Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 167,256 views

Avatar
#421 • • Fuzzy Guest
Ehkä eniten ottaa päähän, ku tosi moni sanoo "enään"... Sehän on siis "enää"... tota toitotettii ala-asteelta lähtien moneen kertaan.
Avatar
#422 • • Annakins Guest

-Fuzzy-, 14.11.2007 14:41:
Ehkä eniten ottaa päähän, ku tosi moni sanoo "enään"... Sehän on siis "enää"... tota toitotettii ala-asteelta lähtien moneen kertaan.



ja viellä. yäkyäkyäk.
happosepi

Posts: 1,070

#423 • • happosepi

spoinkel, 14.11.2007 12:55:
---
2la, 14.11.2007 12:19:
"Ot niit punassi kupei siit kaapist"
"Haeks vähä munei ja"
"Ei sul mittä nakei ol?"
---


Kui ne kestää elää ittesä kans? *grr* Mun pää räjähtäs sekunnis.



Nuoremmat turkulaiset ei onneksi juurikaan väännä noin rankasti. Töissä on pari kertaa joutunut tekemään hommia keski-ikäisten ukkojen kanssa ja voi ristuksen perse että meinas hajota siihen murteeseen...

PS. Oon huomannut jo parissa Citymarketissa, että hyllyväleissä olevat kyltit vilisevät yhdyssanavirheitä. Siis täh, ensinnäkin päästetään joku kielitaidoton tekemään kylttejä tuhansien ihmisten nähtäväksi, ja sit toiseksi, kukaan muu henkilökunnasta ei ole tajunnut/kiinnittänyt huomiota että ne on päin persettä?

Ja vielä OT: Tässä ei ole yhdyssanavirheitä, mutta Turun Länsikeskuksen Citymarketissa jaksaa kuitenkin huvittaa: lastenjuomat.jpg
Zeratul

Posts: 1,170

#424 • • Zeratul Captain miserable

Optik, 14.11.2007 11:58:
Voiskos arvon professorit ja suomen kielen puollustajat kertoa tälläselle vanhalle pierulle, että millä logiikalla teinit ovat määritelleet melkein kokonaan uuden sijamuodon.. Aina kun näen tämän, tulee suuri mielihalu antaa kirjoittajalle tunnin turpasauna ja kehoittaa siirtymään takaisin ala-asteelle.

Esimerkki:

Normiheterosuomi vs. Teinix

Kuvia -> Kuvei

Yritin dekryptata tätä käyttämällä jopa wikipediaa käyttämällä, mutta en ainakaan löytänyt sellaista sijamuotoa minkä mukaan tämä näin kääntyisi tai edes kieliopillista poikkeusta tälle..

Muistaakseni avauduin tästä jo joskus valovuosia aiemminkin, mutta vieläkin korpeaa.. prkl.
Ja ennenkuin muut pääsevät nälvimään aiheesta, niin sanonpa vaan että se oli tahallista.


Nyt on niin proffa olo (tai sit vaa oon vielki nii teinix :D) et joudun tarjoo mitä yksinkertaisinta vastausta tähän kiehtovaan kysymykseen. Eli koska jotku sanat taipuu noin puhekielessä, esim. tekstei, viestei, nappei, biisei, bissei jne, nii miksei sit samantien käytetä sitä päätettä kaikissa muissaki sanoissa! Toimii, kyl mä ainaki tykkään. Ihan ku sitä teiniä joku kielioppi kiinnostais, korkeintaan siellä baarin pimeimmässä nurkassa tapahtuessaan.

Google ei muuten löydä yhtään sivua sanalla "normiheterosuomi", mitähän lie tarkottaa moinen kummajainen.

--
~ Somos feos apestamos y pero reinamos ~

Avatar
#425 • • Annakins Guest
Lähi-itän. Vittu Lähi-itän. Tarpeeks kestämissä jo siinä, että turhan moni kirjoittaa Lähi-Itä. Saatana.
Freja

Posts: 8,775

#426 • • Freja Sihteeri
Mua häirää joissain nimissä, esim Satu ja Pilvi, tällaiset asiat:

"Mä oon Sadun luona. Mä oon Pilven luona."

Jos on Satu-niminen henkilö, kenen luona on, on Satun luona. Ja jos on Pilvi-niminen henkilö, on Pilvin luona.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#427 • • Annakins Guest

Freja, 19.11.2007 11:41:
Mua häirää joissain nimissä, esim Satu ja Pilvi, tällaiset asiat:

"Mä oon Sadun luona. Mä oon Pilven luona."

Jos on Satu-niminen henkilö, kenen luona on, on Satun luona. Ja jos on Pilvi-niminen henkilö, on Pilvin luona.



Satu-nimen voi taivuttaa joko Satun tai Sadun.
Freja

Posts: 8,775

#428 • • Freja Sihteeri

Annakins, 19.11.2007 11:45:
Satu-nimen voi taivuttaa joko Satun tai Sadun.



Mun äikänope on siis opettanu väärin. Tai sit sil oli vaan huonot esimerkit. Muistan vaan, kuinka se vääns meille rautalangasta noita taivutuksia.

:P

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Verano

Posts: 4,649

#430 • • Edited Verano Merituuli

Freja, 19.11.2007 11:41:
Mua häirää joissain nimissä, esim Satu ja Pilvi, tällaiset asiat:

"Mä oon Sadun luona. Mä oon Pilven luona."

Jos on Satu-niminen henkilö, kenen luona on, on Satun luona. Ja jos on Pilvi-niminen henkilö, on Pilvin luona.



Kuten Annakin sano niin voi taivuttaa kummin vain. Periaatehan on, että henkilö itse "päättää" mitä taivutusmuotoa haluaa käytettävän. Jos tämä ei ole tiedossa niin sitten toki kumpi vaan. Ed. Toi periaate ei kyllä taida pitää paikkaansa, tämäkin on varmaan niitä mitä on itse sattunut aikanaan oppimaan/ kuulemaan. Meneehän tuo aika hankalaksi muuten. Mutta kyllä jos on vaikkapa kaverista kyse ja kaveri haluaa että puhuttelen häntä jomman kumman muodon mukaan niin hänen tahtoaan kunnioittaisin. Mun oma toinen nimi on Merituuli. Tuulistahan käytetään tietysti yleisesti taivutusta Tuulin. Mutta ei tuo Merituulen niin pahalta kuulostaisi sekään omaan korvaan :) Ed2. jaa tuosta että "saako" henkilö itse vaikuttaa nimensä taivutukseen löytyy kyllä molempia kantoja näköjään kummiskin.

Itse olen tottunut ja kuullut noista Frejan mainitsemista käytettävän yleensä muotoja Sadun ja Pilvin. Satun särähtää kyllä pahasti.
Verano

Posts: 4,649

#431 • • Verano Merituuli

Freja, 19.11.2007 11:47:
Mun äikänope on siis opettanu väärin.



Olikohan teillä Ana-5000:n kanssa sama äikänope :DD

Vrt. täällä joskus aiemmin Anan kanssa käyty keskustelu :P
m1kk3

Posts: 5,560

#432 • • m1kk3 no-life
"piirrustus" *igor*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Amma

Posts: 2,383

#433 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Annakins, 14.11.2007 15:27:
---
-Fuzzy-, 14.11.2007 14:41:
Ehkä eniten ottaa päähän, ku tosi moni sanoo "enään"... Sehän on siis "enää"... tota toitotettii ala-asteelta lähtien moneen kertaan.
---
ja viellä. yäkyäkyäk.


Yhdyn. *toktok*

Optik, 14.11.2007 11:58:
Esimerkki:

Normiheterosuomi vs. Teinix

Kuvia -> Kuvei


Mun "teinix-ratsastuksenopettaja" (noin 40v.) käyttää käskyä "puomejen yli." Aluksi särähti korvaan niin maan perkeleesti, etten melkeen kyennyt ratsastamaan niiden puomejen yli. Taisin sittemmin tottua. *nauru*

spoinkel, 14.11.2007 12:55:
---
2la, 14.11.2007 12:19:
"Ot niit punassi kupei siit kaapist"
"Haeks vähä munei ja"
"Ei sul mittä nakei ol?"
---
Kui ne kestää elää ittesä kans? *grr* Mun pää räjähtäs sekunnis.


*lmao*
Turun murre on kyllä pahimmillaan niin hermoja raastavaa, ettei sitä pysty kuuntelemaan kovin montaa minuuttia putkeen. *eiei*

--
*etsiskel*

Yallu

Posts: 1,910

#434 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Amma, 28.11.2007 00:45:

2la, 14.11.2007 12:19:
"Ot niit punassi kupei siit kaapist"
"Haeks vähä munei ja"
"Ei sul mittä nakei ol?"
---
Kui ne kestää elää ittesä kans? *grr* Mun pää räjähtäs sekunnis.

---

*lmao*
Turun murre on kyllä pahimmillaan niin hermoja raastavaa, ettei sitä pysty kuuntelemaan kovin montaa minuuttia putkeen. *eiei*



kröhöm..

knagei vs nakei.. Okei ehkä toi knagei on Raumlaist, mut ite käytän sitä paljo mialummi..
-Kerttu-

Posts: 4,542

#435 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Ihme murreangstaajia täällä!? *ding* Mun mielestä kaikki murteet on kielen rikkautta. Ja kunnolla jotain murretta puhuvaa on tosi kiva kuunnella! Tietty on eri asia, kun kirjoitetaan, silloin olis tietty hyvä käyttää hyvää yleiskieltä. Mut nyt tuntuu, et täällä on kauhee murteiden dissaus menossa?!

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

soile

Posts: 138

#436 • • soile
"morsiammen"

*senkin*
Wolverine

Posts: 1,860

#437 • • Wolverine
"sydämmeen" *grr* tostaki opetettiin jo ala-asteella että yhden miehen sydämeen mahtuu vain yksi ämmä!
"viellä"
MiMoSa

Posts: 1,664

#438 • • MiMoSa
Huutonetistä suoraan kopsattua:
kone on noin 2 vuotta vanha koneessa ei ole ollut mitään vikaa toimii kuin uusi mukana tulee itse kone kaikki johdot 2 ohjainta , muisti kortti ja 2 singstar mikro fonia. Rahat tilille ja paketti postiin....

ARGHHHH!!!!!!!!!!*toktok**eiei**eikä*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

oooo

Posts: 1,249

#439 • • oooo

Verano, 19.11.2007 11:50:
Itse olen tottunut ja kuullut noista Frejan mainitsemista käytettävän yleensä muotoja Sadun ja Pilvin. Satun särähtää kyllä pahasti.



Itse haluan käytettävän muotoa "Satun". "Sadun" kuulostaa jotenkin todella oudolta ja juhlalliselta mun korvaan. Oikeastaan vain vieraammat ihmiset ja esim. opettajat on käyttäneet muotoa "Sadun" mutta kaverit ym. on aina sanoneet "Satun".

Kun mun nimi on ihan vaan Satu, ei Sadu *iloinen*

Meidän ehkä joskus tulevasta tyttärestä tulee Säde ja siitä varmaan käytetään muotoa "Säteen", koska "Säden" kuulostaa melko omituiselta.
Timce

Posts: 5,381

#440 • • Timce
Sanokaa nyt joku, ettei jäätyily ole mikään sana.

jäätyily-jäätyminen.
pelailu-pelaaminen.

:D

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss