Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 166,693 views

Fyrisch

Posts: 4,525

#41 • • Fyrisch
haha, reps @ kielipoliisi :D
blender

Posts: 2,552

#42 • • Edited blender Arcade | KAIKU

excelsior, 11.5.2005 00:27:
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"



ok tämä nyt on hiukka yleistys ilman tarpeeksi hyvää faktaa taustalla mut mitä mä nyt uskoisin niiin suomalaisten äidinkielen taito on sellasta et tota harva spottaa virheenä, ei mua oikeestaan tollaset niinkään häiritse tai kiinnosta mut ne överikirjoitusvirheet niiku esim tossa lehden kannessa, pistää vähintäänkin whinetyksen käyntiin...

elikkä tää oli vaan mun näkemys tuosta kirjoitusvirheestä...tuntuu et tähän topikkiin kaikki ois jotenkin panostaneet enempi tuohon kieleen *nauru* ja heti tulee kielipoliisi mukaan jos vähänkin menee väärin..
Twist

Posts: 925

#43 • • Twist Team Kemuttajat
Itseänikin ärsyttää kirjoitusvirheet, mutta on kuitenkin muistettava, että tälläkin foorumilla on varmasti monia joilla on lukihäiriö; eivätkä yksinkertaisesti voi virheilleen mitään.*piis*
Tyranoid

Posts: 1,552

#44 • • Tyranoid FINRG

cosmic, 11.5.2005 01:17:
Sen nyt vielä ymmärtää jos foorumipostauksissa on kirjoitusvirheitä mutta että lehden kannessakin *ding* *nauru*



Jos lukee ton jutun niin tajuaa, että toi on tahallaan tehty.
Displacer

Posts: 1,828

#45 • • Displacer

Gnizhak, 11.5.2005 01:28:
---

Lisään vielä niuhotettavan asian, mikä minua tuntuu erityisesti häiritsevän on eräs anglismi, joka ei ole onnistunut taipumaan suomen kielessä merkityksellisesti oikeaan muotoon:
On the long run - näin sanoo amerikkalainen tarkoittaen esimerkiksi lyhytkantoisen suunnitelman kannattavuutta verrattuna pitkäkantoiseen suunnitelmaan (tai muuhun vastaavaan).
Pitkässä juoksussa - näin sanoo kaikki Sarasvuolaiset suomalaiset, joilla ei riitä kärsivällisyys miettiä suomenkielistä vastinetta ko. idiomille.



Aivan samaa mieltä. Rasittava tuo "pitkässä juoksussa". Viimeksi tuli vastaan yhdessä prujussa (aka. opetusmoniste). Yliopistossa. Luulisi, että edes yliopistotason opetusmateriaaleissa osattaisiin käyttää suomea.
Avatar
#46 • • Norb Guest
Nacu - Aivan! Jos kirjotat enään mä potkaisen sua nenään!
Samu

Posts: 517

#47 • • Samu Bodhisattva
Jesss, mikä aihe!!

Mua riepoo aivan suunnattomasti, sekä puhe-, että kirjoituskäytössä sana "elikkä". Ja totta helvetissä noi jatkuvat yhdyssanavirheet!
Mikä näitä nuoria riivaa!? Ei lukihäiriö ole mikään selitys, sanon minä! Ei silloin tunnettu moista käsitettä kun minä kävin koulua. Jos ei osannu kirjoittaa sai numeron sieltä asteikon alapäästä. Aika selkee homma mun mielestä.
Ei joka asiassa voida paapoa ja "yrittää ymmärtää"!

Nimim. "Ärrimurri"

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

neppu*

Posts: 111

#48 • • neppu* Neppu
Mulla on tapana vääntää sanoista mitä ihmeellisimpiä versioita, ja ymmärrän kyl et se joskus ärsyttää ihmisiä. Tietenkään en niitä kirjoitettuna käytä, mutta puheessa kyllä varsin usein.

Esimerkkinä: koska sana nauraa taipuu muotoon naureskella, on epäreilua jos sana hymyillä ei voisi taipua muotoon hymyileskellä *justjoo* *ding* *nauru*

Ja vielä näin yleisellä tasolla, ihmiset voisivat lukea uudestaan mitä kirjoittavat. Hyvänä esimerkkinä lääkärit, jotka kirjoittavat lääkärintodistuksiin mitä sattuu (näen töissä yhdessä päivässäkin liikaa näitä!)

Mun pikkuveljet ovat peruskoulun ysiluokkalaisia, ja on aika hälyyttävää huomata, etteivät ysiluokkalaisetkaan osaa kirjoittaa...
Avatar
#49 • • Annakins Guest

Optik, 11.5.2005 01:28:
kpoliisi_p.gif



Jos mulla olis haalarit, mä haluaisin ehdottomasti tollasen merkin :)
Tyranoid

Posts: 1,552

#50 • • Tyranoid FINRG

Android, 10.5.2005 22:39:
Kuulostaa - Ei kuullostaa!



Esimerkki oikeoppisesta kuullostaa-sanan käytöstä:

"Ylimääräisten L-kirjainten käyttäjiä tulisi kuullostaa helvetin tulessa."
Avatar
#51 • • Annakins Guest
Pitääkö niitä s**tanan ihquplurplur -hymiöitä ja etenkin sydämiä tunkea joka paikkaan???

Henkilökohtaisesti en voi sietää esimerkiksi sellaista tekstiä, jossa selkeästi kohdistetaan aggressioita toista ihmistä kohtaan ja sitten perään lisätään miljoona hymiötä ja sydäntä ja halia nollaamaan tilanne. Jos joku ihminen vituttaa sua niin miks sitä pitäis yrittää peitellä jollain prklen hymiöillä? Jos on sanottavaa, niin sano se suoraan ilman mitään 'ihquilua' äläkä leiki teiniä.

Mun mielestä keskustelupalstoilla puhekieli toimii kirjoitetussa asussa aivan hyvin, mutta esimerkiksi juuri yhdyssanavirheet vaan yksinkertaisesti saavat henkilön vaikuttamaan tyhmältä (mun mielestä). Toinen asia mitä en voi sietää on sitten se, että kirjoitetaan helvetin pitkä teksti yhteen pötköön ilman välimerkkejä ja isoja kirjaimia.

Kirjoitusvirheitä löytyy kaikkien teksteistä eikä se ole rikos, mutta ei se vaadi paljoa käyttää vähän päätään ja pohtia kirjoitetaanko yhdyssana yhdys sana vai yhdyssana.

A
mekaanikko

Posts: 1,176

#52 • • mekaanikko don selecta
Tämän(kin) foorumin oikeinkirjotuksen keskimääräinen taso on sitä luokkaa, että yksittäisistä virheellisistä ilmaisumuodoista nillittäminen on vähän kuin yrittäisi sammuttaa maastopaloa vesipyssyllä. Listaankin sen sijaan seuraavassa muutaman itseäni häiritsevän virheen, joita näkee myös ammattimaisten kielenkäyttäjien teksteissä:

Pateettinen. Kyseistä sanaa ei mielestäni pitäisi käyttää lainkaan sen merkityksen epäselvyyden vuoksi. Parempi olisi käyttää sanan synonyymiä paatoksellinen jonka useimmat lukijat varmasti ymmärtävät oikein. Missään tapauksessa ei pidä po. sanaa käyttää englanninkielen sanan pathetic käännöksenä, se on selkeästi virhe (suomeksi pathetic on säälittävä).

Englanninnos jne. Ilmeisesti kielenhuollon suosituksissa tällaiset muodot hyväksytään, mutta mielestäni ne eivät edusta hyvää suomenkieltä. Suomennos on hyvä ja vakiintunut ilmaisu, muunkielisistä käännöksistä käyttäisin muotoa englanninkielinen käännös jne.

Ylipäänsä suosittaisin tervettä harkintaa sen suhteen, kuinka orjallisesti kielenhuollon suosituksia noudattaa. Erityisesti tämä koskee lainasanojen kirjoitusasua. Parempi referenssi kuin "viralliset" suositukset on mielestäni esimerkiksi kunkin erityisalan lehdistö ja muut keskeiset kielelliset toimijat (esim. elintarvikesanaston tapauksessa elintarviketeollisuus). Väittäisin, että vaikka toki sellaiset kirjoitusasut kuin razzia tai fascismi ovat jo menneen talven lumia, monet suositelluista muodoista kuten sampoo, sakki, jatsi, pitsa tai jukurtti eivät vastaa kielenkäytön todellisuutta ja ainoastaan turhaan sekoittavat lukijaa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

cosmic

Posts: 389

#53 • • cosmic :D

Samu, 11.5.2005 08:51:
Mikä näitä nuoria riivaa!? Ei lukihäiriö ole mikään selitys, sanon minä! Ei silloin tunnettu moista käsitettä kun minä kävin koulua. Jos ei osannu kirjoittaa sai numeron sieltä asteikon alapäästä.

Nimim. "Ärrimurri"



Aika tylyä tekstiä. Lukihäiriö on nimittäin joillekin ihan oikea ongelma. No onneksi nykyään jo tunnetaan kyseinen käsite, ettei lukihäiriöisten tarvitse suotta tuntea itseään tyhmäksi.

--
:D is an unproductive condition.

diorite

Posts: 437

#54 • • diorite 180+

Displacer, 10.5.2005 22:52:
Eli jos tollanen tulee vastaan niin kyllä se yleensä on ihan tahallaan sillein kirjoitettu.



"sillein kirjoitettu" *lmao*

--
Kuka? Minäkö?

ville

Posts: 3,780

#55 • • ville olen oikeasti ujo

Samu, 11.5.2005 08:51:
Mikä näitä nuoria riivaa!? Ei lukihäiriö ole mikään selitys, sanon minä! Ei silloin tunnettu moista käsitettä kun minä kävin koulua. Jos ei osannu kirjoittaa sai numeron sieltä asteikon alapäästä. Aika selkee homma mun mielestä.
Ei joka asiassa voida paapoa ja "yrittää ymmärtää"!

Nimim. "Ärrimurri"



Ei se oo noin yksinkertaista.

Mulla on lukihäiriö, jonka ansioista kirjaimet menee väärin päin: kuolu, niitä jää pois: tervetloa tai väärä kirjain: katoe. Tähän lukihäiriöön myös liittyy ongelma, että koska en kykene erottamaan kunnolla kirjaimia, jää myös kaunokirjoituksessa pois i:n pisteet sekä ä-, t- ja ö- viivat.

Se ei auta, vaikka luen omaa tekstiä. Voin tehdä sitä vaikka kymmenen kertaa ja silti noita virheitä jää.

Ja suoraan sanottuna mua vitutt** erittäin rankasti, että lukihäiriötä ei diagnosoitu kouluissa _millään_ tavalla. Sen sijaan sain jo ensimmäiseltä luokalta asti kuulla: "ville on vaan laiska, se ei jaksa etsiä virheitä" tai "ville, sä et osaa lukea kunnolla, harjoittele enemmän". Jokainen varmaan osaa arvata kuinka helppoa on tuollaisen jälkeen saada hyvä arvosanan esimerkiksi äidinkielestä ...

Kielissä opettelin kokonaisia sanoja väärin ja ne mitä opettelin oikein, kirjoitin väärin. Ja kun kielissä pisteitä tippuu aika rankasti kirjoitusvirheistä, voi vain arvata mitä lukihäiriö voi tehdä kielten opinnoille. Sanakokeista en tainnut paljoa kymppejä saada ....

Siinä oikeesti pikkunassikkana tulee olo, että on jotenkin tyhmä tai vajaa, kun yrittää parhaansa ja silti homma ei suju. Kun sitä sitten muutenkin on aika paskana tosta, asiaa ei juuri auta se opettaja joka sanoo "tee työsi paremmin". Tästä syystä mä en oikeesti ihmettelisi, että monien häiriökäyttäytyjien joukossa on ihan puhtaasti oppilaita, joilla on lukihäiriö: lapsena sitä turhautuu/suuttuu kun oikeesti yrittää kaikkensa ja "tietävä" aikuinen väittää, että oon vaan laiska paska.

t: pahasti koululaitokselle katkera :mad:
Velttov

Posts: 216

#56 • • Velttov

ville, 11.5.2005 10:23:
---

Ei se oo noin yksinkertaista.

Mulla on lukihäiriö, jonka ansioista kirjaimet menee väärin päin: kuolu, niitä jää pois: tervetloa tai väärä kirjain: katoe. Tähän lukihäiriöön myös liittyy ongelma, että koska en kykene erottamaan kunnolla kirjaimia, jää myös kaunokirjoituksessa pois i:n pisteet sekä ä-, t- ja ö- viivat.

Se ei auta, vaikka luen omaa tekstiä. Voin tehdä sitä vaikka kymmenen kertaa ja silti noita virheitä jää.

Ja suoraan sanottuna mua vitutt** erittäin rankasti, että lukihäiriötä ei diagnosoitu kouluissa _millään_ tavalla. Sen sijaan sain jo ensimmäiseltä luokalta asti kuulla: "ville on vaan laiska, se ei jaksa etsiä virheitä" tai "ville, sä et osaa lukea kunnolla, harjoittele enemmän". Jokainen varmaan osaa arvata kuinka helppoa on tuollaisen jälkeen saada hyvä arvosanan esimerkiksi äidinkielestä ...

Kielissä opettelin kokonaisia sanoja väärin ja ne mitä opettelin oikein, kirjoitin väärin. Ja kun kielissä pisteitä tippuu aika rankasti kirjoitusvirheistä, voi vain arvata mitä lukihäiriö voi tehdä kielten opinnoille. Sanakokeista en tainnut paljoa kymppejä saada ....

Siinä oikeesti pikkunassikkana tulee olo, että on jotenkin tyhmä tai vajaa, kun yrittää parhaansa ja silti homma ei suju. Kun sitä sitten muutenkin on aika paskana tosta, asiaa ei juuri auta se opettaja joka sanoo "tee työsi paremmin". Tästä syystä mä en oikeesti ihmettelisi, että monien häiriökäyttäytyjien joukossa on ihan puhtaasti oppilaita, joilla on lukihäiriö: lapsena sitä turhautuu/suuttuu kun oikeesti yrittää kaikkensa ja "tietävä" aikuinen väittää, että oon vaan laiska paska.

t: pahasti koululaitokselle katkera :mad:



TÄYTTÄ ASIAA... Allekirjoitan kokonaisuudessaan tuon tekstin ....
Avatar
#58 • • Annakins Guest

Tontsis, 11.5.2005 10:37:
---
ville, 11.5.2005 10:23:

Mulla on lukihäiriö, jonka ansioista kirjaimet menee väärin päin: kuolu, niitä jää pois: tervetloa tai väärä kirjain: katoe. Tähän lukihäiriöön myös liittyy ongelma, että koska en kykene erottamaan kunnolla kirjaimia, jää myös kaunokirjoituksessa pois i:n pisteet sekä ä-, t- ja ö- viivat.

Se ei auta, vaikka luen omaa tekstiä. Voin tehdä sitä vaikka kymmenen kertaa ja silti noita virheitä jää.

---


Ei tuossakaan vuodatuksessa montaa virhettä ollut.



Nykyäänhän on noita automaattisia tekstinkorjausohjelmia saatavilla, joten ei aina tiedä/huomaa onko toisella lukihäiriö vai ei.
Samu

Posts: 517

#59 • • Samu Bodhisattva

TontsisPointtina Samulla oletettavasti oli kuitenkin se, että lukihäiriötä käytetään huonona selityksenä ja se tuntuu nykyisin kuuluvan näihin trendikkäisiin erityispiirteisiin, siinä missä ADHD ja lällylesboilukin ;)



Nii. Nää on näitä juttuja, joita voi ymmärtää vaan (vain) jos sattuu omalle kohdalle. En voi kuitenkaan olla ihan väärässä, kun väitän, että yhdyssanavirheet on (ovat) lisääntyneet huomattavasti sitten omien kouluaikojen.

Villen kannanotto asiaan oli kyllä varsin valaiseva. Sen sijaan, että keksitään käteviä termejä tämmöisille asioille, olis (olisi) opettajakunnan vissiin (ilmeisesti) tehtävä jotain. Opetuksen taso yhä suurempien luokkakokojen myötä ei voi olla samaa kuin 15 vuotta sitten. Yhteiskunnassa on siinä kohtaa virhe.

"En tiiä sitten.." sanois (sanoisi) mun (minun) mummu tähän ja pappa sanois (sanoisi), että "näin on". Niin, että "silloin kun minä olin nuori..."

ps. Puhekielisyyden tavoittelu tekstissä ei ole sama asia kuin väärinkirjoittaminen. Tää on ton "elikkän" ohella yks toinen mua "riemastuttava" seikka silloin, kun puhutaan kirjoittamisesta.

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

Android

Posts: 3,908

#60 • • Android

Tontsis, 11.5.2005 10:37:


Pointtina Samulla oletettavasti oli kuitenkin se, että lukihäiriötä käytetään huonona selityksenä ja se tuntuu nykyisin kuuluvan näihin trendikkäisiin erityispiirteisiin, siinä missä ADHD ja lällylesboilukin ;)



Olen täysin samaa mieltä. Siltä tosiaan vaikuttaa että moni käyttää lukihäiriötä tekosyynä siihen ettei oikeasti vaan jaksa/viitsi panostaa tekstien (kieliopilliseen) ulkoasuun.

Huvittavinta tässä on vielä se että itse en edes puhu suomea äidinkielenäni...