Saako teitä kuvata bileissä?

90 posts, 5 pages, 36,898 views

genki

Posts: 872

#21 • • genki
mielestäni kuvaaminen bileissä sopii tietynlaisiin kemuihin, en haluis et esim. junkka- tai psykebileissä porukka kävis ottaan tanssijoista lähikuvia koska moni tykkää vetää niin täysillä tanssin huumassa että se häiritsee tosi pahasti jos joku käy räpsimässä salamalla vieressä. jos on jotain perusklubi-iltoja mis jengi muutenkin posetanssii enemmän ku transsii niin eihän sillä sitten mitään väliä. esim. psykebileissä 90 luvulla ei ois voinu kuvitellakaan ottavansa kuvia, se kulttuuri oli vaan sellanen et jokaiselle annettiin tila vetää niin syvällä ku vaan halus ilman et tartti kelaa et seuraavana päivänä koko suomi näkee et on vedetty pohjanmaan kautta. sit taas jossain unityissä jengi laittaa ittensä sellaseen mallikuntoon muutenkin että se nyt on enemmänkin sen kulttuurin vaatimus että niitä kuvia otetaan, ja etenkin sellasia missä näkyy naama minkä voi sitten tunnistaa.

disclaimer: perusklubi-illoissa ei oo must mitään vikaa, mut ei jengi siellä samalla lailla syväluotaa kuin jossain toisissa bileissä.. siksi erottelu.

disclaimer 2: enkä tarkota kuosaamista, päinvastoin.

--
crop circles in the carpet

genki

Posts: 872

#22 • • genki

jarps, 12.7.2005 20:20:
Antaa kuvata vaan kunhan kuvaajalta löytyy pikkasen jonkinlaista filtteriä ja sensuuria *heiii**slurps*



hyvä pointti, jos kaikki kuvaajat olis huomaavaisia sen kanssa et onko ne kuvat tosiaan edustavia mitä toisista nettiin laittaa - lupa kysytty tai ei - niin ei täs varmaan olis mitään ongelmaa.. muuta ku se että kyllä se vaikuttaa käyttäytymiseen bileissä jos tietää että kamerat voi räpsyä millon vaan.

äh kyllä rehellisesti sanoen tykkäsin enemmän sillon ku kukaan ei kantanut kameroita bileissä.. oli vaan niin paljon vapautuneempi tunnelma.. jotenkin tuntuu et musalta menee koko ajan enempi arvoa pois tuol kemuis ja kaiken maailman muut asiat kasvaa sillä varjolla.

no ehkä alankin olemaan jo vanha patu eikä mua kannata kuunnella. ;]

/goes to get liniment

--
crop circles in the carpet

jeesboks

Posts: 4,064

#23 • • jeesboks p u p u
Yleensä saa mua kuvata jos niikseen tahtoo. Useimmiten ite pysyn kuitenkin kameran toisella puolella. Ne kerrat kun bileissä on videokameralla kuvannu niin hyvin on ainakin jengi suhtautunut. Mut ite ainakin huomioin jos toinen ei haluu tullu kuvatuksi, oli kyse nyt videokamerasta tai tavallisesta kamerasta. *hihu*

--
sen pienen hetken kaikki on täydellistä... *sydän*

Mellu-

Posts: 4,006

#24 • • Mellu-

Orfeus, 12.7.2005 20:20:
Itse en oo ainakaa koskaan kokenut mitää tuskaa tulla kuvatuksi, tilannekuvat kyllä toimii paremmin kun poseeraukset! Ainahan voi jälkikäteen pyytää poistamaan jonkun mielestään epäonnistuneen otoksen*hymy*



ihan ku mun suusta *hymy*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#25 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

genki, 12.7.2005 22:00:
mielestäni kuvaaminen bileissä sopii tietynlaisiin kemuihin, en haluis et esim. junkka- tai psykebileissä porukka kävis ottaan tanssijoista lähikuvia koska moni tykkää vetää niin täysillä tanssin huumassa että se häiritsee tosi pahasti jos joku käy räpsimässä salamalla vieressä. jos on jotain perusklubi-iltoja mis jengi muutenkin posetanssii enemmän ku transsii niin eihän sillä sitten mitään väliä.



Hmm. Tää vertaus ei ole kovin reilu niitä kohtaan, jotka käyvät trancebileissä nimenomaan sen musiikin takia (vaikka onhan niitäkin, jotka käyvät siellä muista syistä). Itselläni ainakin tanssin päätavoite on just transsi *hymy* ei ne psyke ja junkkabileet ole tän yläpuolella sen enempää *hih*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

SilverJo

Posts: 1,893

#26 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.
Suurin osa bilekuvaajista taitaa tietää ettei musta saa ottaa kuvia. *hihu* Alun kiusailun jälkeen kuvaajat ovat alkaneet kunnioittaa (tai no, ainakin sietää *hih*) kantaani, mikä on erittäin hyvä asia. *iloinen* Tietenkin erikseen ovat kuvat, joissa on paljon ihmisiä.. niihin joutumista ei voi aina välttää ja kuvaajan kannalta tiettyjen ihmisten välttely on mahdotonta. Videokuvaamisessa pätee ainakin mun kohdalla samat asiat. Ylipäätään oon kuitenkin sitä mieltä, että jos kuvataan yhtä henkilöä eikä kuvattava sitä itse huomaa (eikä täten saa tilaisuutta näyttää hyväksyykö kuvauksen) on lupaa kysyttävä jälkeenpäin. *hymy*

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

Daverian

Posts: 491

#27 • • Daverian
Kyllä saa kuvata kunhan ei pahasti häiritse fiilistä. Eli ei saa tulla tökkimään ja sanomaan että otanpa nyt susta kuvan jos sopii. Vaan että ottaa sen kuvan vähän kauempaa.

--
*Team Espoon Roboottiarmeija*

Aamu

Posts: 999

#29 • • Aamu you had me at hello
Hmm. No tähän varmaan voisi vastata että; saa kuvata.
ja sitten lisätä sen mutta...

Ehkäpä jokainen kuvaaja voisi sitten miettiä mitä kuvia tyrkkäsee oikeasti julkisuuteen ylipäänsä, koska ihan kaikki kuvat ei ihan oikeasti ihan aina onnistu. :(

Typerää nyt sanoa, mutta hirvittää välistä kun bileissä joku kysäisee voiko ottaa kuvan ja kaveri tarkoittaa että 'no poseeraa nyt siinä sitten' ja ääk en todellakaan ainakaan itse ole hyvä niissä tilanteissa, ja sitten voi mietistiskellä kauhuissaan että mitä jos kaverilla ei senruuri toimi yhtään. Esim että se näkee vaan ne hienot vaatteet, muttei sitä räkäklimppiä siinä poskella.. Jonka sitten taatusti kaikki muut huomaavat kun se seuraavana päivänä iloisesti lykkäilee kuviansa klubbariin.

Ja sitten taas toisaalta, vaikka pidänkin siis itse henk.koht. niistä kuvista jotka otetaan itsestäni vähänkuin varottamatta. En pidä siitä, että kuvan ottaja on tuntematon.
Siis jos hän ottaa ilman kysymistä. Vaikkapa huikkasemalla jostain penkiltä että HEI TYTTÖ, ja kun vilkaisen huudon suuntaan sieltä välkähtää salama.
Inhottavaa.

hmhm. meniköhän vähän ohi aiheesta.
sorri.

--
Do you think the expansion will make me fat?

Jone

Posts: 8,258

#30 • • Jone Archibald Haddock

leka, 12.7.2005 21:43:
Kysymys yksittäisen henkilön kuvaamisesta bileissä on kinkkinen, koska tässä tapauksessa ei välttämättä ole kyseessä ns julkinen tila (tilaa verrataan about kotirauhaan). Siis oikaisten julkisella paikalla voi kuvata aika vapaasti. Toki asia muuttuu jos tapahtuman järjestäjä tilaa/myöntää jollekin kuvaus oikeudet johonkin tapahtumaan ja tästä ilmoitetaan etukäteen, tällöin ko henkilöllä/yrityksellä/tai yhdistyksellä on kuvaaminen täysin sallittua. Kannattaa tutustua myös tarkemmin laki kirjaan (siltä varalta, että joku alkaa kuitenkin valittamaan jotakin)
-phuh loppu oliki topicin vierestä*justjoo*



Hieman aiheen vierestä:
Toi kysymys ei ole lain kannalta mitenkään kinkkinen vaan täysin yksiselitteinen ja vastaus on "kyllä, saat kuvata yksittäistä henkilöä vaikka ilman lupaa" jos bileiden venuena toimii joku rafla tai yökerho. Itseasiassa saat kuvata yksittäistä henkilöä raflassa vaikka vastoin sen tahtoa jos perustat käyttäytymisnormisi ainoastaan lakiin ja sen sallimiin puitteisiin - ravitsemusliikkeet kun ovat julkista tilaa (tästä on olemassa päätös ja ennakkotapauskin jo monen vuoden takaa). Laki ei myöskään velvoita ilmoittamaan siitä että jossain tietyssä tapahtumassa paikalla (järjestäjän bookkaamia) kuvaajia. Sinänsä ravitsemusliike voi toki erikseen kieltää kuvaamisen, mutta en nyt ainakaan ykskantaan muista ensimmäistäkään, joka niin tekisi. UG-tapahtumien venuet ovat sitten asia erikseen - jos bileet järjestetään tilassa, jota ei lasketa julkiseksi on siellä kuvaaminen luvanvaraista.

Tämä lain mukaan jäykkäperseily on sit ihan toinen juttu ja se miten itse toimin suht erilainen. Vaikka valokuvaajalla olisi mitä oikeuksia, niin katson että meillä on myös moraalisia velvotteita kuvissa esiintyviä ihmisiä kohtaan mikäli aiomme toimia heidän kanssaan yhteistyössä.

Sit vois lopettaa aiheen vierestä puhumisen ja antaa ihmisten jatkaa itse aiheesta.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#31 • • Aziz Combat Fighter
Ihan vapaasti, paitsi sit ku oon naimisissa ja tuun bileisiin lähinnä viihdyttämään prostituoituja vaimolta salaa.
Ninka

Posts: 564

#32 • • Ninka
..jos joku saa siitä jotain iloa ni saa. Mutta ite en sitä materiaalia halua missään nimessä nähdä!

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

s4ga

Posts: 325

#33 • • s4ga
Turhaa, ei ne onnistu kuitenkaan.

--
Miau. ^__^

mekaanikko

Posts: 1,176

#34 • • mekaanikko don selecta

Jone, 12.7.2005 23:30:
Toi kysymys ei ole lain kannalta mitenkään kinkkinen vaan täysin yksiselitteinen ja vastaus on "kyllä, saat kuvata yksittäistä henkilöä vaikka ilman lupaa" jos bileiden venuena toimii joku rafla tai yökerho. Itseasiassa saat kuvata yksittäistä henkilöä raflassa vaikka vastoin sen tahtoa jos perustat käyttäytymisnormisi ainoastaan lakiin ja sen sallimiin puitteisiin - ravitsemusliikkeet kun ovat julkista tilaa (tästä on olemassa päätös ja ennakkotapauskin jo monen vuoden takaa). Laki ei myöskään velvoita ilmoittamaan siitä että jossain tietyssä tapahtumassa paikalla (järjestäjän bookkaamia) kuvaajia. Sinänsä ravitsemusliike voi toki erikseen kieltää kuvaamisen, mutta en nyt ainakaan ykskantaan muista ensimmäistäkään, joka niin tekisi. UG-tapahtumien venuet ovat sitten asia erikseen - jos bileet järjestetään tilassa, jota ei lasketa julkiseksi on siellä kuvaaminen luvanvaraista.



Jos tätä offtopiccia hetken jatkaa, niin olet toki täysin oikeassa siitä, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua jopa vastoin kohteen nimenomaista kieltoa. Mutta toinen juttu on sitten kuvan julkaiseminen. KKO on tehnyt useita langettavia päätöksiä joissa valokuvaa on hyödynnetty kaupallisesti kuvan kohteen siitä tietämättä. Ei-kaupallisesta julkaisusta ei ole ennakkotapauksia, mutta jos esimerkiksi kuvassa oleva henkilö on aivan ilmeisen kuoseissa tms. voi kuvan julkaisu olla laissa tarkoitettu yksityisyyden suojan loukkaus.

Mitä tulee sitten noihin eri venueihin niin laki kieltää ainoastaan kuvaamisen kotirauhan suojaamassa paikassa, käymälässä, pukeutumistilassa tai niihin rinnastettavassa paikassa sekä yleisöltä suljetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella. Voidaan keskustella siitä, onko UG-bileiden venue yleisöltä suljettu; silloin kun kyse on ihan oikeasti kutsuvierastapahtumasta niin näin on, mutta useimmat UG-tapahtumat kyllä ovat lain näkökulmasta mielestäni yleisötilaisuuksia vaikka ovella se kuuluisa "Yksityistilaisuus"-lappunen olisikin.

Kysymys siitä, voisiko ravintoloitsija halutessaan kieltää tiloissaan kuvaamisen on kinkkinen. Periaatteessa ravintoloitsijalla on oikeus valita asiakkaansa joten periaatteessa kai ovella voitaisiin kieltäytyä päästämästä sisään kameran kanssa. Jos kuitenkaan tällaista menettelyä ei ovella ole toteutettu, kuvaamisen estäminen on juridisesti katsoen hankalaa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Grizzley

Posts: 2,893

#35 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

Jone
Toi kysymys ei ole lain kannalta mitenkään kinkkinen vaan täysin yksiselitteinen ja vastaus on "kyllä, saat kuvata yksittäistä henkilöä vaikka ilman lupaa" jos bileiden venuena toimii joku rafla tai yökerho. Itseasiassa saat kuvata yksittäistä henkilöä raflassa vaikka vastoin sen tahtoa


Ilmeisesti laki on muuttunut vuosien varrella. Aikanaan allekirjoittaneen oppimissa tiedotusopin opinnoissa yksityisyyden suojasta puhuttaessa erityisesti painotettiin sitä, että kuvia saa ottaa kunhan ei kuvata ketään tiettyä henkilöä vaan "yleiskuvaa". (Suluissa tosin väittäisin ilman vahvempaa todistepohjaa että tuo on edelleen voimassa). Käytännössä tarkoitettiin sitä, että henkilö ei saanut olla kuvasta tunnistettavissa. Samoin todettiin, että ravintola on samaisella kriteerillä todettu yksityisyyden suojan piirissä olevaksi tilaksi eli verrattavissa jokaisen omaan kotiin. Saatan olla väärässä, mutta tulen silti puolustamaan oikeuttani olla epätoivottujen Annie Leibovitz wanna-be räpsijöiden tavoittamattomissa tarvittavin keinoin.

Bileympyröissä liikkuu toki myös hyviä, ja ennenkaikkea huomaavaisia kuvaajia (esim Tilt ja zAo), jotka saavat jossain hetken mielenhäiriössä niin halutessaan tästä persoonasta edelleenkin kuvia ottaa. Arvostan mainittujen miesten ammattitaitoa ja ennenkaikkea sitä mainittua huomaavaisuutta. Lähinnä huvittavaa on se, että näiden todellisten osaajien lisäksi bilekuvaajia tuntuu välillä olevan enemmän kuin itse juhlijoita kun aika monelle tuntuu olevan tärkeätä saada se kameran kuva klubbariprofiiliin...

--
Signature summarily executed for treason

onni3mk

Posts: 3,973

#36 • • onni3mk Onni on.
Itsekin jatkan nyt tästä offtopikista hetken aikaan.
Mäkin luulin, että edelleenkin on voimassa se laki, että baareissa ja ravintoloissa pitää kysyä omistajalta lupa kuvaamiseen. Ainakin videokuvaamiseen. En kyllä nää eroa noissa, kuva kun kuva. Tämän vuoksi mä olenkin aina kysynyt järkkäreiltä luvan. He kysyvät omistajalta tai kertovat, mistä voin itse kysyä.

Varmistan nyt vielä. Yksittäistä henkilöäkö saa kuvata vapaasti bileissä? Laki ei sano siihen mitään? Ja laittaa kuvat tai videon nettiin? Enkä kysy tätä siksi, että voisin silloin kuvata ketä tahansa ja tokaista, että näin saa tehdä, vaikka kuvattava ei haluaisi kuvaan.

Itse suosin myös niitä ei-poseeraus kuvia. Videokameraan kun ei kauheasti edes pysty poseeraamaan *vink* Ainakaan samalla tavalla kuin valokuvakameraan.

Vielä tuosta, että kysyy jälkeen päin saako kuvan julkaista. Mä en ainakaan edes nimeltä tunne kaikkia bileissä käyviä, joten luvan kysyminen voi olla hankalaa. Ellei sitten vielä bileissä vedä jossain vaiheessa hihasta kyseistä henkilöä. Ja toki multakin saa tulla kysymään, mitä varten kuvaan. Vaikken olisikaan kuvannut juuri sua. Ja tänne klubbariinhan mä ne editoidut pätkät oon tähän mennessä laittanut.

Jälkeenpäin voi valokuvan pyytää poistamaan, mutta editoidusta videopätkästä jonkun henkilön poistaminen on työläämpi juttu. En nyt tarkoita sitä, etten ottaisi videota pois jaosta, jos pätkässä esiintyvä henkilö sitä välttämättä haluaa. Totta kai otan. Omasta mielestäni mulla on kyllä sen verran silmää, etten laita videopätkiin sellaisia kuvia, joissa kuvattava ei olisi edukseen. Mukavampihan sellaista videota on muidenkin katsella.

Eniten mua tosiaan kiinnostaa tuo, millä osoitatte, ettei teitä saa kuvata. Sen lisäksi, saako teitä kuvata. RMJ:ssä eräs kuvan sivulla oleva henkilö käänsi mulle selkänsä, jolloin tajusin heti kääntää kameraa sen verran, ettei henkilö näkynyt.

--
Onni on.

jaywink

Posts: 1,668

#37 • • jaywink bass warrior
musta on ihan turhaa mennä keskeyttään jonkun tanssimista jotta saa jonku väkisin väännetyn poseerauskuvan. ihmiset on aidoimmillaan kun eivät tiedä olevansa kuvattavana *hih* zoomi roks.
ezzy

Posts: 8,060

#38 • • Edited ezzy Droid-pappa

jaywink, 13.7.2005 08:13:
musta on ihan turhaa mennä keskeyttään jonkun tanssimista jotta saa jonku väkisin väännetyn poseerauskuvan. ihmiset on aidoimmillaan kun eivät tiedä olevansa kuvattavana *hih* zoomi roks.



Totta, yleensä silloin kehiin tulee joku epäaito pousausilme ja kuvasta katoaa se fiilis. Itse pyrin olemaan näkymätön (tällä hetkellä liikaakin, kun en kuvaa enää bileissä) ja ottaa kuvat häiritsemättä jengiä.

Kuosauskuvat menevät editointipöydällä roskiin tai sitten editoidaan, jos kuva on loistava muuten. Yleensäkään tarkoitus ei ole esittää ketään kuvissa epäedustavassa valossa :)

Itseäni harvemmin bileissä kuvataan, mutta ihan kivaa se on, hyviä muistojahan ne ovat.
Avatar
#39 • • MiSSy* Guest

onni3mk, 13.7.2005 06:55:

Eniten mua tosiaan kiinnostaa tuo, millä osoitatte, ettei teitä saa kuvata. Sen lisäksi, saako teitä kuvata. RMJ:ssä eräs kuvan sivulla oleva henkilö käänsi mulle selkänsä, jolloin tajusin heti kääntää kameraa sen verran, ettei henkilö näkynyt.



Ite ainakin ikäänkuin juoksen karkuun siinä vaiheessa jos en halua tulla kuvatuksi *iihhih*

Ja sama kysymys kiinnostaa myös mua koska ajattelin itsekkin alkaa kuvaamaan myös bileissä jonkin verran *hihu*
En välttämättä haluaisi ketään sillä ärsyttää että olen "väkisin" ottanut kuvan ja julkaisen sen *blush*
AlexS

Posts: 1,389

#40 • • AlexS kummasetä
Saa (tosin ketä kiinnostaisi*nauru*) jos on edes suht ammattitaitoinen kuvaaja. Kuten tossa tuli aiemmin esille niin kuvaajalla pitää myös olla jonkunlainen "filtteri" korvien välissä...eli pitää ymmärtää mitä kuvia kannattaa laittaa nähtäväksi.

Kuvaamisesta yleisesti. Mun mielestä kuvaamisessa pitäisi painottua yleiskuviin. Ehkä osalle on mukava nähdä paljon tuttuja kuvissa (yleensä niissäkin vilisee samat ihmiset)...mutta mun mielestä mielenkiintoisampaa on nähdä kuvia joissa on taltioitu tapahtuman yleistä tunnelmaa, decoja, valoja jne. Kuten moni tietää niin niitä ns. tunnelmakuvia on mukava sitten jälkikäteen fiilistellä. Pelkät mr x ja ms y poseeraus-kuvat eivät sinänsä lämmitä. Varmasti mukava muisto kuitenkin kuvattaville.
DJ:stä otetut kuvat on myös ihan ok, joskus vaan näkee kymmenen melkein samanlaista kuvaa samasta dj:stä samassa tapahtumassa*ding* Jone ja ville&vaavu tuntuvat osaavan aika hyvin (valokuvaamisen ohella) valita kuvat jotka päätyvät yleisön nähtäväksi. Hyvässä suhteessa laadukkaita kuvia tapahtumasta, ihmisistä, dj:stä, decoista jne.

Toivottavasti en turhan nipottajalta kuulosta mutta vähän ihmetyttää myös nykyinen trendi...eli jatkuvasti pitää ottaa kaveri/kaveriporukka kuvia, oltiin sitten keskellä täyttä tanssilattiaa tai keskellä ahdasta kulkuväylää. Toisin sanoen raivataan sitä tilaa muutenkin ihmisiä täynnä olevassa paikassa jotta saadaan edustava todiste siitä että käytiin "teh bileissä". Muiden ihmisten huomioon ottaminen on pop!
Eli en ole ihmisten kuvaamista, ryhmäkuvia tms. vastaan. Se alkaa vain helposti ärsyttämään jos omasta asiasta tehdään niin iso numero ja väärässä paikassa väärään aikaan. Ei joka bileissä tule tällaista vastaan...lähinnä mieleen tuli muutama episodi Studio51:ssä Tieston keikan aikana.

Meni taas vähän OT, sori siitä*hihu*

--
I hear songs that should never end...
in places I cant comprehend.