Ja kyllä, eräät ihmiset ihan oikeasti kirjoittavat kaupunkien nimet noin.
Tää nyt ei ole varmaankaan mikään uusi juttu, mutta muoto "lappeen Ranta" on yleisesti käytössä ihan vaan (kulahtaneena) vitsinä. Eli jos tollanen tulee vastaan niin kyllä se yleensä on ihan tahallaan sillein kirjoitettu.
joo ja jos aikoo pitkän tekstin kirjoittaa, niin kappalejako ois aika kiva olla olemassa mä en ainakaan edes yritä lukee tekstiä jossa sellasta ei ole. Ihan noin nyrkkisääntönä, siinä vaiheessa ne virheet haittaa kunnolla kun ei saa enää selvää.
Mä oon oppinu enemmän äikkää tän kahden sivun aikana kun koko kouluajan mitä oon suomessa ollu..
Mä oon teidän painajainen täys typoilija
Hei kertokaa mulle fiksummat, saako lauseen aloittaa JA sanalla? Väittelimme kerran täällä mun luona ja mun mielestä ei saa aloittaa.. Olinko ihan väärässä?
UnityF, 10.5.2005 23:24:
Hei kertokaa mulle fiksummat, saako lauseen aloittaa JA sanalla? Väittelimme kerran täällä mun luona ja mun mielestä ei saa aloittaa.. Olinko ihan väärässä?
Mun mielestäkään ei saa Tosin puhekielessä se toimii hyvänä tehokeinona
Ja sit niistä yhdyssanoista (), kun mä en muista koskaan koulussa kuulleeni mitään sääntöjä, niin yritin etti tuolta Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta etsiä, ja löysin vain tämän http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2004/kielii2004_30.shtml
Joku sanoi myös jossain forumilla että jos sanojen väliin voi laittaa adjektiivin "hyvä", sitten ne eivät todennäköisesti kuulu yhteen yhdyssanana.
Solar Stone ei solarstone, kiitosta kaverille vinkistä
edit: typoja
Ja sit vaikka ihan virallisesti (streetbeat qna):
• Solar Stone or Solarstone? We keep bumping into both names... which is the correct one?
RM: Well... we prefer it as one word as it's more aesthetically pleasing. But people write what they like - causes a few problems with mp3 download sites for occasion but... there you go.
• Solar Stone or Solarstone? We keep bumping into both names... which is the correct one?
RM: Well... we prefer it as one word as it's more aesthetically pleasing. But people write what they like - causes a few problems with mp3 download sites for occasion but... there you go.
k.. kiitoksia tuostakin, noi nimijutut on varmaan vedetty siis discogsin pohjalta. sieltähän ei löydy tota solarstonea mut ei sekään oo ilmeisesti tiedon mekka...
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"
tähän oon törmänny jossain hesarissakin, ja Hesarin jos minkä pitäis kylvää meidän yleiskielen keskelle korrektia ja virheetöntä kieltä... jos joku nyt ei tiedä mikä tuos jutussa mättää se on AUTONSA... ei hänen auto... hänen auto, voi *Å&%+!!... *raivokohtaus*
tuo vierhe on tosi yleinen, ok menettelee kun puhutaan noin yleisesti jostain eikä tarvi olla niin korrekti, mutta että vielä uutisissa joku kansanedustajan pällikin kehtas vielä tehä tommosen moka... vai oliko joku stanan ministeri, en muista... ollaanko me suomalaisia vai häh? kyllä nyt omistusliite pitäis suomalaisen osata sinne perään laittaa...
pakko lopettaa tai tälle ei tuu loppua... kiitos Niuhottajat Ry. tästä hetkestä
itse olen virheetön, jos joku muuta väittää, on hän väärässä*jutjoo*
excelsior, 11.5.2005 00:27:
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"
tähän oon törmänny jossain hesarissakin, ja Hesarin jos minkä pitäis kylvää meidän yleiskielen keskelle korrektia ja virheetöntä kieltä... jos joku nyt ei tiedä mikä tuos jutussa mättää se on AUTONSA... ei hänen auto... hänen auto, voi *Å&%+!!... *raivokohtaus*
tuo vierhe on tosi yleinen, ok menettelee kun puhutaan noin yleisesti jostain eikä tarvi olla niin korrekti, mutta että vielä uutisissa joku kansanedustajan pällikin kehtas vielä tehä tommosen moka... vai oliko joku stanan ministeri, en muista... ollaanko me suomalaisia vai häh? kyllä nyt omistusliite pitäis suomalaisen osata sinne perään laittaa...
pakko lopettaa tai tälle ei tuu loppua... kiitos Niuhottajat Ry. tästä hetkestä
itse olen virheetön, jos joku muuta väittää, on hän väärässä*jutjoo*
Lisäänpä tälle ilmiölle knoppitietona nimen. Kaikki ovat ysiluokalla kuulleet sanan "possessiivisuffixi" eli "omistusliite" tämä on nyt se omistuspääte mistä excelsior niin asiallisesti meuhkaa, kuten ylläolevasta tekstistä pitäisi käydä ilmi.
Kirjotusvirheet eivät haittaa, ne ovat tahattomia ja ymmärrettäviä.
Puhekieli ei haittaa, se on helpompaa kirjottaa ja tulee ymmärretyksi oikein ilman minkäänlaista ihmetystä.
Se mikä häiritsee ja haittaa kovasti on kielen rappeutuminen. Ihmisiä ei tunnu kiinnostavan miten kirjoitettu teksti muokkaantuu puhekielen kaltaiseksi, joka loppujenlopuksi on melko köyhää. Siksi se oletettavasti ärsyttää joitain, etenkin asiasta jotain ymmärtäviä henkilöitä.
Lisään vielä niuhotettavan asian, mikä minua tuntuu erityisesti häiritsevän on eräs anglismi, joka ei ole onnistunut taipumaan suomen kielessä merkityksellisesti oikeaan muotoon:
On the long run - näin sanoo amerikkalainen tarkoittaen esimerkiksi lyhytkantoisen suunnitelman kannattavuutta verrattuna pitkäkantoiseen suunnitelmaan (tai muuhun vastaavaan).
Pitkässä juoksussa - näin sanoo kaikki Sarasvuolaiset suomalaiset, joilla ei riitä kärsivällisyys miettiä suomenkielistä vastinetta ko. idiomille.
Pitkällä tähtäimellä - tähän on tultu kun otetaan yleistynyt suomalainen vastine sanaan. Nyt voidaan hieman purkaa idiomin lähtökohtia. Tässä ilmeisesti viitataan ampuma-aseen käyttöön, jolla halutaan saada parempi tulos kuin hätäisen roiskauksen aiheuttaman hutaisun jälkeen. Vaikka tähtäimen linssien asettelu riippuukin tähtäimen fyysisestä koosta, ja siten näkyvyys lähelle kohdetta on parempi, on idiomi silti jokseenkin kumma. Siksi olenkin kannattanut että kyseinen termi muotoutuisi muotoon: Pitkällä tähtäyksellä - jossa viitataan kärsivälliseen pitkäkestoiseen järkevään tähtäykseen ja siten yleensä tasapainoiseen lopputulokseen
Ja joo, mulla on ehkä liikaa aikaa mutta toi tenttiin lukeminen alkaa risomaan et pitäähän sitä johonkin energiansa purkaa välillä, ois kai ollu parempi mennä juoksemaan.