Hyzenthlay, 25.4.2006 16:44:
Ei mun mielestä tällaisella foorumilla tarvitse ihan paskanjäykkää kirjakieltä kirjottaa.
"Paskanjäykkää kirjakieltä" en aja takaa minäkään. Korjasin kirjoitusvirheitä.
Amokk, 25.4.2006 16:54:
Krhm... olisiko oikea muoto kuitenkin "minullekin"? Kun korjaamaan aletaan, niin korjataan sitten kunnolla. Ja eikö kysymys nimenomaan koskenut kirjoittamista siinä muodossa, miten murteessa puhutaan? Kyl mä ainaki sanon et "mullekki".
No korjataan vaan. Kuten sanottu, kirjakieltä en kuitenkaan ajanut takaa, vaan ihan sitä, että ihmiset nimenomaan eivät kirjoittaisi ihan kaikkia sanoja niin kuin ne puhekielessä sanotaan. MULLEKKI näyttää aivan yhtä tyhmältä (ja on aivan yhtä väärin) kuin SADETTAKKI tai HERNEKKEITTO.
wanna, 26.4.2006 11:31:
---
äm, 25.4.2006 16:07:
Ja saat kaupanpäälle huomautuksen myös seuraavien sanojen oikeinkirjoituksesta
---
Samoin.
---
Aloittaisin valittamisen tosta mullekki-sanasta.
---
tosta = tuosta
---
Ps. Tän piti jäädä tohon mullekki:n korjaamiseen, mutta "...kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan..."
---
tän = tämän
tohon = tuohon, (tai tässä tapauksessa kävisi varmaankin myös) tuon.
Kirjakielikerho kiittää vaivannäöstänne.
Jatkan kuitenkin kirjoittamista omalla tyylilläni, mikä tarkoittaa
tahallista(kin) kielioppisääntöjen rikkomista ja puhekielen käyttöä hyvän maun rajoissa ;)
Ja jatkan niuhottamista oMpa ja mulleKKi -juttuja kirjoittaville ihmisille.
Ajatukseni kirjoittamisesta niille, joille se on vielä epäselvää:
En pidä kirjakielestä. Se on muodollista ja tylsää.
Pidän vaihtelevasta ja rikkaasta tekstistä, joka sisältää hallittuja kikkailuja.
Pidän isoista alkukirjaimista, pilkkusäännöistä ja relatiivipronomineista. Alkaa tehdä ja ruveta tekemään -jutuista.
Vittuunnun ompa-teksteistä, joissa ei ole päätä eikä häntää.
Peräänkuulutan (tää vois olla jopa "Vain vastustaminen on tärkeää" -topikin arvoinen juttu, muuten!) ihmisten perusosaamista kirjoittamisessa. Voisin raivota viikkoja siitä ajatusmaailmasta, että "tää on vaan tällanen nettijuttu, ei tähän tarvii panostaa".
Hassua, että kun osaa kirjoittaa, ei TARVITSE panostaa ;)
Jos hallitsee perustaidot kirjoittamisessa, ei tule todellakaan vahingossa "tällasessa epävirallisessa paikassa"kaan kirjoittaneeksi yhdys sanoja erikseen. Niin ei vaan tapahdu! Mielestäni on säälittävää ja äärimmäisen harmillista, että suuri osa ihmisistä (varsinkin nuoremmista) joutuu tosiaan keskittymään ja miettimään kirjoittaessaan jotain ns. virallista dokumenttia.
Panostan kaikkialla omaan kirjalliseen ulosantiini. Käsi ylös, jos olet joskus saanut ämmältä tekstiviestin, jossa lukee "mul on..." tai mitä tahansa puhekielistä. Olen ehkä nipo, mutta panostan kirjoitukseeni myös tekstareissa ja toivoisin sitä muiltakin. Väitän, että yhdenkään kirjoittamani tekstiviestin sanoma ei ole vääristynyt matkalla lukijalle. Samaa ei voi sanoa suuresta osasta lyhenneltyjä ja katkottuja sanoja sisältävistä viesteistä.
Ja hei, virheitä teen minäkin. Erona se, että mä sentään yritin.