Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 167,057 views

vinsku

Posts: 749

#241 • • vinsku huba huba
EI NÄIN:
aniharva, tuikituntematon

VAAN:
ani harva, tuiki tuntematon

Mulla on kotona aika hyvä listä näistä yhdyssanavirheistä ja säännöistä sun muista. (Oon kans aika kielioppipoliisi)

Kun kirjoittaa, niin ei sovi kirjoittaa, että "Minä tein kakkua myösKIN äidille" koska myös ja -kin -pääte tarkoittavat samaa. Eli Minä tein kakkua myös äidille, tai minä tein kakkua äidillekin.

Sydämeen mahtuu vaan yksi ämmä! (Eli ei SYDÄMMEEN vaan SYDÄMEEN)

Enää! Ei ENÄÄN! *grr*

Älkääkä sanoko, että se maistui pahalle, vaan että se maistui pahalta!

Näitä riittää, jos nämä vaikka tällä kertaa. ;)

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

Claquesous

Posts: 3,206

#242 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

vinsku, 19.4.2006 12:47:
Älkääkä sanoko, että se maistui pahalle, vaan että se maistui pahalta!



Suomenkieli on siitä aikasta jännä juttu, että kukaan ei puhu kirjakielellä. Sanominen ja kirjoittaminen on siis kaksi (2) eri asiaa. Muutoin olen sitä mieltä, että olet oikeassa.

--
32. of December

vinsku

Posts: 749

#244 • • Edited vinsku huba huba
No voi nyt perse! :D Pistän tuon listän hetkellisen mielenhäiriön piikkiin. Kuten myös ton sanomisen ja kirjoittamisen. Käytän yleensä itsekin sanoa/kirjoittaa erikseen, mut sanon useesti vaikka että "sanoin sille irkissä", vaikka eihän irkissäkään "sanota"? *igor*

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

mariq

Posts: 2,154

#245 • • mariq

sapeli, 24.3.2006 23:24:
---
Joissain sanoissahan se sanottu tuplakonsonantti kirjoitetaan kuitenkin vain kerran.


Tämä ilmiö tunnetaan nimellä jäännöslopuke (mun suosikki-ilmiöitä suomen kieliopissa *tirsk*) Löytyy esim. sydämestä ja tervetulleesta. Se ei tosin ole erityisen yleinen ilmiö, vaan lähinnä poikkeus..

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

mariq

Posts: 2,154

#246 • • mariq

vinsku, 19.4.2006 15:00:
Käytän yleensä itsekin sanoa/kirjoittaa erikseen, mut sanon useesti vaikka että "sanoin sille irkissä", vaikka eihän irkissäkään "sanota"? *igor*


Tämä on siinä mielessä vähän ongelmallinen juttu, että usein ihmiset kirjoittaa puhekieltä kirjoittaessaan erinäisille keskusteluforumeille, jolloin kirjoittaminen tuntuu ikäänkuin puhumiselta.. Sorrun itse usein samaan.

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

vinsku

Posts: 749

#247 • • vinsku huba huba


Tämä on siinä mielessä vähän ongelmallinen juttu, että usein ihmiset kirjoittaa puhekieltä kirjoittaessaan erinäisille keskusteluforumeille, jolloin kirjoittaminen tuntuu ikäänkuin puhumiselta.. Sorrun itse usein samaan.



Juuuuurrrri näin. Joskus se jopa tuntuu ikään kuin puhumiselta. :D

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

mariq

Posts: 2,154

#248 • • mariq

vinsku, 24.4.2006 11:50:
---
Juuuuurrrri näin. Joskus se jopa tuntuu ikään kuin puhumiselta. :D


*nauru* Sepä se! *blush*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

Sirppu

Posts: 685

#249 • • Sirppu
aletanko mullekki valittaa kieliopista jos on omanlaatune murre. *ding* vaikka myönnän että kielioppivirheitä tulee*nauru*
Amuck

Posts: 2,396

#250 • • Amuck dub-i-dub

Sirppu, 24.4.2006 12:02:
aletanko mullekki valittaa kieliopista jos on omanlaatune murre. *ding* vaikka myönnän että kielioppivirheitä tulee*nauru*


Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Määki ite kirjottelen joskus täl sikses ihanal länsmurttel, eikä puhekielinen teksti yleensä ärsytä, mutta jotkut virheet ovat ehdoton nou-nou. Kuten sanan "ketä" väärinkäyttö. "Yksi tyttö, ketä ei osaa suomea." Käytiin joskus kaverin (porilaisen :D) kanssa pitkä keskustelu siitä, saako asiakkaalle lähetettävään s-postiin kirjoittaa "ketä".

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Sirppu

Posts: 685

#251 • • Sirppu
haha, mullaki tuo "ketä" pistää silmään/korvaan. Mistä lien sekin tulee? Ulkomaankielestä?
RainChild

Posts: 909

#252 • • RainChild

Sirppu, 24.4.2006 12:12:
haha, mullaki tuo "ketä" pistää silmään/korvaan. Mistä lien sekin tulee? Ulkomaankielestä?



Ilmeisesti ainakin Turun seudulla asuvat käyttävät enemmän tuota (?)

--
Rainchild is back home

vinsku

Posts: 749

#253 • • vinsku huba huba
Oon kuullut joskus jopa käytettävän sanaa "kekä" "Se, kekä oli pukeutunut mustiin" :D
Siitä onkin tullut meilläpäin sanonta (vaikka ennen jotain matsia>) että "nyt katotaan kekä on kekä" tai "nyt nähdään kuka on kekä" :D

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

liikkuva muna

Posts: 2,652

#254 • • liikkuva muna an egg on the move

RainChild, 24.4.2006 12:37:
---
Sirppu, 24.4.2006 12:12:
haha, mullaki tuo "ketä" pistää silmään/korvaan. Mistä lien sekin tulee? Ulkomaankielestä?

---


Ilmeisesti ainakin Turun seudulla asuvat käyttävät enemmän tuota (?)



Joo toi "ketä" on lähinnä Lounaismurteissa. Munkin korvaan toi kuulostaa harvinaisen tökeröltä: "Ketä nukkus pommiin?" *hikoil*

Vaikkei nää nyt kirjotusvirheisiin liitykään, toinen käsittämättömän karsee sana on "hesa".
äm

Posts: 2,376

#255 • • äm

Sirppu, 24.4.2006 12:02:
aletanko mullekki valittaa kieliopista jos on omanlaatune murre. *ding* vaikka myönnän että kielioppivirheitä tulee*nauru*


Aloittaisin valittamisen tosta mullekki-sanasta. Se on mullekin. Yhdellä koolla.
Ja saat kaupanpäälle huomautuksen myös seuraavien sanojen oikeinkirjoituksesta:

aletanko = aletaanko
omanlaatune = omalaatuinen/oman laatuinen

Laitetaan vielä pilkut ennen että- ja jos-sanoja, isot alkukirjaimet lauseiden alkuun ja kysymysmerkki kysymyslauseen loppuun.

************

Kiitos tästä oppitunnista ja nähdään taas!


Ps. Tän piti jäädä tohon mullekki:n korjaamiseen, mutta *nuotti* "...kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan..." *nuotti*

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

liikkuva muna

Posts: 2,652

#256 • • liikkuva muna an egg on the move

mariq, 24.4.2006 11:43:
---
sapeli, 24.3.2006 23:24:
---
Joissain sanoissahan se sanottu tuplakonsonantti kirjoitetaan kuitenkin vain kerran.

---

Tämä ilmiö tunnetaan nimellä jäännöslopuke (mun suosikki-ilmiöitä suomen kieliopissa *tirsk*) Löytyy esim. sydämestä ja tervetulleesta. Se ei tosin ole erityisen yleinen ilmiö, vaan lähinnä poikkeus..



Mä en ihan poikkeuksen piikkiin tota pistäis. mm. verbien infinitiivit ja y2p. imperatiivit onpi poikkeuksetta jäännöslopukkeellisia: /istuakkaan/ /seistäkkään/ /haistavvittu/ jne.

Nominatiivissahan noi toki on aika randomia, kantasuomen sananloppuisten konsonanttien /m k h/ jäänteitä.
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#257 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

äm, 25.4.2006 16:07:
Aloittaisin valittamisen tosta mullekki-sanasta. Se on mullekin. Yhdellä koolla.
Ja saat kaupanpäälle huomautuksen myös seuraavien sanojen oikeinkirjoituksesta:

aletanko = aletaanko
omanlaatune = omalaatuinen/oman laatuinen



Ei mun mielestä tällaisella foorumilla tarvitse ihan paskanjäykkää kirjakieltä kirjottaa. Ihan räikeet kielioppivirheet (isot alkukirjaimet, yhdyssanat jne.) vois kumminkin korjata. Kappalejakokin olis hyvä olla pitkässä tekstissä, kun ei sitä muuten jaksa lukea *joo*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

liikkuva muna

Posts: 2,652

#258 • • liikkuva muna an egg on the move

Hyzenthlay, 25.4.2006 16:44:
---
äm, 25.4.2006 16:07:
Aloittaisin valittamisen tosta mullekki-sanasta. Se on mullekin. Yhdellä koolla.
Ja saat kaupanpäälle huomautuksen myös seuraavien sanojen oikeinkirjoituksesta:

aletanko = aletaanko
omanlaatune = omalaatuinen/oman laatuinen

---


Ei mun mielestä tällaisella foorumilla tarvitse ihan paskanjäykkää kirjakieltä kirjottaa. Ihan räikeet kielioppivirheet (isot alkukirjaimet, yhdyssanat jne.) vois kumminkin korjata. Kappalejakokin olis hyvä olla pitkässä tekstissä, kun ei sitä muuten jaksa lukea *joo*



Ä-äää. Vanhentunut termi: kirjakieli. Nykyään "the piireissä" puhutaan yleiskielestä *vink* Mutta joo tällasilla forumeilla sais olla koko ajan whineemässä. Mäkin kirjotan tällasta semiformaalia kikkelikieltä. Vinevine.

Mutta käsittämättömästi hupia (epähupia) aiheuttaa kaikki mainokset jne. jotka on kirjotettu täysin poskelleen.
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#259 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Jaa.. En taida kuulua niihin sisäpiireihin sitten, kun en ole tosta vielä kuullut *pepsodent* Tarkotin sitä vaan, että ei ole paha asia mun mielestä, jos tekstissä vilisee vähän puhekielisyyksiä. Joitain se voi kai haitata *justjoo*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Amuck

Posts: 2,396

#260 • • Amuck dub-i-dub

äm, 25.4.2006 16:07:

Aloittaisin valittamisen tosta mullekki-sanasta. Se on mullekin. Yhdellä koolla.


Krhm... olisiko oikea muoto kuitenkin "minullekin"? Kun korjaamaan aletaan, niin korjataan sitten kunnolla. Ja eikö kysymys nimenomaan koskenut kirjoittamista siinä muodossa, miten murteessa puhutaan? Kyl mä ainaki sanon et "mullekki".

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco