Niuhottajat Ry. - Kirotusviheet

568 posts, 29 pages, 167,707 views

sapeli

Posts: 11,768

#181 • • sapeli jokukukamikä?

purrr-, 22.7.2005 14:23:
EI NÄIN, LAPSET!



Tiedätkös, meikä ei jaksanut lukea tuota läpi koska aihe ei kiinnosta - oikeasti olisi varsin mukavaa jos viitsisit (tai joku viitsisi) merkata tuosta kaikki virheet vaikka boldilla niin ne ehkä oppisikin *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

pirpeli

Posts: 5,533

#182 • • pirpeli

Tontsis, 7.7.2005 13:50:
kuulostaa : Kuulostaa hyvältä.
kuullostaa : Kuullostetaan ylimääräisten L-kirjainten käyttäjät iltaroviolla.




Kuullostaa? ÖÖ....gastronominen termi on kuullottaa, siis paistaa kevyesti pannulla, esim. sipuli. En oo varma, haitko tässä sitä, mutta ihan vaan yst.tied.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

evvk

Posts: 1,918

#183 • • evvk
tipit ihian ptostata tänen
JG

Posts: 73

#184 • • JG Outo hymyMmiäs
Nyt en muista koko liirin laarua ulkoa, mutta rakas äidinkielen opettajani opetti näin:

neula pistää -> EI pistin valot päälle, pistin kolikon taskuun
vesi tippuu -> EI tipun tuolilta, kirja tippui lattialle
ruoka laitetaan -> EI ruokaa ei tehdä!
ja muu pannaan -> eli mitä ei pistetä ja laiteta niin se pannaan

Tämmöisiä muistisääntöjä kun muisteli kirjoituksissa ja aineissa, niin välttyi punaiselta kynältä ja ilkeiltä katseilta. *piis*

--
® - Havi - ™

*KittenGirl*

Posts: 58

#185 • • Edited *KittenGirl*
enääN
erilLaisia
kulLostaa
vielLä
eMpä

noista virheistä mä nään punaista. *toktok*
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#186 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
neiti marple -dvd:n kansi --> "murha mysteeri".
piano-dvd:n kansi --> "näyttelijä suorituksiltaan"
jnejne.

ei mua haittaa jotkut yhdyssanavirheet joillain foorumeiilla
tai esim. tekstiviesteissä, mut se mua vähän ihmetyttää,
että jotai tollasia julkisia mainostekstejä ei voida OIKO LUKEA!!

--
dasinoaisnvs

liikkuva muna

Posts: 2,652

#187 • • liikkuva muna an egg on the move

k1mm0, 1.2.2006 19:03:
neiti marple -dvd:n kansi --> "murha mysteeri".
piano-dvd:n kansi --> "näyttelijä suorituksiltaan"
jnejne.

ei mua haittaa jotkut yhdyssanavirheet joillain foorumeiilla
tai esim. tekstiviesteissä, mut se mua vähän ihmetyttää,
että jotai tollasia julkisia mainostekstejä ei voida OIKO LUKEA!!



Joskus muinoin kun vielä kävin parturissa, otin "Hiuksien leikkauksen opiskelija työnä 10 euroa". Sekin oli ihan painettu mainos.
Android

Posts: 3,908

#188 • • Android

alek száhala, 1.2.2006 19:09:
---
k1mm0, 1.2.2006 19:03:
neiti marple -dvd:n kansi --> "murha mysteeri".
piano-dvd:n kansi --> "näyttelijä suorituksiltaan"
jnejne.

ei mua haittaa jotkut yhdyssanavirheet joillain foorumeiilla
tai esim. tekstiviesteissä, mut se mua vähän ihmetyttää,
että jotai tollasia julkisia mainostekstejä ei voida OIKO LUKEA!!

---


Joskus muinoin kun vielä kävin parturissa, otin "Hiuksien leikkauksen opiskelija työnä 10 euroa". Sekin oli ihan painettu mainos.



Täällä löytyy ihan lähikulmilla "Helsingin Hammas Terveys Päivystys".
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#189 • • isfnbojbbssn sdonvoinv

alek száhala, 1.2.2006 19:09:
---

Joskus muinoin kun vielä kävin parturissa, otin "Hiuksien leikkauksen opiskelija työnä 10 euroa". Sekin oli ihan painettu mainos.



:D

toinen juttu mikä mua riivaa on se kun joissain mestoissa
kirjoitetaan yhdyssanan toinen sana vähä niinku varmuuden
vuoksi isolla... esim. "NesteSaippua" o__O

--
dasinoaisnvs

pirpeli

Posts: 5,533

#190 • • pirpeli
Luinpas tässä muinoin yhden vastauksen yhteen topicciin täällä Klubbarissa. 12 riviä sisältävästä tekstistä löytyi 27 erilaista kielioppivirhettä. Se oli himppasen järkyttävää....

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Android

Posts: 3,908

#191 • • Android
Pakko vielä mainita, että yksi parhaimmista mainoksista joka vuosien varrella on eteen tullut, oli ehdottomasti mainos joka alkoi tekstillä "Osta Isänpäivä Lahjaksi..."

No, isänpäivä sentään meni oikein.
Verano

Posts: 4,649

#192 • • Verano Merituuli
-oleppa, ollappa, meneppä, tuleppa jne

-olekkin, ollakkin, menekkin, tulekkin jne

-olekkaan, ollakkaan, menekkään, tulekkaan jne

*poks*
Euphoria

Posts: 542

#193 • • Euphoria 4 everyone
Ja jengi jaksaa...*eiei*
Avatar
#195 • • Annakins Guest

Euphoria, 10.3.2006 10:18:
Ja jengi jaksaa...*eiei*



Mä en valitettavasti voi sille mitään, että pulssi nousee tökeröistä kirjoitusvirheistä kuten selkeät yhdyssanavirheet.


Ja asiaan: pulssi nousee töissä vähän turhankin usein kun lukee virkamiesten raportteja, tsiisös mitä tekstiä! Musta onkin jo tullut meidän osaston kielipoliisi... *blush*
wiwi

Posts: 1,575

#196 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Annakins, 10.3.2006 10:32:


---


Mä en valitettavasti voi sille mitään, että pulssi nousee tökeröistä kirjoitusvirheistä kuten selkeät yhdyssanavirheet.

---



Joo sama vika. Kyllä mä ymmärrän, että kaikille kirjoittaminen ei ole niin helppoa eikä esimerkiksi tällaisilla forumeilla tarvitsekaan pyrkiä täydelliseen oikeinkirjoitukseen. Tosinaan tekisi kuitenkin mieli vaatia edes jonkinlaista järjenkäyttöä kirjoituksessa. Ja muutenkin sellaista tekstiä että viesti tulee suunnilleen selväksi.

Päivittäin paikallislehtiä lukevana tiedän kyllä, etteivät ne räikeät kirjoitusvirheet jää vain epävirallisiin teksteihin.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Avatar
#197 • • Annakins Guest

wiwi, 10.3.2006 11:42:
---
Annakins, 10.3.2006 10:32:


---


Mä en valitettavasti voi sille mitään, että pulssi nousee tökeröistä kirjoitusvirheistä kuten selkeät yhdyssanavirheet.

---


---


Joo sama vika. Kyllä mä ymmärrän, että kaikille kirjoittaminen ei ole niin helppoa eikä esimerkiksi tällaisilla forumeilla tarvitsekaan pyrkiä täydelliseen oikeinkirjoitukseen. Tosinaan tekisi kuitenkin mieli vaatia edes jonkinlaista järjenkäyttöä kirjoituksessa. Ja muutenkin sellaista tekstiä että viesti tulee suunnilleen selväksi.

Päivittäin paikallislehtiä lukevana tiedän kyllä, etteivät ne räikeät kirjoitusvirheet jää vain epävirallisiin teksteihin.



Mä oon kanssa sitä mieltä, että forumeilla yms. voi ihan hyvin käyttää puhekielisiä ilmauksia eikä tartte olla niin tarkka pienistä asioista, mutta esim. yhdyssanavirheet on aivan kamalaa katottavaa kun ne paistaa tekstit esiin kuin Naantalin aurinko... :D

Luen just yhtä projektimuistiota (jonka on ilmeisesti kirjoittanut joku ranskalainen) ja joudun lukemaan jokaisen lauseen ainakin kahdesti kun kielenkäyttö on ihan hirveetä. Epäselviä lauseita, prepositiot miten sattuu jne. Varsinkin virallisissa yhteyksissä saa henkilöstä/firmasta todella epäpätevän kuvan jos oikeinkirjotus on vähän niin ja näin, varsinkin kuin jokaisessa tietokoneessa on nykyään ohjelma jolla voi tarkistaa oikeinkirjoituksen. Pienillä asioilla on loppujen lopuksi suuri merkitys :)
MiMoSa

Posts: 1,664

#198 • • Edited MiMoSa
Olempas, ompas, empäs, niimpä jne..

Näitä/vastaavia virheitä huomaa tosi usein.

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Mikki

Posts: 833

#199 • • Mikki

wiwi, 10.3.2006 11:42:


Joo sama vika. Kyllä mä ymmärrän, että kaikille kirjoittaminen ei ole niin helppoa eikä esimerkiksi tällaisilla forumeilla tarvitsekaan pyrkiä täydelliseen oikeinkirjoitukseen. Tosinaan tekisi kuitenkin mieli vaatia edes jonkinlaista järjenkäyttöä kirjoituksessa. Ja muutenkin sellaista tekstiä että viesti tulee suunnilleen selväksi.

Päivittäin paikallislehtiä lukevana tiedän kyllä, etteivät ne räikeät kirjoitusvirheet jää vain epävirallisiin teksteihin.



Oikeinkirjoittaminen ei ole ainakaan mulle mikään itsestäänselvyys.
Se on seuraus siitä, että tekee äidinkielen oppitunnilla jotain muuta kuin pitäisi, ja sekös näin jälkikäteen harmittaa.
Mun teksteissä vilisee em. syystä, ja kaikesta yrityksestä huolimatta tökeröitä yhdyssana-, ja pilkkuvirheitä, mutta saattepahan ainakin kunnon naurut mun postauksia lukiessanne.

--
Names are for friends, so I dont need one.

Amuck

Posts: 2,396

#200 • • Amuck dub-i-dub
Tuotepakkaukset!
Lakritsi jäätelö, Raketti spagetti, Vanilja jogurtti! ÄRRR!
Voi elämä, tekee aina mieli näitä nähdessään mennä antamaan vähän palautetta... Joskus jopa menenkin.

Mikki, 13.3.2006 23:58:

Oikeinkirjoittaminen ei ole ainakaan mulle mikään itsestäänselvyys.
Se on seuraus siitä, että tekee äidinkielen oppitunnilla jotain muuta kuin pitäisi, ja sekös näin jälkikäteen harmittaa.



Mä väittäisin oppineeni kirjoittamaan lukemalla hyvin kirjoitettua kaunokirjallisuutta, en niinkään tunnilla istumalla ja muistisääntöjä kertaamalla. Sama toimii myös toisin päin: nykyään kun en "ehdi" lukemaan läheskään niin paljoa kuin ennen, ja asuttuani vuoden ulkomailla suomen kielen taitoni ovat selkeästi rapistuneet. Jotenkin kielikorvakaan ei enää huomaa virheitä niin selkeästi. Herrajee, katsokaa nyt tätäkin postausta.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco