Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,842,687 views

Jago

Posts: 4,039

#2141 • • Jago un-trained monkee

Cuji, 20.7.2006 00:15:
En ymmärrä tätäkään topikkia niin hyvin varmaan kun pitäisi. Tyhmää kun ihmiset ovat niin tekopyhiä.

eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaa

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Riku

Posts: 3,187

#2142 • • Riku The Little Prince

Jago, 19.7.2006 23:56:
huumeeksi käsitän kaikki lääkeaineiksikin käytettävät joita käytetään huumaustarkoituksessa

Paitsi et tossa tapauksessa pitäisi ennemminkin puhua päihteistä eikä huumeista.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Avatar
#2143 • • aaaaaaaaaa Guest

Jago, 20.7.2006 00:54:
---
Cuji, 20.7.2006 00:15:
En ymmärrä tätäkään topikkia niin hyvin varmaan kun pitäisi. Tyhmää kun ihmiset ovat niin tekopyhiä.

---
eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaa



Mut eiks se oo silti skidisti tekopyhää täällä leikkiä pyhimystä kun itte tuol jotkut töhnäilee?
Jago

Posts: 4,039

#2144 • • Jago un-trained monkee

Riku, 20.7.2006 00:55:
---
Jago, 19.7.2006 23:56:
huumeeksi käsitän kaikki lääkeaineiksikin käytettävät joita käytetään huumaustarkoituksessa
---
Paitsi et tossa tapauksessa pitäisi ennemminkin puhua päihteistä eikä huumeista.


"""Huume on 1960-luvun lopussa suomen kieleen yleistynyt lyhyempi muoto termistä huumausaine. Yleiskielessä huume-sanan merkitys rajataan usein tarkoittamaan sellaisia aineita ja valmisteita (päihteitä) joiden kauppa ja/tai hallussapito on laissa säädetty rangaistavaksi teoksi. Laajemmin ymmärrettynä sanaa voidaan kuitenkin käyttää päihde-sanan synonyymina tai viittauksena kaikkiin riippuvuutta aiheuttaviin aineisiin."""

http://fi.wikipedia.org/wiki/Huume

mä käytän sitä synonyymina

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#2145 • • Jago un-trained monkee

Cuji, 20.7.2006 00:55:
---
Jago, 20.7.2006 00:54:
---
Cuji, 20.7.2006 00:15:
En ymmärrä tätäkään topikkia niin hyvin varmaan kun pitäisi. Tyhmää kun ihmiset ovat niin tekopyhiä.

---
eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaa

---


Mut eiks se oo silti skidisti tekopyhää täällä leikkiä pyhimystä kun itte tuol jotkut töhnäilee?


on jos leikkii pyhimystä.
kyllä oma mielipide esim kannabikseen on myönteinen vaikka en sitä oo koskaan polttanut ja tuskin heroinistikaan tulee tänne kertomaan siitä miten piikitys on oikeesti superterveellistä ja vauvoja pitäis alkaa piikittää kehdosta asti*nauru*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Sunflower

Posts: 363

#2146 • • Edited Sunflower

Riku, 19.7.2006 23:27:

Pikemminkin tässä on kyse siitä että sä pidät niitä "maailman pahana asiana".



Jos maailman paha asia täytyy nimetä, niin kyllä se on ihmisten tyhmyys. Niin tässä kuin kaikissa muissakin asioissa. (Eli jos lähtee tuohon Sun logiikkaan, niin tämä piirre pitäisi saada ensin ihmisistä pois, sitten lisätä tietoa ja tsadaa: Ihmiset oppisivat yhtäkkiä käyttämään päihteitä 'oikein'.)

Lisätään vielä selvyyden takia, että jos joku päättää laittaa pään sekaisin jollain, on se hänen asiansa. Fiksuna en sitä pidä, olipa kyse sitten vaikka 'vain' alkoholista. Mutta tuo on vain mun mielipide ja jokaisella tosiaan on omansa.

Se, mikä tuntuu hullulta on tämä turvallisuuteen tuudittaminen, että kun käytät oikein, on se turvallista. Mulla se pistää korvaan/silmään pahasti.
Android

Posts: 3,908

#2147 • • Android

Sunflower, 20.7.2006 07:34:
Se, mikä tuntuu hullulta on tämä turvallisuuteen tuudittaminen, että kun käytät oikein, on se turvallista. Mulla se pistää korvaan/silmään pahasti.



On ihan totta, että täydellistä turvallisuutta ei ikinä pysty saavuttamaan. On toisaalta myöskin totta, että esim kannabiksen yliannostukseen ei voi kuolla (käytönnässä, teoriassa kyllä), mutta psyykkisesti epästabiilissa henkilössä yhdetkin hatsit saattavat esim. laukaista paniikkikohtauksen.

Riskejä pystyy vähentämään, mutta täysin riskitöntä minkään huumeen käyttäminen ei ikinä ole. Ne riskit vaan saattavat vaihdella aika lailla aineesta toiseen.
Twist

Posts: 925

#2148 • • Twist Team Kemuttajat
Tässä viimeaikoina on taas huomannu kuinka huonosti huumevalistus on Suomessa järjestetty. Jauhetaan paskaa ja jätetään factat kertomatta ; lopputulos on surkuhupaisa. Kysympä vaan, että kuinka moni yläaste ikäinen tietää esimerkiksi gammasta tai lakasta mitään. Sitten kun festareilla tulee eteen , ni ei muuta ku viinapullo naamaan kyytipoikana gammaa/lakkaa.
Riku

Posts: 3,187

#2149 • • Riku The Little Prince

Sunflower, 20.7.2006 07:34:
Jos maailman paha asia täytyy nimetä, niin kyllä se on ihmisten tyhmyys. Niin tässä kuin kaikissa muissakin asioissa. (Eli jos lähtee tuohon Sun logiikkaan, niin tämä piirre pitäisi saada ensin ihmisistä pois, sitten lisätä tietoa ja tsadaa: Ihmiset oppisivat yhtäkkiä käyttämään päihteitä 'oikein'.)

Ja nää kaks asiaa on toisensa poissulkevia? Päihteistä pitää joko pimittää tietoa tai sitten kaikki rupeaa niitä vetämään? Säälittävää ihmisten aliarviointia tollanen. "Mä tiedän paremmin, joten päätän muiden puolesta".

Lisätään vielä selvyyden takia, että jos joku päättää laittaa pään sekaisin jollain, on se hänen asiansa. Fiksuna en sitä pidä, olipa kyse sitten vaikka 'vain' alkoholista. Mutta tuo on vain mun mielipide ja jokaisella tosiaan on omansa.

Ai mä luulin että laittomuudella juuri pyritään viemään ihmisiltä tuo oikeus pois.

Se, mikä tuntuu hullulta on tämä turvallisuuteen tuudittaminen, että kun käytät oikein, on se turvallista. Mulla se pistää korvaan/silmään pahasti.

Kannattaa pistää nenään tai suuhun ennemmin, imeytyy paremmin. Mutta noin se nyt vaan sattuu vähintään 99.9% tapauksissa olemaan, ikävää jos se fakta ei sinulle sovi. Väärinkäyttö tai hillitön sekakäyttö taas ei ole enää turvallista.

Tässä on taas se ero, että mä tiedän mistä mä puhun, sä vaahtoat tunteella sulle jonkun muun jo "filtterin" läpi jauhamia "totuuksia".

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Tarsu

Posts: 2,449

#2150 • • Tarsu
taas oli yks lähtenyt!
:/

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Twist

Posts: 925

#2151 • • Twist Team Kemuttajat
Valistakaas muuten vähän tyhmää . Minkä takia Gamma luokitellaan huumausaineeksi kun taas lakka (joka on huomattavasti vaarallisempi aine) , ei luokitella ?
Riku

Posts: 3,187

#2152 • • Riku The Little Prince

Twist, 20.7.2006 09:15:
Valistakaas muuten vähän tyhmää . Minkä takia Gamma luokitellaan huumausaineeksi kun taas lakka (joka on huomattavasti vaarallisempi aine) , ei luokitella ?

Tässä taitaa olla kyse käytännössä kyse siitä, että lakka on teollisuuden yleisesti käyttämä raaka-aine, valmistetulle gammalle taas ei ole mitään muita käytännönsovelluksia kuin lääketieteessä (menneisyydessä ainakin mm. alkoholista vieroittaminen ja anestesialääke).

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Sunflower

Posts: 363

#2153 • • Sunflower

Riku, 20.7.2006 08:57:

Ja nää kaks asiaa on toisensa poissulkevia? Päihteistä pitää joko pimittää tietoa tai sitten kaikki rupeaa niitä vetämään? Säälittävää ihmisten aliarviointia tollanen. "Mä tiedän paremmin, joten päätän muiden puolesta".



Ei ole toisensa poissulkevia. Ei pidä pimittää tietoa. Ihmiset vain ovat luonnostaan sen verran tyhmiä, ettei tuo tieto oikein toimi. Ihanteellistahan toki olisi, jos tiedon lisääminen toimisi. Tiedon lisäämisenä en kuitenkaan pidä tätä: "tietäkää mitä vedätte" -fraasia.

En ole päättänyt muiden puolesta ja myönnän toki tietojeni huumausaineista olevan varsin rajalliset.

Ai mä luulin että laittomuudella juuri pyritään viemään ihmisiltä tuo oikeus pois.



Joo, totta tuokin. Ei vain liity muhun ja mun mielipiteisiin tämä huumeiden laittomuus pätkääkään.

Kannattaa pistää nenään tai suuhun ennemmin, imeytyy paremmin. Mutta noin se nyt vaan sattuu vähintään 99.9% tapauksissa olemaan, ikävää jos se fakta ei sinulle sovi. Väärinkäyttö tai hillitön sekakäyttö taas ei ole enää turvallista.
Tässä on taas se ero, että mä tiedän mistä mä puhun, sä vaahtoat tunteella sulle jonkun muun jo "filtterin" läpi jauhamia "totuuksia".



Nämä Sun faktathan tuntuvat todella tieteellisesti todistetuilta. 99.9 % tapauksista jne. En mä ole väittänyt, että yhden esson ottaneelle tulisi mielenterveysongelmia tai hän kuolisi samantien. Väärinkäytön määrittely on hankalaa ja tämän takia mun mielestä on typerää puhua oikeasta käytöstä.
Twist

Posts: 925

#2154 • • Twist Team Kemuttajat

Riku, 20.7.2006 09:17:
---
Twist, 20.7.2006 09:15:
Valistakaas muuten vähän tyhmää . Minkä takia Gamma luokitellaan huumausaineeksi kun taas lakka (joka on huomattavasti vaarallisempi aine) , ei luokitella ?
---
Tässä taitaa olla kyse käytännössä kyse siitä, että lakka on teollisuuden yleisesti käyttämä raaka-aine, valmistetulle gammalle taas ei ole mitään muita käytännönsovelluksia kuin lääketieteessä (menneisyydessä ainakin mm. alkoholista vieroittaminen ja anestesialääke).


Mutta jos oikeen muistan , niin eikös lakka luokitella lääkeaineeksi ? *ding* Eli hallussapito verrattavissa esmes . diapam etc..
Riku

Posts: 3,187

#2155 • • Riku The Little Prince

Sunflower, 20.7.2006 09:21:
Nämä Sun faktathan tuntuvat todella tieteellisesti todistetuilta. 99.9 % tapauksista jne. En mä ole väittänyt, että yhden esson ottaneelle tulisi mielenterveysongelmia tai hän kuolisi samantien. Väärinkäytön määrittely on hankalaa ja tämän takia mun mielestä on typerää puhua oikeasta käytöstä.

No ok, tossa mä en määritellyt tohon lukuun välillisiä vaikutuksia (eipä se nyt kovin tieteellisesti tarkkaa ois ollukaan tai ois pitäny lisätä vielä liuta ysejä perään tossa tapauksessa). Tämä yksinkertaisesti siksi että niitä on mahdoton mitata. Väärinkäytöksi mä laskisin jos joku rupeaa vetämään kuusi naksua tai puoli grammaa piriä kerralla alas. Englannissa kuitenkin syödään muistaakseni miljoonia nappeja viikonlopussa, ja siellä ainakin kuolemantapaukset ovat kuitenkin melko harvinaisia käyttömäärään suhteutettuna. Otsikoitahan niistä toki revitään aina kun mahdollista.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#2156 • • Edited Riku The Little Prince

Twist, 20.7.2006 09:23:
Mutta jos oikeen muistan , niin eikös lakka luokitella lääkeaineeksi ? *ding* Eli hallussapito verrattavissa esmes . diapam etc..

Periaatteessa joo, en ole varma miten tuo suhteutetaan jos voidaan todistaa sitä käytettävän päihtymistarkoituksessa. Ainakin tuossa ensimmäisessä suuressa oikeudenkäynnissä meni muistaakseni lääkeaineena, ja yhteen litraan valmista gammaa suhtauduttiin paljon vakavammin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#2157 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Twist, 20.7.2006 08:35:
Kysympä vaan, että kuinka moni yläaste ikäinen tietää esimerkiksi gammasta tai lakasta mitään. Sitten kun festareilla tulee eteen , ni ei muuta ku viinapullo naamaan kyytipoikana gammaa/lakkaa.



Btw, musta on kummaa, miten gammasta/lakasta tiedetään niin vähän. Siis ihan terveydenhoitohenkilöstö..

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Riku

Posts: 3,187

#2158 • • Riku The Little Prince

Hyzenthlay, 20.7.2006 09:48:
Btw, musta on kummaa, miten gammasta/lakasta tiedetään niin vähän. Siis ihan terveydenhoitohenkilöstö..

Niillä rivihoitajilla ei taida ihan koulutus riittää, eikä mitkään yleislääkäritkään yleensä tiedä läheskään yhtä paljoa huumeista kuin tippaakaan asioihin tutustuneet käyttäjät. Surullista, mutta totta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Sunflower

Posts: 363

#2159 • • Sunflower

Riku, 20.7.2006 09:39:

No ok, tossa mä en määritellyt tohon lukuun välillisiä vaikutuksia (eipä se nyt kovin tieteellisesti tarkkaa ois ollukaan tai ois pitäny lisätä vielä liuta ysejä perään tossa tapauksessa). Tämä yksinkertaisesti siksi että niitä on mahdoton mitata. Väärinkäytöksi mä laskisin jos joku rupeaa vetämään kuusi naksua tai puoli grammaa piriä kerralla alas. Englannissa kuitenkin syödään muistaakseni miljoonia nappeja viikonlopussa, ja siellä ainakin kuolemantapaukset ovat kuitenkin melko harvinaisia käyttömäärään suhteutettuna. Otsikoitahan niistä toki revitään aina kun mahdollista.



No tässä meillä on jo aika merkittävän laatuinen mielipide-ero. Mä luen väärinkäytöksi päihteiden käytön pään sekottamiseen. Ja tässä siis tarkoitan ihan alkoholiakin.

Tuosta englannin tapauksesta: Ne kuolemat eivät edelleenkään ole ainoita seurauksia, eikä aineiden turvallisuutta voi mielestäni perustella kuolemien vähäisyydellä. Lööpit on lööppejä ja niihin pitää aina suhtautua kriittisesti.

Tämä keskustelu ei edelleenkään liiku edes taaksepäin, joten jätetään tähän.
Riku

Posts: 3,187

#2160 • • Edited Riku The Little Prince

Sunflower, 20.7.2006 10:12:
No tässä meillä on jo aika merkittävän laatuinen mielipide-ero. Mä luen väärinkäytöksi päihteiden käytön pään sekottamiseen. Ja tässä siis tarkoitan ihan alkoholiakin.

Niinno, eli sun mielestä päihteitä ei voi käyttää oikein.

Tuosta englannin tapauksesta: Ne kuolemat eivät edelleenkään ole ainoita seurauksia, eikä aineiden turvallisuutta voi mielestäni perustella kuolemien vähäisyydellä. Lööpit on lööppejä ja niihin pitää aina suhtautua kriittisesti.

Jeh, mutta eipä se yhteiskunta sielläkään ole kasaan romahtanut vaikka käyttö on siellä todella yleistä, ja siellä kiskotaan reilusti paljon ekstaasia pahempiakin huumeita, kuten kokaiinia, jonka taas itse lasken sinne hyvin vaarallisten ja haitallisten aineiden listalle.

Tämä keskustelu ei edelleenkään liiku edes taaksepäin, joten jätetään tähän.

Agreed.

--
Kyseenalaista aina kaikki.