eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaaCuji, 20.7.2006 00:15:
En ymmärrä tätäkään topikkia niin hyvin varmaan kun pitäisi. Tyhmää kun ihmiset ovat niin tekopyhiä.
3,602 posts, 181 pages, 1,965,385 views
eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaaCuji, 20.7.2006 00:15:
En ymmärrä tätäkään topikkia niin hyvin varmaan kun pitäisi. Tyhmää kun ihmiset ovat niin tekopyhiä.
Paitsi et tossa tapauksessa pitäisi ennemminkin puhua päihteistä eikä huumeista.Jago, 19.7.2006 23:56:
huumeeksi käsitän kaikki lääkeaineiksikin käytettävät joita käytetään huumaustarkoituksessa
Jago, 20.7.2006 00:54:
---
Cuji, 20.7.2006 00:15:
---
eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaa
Riku, 20.7.2006 00:55:
---
Jago, 19.7.2006 23:56:
huumeeksi käsitän kaikki lääkeaineiksikin käytettävät joita käytetään huumaustarkoituksessa
---
Paitsi et tossa tapauksessa pitäisi ennemminkin puhua päihteistä eikä huumeista.
Cuji, 20.7.2006 00:55:
---
Jago, 20.7.2006 00:54:
---
Cuji, 20.7.2006 00:15:
---
eihän täällä keskustella siitä käyttääkö ihmiset, vaan siitä pitäisikö ne laillistaa
---
Mut eiks se oo silti skidisti tekopyhää täällä leikkiä pyhimystä kun itte tuol jotkut töhnäilee?
Riku, 19.7.2006 23:27:
Pikemminkin tässä on kyse siitä että sä pidät niitä "maailman pahana asiana".
Sunflower, 20.7.2006 07:34:
Se, mikä tuntuu hullulta on tämä turvallisuuteen tuudittaminen, että kun käytät oikein, on se turvallista. Mulla se pistää korvaan/silmään pahasti.
Ja nää kaks asiaa on toisensa poissulkevia? Päihteistä pitää joko pimittää tietoa tai sitten kaikki rupeaa niitä vetämään? Säälittävää ihmisten aliarviointia tollanen. "Mä tiedän paremmin, joten päätän muiden puolesta".Sunflower, 20.7.2006 07:34:
Jos maailman paha asia täytyy nimetä, niin kyllä se on ihmisten tyhmyys. Niin tässä kuin kaikissa muissakin asioissa. (Eli jos lähtee tuohon Sun logiikkaan, niin tämä piirre pitäisi saada ensin ihmisistä pois, sitten lisätä tietoa ja tsadaa: Ihmiset oppisivat yhtäkkiä käyttämään päihteitä 'oikein'.)
Ai mä luulin että laittomuudella juuri pyritään viemään ihmisiltä tuo oikeus pois.Lisätään vielä selvyyden takia, että jos joku päättää laittaa pään sekaisin jollain, on se hänen asiansa. Fiksuna en sitä pidä, olipa kyse sitten vaikka 'vain' alkoholista. Mutta tuo on vain mun mielipide ja jokaisella tosiaan on omansa.
Kannattaa pistää nenään tai suuhun ennemmin, imeytyy paremmin. Mutta noin se nyt vaan sattuu vähintään 99.9% tapauksissa olemaan, ikävää jos se fakta ei sinulle sovi. Väärinkäyttö tai hillitön sekakäyttö taas ei ole enää turvallista.Se, mikä tuntuu hullulta on tämä turvallisuuteen tuudittaminen, että kun käytät oikein, on se turvallista. Mulla se pistää korvaan/silmään pahasti.
Tässä taitaa olla kyse käytännössä kyse siitä, että lakka on teollisuuden yleisesti käyttämä raaka-aine, valmistetulle gammalle taas ei ole mitään muita käytännönsovelluksia kuin lääketieteessä (menneisyydessä ainakin mm. alkoholista vieroittaminen ja anestesialääke).Twist, 20.7.2006 09:15:
Valistakaas muuten vähän tyhmää . Minkä takia Gamma luokitellaan huumausaineeksi kun taas lakka (joka on huomattavasti vaarallisempi aine) , ei luokitella ?
Riku, 20.7.2006 08:57:
Ja nää kaks asiaa on toisensa poissulkevia? Päihteistä pitää joko pimittää tietoa tai sitten kaikki rupeaa niitä vetämään? Säälittävää ihmisten aliarviointia tollanen. "Mä tiedän paremmin, joten päätän muiden puolesta".
Ai mä luulin että laittomuudella juuri pyritään viemään ihmisiltä tuo oikeus pois.
Kannattaa pistää nenään tai suuhun ennemmin, imeytyy paremmin. Mutta noin se nyt vaan sattuu vähintään 99.9% tapauksissa olemaan, ikävää jos se fakta ei sinulle sovi. Väärinkäyttö tai hillitön sekakäyttö taas ei ole enää turvallista.
Tässä on taas se ero, että mä tiedän mistä mä puhun, sä vaahtoat tunteella sulle jonkun muun jo "filtterin" läpi jauhamia "totuuksia".
Riku, 20.7.2006 09:17:
---
Twist, 20.7.2006 09:15:
Valistakaas muuten vähän tyhmää . Minkä takia Gamma luokitellaan huumausaineeksi kun taas lakka (joka on huomattavasti vaarallisempi aine) , ei luokitella ?
---
Tässä taitaa olla kyse käytännössä kyse siitä, että lakka on teollisuuden yleisesti käyttämä raaka-aine, valmistetulle gammalle taas ei ole mitään muita käytännönsovelluksia kuin lääketieteessä (menneisyydessä ainakin mm. alkoholista vieroittaminen ja anestesialääke).
No ok, tossa mä en määritellyt tohon lukuun välillisiä vaikutuksia (eipä se nyt kovin tieteellisesti tarkkaa ois ollukaan tai ois pitäny lisätä vielä liuta ysejä perään tossa tapauksessa). Tämä yksinkertaisesti siksi että niitä on mahdoton mitata. Väärinkäytöksi mä laskisin jos joku rupeaa vetämään kuusi naksua tai puoli grammaa piriä kerralla alas. Englannissa kuitenkin syödään muistaakseni miljoonia nappeja viikonlopussa, ja siellä ainakin kuolemantapaukset ovat kuitenkin melko harvinaisia käyttömäärään suhteutettuna. Otsikoitahan niistä toki revitään aina kun mahdollista.Sunflower, 20.7.2006 09:21:
Nämä Sun faktathan tuntuvat todella tieteellisesti todistetuilta. 99.9 % tapauksista jne. En mä ole väittänyt, että yhden esson ottaneelle tulisi mielenterveysongelmia tai hän kuolisi samantien. Väärinkäytön määrittely on hankalaa ja tämän takia mun mielestä on typerää puhua oikeasta käytöstä.
Periaatteessa joo, en ole varma miten tuo suhteutetaan jos voidaan todistaa sitä käytettävän päihtymistarkoituksessa. Ainakin tuossa ensimmäisessä suuressa oikeudenkäynnissä meni muistaakseni lääkeaineena, ja yhteen litraan valmista gammaa suhtauduttiin paljon vakavammin.Twist, 20.7.2006 09:23:
Mutta jos oikeen muistan , niin eikös lakka luokitella lääkeaineeksi ?Eli hallussapito verrattavissa esmes . diapam etc..
Twist, 20.7.2006 08:35:
Kysympä vaan, että kuinka moni yläaste ikäinen tietää esimerkiksi gammasta tai lakasta mitään. Sitten kun festareilla tulee eteen , ni ei muuta ku viinapullo naamaan kyytipoikana gammaa/lakkaa.
Niillä rivihoitajilla ei taida ihan koulutus riittää, eikä mitkään yleislääkäritkään yleensä tiedä läheskään yhtä paljoa huumeista kuin tippaakaan asioihin tutustuneet käyttäjät. Surullista, mutta totta.Hyzenthlay, 20.7.2006 09:48:
Btw, musta on kummaa, miten gammasta/lakasta tiedetään niin vähän. Siis ihan terveydenhoitohenkilöstö..
Riku, 20.7.2006 09:39:
No ok, tossa mä en määritellyt tohon lukuun välillisiä vaikutuksia (eipä se nyt kovin tieteellisesti tarkkaa ois ollukaan tai ois pitäny lisätä vielä liuta ysejä perään tossa tapauksessa). Tämä yksinkertaisesti siksi että niitä on mahdoton mitata. Väärinkäytöksi mä laskisin jos joku rupeaa vetämään kuusi naksua tai puoli grammaa piriä kerralla alas. Englannissa kuitenkin syödään muistaakseni miljoonia nappeja viikonlopussa, ja siellä ainakin kuolemantapaukset ovat kuitenkin melko harvinaisia käyttömäärään suhteutettuna. Otsikoitahan niistä toki revitään aina kun mahdollista.
Niinno, eli sun mielestä päihteitä ei voi käyttää oikein.Sunflower, 20.7.2006 10:12:
No tässä meillä on jo aika merkittävän laatuinen mielipide-ero. Mä luen väärinkäytöksi päihteiden käytön pään sekottamiseen. Ja tässä siis tarkoitan ihan alkoholiakin.
Jeh, mutta eipä se yhteiskunta sielläkään ole kasaan romahtanut vaikka käyttö on siellä todella yleistä, ja siellä kiskotaan reilusti paljon ekstaasia pahempiakin huumeita, kuten kokaiinia, jonka taas itse lasken sinne hyvin vaarallisten ja haitallisten aineiden listalle.Tuosta englannin tapauksesta: Ne kuolemat eivät edelleenkään ole ainoita seurauksia, eikä aineiden turvallisuutta voi mielestäni perustella kuolemien vähäisyydellä. Lööpit on lööppejä ja niihin pitää aina suhtautua kriittisesti.
Agreed.Tämä keskustelu ei edelleenkään liiku edes taaksepäin, joten jätetään tähän.