Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,845,283 views

Sunflower

Posts: 363

#2181 • • Sunflower

sxx, 21.7.2006 10:15:
Jos maailman laiton asekauppa toimii huumerahan varassa, niin eikö olisi "pikkusen" tärkeämpää tehdä sille asialle jotain? Jokaisella ihmisellä pitäisi olla kuitenkin oikeus riskeerata oma terveytensä. Vai miksi muka laskuvarjohyppy, vuorikiipeily, moottoriurheilu yms sitten ovat laillisia?



Kuinkas paljon tuo kannabiksen vapautus loppujen lopuksi tähän vaikuttaisi? Jotenkin voisi kuvitella, että tuo huumeraha koostuu pääasin muiden aineiden tuotoista ja että kannabis olisi tuossa bisneksessä aika kärpäsen paska ja helposti korvattavissa? Tämä oli kyllä nyt ihan omaa päätelmää eli asiasta paremmin tietävät voivat korjailla väitettä.

Tuo vertaus laskuvarjohyppyihin ym. tuntuu vähän ontuvalta, sillä päihteistä johtuvat ongelmat eivät yleensä kosketa vain päihteitä käyttävää.
iam

Posts: 3,085

#2182 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

Sunflower, 21.7.2006 10:34:
---
sxx, 21.7.2006 10:15:
Jos maailman laiton asekauppa toimii huumerahan varassa, niin eikö olisi "pikkusen" tärkeämpää tehdä sille asialle jotain? Jokaisella ihmisellä pitäisi olla kuitenkin oikeus riskeerata oma terveytensä. Vai miksi muka laskuvarjohyppy, vuorikiipeily, moottoriurheilu yms sitten ovat laillisia?

---

Kuinkas paljon tuo kannabiksen vapautus loppujen lopuksi tähän vaikuttaisi? Jotenkin voisi kuvitella, että tuo huumeraha koostuu pääasin muiden aineiden tuotoista ja että kannabis olisi tuossa bisneksessä aika kärpäsen paska ja helposti korvattavissa? Tämä oli kyllä nyt ihan omaa päätelmää eli asiasta paremmin tietävät voivat korjailla väitettä.


En tarkoittanutkaan pelkkää kannabista vaan esim kokaiinia yms.

Tuo vertaus laskuvarjohyppyihin ym. tuntuu vähän ontuvalta, sillä päihteistä johtuvat ongelmat eivät yleensä kosketa vain päihteitä käyttävää.


Kerro esimerkki? Alkoholi aiheuttaa huomattavasti enemmän ongelmia käyttäjän lähipiirille, esim kotiväkivalta voidaan pistää lähes täysin viinan piikkiin.
Sunflower

Posts: 363

#2183 • • Edited Sunflower

Sunflower, 21.7.2006 10:58:
---
sxx, 21.7.2006 10:43:
---
Sunflower, 21.7.2006 10:34:
---
sxx, 21.7.2006 10:15:
Jos maailman laiton asekauppa toimii huumerahan varassa, niin eikö olisi "pikkusen" tärkeämpää tehdä sille asialle jotain? Jokaisella ihmisellä pitäisi olla kuitenkin oikeus riskeerata oma terveytensä. Vai miksi muka laskuvarjohyppy, vuorikiipeily, moottoriurheilu yms sitten ovat laillisia?

---

Kuinkas paljon tuo kannabiksen vapautus loppujen lopuksi tähän vaikuttaisi? Jotenkin voisi kuvitella, että tuo huumeraha koostuu pääasin muiden aineiden tuotoista ja että kannabis olisi tuossa bisneksessä aika kärpäsen paska ja helposti korvattavissa? Tämä oli kyllä nyt ihan omaa päätelmää eli asiasta paremmin tietävät voivat korjailla väitettä.
---

En tarkoittanutkaan pelkkää kannabista vaan esim kokaiinia yms.


---


Jaa että kaikki huumeet laillisiksi? Tähän mulla ei oikeastaan ole enää edes mitään sanottavaa.

Ja Euroopassa ollaan laillistamassa kaikki? Jumankauta, että mä oon eläny tynnyrissä. (tai siis vakavasti puhutaan laillistamisesta)




sxx, 21.7.2006 10:43:
---
Sunflower, 21.7.2006 10:34:
Tuo vertaus laskuvarjohyppyihin ym. tuntuu vähän ontuvalta, sillä päihteistä johtuvat ongelmat eivät yleensä kosketa vain päihteitä käyttävää.
---

Kerro esimerkki? Alkoholi aiheuttaa huomattavasti enemmän ongelmia käyttäjän lähipiirille, esim kotiväkivalta voidaan pistää lähes täysin viinan piikkiin.

---




Kotiväkivaltaa ei voi laittaa viinan piikkiin. Se toki voi vahvistaa noita piirteitä, mutta viinan piikkiin sitä ei saa sitten millään.

Esimerkki mistä? Puhutkohan nyt kannabiksesta vaiko kaikista huumeista vai mistä? Tossa kommentissa mä yleistin päihteet yhdeksi isoksi massaksi (sisältää siis laillisia ja eri asteisia laittomia). Syrjäytyneisyys, persoonamuutokset, psykoosit, vierotusoireet jne. (Ja vieläkään en siis väitä näiden oireiden olevan arkipäivää jokaisen päihteitä käyttävän arjessa).

Tämä perustelu, että joku on turvallisempaa kuin alkoholi, on myös aika ontuva, kun tietää alkoholin haittavaikutukset. Että jos joku toinen aine ei nyt ylläkkään aivan samoihin mittakaavoihin, niin ei kai se nyt tee siitä turvallista. (tätä perustelua käyttäviltä olisi kieltämättä ihan kiva kuulla, mitä he oikeasti kuvittelevat alkoholin haitoiksi, mutta taitaa mennä aika OT:ksi)
iam

Posts: 3,085

#2184 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

Jaa että kaikki huumeet laillisiksi? Tähän mulla ei oikeastaan ole enää edes mitään sanottavaa.

Ja Euroopassa ollaan laillistamassa kaikki? Jumankauta, että mä oon eläny tynnyrissä.


Ei... euroopassa on kannabiksen laillistaminen tulossa pikkuhiljaa. Teoriasssa kaikkien huumeiden laillistaminen veisi rosvoilta rahat pois, mutta käytännössä sitä on hieman vittumaista toteuttaa. Sori että olin epäselvä..

edit: PS. Tämähän ei ollut mun mielipide vaan suoraan tosta Economist -lehden artikkelista.
Individual

Posts: 10,942

#2185 • • Individual HYPNO!

sxx, 21.7.2006 10:43:
---
Sunflower, 21.7.2006 10:34:


---
Tuo vertaus laskuvarjohyppyihin ym. tuntuu vähän ontuvalta, sillä päihteistä johtuvat ongelmat eivät yleensä kosketa vain päihteitä käyttävää.
---

Kerro esimerkki? Alkoholi aiheuttaa huomattavasti enemmän ongelmia käyttäjän lähipiirille, esim kotiväkivalta voidaan pistää lähes täysin viinan piikkiin.


En ala tässä nyt tän enempää tarkentamaan, mutta kun on seurannut erään läheisen ihmisen kamppailua kovien huumeiden kanssa nyt 6 vuotta, niin voisin sanoa täysin kokemuksella, että kyllä se lähipiirille aiheuttaa ongelmia ja paljon. On velkakierteitä ja tästä aiheutuva huoli läheisille, joutuuko tämä käyttäjä mahd. väkivallan uhriksi, huoli siitä, joutuuko tämä henkilö väkivallan uhriksi muuten ( ei ole muutes kaunista katseltavaa nähdä frendi letkuissa, mutta se siitä...) Ja mitä noihin velkakierteisiin tulee, niin totta se aiheuttaa hyvinkin esim. omaisuuden häviämistä omasta kodista. ( No ok, se on vain materiaa) Huumeidenkäyttäjän läheinen voi itse joutua väkivallan uhriksi tämän henkilön "kaveripiirin" taholta yms. yms. Tämä kaikki väsyttää. Tietenkin jokainen tapaus on yksilöllinen ja en tiedä voiko ja onko edes hedelmällistä verrata näitä asioita keskenään.
Sunflower

Posts: 363

#2186 • • Sunflower

sxx, 21.7.2006 11:02:
Sori että olin epäselvä..



Mä olen ihan mestari epäselvyydessä, joten eipä mitään. Pointti selvis.
iam

Posts: 3,085

#2187 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Individual, 21.7.2006 11:11:
En ala tässä nyt tän enempää tarkentamaan, mutta kun on seurannut erään läheisen ihmisen kamppailua kovien huumeiden kanssa nyt 6 vuotta, niin voisin sanoa täysin kokemuksella, että kyllä se lähipiirille aiheuttaa ongelmia ja paljon. On velkakierteitä ja tästä aiheutuva huoli läheisille, joutuuko tämä käyttäjä mahd. väkivallan uhriksi, huoli siitä, joutuuko tämä henkilö väkivallan uhriksi muuten ( ei ole muutes kaunista katseltavaa nähdä frendi letkuissa, mutta se siitä...) Ja mitä noihin velkakierteisiin tulee, niin totta se aiheuttaa hyvinkin esim. omaisuuden häviämistä omasta kodista. ( No ok, se on vain materiaa) Huumeidenkäyttäjän läheinen voi itse joutua väkivallan uhriksi tämän henkilön "kaveripiirin" taholta yms. yms. Tämä kaikki väsyttää. Tietenkin jokainen tapaus on yksilöllinen ja en tiedä voiko ja onko edes hedelmällistä verrata näitä asioita keskenään.


Joo, olen ollut itse vastaavassa tilanteessa noin 7v sitten ja ko. ystäväni ei ole enää kanssamme. Sanotaanko että konkreettinen vahinko meni aina käyttäjälle itselleen, mutta toki kaikenlaista mielipahaa ym vaivaa se aiheutti lähipiirille. Silti en usko että on valtion tehtävä suojella kansalaisiaan sellaisilta vaikeuksilta. Osa näistäkin ongelmista voisi olla lievempiä, mikäli järjestelmällä olisi erilainen suhtautuminen. Dementoitunut omainenkin tuottaa ongelmia ja ikäviä fiiliksiä lähiomaisille siinä missä alkoholismi tai huumeongelma. Mutta silti, alkoholi on #1 väkivallan generoija tässä maassa, eikai sitä kukaan edes kyseenalaista?
Sixtus

Posts: 198

#2188 • • Sixtus

Sunflower
Kotiväkivaltaa ei voi laittaa viinan piikkiin. Se toki voi vahvistaa noita piirteitä, mutta viinan piikkiin sitä ei saa sitten millään.



Eli väität siis, että mikäli alkoholi otettaisiin kokonaan pois, esiintyisi kotiväkivaltaa jokaisessa sellaisessa perheessä, jossa sitä esiintyy nytkin?

Sunflower
Tämä perustelu, että joku on turvallisempaa kuin alkoholi, on myös aika ontuva, kun tietää alkoholin haittavaikutukset. Että jos joku toinen aine ei nyt ylläkkään aivan samoihin mittakaavoihin, niin ei kai se nyt tee siitä turvallista. (tätä perustelua käyttäviltä olisi kieltämättä ihan kiva kuulla, mitä he oikeasti kuvittelevat alkoholin haitoiksi, mutta taitaa mennä aika OT:ksi)



Tarkastappa sanavarastostas: turvallinen vs. turvallisempi.
Android

Posts: 3,908

#2189 • • Android
Jos vapautettaisiin esim. amfetamiini ja kokaiini, niin sitten vasta kotiväkivaltaa olisi tiedossa.
Sunflower

Posts: 363

#2190 • • Sunflower

Sixtus, 21.7.2006 11:19:
Eli väität siis, että mikäli alkoholi otettaisiin kokonaan pois, esiintyisi kotiväkivaltaa jokaisessa sellaisessa perheessä, jossa sitä esiintyy nytkin?



En. Se lisää toki myös näitä tapauksia, mutta viinan piikkiin väkivaltaisuutta ei voi laittaa. Ei se, että joku vetää pullon kossua ja sen jälkeen vetää vaimoa turpiin ja viskaa sen lumihankeen ole selitettävissä vain tuolla kossupullolla. Toki estot alenee, mutta viinan piikkiin se ei mene.

Tässäkin sorruin kyllä yleistämiseen, sillä on myös muita tapauksia. Itse olen lennellyt seinille, koska mut nähtiin vierotusoireissa alieniksi ja tällöin varmaan voi sanoa, että tuo perheväkivalta johtui alkoholista. Poikkeus vahvistaa säännön vai miten se nyt menikään.


Tarkastappa sanavarastostas: turvallinen vs. turvallisempi.



Tarkastettu. Tarkastettu myös yhteys, jossa käytin, enkä näe tarvetta muuttaa sitä. Sori, jos et ymmärrä pointtia.
Individual

Posts: 10,942

#2191 • • Individual HYPNO!

Android, 21.7.2006 11:26:
Jos vapautettaisiin esim. amfetamiini ja kokaiini, niin sitten vasta kotiväkivaltaa olisi tiedossa.


No häh, sellainen viikon valvonut tyyppi, joka luulee omia perheenjäseniään poliiseiksi on varsin vekkuli tapaus. Todellinen seuramies, etten sanoisi.
iam

Posts: 3,085

#2192 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Android, 21.7.2006 11:26:
Jos vapautettaisiin esim. amfetamiini ja kokaiini, niin sitten vasta kotiväkivaltaa olisi tiedossa.


Jep.

Ei ole mikään kevyt aihe tämä.. Saas nähdä miten käy. Mun osalta spekulointi loppuu tähän, ei jaksa enää *hymy*
Riku

Posts: 3,187

#2193 • • Edited Riku The Little Prince
Kun tää keskustelu laillistamisesta kerran täällä jatkuu, niin sallinette mulle mahdollisuusden selittää mitä mä lailistamisella tarkoitan:
- Kyllä, se tarkoittaa kaikkien aineiden laillistamista, jopa heroiinin
- MUTTA: se ei tarkoita että kaikki aineita ollaan tunkeamassa maitokauppoihin, eikä edes niihin Alkon myymälöihin
- Kannabiksen voi tunkea sinne Alkoon, se haitat ovat melko vähäiset ja saatavuus muutenkin melkoisen yleistä
- Ekstaasin ja mahdollisesti muita mietoja aineita (mitä nämä sitten lienisivätkään, ehkä jotkin psykedeelit) tulisi laittaa reseptikamaksi, joilla niitä voi hakea _pieniä määriä omaan käyttöön_ apteekista.
- Ainakin heroiini (tai sen korvikeaineet) tulisivat olla myös lääkäreiden määrättävissä, mutta _ainoastaan_ jo todetuille nisteille, joita on yritetty useampaan otteeseen vieroittaa valvonnan alla päihteistä, eli ns. katkolla, siinä onnistumatta.

Ihan kaikista huumeista munkaan on vaikea näillä tiedoin päättää. Amfetamiini ja kokaiini on vaikea sijoittaa tuolle skaalalle ja päätää että mihinkä väliin. Ei mulla ihan kaikkia vastauksia ole, siihen tarvittaisiin vielä paljon lisää tutkimustietoa ja kokemuksia kentältä. Näistä muista aineista olen lukenut vastaanvanlaisia tutkimuksia muista maista, ja tehnyt päätökseni sen perusteella. Selvää kuitenkin on, että huumeiden laittomuus hyödyttää rikollisia, aiheuttaa ongelmia käyttäjille ja tätä myötä sekä koko maailmalle (kuten Android on kuvaillut), että sille yhteiskunnalle jossa nämä rikolliset ja käyttäjät elävät.

Nopeasti ja pelkistettynä selitetty, mutta ehkä tuo jotain suuntaa antaa.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#2194 • • Edited Riku The Little Prince

Sunflower
Kotiväkivaltaa ei voi laittaa viinan piikkiin. Se toki voi vahvistaa noita piirteitä, mutta viinan piikkiin sitä ei saa sitten millään.

Miten joka juhlapäivä melkein sitten saa lukea kuinka perheenisä on lahdannut humalassa perheensä kirveellä tai jotain vastaavaa? Kyllä se alkoholi aiheuttaa aika helvetin paljon väkivaltaista käytöstä, ja mä kaikesta kokemuksestani huolimatta ihan aikuisten oikeasti ole törmännyt vielä mihinkään päihteiseen joka vie yhtä tehokkaasti oman harkintakyvyn, järjen ja aiheuttaa niin epärationaalista ja uhkaavaa (tästä ehkä erona juuri kokaiini) käytöstä kuin viina.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

AaKo

Posts: 637

#2195 • • AaKo Tosi veivaaja
kyllä tulee niin hyviä perusteluita huumeitten sallimisesta et pistää kyllä miettii kuinka tyhmiä suomen politiikot onkaan kun ei tajua teidän pointtia tai eivät huomaa samaa asiaa? *vink*

--
En se mää ollut!!!

Sixtus

Posts: 198

#2196 • • Sixtus

Sunflower
En. Se lisää toki myös näitä tapauksia, mutta viinan piikkiin väkivaltaisuutta ei voi laittaa. Ei se, että joku vetää pullon kossua ja sen jälkeen vetää vaimoa turpiin ja viskaa sen lumihankeen ole selitettävissä vain tuolla kossupullolla. Toki estot alenee, mutta viinan piikkiin se ei mene.



No minkä piikkiin sit laitat sen? Humalanko=)

Miten selität sitten nämä n+1 tapaukset, joissa maailman rauhallisin ihminen muuttuu kännissä pahoinpitelijäks jopa murhaajaks?


Sunflower
Tarkastettu. Tarkastettu myös yhteys, jossa käytin, enkä näe tarvetta muuttaa sitä. Sori, jos et ymmärrä pointtia.



No sä laitoit siinä sanoja jonkun toisen suuhun. Jos joku, esim. minä nyt, väitän asiaa A turvallisemmaksi kuin asiaa B, niin väitänkö tällöin asian A olevan turvallinen? En.
Riku

Posts: 3,187

#2197 • • Riku The Little Prince

Android, 21.7.2006 08:40:
Mä olen nähnyt aggressiivisia ihmisiä jotka ovat kannabiksen vaikutuksen alaisena, jopa ihmisiä tappelevan pilvessä. Se, että kannabis jotenkin automaattisesti tekisi kaikista rauhallisia ja harmonisia ihmisiä on myytti. Vaikka alkoholi tekisikin ja luultavasti myös tekeekin ihmisistä enemmän aggressiivisia kuin kannabis, on naiivia yrittää lakaista kannabiksen mahdolliset haittavaikutukset maton alle viitaten siihen että alkoholi on pahempi.

Mä taas en ole ikinä nähnyt kenenkään tappelevan blossipäissään. Oletko nyt ihan varma ettei tuota tappelua olisi syntynyt ilmankin kannabista? Sitäpaitsi, yksi tapaus lukemattomista ei todellakaan vahvista sääntöä, se on pikemminkin se säännön vahvistava poikkeus.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Android

Posts: 3,908

#2198 • • Edited Android

Riku, 21.7.2006 13:14:
Mä taas en ole ikinä nähnyt kenenkään tappelevan blossipäissään. Oletko nyt ihan varma ettei tuota tappelua olisi syntynyt ilmankin kannabista? Sitäpaitsi, yksi tapaus lukemattomista ei todellakaan vahvista sääntöä, se on pikemminkin se säännön vahvistava poikkeus.



Miten siitä voi olla varma? Tunnut itse kuuluvan näihin, jotka uskovat että kannabis jotenkin automaattisesti tekee kaikista harmonisia ja rauhallisia ihmisiä. Jos kannabis tekisi näin, noita tappeluja tuskin olisi syntynytkään.

Vai onko tässä kyse siitä, ettet edes suostu uskomaan mitään muuta? Jos vaikka pistäisin tutkimustietoa siitä, että kannabis vaikutti näiden ihmisten aggressiivisuuteen, väittäisit silti jotain muuta ja yrittäisit vähätellä sitä.
Amuck

Posts: 2,396

#2199 • • Amuck dub-i-dub

Riku, 21.7.2006 12:12:
--8<--
Nopeasti ja pelkistettynä selitetty, mutta ehkä tuo jotain suuntaa antaa.


Pikku kysymys: oletko ajatellut tässä laillistamisasiassa päihteiden vaikutusta käyttäjään lähimmäisineen ja rikollisuuteen, vai myös niiden tuotannon ja jakelun vaikutusta maailmaan?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

CM

Posts: 1,507

#2200 • • CM

MaaKoz, 21.7.2006 12:42:
pistää kyllä miettii kuinka tyhmiä suomen politiikot onkaan kun ei tajua teidän pointtia tai eivät huomaa samaa asiaa? *vink*



(Tähän asiaan kantaa ottamatta)
No eipä oo paljoo miettimistä, ne ei tosiaan tajua juuri mistään mitään :)