Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 167,176 views

Jutu

Posts: 3,054

#61 • • Jutu Blondi
Onko se "tällainen" vai "tälläinen"? En ole oikein varma tuosta joten kirjoitan sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla tai sitten en ollenkaan.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Android

Posts: 3,908

#62 • • Android

Jutu, 11.5.2005 11:31:
Onko se "tällainen" vai "tälläinen"? En ole oikein varma tuosta joten kirjoitan sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla tai sitten en ollenkaan.



No mieti itse, kirjoittaisitko "tämänlainen" vai "tämänläinen".
Jutu

Posts: 3,054

#63 • • Jutu Blondi

Android, 11.5.2005 11:32:
---
Jutu, 11.5.2005 11:31:
Onko se "tällainen" vai "tälläinen"? En ole oikein varma tuosta joten kirjoitan sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla tai sitten en ollenkaan.

---


No mieti itse, kirjoittaisitko "tämänlainen" vai "tämänläinen".



Hups. No minkä takia lukiossa äidinkielen aineessa hyväksytään tuo "tällainen" -sana, kun se kerta on oikeasti "tämänlainen"? Ei voi tajuta.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Karski

Posts: 6,049

#64 • • Karski Pomon kätyri

Jutu, 11.5.2005 11:35:
---
Android, 11.5.2005 11:32:
---
Jutu, 11.5.2005 11:31:
Onko se "tällainen" vai "tälläinen"? En ole oikein varma tuosta joten kirjoitan sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla tai sitten en ollenkaan.

---


No mieti itse, kirjoittaisitko "tämänlainen" vai "tämänläinen".

---


Hups. No minkä takia lukiossa äidinkielen aineessa hyväksytään tuo "tällainen" -sana, kun se kerta on oikeasti "tämänlainen"? Ei voi tajuta.



Siis: tällainen on ihan selkeätä suomea. Android viittasi
ko. sanan etymologiaan josta voi päätellä oikean muodon.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jutu

Posts: 3,054

#65 • • Jutu Blondi

Tres, 11.5.2005 11:38:
---
Jutu, 11.5.2005 11:35:

Hups. No minkä takia lukiossa äidinkielen aineessa hyväksytään tuo "tällainen" -sana, kun se kerta on oikeasti "tämänlainen"? Ei voi tajuta.

---


Siis: tällainen on ihan selkeätä suomea. Android viittasi
ko. sanan etymologiaan josta voi päätellä oikean muodon.



Kiitos vain tiedoista. Tuli nyt tämäkin asia selvitettyä.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

COBALT

Posts: 1,407

#66 • • COBALT akitaattori

Displacer, 10.5.2005 22:47:
Eniten mua ärsyttää KETÄ-sanan käyttö KUKA-sanan tilalla.



Jep! Mut sehän on vaan se piäni sakki tos rannikolla, heheh! Siitähän on niin lyhyt matka Ruattiinkin, et jos ottaa takapihalla pari askelta liikaa, ni pulahtaa mereen! *nauru*
Oops! Ja siinä meni kaverit, öh...!!! *hih*

*Sorry-oli-ihan-pakko-hymiö!*

--
Parhaat bileet tehdään aina korvien välissä...!

Timce

Posts: 5,381

#67 • • Edited Timce
Sydämeen ei mahdu kahta ämmää!

Sama sääntö pätee myös tänne

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

Avatar
#68 • • Peppi Guest
Jippii! Kielenhuoltopoliisille vihdoin oma topic! *aplodit*
Avatar
#69 • • Peppi Guest

mayah, 10.5.2005 23:12:

http://www.kotus.fi/kielitoimisto (kannattaa tutustua!)



Kielitoimisto auttaa tosiaan kiperimmissäkin kielenhuollollisissa ongelmissa. Itse olen rimputellut puhelinneuvontaan lukemattomia kertoja, kun töissä on madellut vastaan pulmia, joihin en vastausta ole keksinyt pidemmänkään pohdinnan jälkeen. Muistaakseni minuuttiveloitus on aika hurja, mutta onneksi henkilöt langan toisessa päässä ovat osaavia ja vastauksen saa ns. kuin apteekin hyllyltä.

Kirjoitusvirheistä mua ärsyttää kaikkein eniten se, että välimerkkien (lue: pilkku, huutomerkki, lainausmerkit jne.) jälkeen ei osata laittaa väliä. Hittolainen, se väli kuuluu sinne! Kirjoitukset, joista ko. väli puuttuu, ovat epäselviä ja vaikeita lukea. Onneksi sentään suurin osa ala-asteiän ylittäneistä ihmisistä osaa sen välin paikoilleen laittaa. *ohjeitajakel*
nostatus

Posts: 343

#70 • • nostatus
Yksi on ylitse muiden (vaikkei olekaan KIRJOITUSvirhe, vaan PUHEvirhe):

Viivaa ei sanota lukujen välissä. Eli jos vaikka huomenna ennustetaan olevan 12-15 astetta lämmintä, niin sitä EI sanota näin: kaksitoista viiva viisitoista astetta! Se sanotaan näin: kaksitoista [pidä lyhyt tauko] viisitoista astetta tai kahdestatoista viiteentoista astetta. Tätä kuulee ihan joka paikassa, paitsi Suomen Tietotoimiston uutisissa.

Muuten saatte puhua mitä ja miten tahansa, mutta tuliko tämä nyt kaikille selväksi!?

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

Vexe

Posts: 1,016

#71 • • Vexe

ville, 11.5.2005 10:23:
Ja suoraan sanottuna mua vitutt** erittäin rankasti, että lukihäiriötä ei diagnosoitu kouluissa _millään_ tavalla. Sen sijaan sain jo ensimmäiseltä luokalta asti kuulla: "ville on vaan laiska, se ei jaksa etsiä virheitä" tai "ville, sä et osaa lukea kunnolla, harjoittele enemmän". Jokainen varmaan osaa arvata kuinka helppoa on tuollaisen jälkeen saada hyvä arvosanan esimerkiksi äidinkielestä ...

Kielissä opettelin kokonaisia sanoja väärin ja ne mitä opettelin oikein, kirjoitin väärin. Ja kun kielissä pisteitä tippuu aika rankasti kirjoitusvirheistä, voi vain arvata mitä lukihäiriö voi tehdä kielten opinnoille. Sanakokeista en tainnut paljoa kymppejä saada ....



Täällä yksi kohtalotoveri. Itsellä todettiin ala-asteella lievä lukihäiriö, joka ei aiheuttanut mitään muita toimenpiteitä, kuin jouduin istumaan muutaman tunnin tukiopetuksessa. Hyvä että osasin edes lukea ensimmäisen luokan jälkeen.

Vasta lukiossa asiaan alettiin puuttumaan. Mutsi oli jostain lukenut jutun lukihäiriöstä ja kaikki tunnusmerkit täyttyivät minun kohdalla. Pitkän selvittelyn jälkeen apu löytyi Erilaiset oppijat RY:stä(jos oikein muistan yhdistyksen nimen). Tätä kautta löysimme ihmisen, jolla on virallinen oikeus testata lukihäiriö. Testeissä minulla todettiin paha lukihäiriö, joka vaikuttaa erittäin paljon vieraiden kielten opiskeluun. Tämän lisäksi tarvitaan neurologin lausunto, jossa todetaan ihminen terveeksi.

Tässä kohtaa minulla tuli sitten mutka matkaan. Lääkäri alkoi epäilemään jotain ja passitti minut pään magneettikuvauksiin. Minulla todettiin Aivolisäkekasvain, joka leikkauksen jälkeen todettiin hyvälaatuiseksi. Leikkaus ei edes aiheuttanut pitkäaikaisia häiriöitä aivolisäkkeen toimintaan. Leikkauksen jälkeen jätin lukion kesken ja siirryin ammattikouluun.

Pari vuotta leikkauksen jälkeen lähdin taas testauttamaan itseäni, jotta saan vihdoin todistuksen lukihäiriöstä. Testeissä sain aivan saman tuloksen kuin pari vuotta aikasemmin tehdyissä. Tällä kertaa neurologi totesi minut terveeksi ja nyt minulla on virallinen paperi asiasta.

Häiriön tasoa kuvataan asteikolla 1-5 (1 lievä lukihäiriö, 5 erittäin paha lukihäiriö). Minulla luvut näyttävät 4.

Ehkä jotain nyt kiinnostaa, että mitä olen hyötynyt tuosta. Ehdottomasti itsetunto on parantunut paljon, koska nyt tiedän miksi en ole samanlainen kuin muut. Lisäksi olisin saanut käyttää tietokonetta ylioppilaskirjoituksissa, jos olisin käynyt lukion loppuun. AMK:n pääsykokeissa olisin saanut käyttää tietokonetta kirjoittamiseen, sekä olisin saanut käyttää enemmän aikaa tehtävien tekemiseen. Sama käytäntö pitäisi olla myös ammattikorkeakoulussa, kun aloitan syksyllä. En kyllä usko, että tätä optiota tulisin käyttämään koska työelämässä se ei paljoa auta, jos jotain pitää käsin kirjoittaa.

Rahaa asian selvittämiseen meni runsaasti, mutta kyllä se kannatti.
toni

Posts: 912

#72 • • toni

Annakins, 11.5.2005 10:45:
Se kongruenssi-harjoitus (meniköhän tää nyt oikein*täh*) on ihan loistava.



Ei mennyt. Kongruenssiharjoitus kirjoitetaan yhteen ;)
Lenita

Posts: 1,423

#73 • • Lenita
Aah mikä topic *plur*

progea - ei progeeta

--
^_____________^

ariel

Posts: 308

#74 • • Edited ariel ananas

Lenita, 11.5.2005 12:51:
Aah mikä topic *plur*




Veit sanat suustani.:)(: En lue vastaisuudessa enää mitään muuta.

--
Vous allez faire des merveilles!

Avatar
#75 • • Annakins Guest

toni, 11.5.2005 12:45:
---
Annakins, 11.5.2005 10:45:
Se kongruenssi-harjoitus (meniköhän tää nyt oikein*täh*) on ihan loistava.

---


Ei mennyt. Kongruenssiharjoitus kirjoitetaan yhteen ;)



Kiitos korjauksesta, se näyttikin vähän oudolta väliviivan kanssa :)
ville

Posts: 3,780

#76 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 11.5.2005 10:37:
Ei tuossakaan vuodatuksessa montaa virhettä ollut. Jos sun oli tarkoitus toimia esimerkkinä lukihäiriöisestä, me taidetaan olla kaikki lukihäiriöisiä. Mullakin menee kirjaimet välillä sekaisin, niitä tippuu pois enkä löydä virheitä tekstistäni. Damn it! Mulla on lukihäiriö. Möks.



Sillä, että typoaa huolimattomuuttaan ja tarkastaa tekstin huolimattomasti ei ole mitään yhteistä lukihäiriön kanssa. Tiedät tämän varmasti myös itse.

IMO hyvä keino erottaa lukihäiriöinen ja huolimaton kirjoittaja on verrata käsin kirjoitettua tekstiä ja koneella kirjoitettua. Monella virheitä esiintyy vain koneelle kirjoitetussa tekstissä. Itselläni molemmissa.

Jos sinä kykenet löytämään kaikki virheet halutessasi, et ole lukihäiriöinen. Minä taas en niitä kykene löytämään. Jos esimerkiksi luen tekstiä, josta puuttuu i:n pisteet ja mun pitäisi saada kaikki pisteet paikoilleen, se vaatisi seuraavaa:

1) Luen tekstin kirjain kirjaimelta
2) Jokaisen kirjaimen kohdalla pysähdyn ja katson onko tämä kirjan i
3) Jos kirjain on i, laitan päälle pisteen

Jos teen kuten normaali ihminen, eli luen tekstiä täysin normaalisti ja mun pitäisi löytää i kirjaimet, en siihen kykenisi. Mun lukihäiriö on siis sellainen, että en kykene tunnistamaan/löytämään yksittäisiä kirjaimia sanoista. Käytännössä tämän johtaa siihen, että opettelen ulkomaisia sanoja väärin ja kirjoitan sanoja väärin. Tällainen lukihäiriön tyyppi ei liity millään tavalla yhdyssanoihin, pilkkuihin tai muuten heikkoihin lauserakenteisiin.

Tottakai lukihäiriötä käytetään "väärin" ja monet käyttävät sitä selityksenä osaamattomuudelleen. Toisaalta on myös olemassa henkilöitä, joilla on ihan oikeasti lukihäiriöitä ja mielestäni on erittäin väärin, että tällaiset ihmiset leimataan "tyhmiksi" ja he joutuvat kärsimään "viastaan" jokaisessa kokeessa, jonka he elämänsä aikana tekevät.

Voit varmaan myös itse kuvitella miltä tuntuu kuunnella opettajia, jotka sanoo 12 vuotta sulle: "tontis, sä et osaa, yritä uudestaan" ja joka kerta oot oikeesti yrittänyt. Kunnes sitten yks päivä sulle sanotaan: "tontis, sori, sulla onkin lukihäiriö, sä oot oikeesti yrittänyt, mut ei me voitu tietää".
Lost-Soul

Posts: 3,107

#77 • • Lost-Soul los pallos

ville, 11.5.2005 13:16:
---

Voit varmaan myös itse kuvitella miltä tuntuu kuunnella opettajia, jotka sanoo 12 vuotta sulle: "tontis, sä et osaa, yritä uudestaan" ja joka kerta oot oikeesti yrittänyt. Kunnes sitten yks päivä sulle sanotaan: "tontis, sori, sulla onkin lukihäiriö, sä oot oikeesti yrittänyt, mut ei me voitu tietää".


Onneksi nykyään (tai varmaan jo aika pitkäänkin) pystytään testaamaan mahdollinen lukihäiriö ja sellainen kun löytyy, niin siitä saa vielä mukaan kivan todistuksen. Tämän todistuksen avulla saa jopa pientä hyvitysta tenteissä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

ville

Posts: 3,780

#78 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 11.5.2005 13:36:

Ei se mitään lukihäiriötä vaadi, ettei huomaa omia kirjoitusvirheitään :)



Ei, voihan sitä olla huolimaton.


Nick on tosiaan Tontsis :)



no hei, pari kirjainta sinne tänne (:

(olis muuten jees jos oikolukuun saisi nickit)
Avatar
#79 • • Annakins Guest

Tontsis, 11.5.2005 13:36:
---
ville, 11.5.2005 13:16:
Sillä, että typoaa huolimattomuuttaan ja tarkastaa tekstin huolimattomasti ei ole mitään yhteistä lukihäiriön kanssa. Tiedät tämän varmasti myös itse.
---


Tiedän. Se oli just se pointti.



Sehän on ihan fakta, että jos on kirjoittanut esseen ja oikolukee sen ennen palauttamista esim. heti kun on saanut sen valmiiksi, niin ihan sokeahan sitä on omien virheidensä suhteen. Mä pidin mun gradua hyllyllä 2 viikkoa just sen takia, ja silti sieltä löyty jotain ihan älyttömiä virheitä :)
Illustrator

Posts: 3,171

#80 • • Illustrator
Niinkuin, vai niin kuin? Kumpi on oikein? Molempia näkyy aika tiuhaan.