Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 166,132 views

Displacer

Posts: 1,828

#21 • • Displacer

Omnivore, 10.5.2005 22:35:
Yhdys sana suosikkini:

Lappeen ranta
Joen suu
Jyväs kylä

Ja kyllä, eräät ihmiset ihan oikeasti kirjoittavat kaupunkien nimet noin.



Tää nyt ei ole varmaankaan mikään uusi juttu, mutta muoto "lappeen Ranta" on yleisesti käytössä ihan vaan (kulahtaneena) vitsinä. Eli jos tollanen tulee vastaan niin kyllä se yleensä on ihan tahallaan sillein kirjoitettu.
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#22 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
joo ja jos aikoo pitkän tekstin kirjoittaa, niin kappalejako ois aika kiva olla olemassa *nauru* mä en ainakaan edes yritä lukee tekstiä jossa sellasta ei ole. Ihan noin nyrkkisääntönä, siinä vaiheessa ne virheet haittaa kunnolla kun ei saa enää selvää.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Fyrisch

Posts: 4,525

#23 • • Fyrisch
mä typotan huolella aina, johtuen siitä et mun äidinkieli on muu kuin suomi
ja mul on dysleksia ja dysfasia! Repikää siitä jotai huumoria :.L
sapeli

Posts: 11,768

#24 • • sapeli jokukukamikä?

Nacu, 10.5.2005 22:35:
Ja se on jumalauta ENÄÄ ei ENÄÄN!!!

On se ny perkele, ettei sitä isot ihmiset osaa *igor*



"Se, joka kirjoittaa 'enään', sitä lyödään nenään." *nauru*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

UnityF

Posts: 15,721

#25 • • UnityF joo just se
Mä oon oppinu enemmän äikkää tän kahden sivun aikana kun koko kouluajan mitä oon suomessa ollu.. *nauru*

Mä oon teidän painajainen täys typoilija *pahis*


Hei kertokaa mulle fiksummat, saako lauseen aloittaa JA sanalla? Väittelimme kerran täällä mun luona ja mun mielestä ei saa aloittaa.. Olinko ihan väärässä?*ding*
FAIRI

Posts: 558

#26 • • FAIRI
karttakaa kirjoituksiani. kiitos.

--
banaani on ihmiskunnan vihollinen.

sapeli

Posts: 11,768

#27 • • Edited sapeli jokukukamikä?

UnityF, 10.5.2005 23:24:
Hei kertokaa mulle fiksummat, saako lauseen aloittaa JA sanalla? Väittelimme kerran täällä mun luona ja mun mielestä ei saa aloittaa.. Olinko ihan väärässä?*ding*



Mun mielestäkään ei saa *hymy* Tosin puhekielessä se toimii hyvänä tehokeinona *joo*

Ja sit niistä yhdyssanoista (*vink*), kun mä en muista koskaan koulussa kuulleeni mitään sääntöjä, niin yritin etti tuolta Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta etsiä, ja löysin vain tämän http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2004/kielii2004_30.shtml

Joku sanoi myös jossain forumilla että jos sanojen väliin voi laittaa adjektiivin "hyvä", sitten ne eivät todennäköisesti kuulu yhteen yhdyssanana.

edit: löytyihän se sieltä *hihu* http://www.kotus.fi/kielitoimisto/oikeinkirjoitusohjeita/yhteen_ja_erilleen_kirjoittaminen.shtml

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Lauri

Posts: 1,051

#28 • • Lauri Devoted

blender, 10.5.2005 22:34:
Tää on helppo. Itse kaatunut samaan mokaan, mutta:

Solar Stone ei solarstone, kiitosta kaverille vinkistä *nauru*

edit: typoja *lmao*



Ja sit vaikka ihan virallisesti (streetbeat qna):

• Solar Stone or Solarstone? We keep bumping into both names... which is the correct one?

RM: Well... we prefer it as one word as it's more aesthetically pleasing. But people write what they like - causes a few problems with mp3 download sites for occasion but... there you go.
mushi

Posts: 714

#29 • • mushi laura

sapeli,

Joku sanoi myös jossain forumilla että jos sanojen väliin voi laittaa adjektiivin "hyvä", sitten ne eivät todennäköisesti kuulu yhteen yhdyssanana.



se sana on -kin.
esim mielenkiintoinen. -kin ei sovi noiden sanojen väliin, joten toi on yhdyssana.
Displacer

Posts: 1,828

#30 • • Edited Displacer

mushi, 10.5.2005 23:38:
---
sapeli,

Joku sanoi myös jossain forumilla että jos sanojen väliin voi laittaa adjektiivin "hyvä", sitten ne eivät todennäköisesti kuulu yhteen yhdyssanana.


---


se sana on -kin.
esim mielenkiintoinen. -kin ei sovi noiden sanojen väliin, joten toi on yhdyssana.



adjektiivi tai -kin. molemmat on ihan kelpo testejä...

Jos joku haluaa oikeasti opiskella näitä juttuja niin THE sivu on tässä:

http://joyx.joensuu.fi/~suoniemi/Kielenhuollon%2520teoria.html

Tuolta löytyy myös harjoituksia/testejä:

http://joyx.joensuu.fi/~suoniemi/harjoitukset.html
blender

Posts: 2,552

#31 • • Edited blender Arcade | KAIKU

Lauri, 10.5.2005 23:37:
Ja sit vaikka ihan virallisesti (streetbeat qna):

• Solar Stone or Solarstone? We keep bumping into both names... which is the correct one?

RM: Well... we prefer it as one word as it's more aesthetically pleasing. But people write what they like - causes a few problems with mp3 download sites for occasion but... there you go.




k.. kiitoksia tuostakin, noi nimijutut on varmaan vedetty siis discogsin pohjalta. sieltähän ei löydy tota solarstonea mut ei sekään oo ilmeisesti tiedon mekka...

Joo pitääpä ottaa takasin sanoja.

Eli tarkemmin juttua selanneena molemmilla nimil on biisei . :)
http://www.deepbluerecords.co.uk/revamp/
excelsior

Posts: 151

#32 • • excelsior :)
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"

*grr* tähän oon törmänny jossain hesarissakin, ja Hesarin jos minkä pitäis kylvää meidän yleiskielen keskelle korrektia ja virheetöntä kieltä... jos joku nyt ei tiedä mikä tuos jutussa mättää se on AUTONSA... ei hänen auto... hänen auto, voi *Å&%+!!... *raivokohtaus*

tuo vierhe on tosi yleinen, ok menettelee kun puhutaan noin yleisesti jostain eikä tarvi olla niin korrekti, mutta että vielä uutisissa joku kansanedustajan pällikin kehtas vielä tehä tommosen moka... vai oliko joku stanan ministeri, en muista... ollaanko me suomalaisia vai häh? kyllä nyt omistusliite pitäis suomalaisen osata sinne perään laittaa...

pakko lopettaa tai tälle ei tuu loppua... kiitos Niuhottajat Ry. tästä hetkestä *nauru*

itse olen virheetön, jos joku muuta väittää, on hän väärässä*jutjoo*

--
Vastedes ei tarvitse olla kuin päättäväisesti moderni, eikä tämä ole ohjelmallista vaan välttämätöntä ja kiireellistä.

excelsior

Posts: 151

#34 • • excelsior :)

Fyraett, 11.5.2005 00:31:
---
excelsior, 11.5.2005 00:27:
*jutjoo*

---


TYPO!!11



*vink* on siinä vielä paljon lisääkin*nauru*

--
Vastedes ei tarvitse olla kuin päättäväisesti moderni, eikä tämä ole ohjelmallista vaan välttämätöntä ja kiireellistä.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#37 • • Aziz Combat Fighter
Nämä *justjoo**hymy**vink**hih**hali**kuolaa**släp**kivatsulle**dissaa* eivät ole kirjoittamista. Eikä niitä tarvitse yhteen postaukseen laittaa enempää kuin yksi. KORKEINTAAN KAKSI.

Jumalauta. <- Yhdyssana.
cosmic

Posts: 389

#38 • • cosmic :D
Sen nyt vielä ymmärtää jos foorumipostauksissa on kirjoitusvirheitä mutta että lehden kannessakin *ding* *nauru*

yhdyssanatonvaikeita8lq.jpg

--
:D is an unproductive condition.

Gnizhak

Posts: 701

#39 • • Gnizhak iku

excelsior, 11.5.2005 00:27:
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"

*grr* tähän oon törmänny jossain hesarissakin, ja Hesarin jos minkä pitäis kylvää meidän yleiskielen keskelle korrektia ja virheetöntä kieltä... jos joku nyt ei tiedä mikä tuos jutussa mättää se on AUTONSA... ei hänen auto... hänen auto, voi *Å&%+!!... *raivokohtaus*

tuo vierhe on tosi yleinen, ok menettelee kun puhutaan noin yleisesti jostain eikä tarvi olla niin korrekti, mutta että vielä uutisissa joku kansanedustajan pällikin kehtas vielä tehä tommosen moka... vai oliko joku stanan ministeri, en muista... ollaanko me suomalaisia vai häh? kyllä nyt omistusliite pitäis suomalaisen osata sinne perään laittaa...

pakko lopettaa tai tälle ei tuu loppua... kiitos Niuhottajat Ry. tästä hetkestä *nauru*

itse olen virheetön, jos joku muuta väittää, on hän väärässä*jutjoo*


Lisäänpä tälle ilmiölle knoppitietona nimen. Kaikki ovat ysiluokalla kuulleet sanan "possessiivisuffixi" eli "omistusliite" tämä on nyt se omistuspääte mistä excelsior niin asiallisesti meuhkaa, kuten ylläolevasta tekstistä pitäisi käydä ilmi.

Kirjotusvirheet eivät haittaa, ne ovat tahattomia ja ymmärrettäviä.
Puhekieli ei haittaa, se on helpompaa kirjottaa ja tulee ymmärretyksi oikein ilman minkäänlaista ihmetystä.
Se mikä häiritsee ja haittaa kovasti on kielen rappeutuminen. Ihmisiä ei tunnu kiinnostavan miten kirjoitettu teksti muokkaantuu puhekielen kaltaiseksi, joka loppujenlopuksi on melko köyhää. Siksi se oletettavasti ärsyttää joitain, etenkin asiasta jotain ymmärtäviä henkilöitä.

Lisään vielä niuhotettavan asian, mikä minua tuntuu erityisesti häiritsevän on eräs anglismi, joka ei ole onnistunut taipumaan suomen kielessä merkityksellisesti oikeaan muotoon:
On the long run - näin sanoo amerikkalainen tarkoittaen esimerkiksi lyhytkantoisen suunnitelman kannattavuutta verrattuna pitkäkantoiseen suunnitelmaan (tai muuhun vastaavaan).
Pitkässä juoksussa - näin sanoo kaikki Sarasvuolaiset suomalaiset, joilla ei riitä kärsivällisyys miettiä suomenkielistä vastinetta ko. idiomille.
Pitkällä tähtäimellä - tähän on tultu kun otetaan yleistynyt suomalainen vastine sanaan. Nyt voidaan hieman purkaa idiomin lähtökohtia. Tässä ilmeisesti viitataan ampuma-aseen käyttöön, jolla halutaan saada parempi tulos kuin hätäisen roiskauksen aiheuttaman hutaisun jälkeen. Vaikka tähtäimen linssien asettelu riippuukin tähtäimen fyysisestä koosta, ja siten näkyvyys lähelle kohdetta on parempi, on idiomi silti jokseenkin kumma. Siksi olenkin kannattanut että kyseinen termi muotoutuisi muotoon:
Pitkällä tähtäyksellä - jossa viitataan kärsivälliseen pitkäkestoiseen järkevään tähtäykseen ja siten yleensä tasapainoiseen lopputulokseen

Ja joo, mulla on ehkä liikaa aikaa mutta toi tenttiin lukeminen alkaa risomaan et pitäähän sitä johonkin energiansa purkaa välillä, ois kai ollu parempi mennä juoksemaan.

--
Don&#039;t Just Stand There

Optik

Posts: 1,691

#40 • • Optik Piikkisika/Outopallo
kpoliisi_p.gif

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.