sanoit "Mitä ideaa on lähteä sen näköisenä bileisiin, että joutuu pakoilemaan kameraa?" - ei niitä kameroita varten tarvitse pukeutua, ei ainakaan minun tarvitse.



Samaa mieltä *joo* Ja en tarkoita, että kameroita varten tarvitsisi pukeutua.

Heh. No vähän hölmöksi tää on mennyt joo. Pointti oli se, että onko kaikkea pakko ottaa niin vakavasti? Ei sillä hyvännäköisyydellä ja tyylitajulla ole mun mielestä kauheesti tekemistä tän asian kanssa. Ja voihan sitä pelätä vaikka stroboja tai Proteuksen nahkahousuja *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

genki

Posts: 872

#63 • • genki

Jone, 13.7.2005 13:38:
...... Itse kannatan kuvaamisen rajoittamista bileissä, joka on helppo nähdä siten että mulla on oma lehmä ojassa (...ja siinä on osittain oikeassakin jos noin ajattelee). Musta olis kuitenkin ihan jees, jos tota salamavaloviidakkoa vähän harvennettaisiin useimmista bileistä haukkaamasta liikaa huomiota itse asialta ja aiheuttamasta suoranaista häiriötä.



roger moore! samaa mieltä!

--
crop circles in the carpet

genki

Posts: 872

#64 • • genki

Hyzenthlay, 13.7.2005 13:58:
Heh. No vähän hölmöksi tää on mennyt joo. Pointti oli se, että onko kaikkea pakko ottaa niin vakavasti? Ei sillä hyvännäköisyydellä ja tyylitajulla ole mun mielestä kauheesti tekemistä tän asian kanssa. Ja voihan sitä pelätä vaikka stroboja tai Proteuksen nahkahousuja *nauru*



sori nyt pakko vielä hetki kommentoida, siis ei tietenkään tartte SUN MIELESTÄ ottaa niin vakavasti koska omaat hyvän vartalon ja kauniit kasvot.

koita nyt hetki ajatella muiden, erilaisten ihmisten näkökulmasta tätä asiaa! rautalankaa on mennyt jo hyvä rulla.

--
crop circles in the carpet

seilori

Posts: 482

#65 • • seilori

AlexSedit: mielestäni "ihanne-tilanne" olisi se että paikalla olisi 1-2 pro-kuvaajaa eikä muita kameroita, silloin ujompi ja vaivautuneempi osa ihmisistä saisi olla suht rauhassa...ja saisi keskittyä pääasiaan *hymy* Mutta tosiaan ainahan niitä kuvia saa poistatettua, ainakin jos klubitukseen tulevat.



Tuo ihanne-tilanteesi kuulostaa mielestäni ihan hyvältä varsinkin isompiin bileisiin. Hankalampaa onkin sitten päättää, että kuinka pro-kuvaajat sitten erotellaan lähinnä häiritsevistä amatööreistä. Mm. Klubituksessahan parhaat kuvaajathan ovat jo saavuttaneet tunnettavuutta ja luottamusta, mutta jos vain heidän annettaisiin kuvata niin amatöörit eivät pääsisi kunnolla harjoittelemaan ja näyttäymään.

(myönnän etten vaivautunut lukemaan ketjun alkua, jos siellä jotain tätä sivuavaa oli)
Juhgu

Posts: 7,921

#66 • • Juhgu Virnistelijä

Hyzenthlay, 13.7.2005 13:20:
---
No ei nyt ihan noinkaan. Lähinnä ihmettelin sitä, miksi kukaan haluaa lähteä suoraan sängystä repäistynä bileisiin, ja vittuuntua sitten siitä, että pelkää joutuvansa ei-edustavan näköisenä kuviin. En siis väitä, että bileissä pitäisi olla 100% pyntättynä ja hyvännäköisenä *nauru*



Vaikka olisikin 100% pyntättynä ja hyvännäköisenä, ei silti ole kovin edustava tanssilattiakuvassa sen jälkeen kun on riehunut 3 tuntia kirkonpolttojunkan [pieni](kiva termi btw)[/pieni] tahtiin. Tällöin sentin päässä oleva kuvaaja ja salamavalojen räpsyntä voi kiskoa ihmisen pois musiikin luomasta transsista, varsinkin jos on herkkä ulkonäkönsä suhteen.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

serotonot

Posts: 3,137

#67 • • serotonot Paul Easy
Tosta Genkin pointista:

Mun mielestä ei tarvi ku mennä tonne kuvat-osioon katsomaan kuvakommentteja. Kuvista joissa ihmisillä sattuu olemaan tanssimisen lomassa kumma ilme tai erikoisemmat vaatteet löytyy heti mitä ihanimpia kommentteja kuten

"Voi V*TTU :D Mitä toi on kelannu ku on lähteny ton näkösenä bileisiin"
"PIRI TOIMII"
"VÄHÄX mua hävettäis jos liikkuisin ton näköisenä julkisella paikalla"
jne

ja kommentit ei ollu suoraan mistään kuvista vaan keksittyjä, mut aika paljon vastaavaa settiä löytyy, joten ymmärrän hyvin sen etteivät kaikki halua tulla kuvatuiksi. Selväpäisen outoilmeisen reivaajan kuva netissä jonkun väärän läpän kanssa voi olla nihkee homma jos esim. sen työkaveri sattuu lukemaan samaa sivustoa. Vaikkei mitään käyttäiskään niin tollainen voi aiheuttaa aika nastan silmätikuks tulemisen.

Ja vielä itse otsikkoon: kuvatkaa pois. Ilmeet vaihtelee ja vaatetus on mitä sattuu kaapista löytymään, mut eipä toi itseä häiritse.
mekaanikko

Posts: 1,176

#68 • • mekaanikko don selecta
Jos joku ei halua tulla kuvatuksi niin mun mielestä sitä toivetta pitäisi kunnioittaa ilman mitään vääntöä siitä et "hei ihan oikeesti niinku ei täst oo mitään haittaa, älä oo noin nössö" (<-- kärjistys). Ihmisillä voi olla erittäin hyviä syitä haluta olla joutumatta kuvatuksi, eivätkä kaikki niistä ole ihan ilmeisiä. Esimerkiksi:

- Tunnen esimerkiksi yhden tälläkin foorumilla varsin aktiivisesti vaikuttavan tyypin joka ei halua että hänen "nimensä" ja naamansa yhdistyvät eli että hän voi säilyttää anonymiteettinsä, ilmeisesti monestakin eri syystä.
- Jollain voi olla sellainen työ tai miksei joku yksityiselämänkin tilanne että ei olisi suotavaa näyttäytyä bileissä. Vaikka todennäköisyys on pieni, on mahdollista että nettiin päätyneet otokset osuvat ei-toivottujen henkilöiden silmien eteen jossain vaiheessa.
- Joku voi olla niin vainoissa että pelkää kameraa ihan an sich. Ja voi sitä varmaankin pelätä vaikkei olisi mitään vetänytkään.
- Jollain voi olla niin kompleksinen suhde omaan ulkonäköönsä, että ei kestä nähdä epäedustavia kuvia itsestään. Ja let's face it, amatöörien kuvista suurin osa on ihan vitun epäedustavia. Ihmiset näyttävät helposti huonon kuvaajan kuvissa rumilta vaikkeivät sitä olisikaan. Tällaiselle on helppo naureskella typeränä pinnallisuutena ja turhamaisuutena, mutta itse kun sattuneesta syystä on tässä viime aikoina runsaasti tullut oltua tekemisissä mm. anoreksiapotilaiden kanssa, en kyllä lähtisi vähättelemään tällaista neuroottisuutta.

Omasta puolestani voin sanoa että DJ:nä on kyllä joutunut tottumaan siihen että joku tulee jossain vaiheessa heilumaan kameran kanssa, oli sit dekkien takana tai vapaalla ja kyllä se mun puolesta on ihan OK vaikka 90% ajasta näytänkin ihan urpolta kuvissa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Jone

Posts: 8,258

#69 • • Jone Archibald Haddock

mekaanikko, 13.7.2005 14:58:
Jos joku ei halua tulla kuvatuksi niin mun mielestä sitä toivetta pitäisi kunnioittaa ilman mitään vääntöä siitä et "hei ihan oikeesti niinku ei täst oo mitään haittaa, älä oo noin nössö" (<-- kärjistys).



Oon tästä ihan samaa mieltä. Vaikka se paljon puhuttu laki antaa kuvaajille mitä mahdollisuuksia, niin kuvaaminen tulisi kuitenkin toteuttaa omaa päätä, moraalia (toivottavasti suhteellisen korkeaa sellaista) ja tilannetajua käyttäen. Yksikään bilekuva ei ole niin hieno tai tärkeä, että sillä kannattaisi pahoittaa kenenkään mieltä edes hetkeksi.
oZq

Posts: 153

#70 • • oZq
Monia hyviä näkökantoja on tullut jo esille tässä ketjussa. Itseänikin kiinnostaisi tuo bilekuvaus, ehkä juuri haastavan ympäristön ja haasteellisten kuvausolosuhteiden vuoksi. Bileisiin lähtiessä kamera kuitenkin useimmiten jää sinne kotiin. Tulee keskityttyä niin tanssimiseen (ja no ok, kavereiden kanssa pousailuunkin *vink* ), ettei kuvaamiselle juuri jää sijaa. ”Kuvaaminen” olisi vain päätöntä räpsimistä ja siksipä suurin osa kuvistakin lentäisi kotona suoraan roskiin. Eipä niistä juuri iloa olisi itselle tai muille. Siispä keskityn mieluummin nauttimaan musiikista sekä tanssimisesta.

Samoilla linjoilla useiden kanssa olen tuosta jo esille tulleesta yleiskuvan taltioimisesta. On mukava katsoa taidokkaita kuvia, joista selviää mm. valot, decot, kemujen yleisilme, oliko kansaa paikalla tai esim. fiilikset ja ihmisten määrä tanssilattialla. IMO paljon hyödyllisempää sellaisia on julkaista kuin niitä kymmeniä ”mun frendi ja yks toinen kaveri” –kuvia. Nuo voisivat useimmiten aivan hyvin jäädä sinne henk.koht. arkistoihin.

Kamerat eivät sinänsä kai mitenkään alun perin ko. kulttuuriin olennaisesti kuuluneetkaan. Niiden määrä nyt vaan on huimasti kasvanut viime aikoina kaikkien ymmärtämistä syistä. Itselläni ei sinänsä ole mitään kuvaamista vastaan. Kuitenkin ne harvat mielestäni onnistuneet otokset itsestäni ovat aina olleet hieman kauempaa kuvattuja yleisotoksia, joissa fiilistelee väkijoukon mukana. Useimmiten näiden kuvien ottajat ovatkin olleet asiaa jo kauemmin harrastaneita.

Eli saa kuvata kunhan ei tule aivan naamaan kiinni työntämään sitä kameraa, sillä olen rujo ja tyylitajuton, ainakin joihinkin ihquilukekkereihin*vink* (enpä kyllä piittaa siitä pätkääkään *justjoo*). Tuollainen voi sitä paitsi tosiaan onnistua irrottamaan siitä musiikin ja tanssin tuomasta hyvästä fiiliksestä.

IMHO videokuvauksessa toimii tyyli, jossa yleisilmeen taltioimisen lomassa videolle tallentuu väläyksiä fiilistelevistä bilettäjistä. Noiden lähiotosten ei kuitenkaan tarvitse olla kestoltaan mitenkään pitkiä. Tuollaista tyyliä on toisinaan nähnyt aivan onnistuneesti koostetuissa bilevideoissa.

Huh mikä postaus. No siinäpä kuitenkin mun muutamat sentit aiheesta ja vierestä.
onni3mk

Posts: 3,973

#71 • • onni3mk Onni on.
Postaanpa nyt tänne vähän kokemuksia eilisistä Eliteistä, joissa kuvasin videokameralla.

Suurin osa kuvista taitaa olla yleiskuvia tai vähän tiiviimpiä kuvia. Kukaan ei ollut moksiskaan kamerasta, vaan enemmänkin ihmiset rupesivat tanssimaan enemmän, kun huomasivat kameran. En sitten tiedä oikein onko se niin hyvä juttu, koska täähän nyt melkein on sitä poseerausta. Kukaan ei kääntänyt selkää kameralle tai laittanut kättä kasvojen eteen.

Yksi vanhempi mies tosin tuli kyselemään, että mihin mä (ja kaverini valokuvakameralla) kuvaan. Kun sanoin, että omaan käyttöön ja kai tää nettiinkin tulee, mies kyseli tiukkaan sävyyn, onko mulla ravintolan omistajan luvat kuvaamiseen. Mies sanoi myös, että jos häntä näkyisi jossain, hän haluaisi korvauksen siitä. Mä sanoin kohteliaasti, että kiitos, kun tulit ilmoittamaan, etten halua kuvaan, en julkaise yhtäkään kuvaa, missä näytte. Mies rupesi vähän uhkailemaan poliisilla, vaikka vakuutin, että mulla on lupa kuvata. Lopulta mies lähti pois. Oltiin kaverin kanssa vähän ihmeissämme miehestä. Mies tosin oli aika humalassa. Hyvä kumminkin, että tuli sanomaan, ettei halua kuviin, asian tosin olisi voinut hoitaa kohteliaammin.

Suurimmaksi osaksi kuvasin DJ kopin sivusta ja tanssilattian takaosasta ja käytin zoomia, jotta häiritsisin mahdollisimman vähän, niinkuin yleensäkkin teen. Pari kertaa oli kuitenkin pakko kävellä kameran kanssa tanssilattian läpi kuvaten ihmisiä läheltä. En kyllä tiedä, miltä se näyttää, mutta oli pakko kokeilla. Tällöinkään kukaan tanssijoista ei lähtenyt kameraa karkuun.

Ehkä tää oli vähän turha postaus, mutta halusin nyt kirjoittaa, jotain siitä, miten kuvaan bileissä.

--
Onni on.

mureena

Posts: 112

#72 • • mureena suppa greg numbah wan
ihan OK video/still-kuvaus bileissä kunhan ei kenenkään yksityisyyttä loukkaa. loukkaavaa mun mielestä on stalkkerimainen lähizoomaaminen tai yksittäisen henkilön dokumentointi illan aikana. oli muija tai jäbä, ei ne muut bilettäjät oo mitään peelojen valokuvagallerioita varten esiintyviä "palkintoja". näitähän dorkia näkee kyllä valitettavan usein.

ilman kuvattavan lupaa ei mun mielestä sais ottaa mitään kuvia, siis edellyttäen et ko. henkilö on kuvan pääkohde. voihan sitä aina kysyä et hei onks OK ottaa kuva?
onni3mk

Posts: 3,973

#73 • • onni3mk Onni on.

mureena, 14.7.2005 09:00:
voihan sitä aina kysyä et hei onks OK ottaa kuva?



Voiko? Siis tarkoitan nyt, että miten tämä tapahtuu käytännössä? Keskeytänkö ko henkilön tanssimisen kapauttamalla tätä olkapäähän ja kysymällä, että saanko kuvata sua tuolta vähän kauempaa? Jokaiselta kuvattavalta erikseen?

Siinä vaiheessa sen kuvattavan fiilis saattaa mennä tai kuvattava ei pysty enää olemaan luonnollinen vaan alkaa poseeraamaan.

Ymmärrän kyllä, että lupa pitaisi kysyä, ja kysyisinkin ehkä sen jokaiselta erikseen, jos tämä tanssin keskeyttäminen todella on hyväksyttävää.

Videokuvatessa luvan tietysti voisi kysyä jälkikäteen, koska kuvaamista on ikävä lopettaa kesken kysymyksen ajaksi.

--
Onni on.

Trixie

Posts: 1,342

#74 • • Trixie
No en mie ainskaan ketään murhaa aio jos kuvan ottaa, mut tosin joo kunnost riippuen ni en kyl tahtois yleiseen levitykseen mitään über känniääliö meiningis otettua photoo...

--
face your fears and live your dreams

onni3mk

Posts: 3,973

#75 • • onni3mk Onni on.
Mä en edes tajua, kuka pistäisi yleiseen levitykseen jotain känniördäys kuvia. Ei niitä ole kiva muiden kattoa, kun kuvattavan kavereiden ehkä naureskella. Ne kuvat kuuluu kaveripiirille, ei yleiseen levitykseen.

Ei mun tarkotus ainakaan ole kenenkään mieltä pahoittaa, jakamalla huonoja kuvia/kuvaa.

--
Onni on.

Aamu

Posts: 999

#76 • • Aamu you had me at hello

onni3mk, 14.7.2005 10:29:
Mä en edes tajua, kuka pistäisi yleiseen levitykseen jotain känniördäys kuvia.



haha. tuollahan niitä on kuvat osiossa vaikka kuinka paljon kun käy vaan kattelemassa..

ja mitä tohon 'miten kysyä lupaa'
niin varmaan ensinnäkin tarkoitettiin areaa jossa kysyminen mahdollista ja toisaalta en mä ainakaan itse ihan sokeana vedä hirveetä settiä pitkiä aikoja tanssilattialla, esimkään sen takia että pitää varoa ihmisiä ympärillä. siinä tulee katseltua ympärilleen ja kyllä kaikki elekieltä sen verta ymmärtää että jos joku näyttää sulle kameraansa niin voihan siitä kääntyä pois jos ei tahdo tulla kuvatuksi..

--
Do you think the expansion will make me fat?

bates

Posts: 707

#77 • • bates Tirehtööri
Oman järjen käyttö olisi myös suotavaa kuvajallekin. Esim se esiintymislava/dj-booth on todellakin vain ja ainoastaan esiintymislava, ei kuvaamista varten rakennettu koroke.

Siellä lavalla on kuitenkin yleensä useamman kymmentuhannen euron arvosta tekniikkaa, niin lavalle pääsyn estäminen järjestäjien toimesta ei todellakaan ole mitään vittumaista niuhottamista vaan yksinkertaisesti pyrkimys säästää se tekniikka ehjänä ja suoda esiintyville artisteillle mahdollisimman häiriötön työskentely-ympäristö.

--
The best way to predict the future is to invent it.

Jone

Posts: 8,258

#78 • • Jone Archibald Haddock

bates, 14.7.2005 11:24:
Oman järjen käyttö olisi myös suotavaa kuvajallekin. Esim se esiintymislava/dj-booth on todellakin vain ja ainoastaan esiintymislava, ei kuvaamista varten rakennettu koroke.

Siellä lavalla on kuitenkin yleensä useamman kymmentuhannen euron arvosta tekniikkaa, niin lavalle pääsyn estäminen järjestäjien toimesta ei todellakaan ole mitään vittumaista niuhottamista vaan yksinkertaisesti pyrkimys säästää se tekniikka ehjänä ja suoda esiintyville artisteillle mahdollisimman häiriötön työskentely-ympäristö.



Tähän vielä lisäyksenä se, että jos jossain tapahtumassa kuitenkin näet kuvaajan esiintymislavalla, niin olis ihan jees jos käyttäisit järkeä sen verran että sillä on siihen todennäköisesti erikseen pyydetty poikkeuslupa. Poikkeuslupa tarkoittaa sitä ettei ko. lupa automaattisesti ala koskemaan kaikkia kameran kanssa liikkeellä olevia sillä sekunnilla kun ensimmäinen sellainen on esiintymislavalla spotattu.
ezzy

Posts: 8,060

#79 • • ezzy Droid-pappa

mureena, 14.7.2005 09:00:

ilman kuvattavan lupaa ei mun mielestä sais ottaa mitään kuvia, siis edellyttäen et ko. henkilö on kuvan pääkohde. voihan sitä aina kysyä et hei onks OK ottaa kuva?



Ei vaan o mitenkään mahdollista. Enemmän se kysyminen häiritsee, kuin sen kuvan ottaminen...

Yleensä, jos kohde näkee kuvaajan, silmäkontaktista voi jo päätellä haluaako henkilö kuvaan.
mureena

Posts: 112

#80 • • mureena suppa greg numbah wan

Voiko? Siis tarkoitan nyt, että miten tämä tapahtuu käytännössä? Keskeytänkö ko henkilön tanssimisen kapauttamalla tätä olkapäähän ja kysymällä, että saanko kuvata sua tuolta vähän kauempaa? Jokaiselta kuvattavalta erikseen?



IMO jos tilanne on sellanen että koet keskeyttäväsi henkilön bilettämisen/fiilistelysession esim. tanssilattialla kysyessäsi häneltä lupaa niin ei kannata kysyä saati kuvatakaan. itse oon pärjänny elekielellä/nyökkäyksillä ja kameraa osoittamalla ja hyvin on pärjätty. ja jätän kuvaamatta kun selkeästi ei oo se hetki ottaa kuva. pyrin ajattelemaan että "haluaisinko tällaisen kuvan itsestäni klubbariin" tai "jos tossa olisin minä häiritsiskö toi kuvaaja mua kamerallaan" ja jos ei tunnu hyvältä niin en mä sellaisia ota.

sellaset yksilöivät kuvat (poseeraukset, lähiotokset jne.) on mun mielestä ihan kohteliasta kysyä henkilöltä lupaa esim. just elekielellä, kommunikointi hoituu parissa sekunnissa, eikä kukaan mulle tähän päivään mennessä oo mitään vittuillu, kohteliaita kieltäytymisiä sitä vastoin on tullut vastaan joskus mikä on ihan ymmärrettävää. en mä koe että yleisömassan kuvaaminen olis yksilönsuojaa loukkaavaa. jos paikka sallii tai kieltää valokuvaamisen niin henkilökunta tiedottaa ja valvoo että talon politiikkaa noudatetaan. samahan pätee julkisella paikalla kuvaamiseen ja sitä koskevaan lainsäädäntöön.

lisäks mun mielestä olis nauhan editoijan tai kuvaajan tehtävä tuhota matskua esim. epäonnistuneita ilmeitä tai salaman paljastamia alkkareita ynnä muuta sellaista mitä kukaan ei halua itsestään nettiin. sehän on sit jokaisen omasta etiikasta kiinni että mitä tekee sille ei voi mitään mut itsehän voi näyttää esimerkkiä.

toimittaja ja valokuvaajaetiikastahan löytyy Googlellakin ihan kivasti tuloksia, mut viime kädessä mun mielestä oma järki ja kohteliaisuus ratkaisee.