Mark, 14.10.2008 18:22:
Hola ppl,
kukaan käynyt Filippiineillä? Suuntana ois joulukuussa Palawanin saari ja siellä ainakin Sabang, Port Barton ja El nido. Kaipailis kaikkee mahollista vinkkii jos joltain löytyy; suosituksii majotukseen, liikkumiseen jne. Cheers
-M
o/
Aasian ainoa kristitty maa ja sen kyllä huomaa. Huoria on joka sormelle ja viina virtaa :D Ruoka ehkä paskempaa kuin missään muualla ja aasialaista tulisuutta ei ollenkaan. Valmistaudu karjanlanpaistiin riisillä.
Erikoisuutena: vaikea saada huonetta kahdella sängyllä. Ainakin edullisimmissa majoituksissa oli yleensä vain yhden sängyn huoneita.. Johtuu ihan oikeasti siitä että enemmän ja vähemmän maksullisia tyttöjä on tarjolla vähän joka nurkalla, ainakin jos paikassa käy muitakin turisteja. Toinen ongelma mikä tuli vastaan mm. Angelesissa on se että huoneita saa vain tuntihinnalla :D
Ihmiset ovat _äärettömän_ mukavia, ystävällisiä ja palvelualttiita.
Itse kuljin akselilla Manila - Mindoro - Panaya - Negros - Bohol - Cebu. Valitettavasti aika eri riittänyt Palawanille, mutta se on kuulemma se kaikkein kaunein osa Filippiineistä. Sano että sä olet menossa sinne sukeltamaan? niistä lisää tuolla laitesukeltaminen topikissa. Itse kyllä ajattelin Palawanin käydä vielä joskus tsekkaamassa.
Liikkumisen erikoisuus Jeepnyt. Ymmärrät kun näet. Pitkälle ihmiselle epämukavia. Kulkee jokapaikkaan, yleensä luotettavia. Hinta kannattaa kysyä muilta matkustajilta. He kyllä kertovat.. Kuskilta jos kysyy niin saattaa saada eri hinnan :D Jeepnyjä voi myös käyttää esim bensan kuljettamiseen -> tsek kuva.
Suuremmilla teillä kulkee myös isoja busseja. Ne ovat yleensä suht tuoreita ja varustelttu telkkarein yms. Suosittelen ehdottomasti jos on vain tarjolla.
Englantia puhutaan yleisesti ihan ok. Amerikan ihannointi älytöntä. Filippiiniläisen suurin haave on päästä amerikkaan töihin tai naimisiin. duh..
Kuinka olet menossa Palawanille? Suorat lennot jostain? Itse olen pari kertaa lentänyt Cebu Pacificin lennoilla ja ovat olleet kaikin puolin ok. Lautalle sinne pääsee Mindoron saaren San Josesta ainakin pari kertaa viikossa - ehkä. Filippiininen lauttaliikenne on yleisesti kai ihan turvallista, ainakin lyhemmillä väleillä, mutta pidempää matkaa hitaasti kulkevat paatit on kai aika pahasti välillä (edelleen) ylibuukattu. Maailman pahin laivaonnettomuushan ei ole Titanic vaan MV Doña Paz (virallisesti kuoli n. 1500, oikea arvio n. 4300).. Viimisin suuronnettomuus tän vuoden kesäkuussa.
Itse en kohdannut onnettomuuksia, väkivaltaa, ryöstöjä tai mitään muutakaan ikävää. Ihan viihtyisää siellä on, mutta todella erilainen maa kuin muut kaakkois-Aasian maat.
Itselleni parhaina jäi mieleen pieni Siquijorin saari. Kaunis pieni ja rauhallinen mesta. Lisäks helmi oli sukellusreissu Apo Islandille (eri kuin Apo reef). Paikan nimistä vielä sen verran että saman nimisiä kaupunkeja voi olla useita. Kantsii aina tsekata minkä saaren kaupungista puhutaan.
Hey Joe huutelu tulee sit tutuksi :)