568 posts, 29 pages, 173,177 views
excelsior, 11.5.2005 00:27:
mul palaa hermot esim. radiomainoksissakin tapaamaani virheeseen... "hänen uusi hieno auto"
cosmic, 11.5.2005 01:17:
Sen nyt vielä ymmärtää jos foorumipostauksissa on kirjoitusvirheitä mutta että lehden kannessakin
Gnizhak, 11.5.2005 01:28:
---
Lisään vielä niuhotettavan asian, mikä minua tuntuu erityisesti häiritsevän on eräs anglismi, joka ei ole onnistunut taipumaan suomen kielessä merkityksellisesti oikeaan muotoon:
On the long run - näin sanoo amerikkalainen tarkoittaen esimerkiksi lyhytkantoisen suunnitelman kannattavuutta verrattuna pitkäkantoiseen suunnitelmaan (tai muuhun vastaavaan).
Pitkässä juoksussa - näin sanoo kaikki Sarasvuolaiset suomalaiset, joilla ei riitä kärsivällisyys miettiä suomenkielistä vastinetta ko. idiomille.
Android, 10.5.2005 22:39:
Kuulostaa - Ei kuullostaa!
Samu, 11.5.2005 08:51:
Mikä näitä nuoria riivaa!? Ei lukihäiriö ole mikään selitys, sanon minä! Ei silloin tunnettu moista käsitettä kun minä kävin koulua. Jos ei osannu kirjoittaa sai numeron sieltä asteikon alapäästä.
Nimim. "Ärrimurri"
Displacer, 10.5.2005 22:52:
Eli jos tollanen tulee vastaan niin kyllä se yleensä on ihan tahallaan sillein kirjoitettu.
Samu, 11.5.2005 08:51:
Mikä näitä nuoria riivaa!? Ei lukihäiriö ole mikään selitys, sanon minä! Ei silloin tunnettu moista käsitettä kun minä kävin koulua. Jos ei osannu kirjoittaa sai numeron sieltä asteikon alapäästä. Aika selkee homma mun mielestä.
Ei joka asiassa voida paapoa ja "yrittää ymmärtää"!
Nimim. "Ärrimurri"
ville, 11.5.2005 10:23:
---
Ei se oo noin yksinkertaista.
Mulla on lukihäiriö, jonka ansioista kirjaimet menee väärin päin: kuolu, niitä jää pois: tervetloa tai väärä kirjain: katoe. Tähän lukihäiriöön myös liittyy ongelma, että koska en kykene erottamaan kunnolla kirjaimia, jää myös kaunokirjoituksessa pois i:n pisteet sekä ä-, t- ja ö- viivat.
Se ei auta, vaikka luen omaa tekstiä. Voin tehdä sitä vaikka kymmenen kertaa ja silti noita virheitä jää.
Ja suoraan sanottuna mua vitutt** erittäin rankasti, että lukihäiriötä ei diagnosoitu kouluissa _millään_ tavalla. Sen sijaan sain jo ensimmäiseltä luokalta asti kuulla: "ville on vaan laiska, se ei jaksa etsiä virheitä" tai "ville, sä et osaa lukea kunnolla, harjoittele enemmän". Jokainen varmaan osaa arvata kuinka helppoa on tuollaisen jälkeen saada hyvä arvosanan esimerkiksi äidinkielestä ...
Kielissä opettelin kokonaisia sanoja väärin ja ne mitä opettelin oikein, kirjoitin väärin. Ja kun kielissä pisteitä tippuu aika rankasti kirjoitusvirheistä, voi vain arvata mitä lukihäiriö voi tehdä kielten opinnoille. Sanakokeista en tainnut paljoa kymppejä saada ....
Siinä oikeesti pikkunassikkana tulee olo, että on jotenkin tyhmä tai vajaa, kun yrittää parhaansa ja silti homma ei suju. Kun sitä sitten muutenkin on aika paskana tosta, asiaa ei juuri auta se opettaja joka sanoo "tee työsi paremmin". Tästä syystä mä en oikeesti ihmettelisi, että monien häiriökäyttäytyjien joukossa on ihan puhtaasti oppilaita, joilla on lukihäiriö: lapsena sitä turhautuu/suuttuu kun oikeesti yrittää kaikkensa ja "tietävä" aikuinen väittää, että oon vaan laiska paska.
t: pahasti koululaitokselle katkera :mad:
Displacer, 10.5.2005 23:43:
Tuolta löytyy myös harjoituksia/testejä:
http://joyx.joensuu.fi/~suoniemi/harjoitukset.html
Tontsis, 11.5.2005 10:37:
---
ville, 11.5.2005 10:23:
Mulla on lukihäiriö, jonka ansioista kirjaimet menee väärin päin: kuolu, niitä jää pois: tervetloa tai väärä kirjain: katoe. Tähän lukihäiriöön myös liittyy ongelma, että koska en kykene erottamaan kunnolla kirjaimia, jää myös kaunokirjoituksessa pois i:n pisteet sekä ä-, t- ja ö- viivat.
Se ei auta, vaikka luen omaa tekstiä. Voin tehdä sitä vaikka kymmenen kertaa ja silti noita virheitä jää.
---
Ei tuossakaan vuodatuksessa montaa virhettä ollut.
TontsisPointtina Samulla oletettavasti oli kuitenkin se, että lukihäiriötä käytetään huonona selityksenä ja se tuntuu nykyisin kuuluvan näihin trendikkäisiin erityispiirteisiin, siinä missä ADHD ja lällylesboilukin ;)
Tontsis, 11.5.2005 10:37:
Pointtina Samulla oletettavasti oli kuitenkin se, että lukihäiriötä käytetään huonona selityksenä ja se tuntuu nykyisin kuuluvan näihin trendikkäisiin erityispiirteisiin, siinä missä ADHD ja lällylesboilukin ;)